LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Užsienio reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL PROTOKOLO DĖL PREKYBOS ŽMONĖMIS, YPAČ MOTERIMIS IR VAIKAIS, PREVENCIJOS, SUSTABDYMO BEI BAUDIMO UŽ VERTIMĄSI JA, PAPILDANČIO JUNGTINIŲ TAUTŲ ORGANIZACIJOS KONVENCIJĄ PRIEŠ TARPTAUTINĮ ORGANIZUOTĄ NUSIKALSTAMUMĄ, RATIFIKAVIMO“ NR. IX-1525 2 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO
Nr. XIVP-4101
2024 m. spalio 23 d. Nr. 105-P-94
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Užsienio reikalų komiteto pirmininkas Emanuelis Zingeris, Užsienio reikalų komiteto nariai Arminas Lydeka, Marius Matijošaitis, Rūta Miliūtė, Žygimantas Pavilionis, Matas Skamarakas.
Užsienio reikalų komiteto biuras: biuro vedėjas Evaldas Zelenka, patarėjos Inga Milašiūtė ir Laura Plyniuvienė, padėjėja Vilnė Kundrotaitė.
Kviestieji asmenys: teisingumo viceministrė Jurga Greičienė, Teisingumo ministerijos Tarptautinio bendradarbiavimo ir žmogaus teisių politikos grupės vyresnioji patarėja Aurelija Baltikauskaitė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Viešosios teisės skyriaus patarėja Liucija Schulte-Ebbert.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, |
(1) N |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Teikiamo projekto 1 straipsniu įstatymo „Dėl Protokolo dėl prekybos žmonėmis, ypač moterimis ir vaikais, prevencijos, sustabdymo bei baudimo už vertimąsi ja, papildančio Jungtinių Tautų Organizacijos konvenciją prieš tarptautinį organizuotą nusikalstamumą, ratifikavimo“ (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnis, kuriame yra įtvirtinta Lietuvos Respublikos išlyga dėl Tarptautinio Teisingumo Teismo jurisdikcijos, yra pripažįstamas netekusiu galios. Pažymėtina, kad atsižvelgus į šį projektu siūlomą pakeitimą, turėtų būti tikslinamas ir keičiamo įstatymo 1 straipsnis, išbraukiant jame žodžius „su išlyga“, o visas keičiamas įstatymas turėtų būti išdėstytas nauja redakcija. Atitinkamai turėtų būti patikslintas projekto pavadinimas.
|
Pritarti |
Pritariant Teisės departamento pastabai, siūlytina projektą tikslinti bei išdėstyti jį nauja redakcija. Žr. URK sprendimą ir pasiūlymus dėl papildomo komiteto pasiūlymo.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, |
(1) N |
|
|
2. Projektas yra teikiamas Prezidento 2024 m. rugpjūčio 30 d. dekretu Nr. 1K-46 “Dėl Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl Protokolo dėl prekybos žmonėmis, ypač moterimis ir vaikais, prevencijos, sustabdymo bei baudimo už vertimąsi ja, papildančio Jungtinių Tautų Organizacijos konvenciją prieš tarptautinį organizuotą nusikalstamumą, ratifikavimo“ Nr. IX-1525 2 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto pateikimo svarstyti Lietuvos Respublikos Seimui“ (toliau – dekretas Nr. 1K-46). Pažymėtina, kad tiek šio Prezidento dekreto, tiek ir Prezidento 2003 m. kovo 17 d. dekreto Nr. 18 „Dėl teikimo Lietuvos Respublikos Seimui ratifikuoti Protokolą dėl prekybos žmonėmis, ypač moterimis ir vaikais, prevencijos, sustabdymo bei baudimo už vertimąsi ja, papildantį Jungtinių Tautų Organizacijos konvenciją prieš tarptautinį organizuotą nusikalstamumą“ (toliau – dekretas Nr. 18), kuriuo Protokolas dėl prekybos žmonėmis, ypač moterimis ir vaikais, prevencijos, sustabdymo bei baudimo už vertimąsi ja, papildantis Jungtinių Tautų Organizacijos konvenciją prieš tarptautinį organizuotą nusikalstamumą, buvo teikiamas ratifikuoti Seimui (be kita ko, su išlyga dėl Tarptautinio Teisingumo Teismo jurisdikcijos) teisinis pagrindas yra tas pats – Konstitucijos 84 straipsnio 2 punktas („Respublikos Prezidentas <...> pasirašo Lietuvos Respublikos tarptautines sutartis ir teikia jas Seimui ratifikuoti“). Atsižvelgiant į tai ir siekiant, kad įstatyme „Dėl Protokolo dėl prekybos žmonėmis, ypač moterimis ir vaikais, prevencijos, sustabdymo bei baudimo už vertimąsi ja, papildančio Jungtinių Tautų Organizacijos konvenciją prieš tarptautinį organizuotą nusikalstamumą, ratifikavimo“ atsispindėtų projektu siūlomo pakeitimo „kilmė“, manome, kad kartu turėtų būti patikslintas ir įstatymo 1 straipsnis, greta dekreto Nr. 18 nurodant ir dekretą Nr. 1K-46. |
Pritarti iš dalies |
2024 m. spalio 15 d. įvyko Seimo Užsienio reikalų komiteto biuro, Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Užsienio reikalų ministerijos Tarptautinės teisės grupės, Vyriausybės kanceliarijos Teisės grupės ir Teisingumo ministerijos atstovų susitikimas, kurio metu buvo tartasi dėl Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių ratifikavimo įstatymų ir šių įstatymų pakeitimų rengimo bendrosios praktikos formavimo, siekiant, kad Seimą pasiektų kokybiški pagal bendrąją praktiką parengti įstatymų projektai. Susitikimo metu ekspertai sutarė: 1. Naujai priimto Lietuvos Respublikos tarptautinės sutarties ratifikavimo įstatymo 1 straipsnyje turėtų atsispindėti tik šios sutarties ratifikavimo faktas, atskirai neišskiriant, ar tarptautinė sutartis ratifikuojama su pareiškimais, išlygomis, ar be jų; 2. Straipsniai, kuriuose atsispindi Lietuvos Respublikos Seimo pareiškimai ar Lietuvos Respublikos išlygos dėstomi paskesniuose įstatymo straipsniuose; 3. Norint pakeisti pradinį Lietuvos Respublikos tarptautinės sutarties ratifikavimo įstatymą, pakeitimo įstatymo preambulėje turi būti išdėstyti šių pakeitimų priėmimo teisiniai pagrindai ir turi būti atsižvelgta į Respublikos Prezidento dekretą, kuriuo Seimui buvo pateiktas pakeitimo įstatymo projektas. Pagrindinis komitetas siūlo Užsienio reikalų ministerijai informuoti ministerijas, rengiančias Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių ratifikavimo įstatymų ir šių įstatymų pakeitimų projektus, apie tokių įstatymų projektų rengimo rekomendacijas (su pavyzdžiais).
Žr. URK pasiūlymą |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadai.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Arminas Lydeka.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas.
Komiteto pirmininkas Emanuelis Zingeris
Užsienio reikalų komiteto biuro patarėja Laura Plyniuvienė