PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 18 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-486
2023-09-27
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
1 |
|
|
Argumentai: Lietuvos muitinės Kriminalinės tarnybos duomenimis[1], (toliau – MKT) „<...>per 2023 m. pirmąjį pusmetį MKT pareigūnai ikiteisminiuose tyrimuose sulaikė 6,45 mln. pakelių cigarečių ir 32 tonas tabako, kurių vertė (su privalomais sumokėti mokesčiais) viršija 26 mln. eurų. Beveik visos – 82 proc. cigarečių buvo su Baltarusijos banderolėmis. Pasienyje sulaikyta 45 proc., o šalies viduje – 55 proc. nelegalių rūkalų. Per šešis šių metų mėnesius MKT pareigūnai taip pat sulaikė: 4 tonas nelegalaus alkoholio, 23 kg narkotikų, 2 mln. eurų vertės grynųjų pinigų kontrabandos. Iš viso pradėti 169 ikiteisminiai tyrimai. 129 iš jų – dėl kontrabandos ar neteisėto disponavimo akcizais apmokestinamomis prekėmis, o 24 – dėl tarptautinių sankcijų pažeidimo. 2023 m. kovo 21 d. MKT pareigūnai Klaipėdos ir Kretingos rajonuose aptiko šešėlinį cigarečių gamybos fabriką ir cigarečių, tabako žaliavos sandėliavimo vietas. Rastos 768 dėžės (384 tūkst. pakelių) jau gatavos „produkcijos“ – „Marlboro“ , „Prince“ ir „L&M“ rūkalų falsifikatų. Sulaikyta 11 asmenų – Lietuvos, Rusijos ir Ukrainos piliečių. Aptiktos įrangos, cigarečių ir tabako žaliavos vertė – keletas milijonų eurų <...>“.
Sulaikyti dideli kiekiai kontrabandos ir nelegalios produkcijos byloja, kad praktikoje tie kiekiai yra ženkliai didesni. Deja, tiksliai įvertinti nelegalios tabako rinkos dydį yra itin sudėtinga. Įteisinus galimybę tabako verslui finansiškai padėti kontroliuojančioms institucijoms (muitinės departamentui, valstybės sienos apsaugos tarnybai ir policijai) ir sustiprinus institucijų pajėgumus, įsigyjant naujų, modernių ir efektyvesnių priemonių kovai su kontrabanda ir nelegalia produkcija, rezultatas galėtų dar labiau džiuginti. Kaimyninėse šalyse, pavyzdžiui, Lenkijoje, Latvijoje, Estijoje tokia praktika veikia. Toks rėmimas Lietuvoje buvo leidžiamas iki 2017 m.
Taigi, pritariant Seimo nario R. Žemaitaičio teikiamo įstatymo projekto Nr. XIVP–486 tikslui, tačiau atsižvelgiant į 2023 m. liepos 12 d. Nutarimu Nr. 557 LR Vyriausybės išvadoje išdėstytą pasiūlymą, siūloma patikslinti Įstatymo 18 straipsnio 2 dalį. Tai yra, „Įstatymo papildymo nuostatas formuluoti ne kaip draudimo išlygą, o kaip leidimą Įstatymo 18 straipsnio 2 dalyje nurodytiems subjektams teikti valstybės institucijoms ar įstaigoms paramą kovai su tabako gaminių ir (ar) su jais susijusių gaminių kontrabanda ir nelegalia prekyba“.
Pasiūlymas: Pakeisti 18 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2.
Lietuvos Respublikoje juridiniams asmenims ir užsienio juridinių asmenų
filialams, gaminantiems tabako gaminius ir (ar) su jais susijusius gaminius
arba kurių pagrindinė veikla yra prekyba tabako gaminiais ir (ar) su jais
susijusiais gaminiais, draudžiama bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis
remti visus renginius, veiklas, asmenis ir visuomenės informavimo priemones. |
Teikia
Seimo nariai: Kazys Starkevičius
Andrius Kupčinskas
Mindaugas Skritulskas
Andrius Bagdonas
Gintautas Paluckas
Viktoras Fiodorovas
Laima Mogenienė
Jonas Pinskus