LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA  

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ PAJAMŲ NUSTATYMO METODIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-385 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIIIP-3418

 

2019-09-11  Nr. 113-P-27

Vilnius

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis, Zenonas Streikus, Povilas Urbšys.

            Komiteto biuro darbuotojai: biuro vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

            Kviestieji asmenys: Seimo narys Andrius Kupčinskas, Finansų ministerijos Biudžeto departamento Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus patarėjas Artūras Kriuka, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas Giedrius Lingis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-05-08

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Atkreipiame dėmesį, kad 2019 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu valstybės biudžeto dotacijos jau yra patvirtintos, todėl dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto vykdytojos nuomonė.

 

 

 

Pritarti

 

 

 

Paprašyta ir gauta Vyriausybės išvada dėl įstatymo projekto.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-05-08

 

 

 

 

2. Projekto nuostatos įsigaliotų nuo jų oficialaus paskelbimo. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina nustatyti projekto nuostatų taikymą rengiant Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymų projektus.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-05-08

 

1

 

 

3. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, vienintelė projekto 1 straipsnio dalis nenumeruotina.

Pritarti

 

4.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos,

2019-05-03

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo Nr. VIII-385 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3418, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl šio projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2019-07-15

 

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacija, įvertinusi Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo Nr. VIII-385 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3418 ir Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo Nr. VIII-385 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-2829“ projektą, pritaria nuostatai - nustatyti teisingesnę GPM netekčių naštos pasidalijimo tarp valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų proporciją.

Pažymime, kad teisingos proporcijos tikslą labiau atitinka įstatymo projektas Nr. XIIIP-2829.

Atkreipiame dėmesį, jog GPM netekčių naštos pasidalijimo tarp valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų proporcijos nustatymo vienintelis objektyvus kriterijus yra valstybės biudžeto pajamų ir savivaldybių biudžetų pajamų proporcija. Apskaičiuojant šią proporciją reikėtų imti tik savivaldybių pajamas savarankiškoms funkcijoms atlikti, o ne visas pajamas įskaitant valstybės biudžeto dotacijas valstybės deleguotoms funkcijoms, nes GPM pajamomis savivaldybės finansuoja tik savarankiškas funkcijas. Savivaldybių savarankiškoms funkcijoms 2019 m. prognozuojama apie 1,69 mlrd. eurų pajamų (tokia suma yra nustatyta Lietuvos Respublikos 2019 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 6 priede), ir tai sudaro apie 13,5 procentus konsoliduoto biudžeto pajamų. Savivaldybių visos pajamos konsoliduotame biudžete sudaro apie 23,4 proc. Akivaizdu, jog įstatymo projekte Nr. XIIIP-3418 numatyta GPM netekčių naštos pasidalijimo tarp valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų proporcija (70 ir 30 proc.) gerokai nukryptų nuo esamos valstybės biudžeto pajamų ir savivaldybių biudžetų pajamų proporcijos, todėl siūlytume nepritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-3418 ir pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-2829, numatančiam 80 ir 20 proc. proporciją. Tokia proporcija, kaip kompromisas, ir buvo pasiūlyta LSA tarybos 2018 m. lapkričio 11 d. nutarime.

Nepritarti

Alternatyvus balsavimas: už variantą A (nepritarti LSA nuomonei) – 5, už variantą B (pritarti LSA nuomonei) – 4. Sprendimas: pritarti variantui A.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2019-07-31

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2019 m. birželio 5 d. sprendimą Nr. SV-S-1282 „Dėl įstatymo projekto išvadų“ ir į 2019 m. birželio 12 d. sprendimo Nr. SV-S-1286 „Dėl įstatymo projekto išvadų“ 1.6 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo Nr. VIII-385 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3418 tikslui – nustatyti teisingesnę gyventojų pajamų mokesčio netekčių naštos pasidalijimo tarp valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų proporciją – paskirstyti taip, kad valstybės biudžetui tektų 70 procentų gyventojų pajamų mokesčio netekčių naštos, o savivaldybių biudžetams – 30 procentų, nes tai preliminariai atitiktų savivaldybių biudžetams tenkančių konsoliduotos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų visumos pajamų proporcijas, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui šio įstatymo projektą svarstyti kartu su Lietuvos Respublikos 2020 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu, nes proporcijų pakeitimas susijęs su valstybės ir savivaldybių biudžetų gaunamomis pajamomis iš gyventojų pajamų mokesčio.

2. Nepritarti Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo Nr. VIII-385 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-2829, kuriame siūloma nustatyti, kad valstybės biudžetui tektų 80 procentų gyventojų pajamų mokesčio netekčių naštos, o savivaldybių biudžetams – 20 procentų, dėl šio nutarimo 1 punkte nurodytų priežasčių. Atkreipiame dėmesį, kad, preliminariais skaičiavimais, įgyvendinant šio įstatymo projektu siūlomą teisinį reguliavimą valstybės biudžeto pajamos sumažėtų apie 39 mln. eurų.

Pritarti

Alternatyvus balsavimas: už variantą A (pritarti Vyriausybės išvadoje pateiktai nuomonei) – 5, už variantą B (nepritarti Vyriausybės išvadoje pateiktai nuomonei) – 4. Sprendimas: pritarti variantui A.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-3418 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus.

            6.2. Pasiūlymai: nėra.

            7. Balsavimo rezultatai: alternatyvus balsavimas: už variantą A (iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-3418) – 5, už variantą B (įstatymo projektą Nr. XIII-3418 atmesti) – 4. Sprendimas: pritarta A.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: G. Kindurys.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                  Guoda Burokienė                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Algirdas Astrauskas