2022-12-13 

 

PASIŪLYMAS

 

DĖL VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1316

 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2066 (3)

 

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.              

 

 

 

Argumentai:

            Įvertinus tai, kad Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-2066(3) nėra numatyta aiškaus teisinio reglamentavimo, susijusio su profesinių sąjungų veikla, garantijomis, kolektyvinių sutarčių sudarymo galimybėmis valstybės tarnyboje, siūloma pagal analogija su Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statutu įtvirtinti atskirą skyrių „Profesinių sąjungų veiklos ypatumai“.

Taip pat siekiant užtikrinti, kad valstybės tarnautojų, kurie yra profesinių sąjungų nariai, veiklos vertinimas būtų atliekant objektyviai, laikantis įstatyme nustatytos tvarkos, siūlytina įstatyme įtvirtinti, kad atliekant valstybės tarnautojo tarnybinės veiklos vertinimą vertinime galėtų dalyvauti profesinės sąjungos atstovas:

 

Pasiūlymas: Siūlau įtraukti atskirą skyrių „Profesinių sąjungų veiklos ypatumai“. Šį atskirą skyrių įtraukti VIII numeriu pakeičiant tolimesnių straipsnių eiliškumo tvarką, ir jį išdėstyti taip:

 

VIII SKYRIUS

PROFESINIŲ SĄJUNGŲ VEIKLOS YPATUMAI

 

36 straipsnis Profesinių sąjungų veiklos ypatumai.

1. Valstybės tarnautojai specialių įstatymų ir šio įstatymo nustatyta tvarka gali steigti profesines sąjungas ar stoti į jas savo interesams ginti.

2. Valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos vadovas ir vadovo pavaduotojai negali būti statutinėje įstaigoje veikiančios profesinės sąjungos nariai.

3. Valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos kolektyvinė sutartis yra rašytinis susitarimas, kurį sudaro įstaigos vadovas arba jo įgaliotas asmuo ir valstybės tarnautojams atstovaujančios valstybės ar savivaldybės institucijoje ar įstaigoje veikiančios profesinės sąjungos ir kuriame nustatomos šių institucijų ar įstaigų valstybės tarnautojų darbo ir poilsio laiko ir kitos socialinės bei ekonominės sąlygos. Valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos kolektyvinėje sutartyje negali būti nustatyta papildomų sąlygų, susijusių su papildomomis valstybės ir savivaldybių biudžetų ir valstybės pinigų fondų lėšomis. Šakos kolektyvinė sutartis yra profesinių sąjungų organizacijų (susivienijimo, federacijos, centro ir kitų), atstovaujančių vienoje viešojo administravimo veiklos srityje tarnaujantiems valstybės tarnautojams, ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos rašytinis susitarimas, kuriame nustatomos visų tos viešojo administravimo veiklos srities valstybės tarnautojų darbo užmokesčio, darbo ir poilsio laiko ir kitos socialinės bei ekonominės sąlygos. Valstybės tarnautojams taikoma profesinių sąjungų organizacijų (susivienijimo, federacijos, centro ir kitų), atstovaujančių valstybės tarnautojams, ir Vyriausybės sudaryta nacionalinė kolektyvinė sutartis, kurioje nustatomos Lietuvos valstybės tarnautojų darbo užmokesčio, darbo, poilsio laiko ir kitos socialinės ir ekonominės sąlygos.

4. Profesinių sąjungų veikla valstybės ar savivaldybės institucijoje ar įstaigoje įstatymų nustatyta tvarka gali būti sustabdyta ar nutraukta, jeigu ji prieštarauja įstatymams ir kitiems teisės aktams ar trukdo įgyvendinti valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos funkcijas siekiant užtikrinti žmogaus teises ir viešąjį saugumą.

5. Valstybės tarnautojų profesinių sąjungų nariams negali būti taikomos tarnybinės nuobaudos dėl jų narystės profesinėse sąjungose, dėl atstovavimo valstybės ar savivaldybės institucijų ar įstaigų profesinių sąjungų nariams ar dėl veiklos profesinėse sąjungose. Skiriant tarnybines nuobaudas pareigūnams profesinių sąjungų nariams, išskyrus tarnybinę nuobaudą – atleidimą iš pareigų, taip pat reikalingas išankstinis profesinės sąjungos renkamojo organo sutikimas.

6. Profesinių sąjungų nariai, atleisti iš pareigų jų pačių prašymu dėl išrinkimo į renkamąsias pareigas profesinių sąjungų organizacijose, pasibaigus įgaliojimams einant renkamąsias pareigas, jų prašymu grąžinami į iki išrinkimo eitas pareigas, o kai jų nėra, – į kitas lygiavertes pareigas toje pačioje arba šio asmens rašytiniu sutikimu kitoje valstybės ar savivaldybės institucijoje ar įstaigoje, o kai ir šių pareigų nėra, – šio asmens rašytiniu sutikimu į žemesnes pareigas toje pačioje ar kitoje valstybės ar savivaldybės institucijoje ar įstaigoje.

7. Profesinės sąjungos veiklai valstybės ar savivaldybės institucijoje ar įstaigoje sudaromos sąlygos, nustatytos profesinės sąjungos susitarime su valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos vadovu.

8. Valstybės tarnautojai, kurie yra profesinių sąjungų atstovai, turi teisę dalyvauti sprendžiant valstybės tarnautojų profesinius, ekonominius ir socialinius klausimus, taip pat profesinių sąjungų organizacinėje veikloje. Tam skiriama iki 120 valandų darbo laiko per metus ir už šį laiką mokamas darbo užmokestis. Valstybės tarnautojams, kurie yra profesinių sąjungų atstovai, šakos kolektyvinėje sutartyje gali būti nustatytas kitas profesinių sąjungų veiklai vykdyti skiriamų darbo valandų skaičius per metus.

9. Šakos kolektyvinėje sutartyje gali būti nustatyta galimybė darbo laiku organizuoti profesinių sąjungų narių susirinkimus (jiems vadovauti), naudoti profesinių sąjungų veiklai tarnybines patalpas, ryšio ir transporto priemones.

10. Jeigu valstybės ar savivaldybės institucijoje ar įstaigoje yra įsteigta profesinė sąjunga ir vertinamas valstybės tarnautojas yra profesinės sąjungos narys, valstybės tarnautojo prašymu gali būti kviečiamas profesinės sąjungos atstovas dalyvauti šio valstybės tarnautojo tarnybinės veiklos vertinime.

 

Teikia:

Seimo narys                                                                                                   Algirdas Sysas