PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 9 IR 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2803
2023-06-06
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
2 |
|
|
Argumentai: Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2803 (toliau – Projektas) nustatomo atlyginimo dydis savivaldybės tarybos nariui, kuris neturi papildomų pareigų (nėra komisijos ar komiteto pirmininkas, pavaduotojas ar opozicijos lyderis), atlyginimo dydis gali skirtis tik nuo konkrečios savivaldybės mero atlyginimo dydžio. Pagal 2023 m. gegužės 25 d. Seimo priimtą Lietuvos Respublikos Valstybės politikų darbo užmokesčio įstatymą mero atlyginimo dydis priklauso nuo gyventojų konkrečioje savivaldybėje skaičiaus (nustatytos 5 kategorijos). Įsigaliojus 2023 m. gegužės 25 d. Seimo priimtam naujam teisiniam reguliavimui, mero darbo užmokesčio dydis taip pat bus skaičiuojamas priklausomai nuo savivaldybės teritorijoje gyvenančių gyventojų skaičiaus ir nuo šio dydžio skaičiuojamas mažiausias savivaldybės tarybos nario atlyginimo dydis, kuris prieš mokesčių atskaitymą sudarytų apie 999,8 Eur/mėn, o didžiausias – apie 1 249 Eur/mėn. Reikėtų pabrėžti, kad savivaldybės dydis ar gyventojų skaičius nebūtinai atspindi savivaldybės finansines galimybes mokėti tarybos nariams atlyginimus, taip pat neatspindi ir gyvenimo išlaidų lygio atitinkamoje savivaldybėje. Pavyzdžiui, Neringos savivaldybė yra maža, tačiau santykinai gaunanti dideles pajamas (pvz., surenkamas gyventojų pajamų mokesčio dydis vienam gyventojui viršija Lietuvos vidurkį), o gyvenimo išlaidos ten didesnės nei kai kuriose kaimyninėse savivaldybėse. Kur kas tiksliau savivaldybės finansines galimybes ir galimas tarybos narių veiklos išlaidas atspindėtų vidutinis atitinkamos savivaldybės darbo užmokestis. Atkreiptinas dėmesys, kad savivaldybės biudžeto pajamos tiesiogiai priklauso nuo joje surenkamo gyventojų pajamų mokesčio ir tuo pačiu nuo vidutinio savivaldybės darbo užmokesčio. Susiejus tarybos narių atlyginimą su savivaldybės vidutiniu darbo užmokesčiu ir peržiūrint jį kas metus, tarybos nariai tiesiogiai jaustų savivaldybės gyventojų padėtį, jų atlyginimų augimą ir mažėjimą. Tai papildomai prisidėtų prie socialiai atsakingos politikos vykdymo.
Tarybos narių atlygį siejant su atitinkamos savivaldybės vid. darbo užmokesčiu, tarybos nariai turėtų aiškias paskatas savo veikloje atitinkamą dėmesį skirti vid. atlyginimo kėlimui. Pavyzdžiui, palankesnių investicijų sąlygų savivaldybės teritorijoje sudarymui, tam ruošiant atitinkamas teritorijas. Pabrėžtina, kad vidutinis savivaldybės darbo užmokestis yra mažesnis nei tos savivaldybės mero atlyginimas, tad šis siūlymas sudarytų mažesnę finansinę naštą savivaldybių biudžetams. Vz.lt portale paskelbti Valstybės duomenų agentūros duomenys rodo, kad vidutinis darbo užmokestis pagal savivaldybes svyruoja nuo 1 281 Eur/mėn Zarasų r. sav. iki 2 187 Eur/mėn Vilniaus m. sav.[1] Atitinkamai, nustačius tarybos nario atlygiui siūlomą 40% koeficientą nuo vidutinio savivaldybės atlyginimo, tarybos narių atlyginimai svyruotų nuo 512,1 Eur/mėn iki 874,8 Eur/mėn neatskaičius mokesčių.
Pasiūlymas: Pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas Pakeisti 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „12 straipsnis. Savivaldybės tarybos nario veiklos apmokėjimas. 1. Savivaldybės tarybos nariams už darbą
atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas yra atlyginama (apmokama).
Savivaldybės tarybos nariams nustatomas 4 |
Teikia
Seimo narys Kasparas Adomaitis
[1] https://www.vz.lt/verslo-valdymas/2023/03/03/darbo-uzmokescio-atotrukis-tarp-regionu-per-ketvirti-augo-44-eur