LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-751 19 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-02-19 Nr. XIVP-3367(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.                   Projektu siūloma Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 19 straipsnio 4 dalį papildyti 4 punktu ir jame numatyti, kad lengvatinis 5 procentų PVM tarifas būtų taikomas Lietuvos Respublikos teritorijoje parduodamiems vaisiams, uogoms, daržovėms. Atkreiptinas dėmesys, kad 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos (toliau – Direktyva) III priedo, kuriuo yra nustatomas sąrašas prekių ir paslaugų, kurias tiekiant ir teikiant gali būti taikomi lengvatiniai tarifai, 1 punkte numatyta, kad lengvatinis PVM tarifas gali būti taikomas maisto produktams (įskaitant gėrimus, išskyrus alkoholinius gėrimus), skirtiems žmonių ir gyvūnų maistui, gyviems gyvūnams, sėkloms, augalams ir sudedamosios dalims, paprastai naudojamoms maisto produktams paruošti, bei produktams, paprastai skirtiems naudoti kaip maisto produktų papildai arba pakaitalai. Pažymėtina, kad įstatymu gali būti nustatytas nevienodas apmokestinimas vienos ar kitos rūšies maisto produktų atžvilgiu, tačiau tokiu atveju turi būti aiškiai įvardijami objektyvūs tokio skirtingo apmokestinimo kriterijai. Abejotina, ar toks teisinis reguliavimas, kai tik tam tikrų rūšių maisto produktai būtų apmokestinami siūlomu lengvatiniu PVM tarifu nediskriminuotų kitų maisto produktų vartotojų.

2.              Projekto nuostatos įsigaliotų 2024 m. rugsėjo 1 d., tačiau, atsižvelgus į įstatymo priėmimo procedūras ir terminus, tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigaliotų ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Pastebėtina, jog ši taisyklė netaikoma su atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu susijusiems Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymų pakeitimams, jeigu šiais pakeitimais nėra sunkinama mokesčių mokėtojų padėtis. Atsižvelgus į tai, projekto nuostatos tobulintinos vadovaujantis minėtais reikalavimais.

3.              Projekto 2 straipsnio 2 dalimi siūloma pavesti Vyriausybei iki 2024 m. gegužės 31 d. paruošti įgyvendinamuosius teisės aktus. Atsižvelgus į tai, jog šio straipsnio 1 dalyje numatyta, kad šio įstatymo nuostatos įsigaliotų 2024 m. rugsėjo 1 d., bei į Seimo statute nustatytus teisėkūros procedūrų terminus, svarstytina, ar siūloma data neturėtų būti patikslinta.

4.              Atkreiptinas dėmesys, jog Seime buvo priimtas 2024 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas. Atsižvelgus į Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsnio nuostatą, kad mokesčių įstatymai, kiti įstatymai ir teisės aktai bei jų pakeitimai, darantys įtaką atitinkamų biudžetinių metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir valstybės skolai, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas ir į tai, kad projektu teikiamų siūlymų įgyvendinimas turės įtakos biudžeto pajamoms iš pridėtinės vertės mokesčio, manytina, jog dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto vykdytojos, nuomonė.

5.              Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, projekto 1 straipsnio pakeitimo esmėje formuluotė „ir jį išdėstyti taip“ brauktina kaip perteklinė, o projekto 2 straipsnio dalys tikslintinos po straipsnio dalies numerį nurodančio skaitmens dedant tašką, o ne rašant uždaromuosius skliaustus.

 

 

Privatinės skyriaus vedėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                            Akvilė Dulevičiūtė-Akimovienė

 

 

R. Dirgėlienė, tel. +370 5 209 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 5 209 6164, el. p. [email protected]