LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
V (RUDENS) SESIJOS
VAKARINIO posėdžio NR. 205
STENOGRAMA
2018 m. rugsėjo 13 d.
Pirmininkauja Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko pavaduotoja I. ŠIAULIENĖ
PIRMININKĖ (I. ŠIAULIENĖ, LSDDF*). Gerbiami kolegos, pradėsime Seimo vakarinį plenarinį posėdį ir prašom registruotis.
Užsiregistravo 73 Seimo nariai.
15.03 val.
Įstatymo „Dėl amnestijos akto“ projektas Nr. XIIIP-2400 (pateikimas)
Pirmasis popietinės darbotvarkės klausimas – įstatymo „Dėl amnestijos akto“ projektas Nr. XIIIP-2400. Kviečiu pateikėją. Gerbiama A. Norkienė – per šoninį mikrofoną. Prašom.
A. NORKIENĖ (LVŽSF). Gera diena. Gerbiama pirmininke, prašome frakcijos vardu pusės valandos pertraukos.
PIRMININKĖ. Prašau?
A. NORKIENĖ (LVŽSF). Pusės valandos pertraukos šiuo klausimu.
PIRMININKĖ. Pusės valandos pertraukos. Prašom balsuoti dėl frakcijos prašymo dėl pusės valandos pertraukos dėl įstatymo „Dėl amnestijos akto“ projekto.
Balsavo 68: už – 41, prieš – 18, susilaikė 9. Taigi pusės valandos pertrauka.
Prašom. K. Masiulis – per šoninį mikrofoną.
K. MASIULIS (TS-LKDF). Aš norėčiau prašyti kolegas, ypač iš valdančiųjų, kad nepiktnaudžiautų tomis pusės valandos pertraukomis. Aš nesuprantu, kam to reikia.
PIRMININKĖ. Man atrodo, siūlymas būtų visiems nepiktnaudžiauti, tada ir nebūtų apsidraudimo. (Balsai salėje)
15.04 val.
Referendumo įstatymo Nr. IX-929 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-2477 (pateikimas)
Tuomet kitas popietinės darbotvarkės klausimas – Referendumo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-2477. Pateikėjas – A. Nekrošius. Prašom.
A. NEKROŠIUS (LVŽSF). Dėkoju, pirmininke. Gerbiamieji Seimo nariai, pristatau jums Referendumo įstatymo 15 straipsnio pakeitimo projektą. Šiuo pakeitimu siekiame pailginti laikotarpį, per kurį surengiamas referendumas, jei Seimas priima nutarimą dėl referendumo paskelbimo. Šiuo metu Referendumo įstatyme yra numatytas laikotarpis nuo dviejų iki trijų mėnesių, tai yra labai trumpas laiko tarpas. Manytina, kad laikotarpio pratęsimas iki aštuonių mėnesių sudarytų geresnes sąlygas referendumui pasirengti, tinkamai suplanuoti jam skirtas lėšas, piliečiai galėtų įsigilinti į referendumui pateiktus klausimus ir panašiai.
Gerbiami kolegos, kviečiu palaikyti šį įstatymo projektą.
PIRMININKĖ. Dėkojame. Jūsų nori klausti keletas Seimo narių. Pirmasis klausia A. Sysas, bet nematau. P. Urbšio taip pat. J. Sabatausko nėra. E. Pupinis.
E. PUPINIS (TS-LKDF). Ačiū. Gerbiamas kolega, šis įstatymas taip pat turbūt šiek tiek siejasi su referendumu, apie kurį mes kalbame, dėl pilietybės ir t. t. Ar nemanote, kad vėlgi tas aštuonių mėnesių terminas šiek tiek per ilgas, nes toks didelis šuolis nuo dviejų? Kokie pagrindiniai argumentai? Informavimui pakanka, užtenka ir trumpesnio laiko. O jeigu reikia dirbti su visuomene, to niekas netrukdo daryti ir dabar, pavyzdžiui, propaguoti referendumo idėją tiesiogiai ir panašiai, o ne įstatymo pakeitimu? Ačiū.
A. NEKROŠIUS (LVŽSF). Kaip žinome, referendumu paprastai sprendžiami labai reikšmingi valstybei klausimai ir, manau, Vyriausybė, ministerijos ir visos kitos institucijos tikrai turėtų pakankamai laiko pasiruošti. Aštuoni mėnesiai yra gana didelis laiko tarpas, sutinku, galbūt galima jį koreguoti, tačiau toks buvo mano siūlymas kartu su darbo grupės nariais. Mes įvairius variantus svarstėme, tačiau apsistojome prie šito. Manau, kad komitetuose apsvarsčius, padiskutavus galbūt tas skaičius ir galėtų kisti, tačiau šiuo metu siūlome tokį.
PIRMININKĖ. Klausia V. Gailius. Prašom.
V. GAILIUS (LSF). Ačiū, jau atsakė į klausimą.
PIRMININKĖ. Klausia V. Kamblevičius.
V. KAMBLEVIČIUS (TTF). Ačiū. Norėjau jūsų paklausti, gerbiamas kolega. Iš tikrųjų, kai terminai didėja, didėja ir apimtys, ir finansiniai resursai turi padidėti. Jūs neskaičiavote, kiek padidės, kiek reikės papildomai daugiau lėšų?
A. NEKROŠIUS (LVŽSF). Pakeitus šitą įstatymo dalį tikrai papildomo finansavimo nereikės, valstybei tai nė kiek nekainuos.
PIRMININKĖ. Dėkoju. Jūs atsakėte į visų, norinčių paklausti, klausimus.
A. NEKROŠIUS (LVŽSF). Dėkoju.
PIRMININKĖ. Motyvai už. Vėl J. Sabatausko nematau. Tuomet A. Vinkus.
A. VINKUS (LSDDF). Manyčiau, kad šis siūlymas yra logiškas ir priimtinas, nes šiuo atveju, kaip buvo ir klausime pabrėžta, žemutinė laiko riba nėra mažinama, paliekame dabar galiojantį referendumo vykdymo dviejų mėnesių laikotarpį nuo referendumo paskelbimo dienos. Tačiau dabar galiojančiame įstatyme maksimali vykdymo data yra ribojama trimis mėnesiais, o siūlomame projekte, kaip matome, numatyta šį terminą pratęsti iki aštuonių mėnesių. Priėmus šį įstatymo sprendimą, dar kartą pabrėžiu, kas jau buvo pasakyta salėje, būtų sudaryta galimybė tiek institucijoms, tiek piliečiams geriau pasirengti tokiam atsakingam įvykiui kaip referendumas, kuriuo sprendžiami valstybės klausimai. Siūlau palaikyti.
PIRMININKĖ. Dėkoju. Gerbiami kolegos, ar galime bendru sutarimu pritarti? Balsuojame. Prašau. Balsuojame dėl Referendumo įstatymo. Balsavimas pradėtas.
Balsavo 78 Seimo nariai: už – 52, prieš – 8 ir susilaikė 18. Po pateikimo pritarta. Pagrindinis komitetas – Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas ir siūloma svarstymo data – spalio 16-oji.
15.10 val.
Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymo Nr. VIII-1185 20, 201, 65, 78 straipsnių, 1 ir 2 priedų pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-2415ES (pateikimas)
Gerbiami kolegos, iš rytinio posėdžio mums yra likęs darbotvarkės 1-10 klausimas – Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymo tam tikrų straipsnių, 1 ir 2 priedų pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-2415ES. Pateikimo stadija. Projektą pateikti kviečiame kultūros viceministrą G. Andrulionį. Prašom. Ir G. Burokienė – per šoninį mikrofoną.
G. BUROKIENĖ (LVŽSF). Aš norėčiau grįžti prie prieš tai buvusio klausimo ir paprašyti, kad įtrauktų į svarstymą anksčiau, kad ir rugsėjo 25 dieną, nes komitetas apsvarstys jį kitą trečiadienį.
PIRMININKĖ. Jūs svarstysite kitą trečiadienį?
G. BUROKIENĖ (LVŽSF). Taip.
PIRMININKĖ. O kitas trečiadienis tai bus rugsėjo – kelinta išeis mums? – 17 diena. Tai vis tiek… Ne, išeis… (Balsai salėje) Tada galima 25 dieną.
G. BUROKIENĖ (LVŽSF). Dėkui.
PIRMININKĖ. Rugsėjo 25 dieną. Keičiame tada svarstymo datą. Atsiprašom. Per šoninį mikrofoną – V. Juozapaitis.
V. JUOZAPAITIS (TS-LKDF). Gerbiama pirmininke, frakcijos vardu šio klausimo, dėl kurio ponas viceministras stovi, mes prašome pertraukos iki kito posėdžio.
PIRMININKĖ. Šventa teisė – prašyti. Prašom balsuoti dėl Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymo projekto pateikimo pertraukos.
Balsavo 82: už – 36, prieš – 36, susilaikė 10. Pertraukai pakanka. Ačiū, viceministre.
Kviečiame Seimo Pirmininką pristatyti kitos savaitės darbotvarkę.
15.13 val.
Seimo savaitės (2018-09-17–2018-09-21) – 2018 m. rugsėjo 18 d. (antradienio) ir rugsėjo 20 d. (ketvirtadienio) posėdžių darbotvarkės pateikimas ir tvirtinimas
V. PRANCKIETIS. Ačiū už galimybę. Gerbiami kolegos, darbotvarkė buvo svarstyta šiandien Seniūnų sueigoje. Seniūnų sueiga jai pritarė. Yra daug klausimų, kuriuos mes jau pateikėme, dabar jau bus jie svarstomi kitą savaitę ir priimami. Jeigu turėtumėte klausimų man dėl darbotvarkės, maloniai prašom.
PIRMININKĖ. Dėkojame už pateikimą. Klausiančių nėra.
Gerbiami kolegos, ar galime pritarti teikiamai savaitės darbotvarkei? Bendru sutarimu? Dėkoju. Dėkoju, Pirmininke.
Taigi pusės valandos pertrauka, paprašyta dėl Amnestijos įstatymo, dar nepraėjo. Kito ministro neturime. (Balsai salėje) Ne, gerbiamieji. Pareiškimų irgi niekas nenori daryti? Net N. Puteikis neturi.
15 minučių pertrauka. Būtų buvęs Autorių teisių įstatymo pateikimas, paprašėte pusės valandos pertraukos, kolegos.
Pertrauka
PIRMININKĖ. Gerbiami kolegos, prašome užimti vietas, 15 minučių pertrauka baigėsi. Tęsiame posėdį.
15.30 val.
Įstatymo „Dėl amnestijos akto“ projektas Nr. XIIIP-2400 (pateikimo tęsinys)
Pusvalandžio pertraukos buvo prašyta dėl darbotvarkės 2-1 klausimo – įstatymo „Dėl amnestijos akto“ projekto Nr. XIIIP-2400. Pradėsime jo pateikimo stadiją. Į tribūną kviečiu R. Karbauskį. Prašom.
R. KARBAUSKIS (LVŽSF). Gerbiami kolegos, noriu pasakyti, kad amnestijos akto išleidimo teise Lietuvos seimai naudojosi septynis kartus. Dabar yra pasiūlymas skelbti amnestiją. Vėlgi projekte yra išdėstyta, kurių kategorijų įkalintiesiems, t. y. nuteistiesiems.
Šitas projektas, mūsų įsitikinimu, turėtų spręsti tris pagrindinius klausimus. Amnestijos pritaikymas motinoms, auginančioms nepilnamečius vaikus, bei besilaukiančioms motinoms lems, kad jos, išėjusios į laisvę, galės rūpintis savo vaikais. Amnestija pagerins pagyvenusio amžiaus žmonių ir negalią turinčių kalinių gyvenimą. Vėlgi jie turės galimybę laisvėje rūpintis ir liga, ir savo oria senatve. Taip pat tikimasi, kad nepilnamečiai nuteistieji galės greičiau integruotis į visuomenę, turės geresnes mokymosi, ugdymo sąlygas.
Kokių nors neigiamų pasekmių šitas projektas neturėtų turėti. Galiu atsakyti į klausimus.
PIRMININKĖ. Dėkojame. Pirmoji klausia M. Navickienė. Nėra. Tuomet A. Bilotaitė. Prašom.
A. BILOTAITĖ (TS-LKDF). Ačiū, gerbiamoji posėdžio pirmininke. Gerbiamasis kolega, žinoma, kad jau yra ne kartą taikyta amnestija Lietuvoje. Kaip rodo 2002 metų praktika, nuteistųjų buvo sumažinta 39 %, tačiau netrukus vėl pasipildė įkalinimo įstaigos 32 % nuteistųjų, kurių dauguma buvo tie patys amnestuoti žmonės. Vienas klausimas, kaip jūs įsivaizduojate, ar taip neatsitiks, ar tos problemos bus sprendžiamos? Ir kitas klausimas yra susijęs su tuo, kad, žinoma, išeis į laisvę 300–400 žmonių ir jais turės rūpintis probacijos tarnybų žmonės. Kaip žinome, šiuo metu yra vykdoma reorganizacija, ir klausimas kyla, ar tikrai probacijos tarnyboje dirbantys žmonės turės resursų ir galimybių tais žmonėmis pasirūpinti?
R. KARBAUSKIS (LVŽSF). Labai ačiū. Iš tikrųjų Teisingumo ministerija teigia, kad Probacijos tarnyba bus pajėgi taikyti amnestuotiesiems probaciją. Tai pirmas, ką aš žinau.
Kitas dalykas, šiandien pasakyti, kuris asmuo būtų linkęs į pakartotinį nusikaltimą, labai sunku, bet iš kitos pusės pažiūrėkime, kokias kategorijas nuteistųjų šita amnestija paliečia. Vėlgi, galima sakyti, kad moteris. Iš 6 tūkst. kalinčiųjų, jeigu aš neklystu, apie 400 tėra moterų.
Jeigu kalbėtume apie nepilnamečius ir apie neįgalius žmones, ir vyresnio amžiaus žmones tam tikrų kategorijų… Aš nenoriu skaityti dabar to, kas yra tekste, jūs tai matote. Mano įsitikinimu, tai yra tos kategorijos nuteistųjų, kur galima tikėtis, kad daugelis jų tikrai negrįš į įkalinimo įstaigas dėl pakartotinio nusikaltimo. Kiek aš atsimenu, ankstesnių amnestijų apimtys buvo didesnės ir palietė kiek kitokias kategorijas nuteistųjų.
PIRMININKĖ. Klausia A. Anušauskas. Nematau salėje. Tuomet G. Skaistė. Prašom.
G. SKAISTĖ (TS-LKDF). Norėjau paklausti, kokia jūsų nuomonė apie teisininkų komentarus, ypač konstitucinės teisės ekspertus, kad, na, pažeidžia lygiateisiškumo principą? Ir ar planuojate projektą koreguoti, ar vis dėlto laikysitės savo nuomonės, kad viskas yra gerai, kaip užregistruota?
R. KARBAUSKIS (LVŽSF). Teisės ir teisėtvarkos komitetas aiškiai padirbės su tomis išvadomis, kurios yra pateiktos, aš tik pasakysiu viena. Rengiant šitą projektą buvo atsižvelgiama į įstatymų projektus, tuos septynis, kurie buvo priimami šitų Lietuvos Respublikos seimų, ir tada jokių pastabų – nei iš Konstitucijos specialistų, nei iš Teisės departamento – nebuvo duodama. Mus šiek tiek nustebino kaip teikėjus, kad yra šitokių abejonių, kurių anksčiau niekada nebuvo, bet bet kuriuo atveju šitą darbą turės atlikti komitetas, prieš svarstymą mes gausime išvadas.
PIRMININKĖ. Klausia E. Pupinis. Prašom.
E. PUPINIS (TS-LKDF). Ačiū. Gerbiamas kolega, iš tiesų turbūt kontroversiški klausimai, nes Lietuvoje įdomiai pasisako nemažai žmonių dėl mirties bausmės. Neatsimenu, kaip jūs pasisakydavote dėl mirties bausmės grąžinimo, dabar toks gailestingumas susietas ne su Lietuvos šimtmečiu, bet kažkodėl su popiežiaus vizitų datomis ir popiežiaus vizitu. Galbūt teisingiau būtų buvę šiuo atveju daugiau sieti su valstybės reikalais negu su Bažnyčia ir tikėjimu, nors tai ir glaudu, bet galbūt… Kaip čia pasakius, jeigu išėjęs kalinys padarys daug negerų dalykų, vėlgi gali būti neteisingai suprasta.
R. KARBAUSKIS (LVŽSF). Gerbiamas kolega, jūs projektą skaitėte? Būtent ten pirmiausia šnekama apie Lietuvos valstybės šimtmetį ir kartu paminimas popiežiaus apsilankymas. Šiuo atveju, man atrodo, mes turime tą pačią nuomonę. Labai jums ačiū.
PIRMININKĖ. Klausia A. Sysas.
A. SYSAS (LSDPF). Ačiū, pirmininke. Gerbiamas kolega, jeigu mes klausiame, tai mums kažkas neaišku, nereikia sakyti: ačiū jums, nes kam tada iš viso tas klausinėjimo žanras? Aš norėčiau paklausti: yra pakankamai daug Teisės departamento pastabų, kaip jūs vertinate tas pastabas? Galbūt šiek tiek pasikartosiu, nes teko būti ne vienoje Konstitucinio Teismo byloje, atstovauti Seimui ir dėl lygiateisiškumo principo. Ar būtent šitas siūlymas nepažeidžia bendros lygiateisiškumo principo nuostatos? Labai ačiū.
R. KARBAUSKIS (LVŽSF). Pirmiausia visus mūsų departamento siūlymus nagrinės komitetas. Kita vertus, jeigu šnekėtume apie Konstituciją, mane šiek kiek stebina tai, kad septyniuose ankstesniuose atvejuose, kurie buvo analogiški, tokios grėsmės nebuvo įžvelgta. Paprasčiausiai aš manau, kad mūsų gerbiamieji Seimo nariai Teisės ir teisėtvarkos komitete atliks savo darbą, ir mes gusime jų išvadas.
PIRMININKĖ. Klausia A. Nekrošius. Prašom.
A. NEKROŠIUS (LVŽSF). Dėkoju, pirmininke. Gerbiamas pranešėjau, kaip žinoma, visuomenė visą laiką baiminasi, kad į laisvę bus išleidžiami visokie pavojingi nusikaltėliai, recidyvistai ir panašiai. Ar pagal šį įstatymą tokie žmonės išeis? Kokie yra jūsų siūlymai, kaip to išvengti ir panašiai.
R. KARBAUSKIS (LVŽSF). Aš pasikartosiu, kad iš tikrųjų Teisingumo ministerija pasiūlė taikyti probaciją. Kitas dalykas, kad kaliniai nėra paleidžiami pagal sąrašą. Kiekvienas konkretus atvejis yra nagrinėjamas Amnestijos komisijos, kuri yra sudaroma, ir tai neįvyksta tą pačią dieną ir t. t. Jeigu žmogus įkalinimo įstaigoje yra padaręs tam tikrų nusižengimų ir t. t., jis tikrai nebus amnestuojamas, nors jis papultų pagal tuos straipsnius, kuriems taikoma amnestija. Aš įsivaizduoju, kad mes čia grėsmių tikrai nesukuriame, ir labai tikiuosi, kad tie žmonės, kurie išeis į laisvę, papildys mūsų dirbančiųjų gretas ir žmonių, kurie iš tikrųjų rūpinasi savo šeima taip, kad užaugina sąžiningus ir gerus vaikus. Tikiuosi, kad taip ir atsitiks, nes tam mes ir siūlome amnestiją, kad tie žmonės rūpintųsi savo vaikais, gyventų mūsų bendruomenėje normalų gyvenimą, suprastų savo padarytas klaidas ir galėtų jas ištaisyti.
O kad šitame siūlyme buvo minimas ir popiežius Pranciškus, vėl reikia pasakyti, kad jis labai dažnai kalba apie tai, kad mes turime būti atlaidūs tiems žmonėms, kurie daro klaidas. Ir šiuo atveju mes kalbame apie tas nuteistųjų kategorijas, kurių straipsniai, pagal kuriuos jie teisti, dažnu atveju gali būti vertintini kaip klaida, kurią žmogus pripažįsta, ir jie nori ištaisyti ją savo gyvenime, nebekartoti jos.
A. NEKROŠIUS (LVŽSF). Ačiū.
PIRMININKĖ. Klausia A. Širinskienė. Prašom.
A. ŠIRINSKIENĖ (LVŽSF). Iš tiesų, kalbant apie lygiateisiškumo principą, ypač moterų atžvilgiu, manau, yra akivaizdu, kad tik moterys gali būti nėščios, ir mes tai puikiai suprantame. Lygiai taip pat Lietuvoje yra tokia situacija, kad vėl tos pačios moterys įkalinimo įstaigose augina vaikus, vaikai nekali su tėvais. Manau, matome gana daug skirtumų. Bet gal jūs galėtumėte įvardinti kitas grupes, kurias išskyrėte, tiesiog pakomentuoti, kodėl jas taip pat išskyrėte?
R. KARBAUSKIS (LVŽSF). Aš truputį pačioje pradžioje vardinau tas grupes. Nepilnamečiai, neįgalūs asmenys, pagyvenusio amžiaus asmenys, nėščios moterys ir t. t., tos grupės, kurių buvimas įkalinimo įstaigose, ypač iš viešosios erdvės žinant tą situaciją, kad mes šiandien neužtikriname saugumo, net mūsų kalinčiųjų saugumo nesugebame užtikrinti įkalinimo įstaigose… Iš tikrųjų tai yra ta kategorija žmonių, kurie pirmiausia gali būti tie asmenys, jeigu galvotume vien jau apie jų statusą, amžių ir t. t., kurie gali tą galimybę, amnestiją, priimti kaip gyvenimo dovaną grįžti į tą bendruomenę ir savo sprendimus gyvenime, ir savo klaidas taisyti kartu su mumis kasdien dirbdami darbe arba, sakykime, užsiimdami visuomenine veikla ar augindami vaikus.
PIRMININKĖ. Klausia A. Norkienė.
A. NORKIENĖ (LVŽSF). Dėkoju, gerbiama pirmininke. Sakykite, gal jums rengiant šį projektą teko susipažinti ir su ankstesnėmis amnestijomis, kokie asmenys būdavo paleidžiami tada? Kadangi dabar salėje kyla tokių nuogąstavimų, kad siūlote kažką labai radikalaus. Ačiū.
R. KARBAUSKIS (LVŽSF). Jau minėjau atsakydamas į klausimus anksčiau, kad šis projektas rengtas remiantis ankstesnių amnestijų atvejais. Kaip jau minėjau, šiek tiek stebina tokio paties projekto visiškai skirtingas vertinimas. Ankstesnių seimų sprendimų atžvilgiu nebuvo šnekama apie Konstitucijos pažeidimus arba kažką panašaus. Aš manau, kad vėlgi Teisės ir teisėtvarkos komitete tie dalykai bus aptarti. Galiu nuraminti bet kurį iš mūsų, jeigu bus kreipimasis į Konstitucinį Teismą, jeigu atsiras, kas kreipsis dėl to, Konstitucinis Teismas paaiškins, atsakys ir t. t. Nors aš abejoju, ar čia būtų pagrindo kreiptis, nes tada kiltų klausimas dėl to, o kaip atsitiko kitus septynis kartus?
PIRMININKĖ. Dėkoju. Laikas klausti baigėsi. Motyvai dėl teikiamo įstatymo projekto. E. Vareikis kalba už. Prašom.
E. VAREIKIS (LVŽSF). Dėkoju. Aš kalbėsiu kaip žmogus, kuris jau daug metų bendrauja, draugauja su tokia organizacija, kuri vadinasi „Kalinių globos draugija“. Šioje draugijoje būdamas, bendraudamas su žmonėmis, kartais skaitydamas jiems tokias mėgėjiškas paskaitas, aš matau, kad toje Lietuvos nuteistųjų sistemoje iš tikrųjų yra labai daug bėdų. Yra žmonių, kurie iš tikrųjų, kaip sakė projekto pristatytojas, tiesiog suklydusių, yra žmonių, kurie labai gerai supranta, ką jie padarė, bet formaliai jiems pagelbėti yra sunku. Tam tikri formalūs sprendimai yra labai kieti ir jiems gali pagelbėti tik amnestijos atvejai. Tikrai mes, pritaikydami amnestiją, galime kai kuriems žmonėms sudaryti galimybę ne toliau būti už grotų, bet suteikti šansą jiems išeiti ir pasveikti. Manęs klausia žmonės, o kodėl Skandinavijoje tokie komfortabilūs kalėjimai, o Lietuvoje tokie blogi? Atsakymas yra labai aiškus. Skandinavai mano, kad tas žmogus, kuris pakliūva į kalėjimą, yra socialinis ligonis ir jį reikia gydyti ir galima išgydyti. Pas mus mano, kad žmogus, pakliuvęs į kalėjimą, turi būti atskirtas nuo visuomenės ir kuo šiurkščiau su juo elgsiesi, tuo bus smagiau. Taigi to reikia vengti.
O dėl to, ar reikia amnestiją pritaikyti prie šventės ar prie kokio… žinoma, prie šventės pritaikius tiems žmonėms dar suteikiamas kažkoks šansas žinoti, kodėl tave išleido. Net Šventajame Rašte nusikaltėlį išleido per šventes. Gal ne tą išleido, kurį reikėjo, bet išleido. Aš pritariu šiam projektui ir siūlau balsuoti už.
PIRMININKĖ. Motyvai prieš – A. Bilotaitė. Prašom.
A. BILOTAITĖ (TS-LKDF). Tikrai suprantama, kad šiuo projektu yra siekiama išlaisvinti socialiai jautrias grupes, tačiau į tuos du argumentus man vis dėlto nėra atsakyta. Pirmas dalykas, kad ankstesnės amnestijos, kurios buvo pritaikytos, parodė, kad tie žmonės, kuriems pritaikoma amnestija, po kiek laiko vėl grįžta į įkalinimo įstaigą. Antras dalykas susijęs su Probacijos tarnyba, nes teko kreiptis į Teisingumo ministeriją ir klausti, ar sugebės Probacijos tarnyba pasirūpinti tais žmonėmis. Kaip matome iš tos situacijos, iš turimų resursų, situacija neatrodo gerai, ir vargu ar bus įmanoma pasirūpinti, nes resursų trūksta. Tai yra dar kur padirbėti, kad būtų galima pritarti šiam įstatymo projektui.
PIRMININKĖ. Ačiū. Kolegos, argumentai išsakyti. Prašom balsuojant apsispręsti dėl įstatymo „Dėl amnestijos akto“ projekto Nr. XIIIP-2400.
Balsavo 93 Seimo nariai: už – 64, prieš – 4, susilaikė 25. Po pateikimo įstatymo projektui yra pritarta.
Siūlomi komitetai: pagrindinis – Teisės ir teisėtvarkos komitetas, papildomo nėra. Svarstymo data – spalio 9 diena.
S. Jovaiša – per šoninį mikrofoną. Prašom.
S. JOVAIŠA (TS-LKDF). Ačiū, pirmininke. Žmogaus teisių komitetą taip pat primygtinai prašyčiau įvardinti. Norėčiau repliką po balsavimo dar.
PIRMININKĖ. Jūs siūlote papildomu komitetu įtraukti Žmogaus teisių komitetą?
S. JOVAIŠA (TS-LKDF). Taip, taip būtinai.
PIRMININKĖ. Ar sutinkame? Bendru sutarimu. Ačiū.
S. JOVAIŠA (TS-LKDF). Dabar replika po balsavimo. Norėčiau gerbiamam Ramūnui (kalba telefonu, aišku), kad gailestingumas turi būti su ženklu „lygu“ lygiateisiškumui. Manyčiau, kad šis projektas nėra visiškai vykęs, yra tam tikras racionalus grūdas, bet nevisiškai. Reikėtų, ko gero, visiems suteikti kokią nors amnestijos galimybę – ar po 100 dienų nubraukti nuo bausmės, išskyrus tuos, kurie įkalinti iki gyvos galvos, ar po metus, bet visiems vienodai. Manyčiau, kad Žmogaus teisių komitetas nagrinės šitą klausimą truputį kitu aspektu, ir gal dar bus kitų pasiūlymų. Ačiū.
PIRMININKĖ. Dėkojame. Baigėme su šiuo įstatymo projektu.
15.48 val.
Įstatymo „Dėl Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos pakeitimų protokolų ratifikavimo“ projektas Nr. XIIIP-2472 (pateikimas)
Imamės darbotvarkės 2-4 klausimo – įstatymo „Dėl Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos pakeitimų protokolų ratifikavimo“ projektas Nr. XIIIP-2472. Kviečiame susisiekimo ministrą R. Masiulį. Prašom, ministre.
R. MASIULIS. Ačiū, pirmininke. Gerbiamieji Seimo nariai, pristatau klausimą dėl Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos pakeitimų protokolų ratifikavimo. Projekto tikslas yra ratifikuoti Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos 50 straipsnio A dalies pakeitimo protokolą, priimtą 2016 m. spalio 6 d. Monrealyje, ir Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos 56 straipsnio pakeitimo protokolą, priimtą taip pat toje pačioje vietoje tuo pačiu metu. Protokolais numatoma padidinti Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos Valdymo organų tarybos ir Oro navigacijos komisijos narių skaičių. Tarybos narių skaičius didinamas nuo 36 iki 40, o Oro navigacijos komisijos narių skaičius didinamas nuo 19 iki 21.
Šiuos pakeitimus paskatino išaugęs Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos narių skaičius ir siekis geriau subalansuoti atstovavimą valstybėms taryboje bei Oro navigacijos komisijoje. Šie pakeitimai suteikia Lietuvos Respublikai galimybę turėti daugiau įtakos taryboje priimamiems sprendimams per centrinę Europos rotacinę grupę, kurios nare Lietuvos Respublika tapo 2014 metais. Taip pat didėja tikybė Lietuvos Respublikai ateityje būti išrinktai į tarybą, nes ji auga ir galbūt Lietuva kada nors būtų išrinkta. Patvirtinti, ratifikuoti šį protokolą nieko nekainuoja, o galbūt kada nors bus valstybei naudinga. Taigi siūlyčiau pritarti.
PIRMININKĖ. Dėkojame už pateikimą. Jūsų paklausti nėra norinčių. Kolegos, gal galime bendru sutarimu pritarti? Dėkoju. Siūloma pagrindiniu komitetu skirti Užsienio reikalų komitetą, papildomas nenumatomas. Svarstymo data – spalio 11-oji.
15.50 val.
Įstatymo „Dėl Jungtinių Amerikos Valstijų, Europos Sąjungos bei jos valstybių narių, Islandijos ir Norvegijos Karalystės oro susisiekimo susitarimo ratifikavimo“ projektas Nr. XIIIP-2483 (pateikimas)
Kitas darbotvarkės klausimas – įstatymo „Dėl Jungtinių Amerikos Valstijų, Europos Sąjungos bei jos valstybių narių, Islandijos ir Norvegijos Karalystės oro susisiekimo susitarimo ratifikavimo“ projektas Nr. XIIIP-2483. Prašom, ministre, pateikti.
R. MASIULIS. Gerbiami Seimo nariai, pristatau kito dokumento ratifikavimą. Po labai ilgų derybų Europos Sąjunga ir Jungtinės Amerikos Valstijos susitarė dėl oro susisiekimo susitarimo, kad visų šių šalių oro kompanijos turėtų teisinę galimybę iš kitų šalių vykdyti skrydžius. Mūsų šaliai tai irgi būtų naudinga ir tie mūsų oro vežėjai, kurie yra, jie galėtų iš tų šalių… jie tiesiog turėtų platesnes verslo galimybes. Be abejo, mums galbūt būtų irgi naudinga, gal kas nors norėtų ir iš Lietuvos vykdyti daugiau vežimų.
Taigi su Amerika mes patys dvišalės sutarties šitoje srityje neturėjome. Kaip tik šiuo nutarimu galėtume ratifikuoti ir atverti verslo galimybes mūsų oro vežėjams. Prie šio susitarimo tarp Europos Sąjungos ir JAV prisijungė ir Islandija, ir Norvegija, ir tai yra susitarimas tarp visų keturių šalių. Taigi kadangi valstybei tai pakenkti negali, gali būti tik naudinga, siūlyčiau pritarti.
PIRMININKĖ. Dėkojame. Vėlgi klausiančių nėra. Kolegos, bendru sutarimu pritariame? Dėkoju. Siūlomi komitetai: pagrindinis – Užsienio reikalų, papildomas – Ekonomikos komitetas. Svarstymo data – spalio 11-oji.
15.52 val.
Įstatymo „Dėl Europos Sąjungos bei jos valstybių narių, Islandijos ir Norvegijos Karalystės papildomo susitarimo dėl Jungtinių Amerikos Valstijų, Europos Sąjungos bei jos valstybių narių, Islandijos ir Norvegijos Karalystės oro susisiekimo susitarimo taikymo ratifikavimo“ projektas Nr. XIIIP-2484 (pateikimas)
Darbotvarkės 2-6 klausimas – įstatymo „Dėl Europos Sąjungos bei jos valstybių narių, Islandijos ir Norvegijos Karalystės papildomo susitarimo dėl Jungtinių Amerikos Valstijų, Europos Sąjungos bei jos valstybių narių, Islandijos ir Norvegijos Karalystės oro susisiekimo susitarimo taikymo ratifikavimo“ projektas Nr. XIIIP-2484. Pranešėjas – ministras R. Masiulis. Prašom.
R. MASIULIS. Gerbiami Seimo nariai, pirmu pristatymu kaip tik viską abiem klausimais pristačiau.
PIRMININKĖ. Dėkoju. Klausiančių taip pat nėra. Pritariame bendru sutarimu. Komitetai: pagrindinis – Užsienio reikalų komitetas, papildomas – Ekonomikos komitetas. Svarstymo data – ta pati spalio 11-oji.
15.53 val.
Geležinkelių transporto kodekso 3, 41, 5, 61, 7, 71, 9, 10, 14, 23, 231, 24, 25, 26, 28, 29, 301, 302, 303, 304, 33 straipsnių ir priedo pakeitimo, Kodekso papildymo 241, 242, 243, 244, 251, 252, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297 ir 298 straipsniais įstatymo projektas Nr. XIIIP-2205ES, Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo Nr. XIII-992 2 ir 4 priedų pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-2206 (pateikimas)
Kompleksinis 2-7.1 ir 2-7.2 klausimas – Geležinkelių transporto kodekso daugelio straipsnių ir priedo pakeitimo bei papildymo kai kuriais straipsniais įstatymo projektas Nr. XIIIP-2205 ir Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo 2 ir 4 priedų pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-2206. Prašom, ministre, pateikti.
R. MASIULIS. Gerbiami Seimo nariai, norėčiau pristatyti priimti Geležinkelių transporto kodekso pakeitimo įstatymo projektą ir Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo pakeitimo projektą. Teikiamais Geležinkelių transporto kodekso pakeitimo įstatymo projektu ir Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo pakeitimo įstatymo projektu siekiama įtvirtinti nacionalinėje teisėje iš dalies atskirtą viešosios geležinkelių infrastruktūros valdymo modelį, taip pat užtikrinti, kad viešoji geležinkelių infrastruktūra ir keleivių bei krovinių vežimo tranzitu geležinkelių transportu paslaugos būtų apsaugotos nuo grėsmę nacionalinio saugumo interesams galinčių kelti rizikos veiksnių.
„Lietuvos geležinkeliai“ šiandien veikia kaip vertikaliai integruota viena įmonė, kurios viduje, pačios įmonės viduje, yra ir Geležinkelių infrastruktūros direkcija, ir Krovinių vežimo direkcija, ir Keleivių vežimo direkcija. Europos Sąjungos ketvirtajame geležinkelių pakete reikalaujama, kad būtų tam tikras geležinkelių infrastruktūros atskyrimas nuo motininės įmonės. Turime teisininkų išvadas, kad Lietuva šiandien to atskyrimo nevykdo ir galime gauti dėl pažeidimo nuobaudą, todėl buvo svarstomi visi reformos variantai, kokios „Lietuvos geležinkelių“ valdymo formos turėtų būti. Apsisprendėme, kad pati reforma turėtų būti minimali, nes tam, kad išsaugotume „Lietuvos geležinkelių“ finansinį atsparumą, mes turime konkuruoti su vertikaliai integruotais Rytų kaimynių, tiek Baltarusijos, tiek Rusijos, geležinkeliais, taip pat ir dėl nacionalinio saugumo reikalavimų turime turėti kuo stipresnę nacionalinę įmonę, kad tos konkurencijos jinai nepralaimėtų ir tokiu būdu nesusilpnintų mūsų valstybės, nes mes turime Kaliningrado tranzitą, kurį privalo užtikrinti valstybinė įmonė.
Taigi pasirinkome patį minimaliausią reformos variantą ir jį pasirinkome pagal vokiečių modelį. Europoje yra daug valstybių, kurios yra pasirinkusios dar ir griežtesnį atskyrimo modelį – visišką suskaldymą. Mūsų skaičiavimu, tai padidintų dar ir kaštus 10 %, be to, daugelis tų šalių neturi tokių rytinių kaimynių, kokias turime mes. Vokietija, Prancūzija, Italija, Lenkija, Latvija, mūsų kaimynai, yra pasirinkę tokį patį vokišką modelį, kokį siūlome ir mes, kad „Lietuvos geležinkeliai“ būtų perorganizuojami į holdingą, kai atskiros įmonės valdybų tiesiogiai geležinkelių infrastruktūrą, taip pat krovinių vežimą ir keleivių vežimą Tokiu būdu ne tik atitiktume Europos Sąjungos reikalavimą, kad ir minimaliai, bet atitiktume, išlaikytume finansinį stiprumą, taip pat ir padidintume pačios įmonės skaidrumą, nes suskaidymas į atskirus juridinius vienetus priverstų juos turėti atskiras finansines ataskaitas, jos būtų atskirai audituojamos, tai prisidėtų prie įmonės skaidrumo.
Labai svarbus faktas, kad po šio atskyrimo pagrindinė infrastruktūra, pagrindinis geležinkelių turtas vis tiek turi likti valstybės nuosavybe, pavedant „Lietuvos geležinkeliams“ juos tik valdyti, kaip yra iki šiol, o jeigu apibendrinus, turto pardavimui, įmonių pardavimui ir toliau bus taikomi tie patys griežti reikalavimai, kokius mes turime šiandien.
Dažnai girdime iš oponuojančiųjų šiai reformai, kad galbūt tikslas yra privatizuoti šias įmones. Atsakau, kad tokio tikslo nėra. Tikslas yra atitikti Europos Sąjungos reikalavimą, padidinti skaidrumą, o kokius saugiklius, jau kartu sugalvosime, gal turės pasiūlymų Seimo nariai, kaip dar labiau apsunkinti ar pardavimą, ar turto apsaugą, mes mielai sutiksime, nes suprantame, kad esminė geležinkelių infrastruktūra, viešoji geležinkelių infrastruktūra yra strateginis valstybės turtas ir jis turi būti apsaugotas. Kadangi įmonė bus padalinta ir atskirtos atskiros įmonės, kaip geležinkelių infrastruktūros, krovinių vežimo įmonė ir keleivių vežimo, todėl ir prašome praplėsti Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymą, įtraukti ir šitas įmones. Šiandien „Lietuvos geležinkeliai“ yra įrašyti kaip viena įmonė, kadangi bus daugiau įmonių pavadinimų, tai, aišku, tą Nacionalinio saugumo įstatymą reikėtų modifikuoti praplečiant sąrašą tų, kurie į jį pakliūna, nes atsiranda daugiau įmonių. Svarbus faktas yra tas, kad nei valstybės, nei savivaldybės biudžeto lėšų nereikės.
Šios Europos Sąjungos direktyvos nuostatos į nacionalinę teisę turi būti perkeltos iki šių metų gruodžio 24 dienos, todėl siekdami išvengti rizikos mes norėtume paprašyti Seime svarstyti šį klausimą skubos tvarka. Taip pat svarbu pažymėti, kad ir Valstybės kontrolė buvo pateikusi rekomendacijas būtent skaidriau valdyti „Lietuvos geležinkelius“, atskiriant įmones, kaip ir buvo pasiūlyta. Taip pat šio įstatymo pakeitimu atsakytume, atsilieptume į Valstybės kontrolės rekomendacijas. Gal tokia esmė, aš tų detalių neskaitysiu. Siūlyčiau pritarti.
PIRMININKĖ. Dėkoju. Jūsų nori klausti nemažai Seimo narių. Pirmasis klausia A. Sysas. Prašom.
A. SYSAS (LSDPF). Ačiū, pirmininke. Gerbiamas ministre, noras suskaldyti į atskiras įmones jau ne pirmi metai ir tos kalbos turbūt ne tuščiai gimusios dėl privatizavimo. Norisi tikėti, kad jūs sakote nuoširdžiai ir teisingai, kad infrastruktūra nebus paliesta, nebus privatizuojama, nes mes galėjome pasimokyti, kas įvyko mūsų kaimyninėse šalyse, kur tai buvo padaryta, ir iškilo papildomų problemų. Ar apskritai nieko nebus privatizuojama, ar dalis vis dėlto ne infrastruktūros ar kažkokių padalinių, pastatų vis dėlto bus privatizuota?
Ir antras trumpas klausimas. Kaip užtikrinsite keleivių vežimą, nes visiems aišku, kad esant tokiam srautui vežimas yra nuostolingas. Kaip užtikrinsite, kad kursuotų keleiviniai traukiniai? Jūsų strategiją dabar girdžiu: pratęsėte liniją į Daugpilį, pradeda kursuoti iš Klaipėdos. Šitie du klausimai. Labai ačiū.
R. MASIULIS. Labai ačiū už klausimą. Tikrai, matau, jūs informuotas apie kitų šalių problemas. Tai buvo tiesa, estai atskyrė savo įmones ir jas privatizavo, po to labai skausmingai vėl iš naujo išpirko ir prarado krūvą pinigų. Estų blogas pavyzdys mums parodo, ko nereikia daryti, ir to tikrai nedarysime. Dėl to mūsų pasirinkimas buvo daryti kuo mažesnį atskyrimą, tą minimalų, kuris atitiktų Europos Sąjungos reikalavimus, bet toliau mūsų įmonė išsilaikytų kiek įmanoma finansiškai stipresnė.
Dėl paties turto, kad būtų ramiau, pacituosiu, ką Geležinkelių transporto kodeksas vadina viešąja infrastruktūra, kuri nebus jokiu būdu niekaip privatizuojama. „Geležinkelių infrastruktūra skirta viešiesiems ir ūkio subjektų poreikiams tenkinti, keleiviams, bagažui ir kroviniams vežti, manevruoti ir (ar) važiuoti į geležinkelių infrastruktūros objektus, statybos, remonto ar techninės priežiūros darbų atitikimo vietą ir iš jos. Tai yra įvairūs gamybiniai ir negamybiniai pastatai, stočių pastatai, keliai, pervažos, tuneliai, tiltai, perėjos, peronai, platformos.“ Detalus turto sąrašas yra ministerijoje. Vadovaujantis Geležinkelių transporto kodeksu, viešoji geležinkelių infrastruktūra yra Lietuvos valstybės nuosavybė. Viešoji geležinkelio infrastruktūra neprivatizuojama. Taigi kaip ir buvo, taip ir lieka. Net ir turint intencijų to nebūtų galima padaryti.
Dėl keleivių vežimo, tai „Lietuvos geležinkeliai“ kaip tik dabar stengiasi kiek įmanoma plėsti vežimą geležinkeliu. Lietuva yra tarp… Deja, šiuo atveju tarp kelių Europoje valstybių tik keli procentai žmonių važiuoja geležinkeliu. Net ir Estija už mus veža keturis ar penkis kartus daugiau keleivių geležinkeliu negu mes, nors valstybių dydžiai reikšmingai skiriasi. Mes tikrai privalome gerinti susisiekimą geležinkeliu, didinti važiuojančių skaičių. Pirmi metai rodo, kad jis po truputį auga. Taigi šiame etape mes tik investuojame į keleivių vežimą, jį plečiame, didiname. Gal ir ne šio klausimo tema, bet noriu pasakyti, kad geležinkelių tikslas aplenkti automobilį. Tai yra pirmas etapas, kada žmonės sėda į traukinį. Artimiausiu metu, tikiuosi, tas bus Šiaulių kryptimi, nes ten yra infrastruktūra geriausia, Kauno kryptimi, Kaunas jau labai arti. Po šitų pertvarkų, kai šio mėnesio gale paleisti bus traukiniai, aplenktas bus automobilis, ta pusė, o jau tolesniuose planuose bus Klaipėda. Taigi tikslas yra aplenkti automobilį, o po to mąstyti ir apie kitą žingsnį.
PIRMININKĖ. Prašyčiau trumpinti atsakymus, nes yra norinčių klausti. V. Rinkevičius. Prašom.
V. RINKEVIČIUS (LVŽSF). Ačiū, pirmininke. Dėl Europos Sąjungos reikalavimų vykdymo mes paprastai esame lyderiai, stengiamės, labai uolūs esame. Jūs paminėjote keletą šalių, kur tai yra padaryta, o iš viso iš dabar esančių 27, būsimų 26 narių, kiek yra dar likę tokių uolių kaip mes? Ar jau mes paskutiniai esame, taip vykdydami tą reikalavimą?
Iš tiesų nematau didelės naudos mūsų valstybei. Jūs daug kalbėjote apie skaidrumą. Iš tikrųjų žodžiais mes jį labai gerai užtikriname, bet praktikoje dažnai išeina atvirkščiai. Dabar, pavyzdžiui, bus skirtingos įmonės. Jeigu giminėje vienas iš vadovų dirba vienoje, uošvė – trečioje, duktė, žentas – ketvirtoje, penktoje, viskas lyg ir bus gerai. Kaip mes tą nepotizmą užtikrinsime? Ar čia neatsiras problemų, kaip jums atrodo?
R. MASIULIS. Labai ačiū už klausimą. Šioje srityje, deja, mes nebuvome labai uolūs Europos Sąjungos reikalavimų vykdytojai. Europoje liko viso labo trys valstybės, kurios turi integralų modelį: tai mes, vengrai ir airiai. Trys valstybės viso labo likusios, o likusios yra pasidalinusios. Dalis visiškai išskaidė geležinkelius, ko mes ir nesiūlome. O latviai, lenkai, vokiečiai, austrai, slovėnai, italai ir prancūzai yra pasirinkę tą modelį, kurį mes siūlome. Todėl mes turime pasivyti kitus. Nesame patys uoliausi, net, sakyčiau, tarp mažiau uolesnių esame.
O dėl skaidrumo tai, šiandien informacinėms technologijoms stiprėjant, jau dabar Specialiųjų tyrimų tarnyba turi tokias kompetencijas sekti susijusius asmenis. Norint jie gali padaryti žemėlapį susijusių asmenų verslo grupėse, įmonėse, organizacijose. Todėl tą dalyką sekti yra kur kas lengviau. Ačiū.
PIRMININKĖ. Klausia T. Tomilinas, bet salėje nematyti. Tuomet J. Imbrasas. Prašom.
J. IMBRASAS (TTF). Dėkui, pirmininke. Gerbiamas ministre, šiek tiek nuraminote pristatydamas projektą, kad pasirinktas minimaliausias variantas, susirūpinta finansiniu atsparumu mūsų svarbios įmonės ir nacionaliniu saugumu. Bet aš, skaitydamas tą projektą, vis dėlto radau tokį sakinį, kuris man… Norėčiau atsakymo iš jūsų. Parašyta štai taip: „Sudaryti sąlygas mažinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės priimamų nutarimų valstybės turto valdymo, naudojimo, disponavimo juo srityje skaičių.“ Aš suprantu, mes tuo bandome silpninti Vyriausybės įtaką valdant mūsų valstybės turtą. Tai kam tada mes tą kompetenciją turėsime perduoti? Ir ar čia nėra nuslėptų dalykų, dėl kurių mes visą laiką nuogąstavome į ateitį?
R. MASIULIS. Tikrai ne, reiktų pažiūrėti kontekstą tos vietos, kur jūs žiūrite, bet pagal turto valdymą, pagal įmonės valdymą, pagal galimybę jį privatizuoti išlieka tas, kas galioja dabar. Ir mes tikrai neatsisakysime sutikti, jeigu dar kokie nors griežtinimai bus pasiūlyti. Tikrai nėra jokių užslėptų intencijų, todėl nebijome ir griežtinimų, ir kitų dalykų. Tikrai dėl to galima neišgyventi. Nepasikeis tas, kas yra dabar.
PIRMININKĖ. Klausia V. Ąžuolas.
V. ĄŽUOLAS (LVŽSF). Ministre, jūs dažnai savo veikloje susiduriate su įvairiomis korupcinėmis apraiškomis. Žinome, kad tie žmonės darosi vis išradingesni. Sakykime, kaip jūs manote, kokias papildomas priemones reikėtų taikyti, kad įvairios neskaidrios verslo įtakos grupės negalėtų papulti į tokių įmonių kaip „Lietuvos geležinkeliai“ valdymą ir visaip pelnytis iš to, kaip jūs manote, kokias papildomas priemones reikėtų priimti?
R. MASIULIS. Ačiū už klausimą. Labai sudėtinga, aišku, atsakyti į šitą. Mano asmenine nuomone, viskas priklauso nuo žmonių, viskas priklauso nuo vadovo, nuo vadovo požiūrio ir nuo Vindikacijos departamento stiprumo. Mūsų valstybėje vindikacijos departamentai, pasižiūrėjus anksčiau ir pasižiūrėjus dabar, vis dėlto yra per silpni. Mums reikia daugiau vidinės priežiūros, didesnės kontrolės, deja. Pavyzdžiui, jeigu mes žiūrėtume, kodėl Lietuvoje vairuotojai ne tokie drausmingi, palyginti su Norvegija ar Švedija, todėl, kad ten ne tik keliai geresni, bet ir priežiūra griežtesnė. Kiek ten yra kamerų, viskas yra stebima, ir, aišku, žmogus tada elgiasi geriau. Aš manau, kad kontrolės mechanizmai pas mus turėtų būti dar stipresni, manau, dar yra nepakankami. Tai vienas – investuoti į teisingus žmones, antras – priežiūros institucijos ir vidaus kontrolė. Griežtinti, griežtinti, na, ką darysi.
PIRMININKĖ. Ir J. Razma užbaigia klausimus.
J. RAZMA (TS-LKDF). Gerbiamas ministre, teikiant tokį ekonomiškai svarbų projektą pasigesta kaštų naudos analizės. Gal jūs bent trumpai žodžiu galite pasakyti, kaip prognozuojate, kiek ši reforma atsilieps tarifų pokyčiams, ar dėl to gali realiai atsirasti privačių vežėjų? Ir kaip bus padalintos dabartinės „Lietuvos geležinkelių“ skolos tarp infrastruktūros įmonės ir vežimo įmonių?
R. MASIULIS. Ačiū už klausimą. Dėl tikslių skaičių, kaip bus dalinta, bus padalinimo projekte. Be abejo, visos įmonės turės užtikrinti finansinį gyvybingumą ir, kaip jūs teisingai pastebėjote, tas skaidrumas ir tas atskyrimas prisidės, kad ir nepriklausomiems vežėjams bus sudarytos geresnės galimybės, nes yra atskiriamas infrastruktūros operatorius, yra sustiprinamas reguliatorius, ir tos galimybės susidaro geresnės. Taigi ir šioje srityje bus patobulinimų.
PIRMININKĖ. Dėkoju, ministre, jūs atsakėte į visų norinčių paklausti Seimo narių klausimus. Motyvai už – J. Jarutis.
J. JARUTIS (LVŽSF). Ačiū, posėdžio pirmininke, ačiū ministrui už pristatymą. Reikia pripažinti, kad pačioje pradžioje dėl šios pertvarkos buvo šiek tiek abejonių. Šiandien jos išsisklaidė, vakar mūsų frakcijoje gana išsamiai buvo pristatyta. Iš tikrųjų laikas mūsų strateginę įmonę, kuri yra labai svarbi nacionaliniam saugumui, padaryti tokią, kad ji būtų efektyvi, moderni ir duotų kuo didesnės naudos. Kaip aš suprantu, buvo pasiremta kaimyninių šalių praktika, nedaroma tų pačių klaidų. Tiesiog kviečiu palaikyti šį pasiūlymą. Ačiū.
PIRMININKĖ. Dėkoju. Gerbiami kolegos, prašom apsispręsti ir balsuoti dėl teikiamų įstatymų projektų.
Balsavo 75 Seimo nariai: už – 69, prieš nėra, susilaikė 6. Po pateikimo įstatymų projektams Nr. XIIIP-2205 ir Nr. XIIIP-2206 yra pritarta.
Siūlo skubos tvarką. Ar galima… Vyriausybė… bendru sutarimu? (Balsai salėje) Ne. Nors pagal datą… Man atrodo (lapkričio 6 dieną siūloma, o įsigaliojimas – gruodžio), kad tikrai viską spėsime. Ar Ąžuolas dėl šito klausimo? Ne. Kolegos, ar balsuojame dėl skubos tvarkos? (Balsai salėje) Nereikia. Taigi pagrindinis komitetas – Ekonomikos komitetas ir, kaip sakiau, siūloma svarstymo data – lapkričio 6 diena.
V. ĄŽUOLAS (LVŽSF). Galima?
PIRMININKĖ. Taip, prašom. V. Ąžuolas.
V. ĄŽUOLAS (LVŽSF). Siūlau kaip papildomą komitetą Biudžeto ir finansų.
PIRMININKĖ. Prašom garsiau.
V. ĄŽUOLAS (LVŽSF). Papildomas komitetas – Biudžeto ir finansų komitetas.
PIRMININKĖ. Biudžeto ir finansų komitetą kaip papildomą komitetą, taip? Sutinkame? Dėkoju.
16.15 val.
Elektroninių ryšių įstatymo Nr. IX-2135 3, 7, 9, 37 straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-2444ES (pateikimas)
Kitas darbotvarkės 2-8 klausimas – Elektroninių ryšių įstatymo kai kurių straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-2444. Prašom, ministre Rokai Masiuli, pateikti šį projektą.
R. MASIULIS. Ačiū, pirmininke. Gerbiami Seimo nariai, šis pakeitimas yra grynai techninis, irgi patobulinantis. Jeigu žinote, šiuo metu plačiajuostis internetas, kuris Lietuvoje yra išvedžiotas po kaimo vietoves, valdomas įmonės „Plačiajuostis internetas“ ir priklauso Susisiekimo ministerijai. Šiuo metu plačiajuosčio interneto įkainius nustato Susisiekimo ministerija. Mūsų siūlymas toks, kad būtų skaidriau, mažiau ginčų būtų dėl tų įkainių nustatymo, tuos įkainius nustatytų Ryšių reguliavimo tarnyba. Viso labo toks techninis pakeitimas. Mes tą teisę atiduotume Ryšių reguliavimo tarnybai ir mažiau kiltų ginčų dėl to, ar tie įkainiai teisingi, ar ne. Tai būtų nepriklausomas reguliatorius, nes, deja, Susisiekimo ministerija vienaip ar kitaip susijusi su savo įmone. Taigi toks siūlymas.
PIRMININKĖ. Dėkojame. Vienas Seimo narys nori klausti. V. Ąžuolas. Prašom.
V. ĄŽUOLAS (LVŽSF). Aš norėčiau tokį trumpą klausimą iš gyvenimo, žinoma. Plačiajuosčio interneto tikslas buvo užtikrinti prieinamumą prie gero interneto kuo daugiau kaime esančių žmonių. Bet gyvenimo realijos yra tokios, kad dažniausiai iki kaimo ribos arba iki seniūnijos ateina, o žmonių kaip ir nepasiekia arba labai ribotai pasiekia tas geras internetas. Gal jau bus spartesnis tas… kokios nors programos numatytos ar pan., kad labiau patiems žmonėms ateitų tas internetas?
R. MASIULIS. Ačiū už klausimą. Projektas iš tiesų nėra baigtas, tas vadinamasis RAIN’o projektas, toliau tęsiamas. Deja, turėjome ir vieno operatoriaus skundą, kuris sustabdė šį projektą, bet panašu, kad šiais metais pavyks su Komisija jį pratęsti, tai trečiame etape jis turėtų būti dar išplėstas. Bet šiaip būtų gerai žinoti, tikrai pasidomėsiu ministerijoje. Aš nebuvau girdėjęs, kad ateina tik iki kaimo, bet neateina iki realių gyventojų. Tikslas yra prijungti tuos gyventojus.
PIRMININKĖ. Dėkojame, ministre. Daugiau klausiančių nėra. Norinčių išsakyti motyvus taip pat nėra. Ar galime pritarti bendru sutarimu? Dėkoju. Siūlomi komitetai: pagrindinis – Ekonomikos komitetas, papildomo nėra. Svarstymo data – lapkričio 13 diena.
16.18 val.
Seimo narių pareiškimai
Gerbiamieji, popietinę darbotvarkę mes baigėme. Yra pareiškimų. Kviečiame A. Matulą, kuris turi parengęs pareiškimą. Prašom.
A. MATULAS (TS-LKDF). Gerbiama pirmininke, gerbiami kolegos, tikriausiai visi skaitėte, kad portale „15min“ pasirodė straipsnis apie tai, kaip neįgaliai 34 metų merginai, pakeitus iki tol vartotą vaistą į pigiausią, pradėjo blogėti sveikata, ištiko epilepsijos priepuolis, neteko sąmonės ir mergina buvo gydoma reanimacijoje. Atstačius sveikatą ir patiems nusipirkus anksčiau vartotą modernesnį vaistą sveikata pradėjo gerėti. Ką tik šnekėjau su kelių ligoninių… pacientų asociacijų atstovais, sakė, tokių atvejų yra daug. Ypač kenčia asmenys, sergantys cukriniu diabetu, Parkinsono liga ir epilepsija. Todėl aš raginu Sveikatos reikalų komitetą ir ministeriją peržiūrėti kompensuojamųjų vaistų sudarymo tvarką, kol neįvyko daugiau nelaimių, už kurias asmenys, kurie priėmė tokį sprendimą, vis dėlto turės atsakyti.
Aš noriu priminti, kad iš kompensuojamųjų vaistų sąrašo liepos 12 dieną tvirtinant naują kainyną iškrito 545 vaistai, daugiausia sudėtiniai, modernūs, naujesni patentiniai vaistai, mažų dozių, vietoj jų įrašyti su pigiausia veikliąja medžiaga. Jeigu žmogus, tarkim, vartojo pailginto veikimo vaistą, kuris turi keleriopą poveikį, dabar jis turi vartoti kelis atskirus vaistus ir koks tas poveikis organizme, kaip jis greitai pasišalina, yra nežinoma. Ypač kenčia, kaip sakiau, žmonės, kurie turi įvairių neurologinių problemų.
Šiuo atveju žmogus nenusipirko senų vaistų, nes jie kainavo 50 eurų, jis sutiko paimti tuos pigiausius vaistus, nors daktarė profesorė M. Endzinienė informavo, kad keisti vaistą yra labai pavojinga, netgi laužti pusiau vaistą, nes tokios mažos dozės, kurią vartojo neįgalioji, sąraše jau nebuvo likę, jinai turėjo laužyti šitą vaistą ir, kaip matote, įvyko komplikacija.
Taip pat primenu, kad iš tų 545 išbrauktų vaistų, pakeistų vaistų, 200 vaistų leista vartoti tęstiniam gydymui. Vadinasi, ministerija, pamačiusi, kad vis dėlto gali nukentėti kai kurie pacientai, padarė išimtį, kad tuos vaistus, kuriuos anksčiau jie vartojo, tęstiniam gydymui galima skirti, 200 vaistų. Vadinasi, naujai susirgusiam žmogui to modernesnio vaisto jau vartoti negalima, jis turi vartoti tą pigiausią vaistą. Tuo tarpu vėlgi, kad ir tame pačiame straipsnyje keli mokslininkai teigia, kad tas pats generinis vaistas toli gražu nėra tas pats vaistas, jisai gali skirtis nuo 80 % iki 120 %. Netgi Europos vaistų agentūra sako, kad leidžia, kad generinis vaistas gali turėti 20 % paklaidą. Vienas generinis vaistas gali skirtis nuo kito.
Tai dar kartą raginu Sveikatos apsaugos ministeriją, visuomenę, ministeriją pirmiausia pakeisti kompensuojamųjų vaistų tvarką taip, kad jeigu žmogus ir gydytojas mato, kad negali rizikuoti ir skirti tą pigiausią veikliąją medžiagą, vis dėlto sudarytų galimybę žmogui primokėti tą skirtumą. Žmonės draudžiasi privalomuoju sveikatos draudimu ir visi turi teisę rinktis vaistą tokį, kokį paskiria gydytojas. Jeigu valstybė išgali kompensuoti tik pigiausią veikliąją medžiagą, viskas gerai, vadinasi, valstybės yra tokia finansinė galia. Bet žmogus, pirkdamas modernesnį vaistą, kurį jam rekomenduoja, turi teisę gauti tą kompensaciją ir primokėti už tą vaistą. Dabar tokia galimybė yra atimta žmogui, todėl manau, kad tokių atvejų bus daug. Raginu visuomenę, pacientų organizacijas, kurios jau pažadėjo mums, ir pacientus, jeigu yra tokių atvejų ir bus tokių atvejų, kad, pakeitus vaistą nukenčia ir pablogėja jūsų sveikata, informuoti Sveikatos apsaugos ministeriją, Sveikatos reikalų komitetą. Nevengti informuoti ir žiniasklaidos, dėl to, kad toleruoti toliau tokių sprendimų, koks yra padarytas dabar, kad žmogus gali gydytis tik pigiausiu vaistu… Kaip šiandien buvo bandoma teikti įstatymo projektą, kad būtinai 50 % vaistų vaistinėje turi būti parduota arba nupirkta pigiausių, tai, mano manymu, yra tiesiog nežmoniška mūsų piliečių atžvilgiu.
PIRMININKĖ. Dėkojame. Daugiau norinčių daryti pareiškimų neturime. Gerbiami kolegos, prašome registruotis.
Užsiregistravo 74 Seimo nariai.
Rugsėjo 13 dienos vakarinis posėdis yra baigtas. Gerų susitikimų su rinkėjais, kolegos!
* Santrumpų reikšmės: LLRA-KŠSF – Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos frakcija; LSDDF – Lietuvos socialdemokratų darbo frakcija; LSDPF – Lietuvos socialdemokratų partijos frakcija; LSF – Liberalų sąjūdžio frakcija; LVŽSF – Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcija; MSNG – Mišri Seimo narių grupė; TS‑LKDF – Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcija; TTF – frakcija „Tvarka ir teisingumas“.