LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO RINKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-2721 61 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS  PREZIDENTO RINKIMŲ ĮSTATYMO NR.  I-28 40 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS  SAVIVALDYBIŲ TARYBŲ RINKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-532 58 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ Į EUROPOS PARLAMENTĄ ĮSTATYMO NR. IX-1837 61 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS POLITINIŲ KAMPANIJŲ FINANSAVIMO IR FINANSAVIMO KONTROLĖS ĮSTATYMO IX-2428 10, 16 IR 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 93 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo Nr. I-2721 61 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto, Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo Nr. I-28 40 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto, Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo Nr. I-532 58 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto, Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo Nr. IX-1837 61 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto, Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymo  IX-2428 10, 16 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 93 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Projektai) rengimą paskatino ESBO ODHIR rinkimų vertinimo Misijos, kuri stebėjo 2016 metais spalio mėnesį vykusius Seimo rinkimus, ataskaitoje pateikti pastebėjimai.

Projektų tikslas – sudaryti galimybes būti stebėtojais kiekvienam Lietuvos Respublikos piliečiui, turinčiam rinkimų teisę, bei kitos valstybės piliečiui, turinčiam rinkimų teisę Lietuvos Respublikoje ar šalyje, kurios pilietis jis yra; konkrečiai apibrėžti terminą iki kada savarankiškas ar atstovaujamasis politinės kampanijos dalyvis gali pervesti lėšas į savo (ar jį atstovaujančio politinės kampanijos dalyvio) sąskaitą prisiimtiems įsipareigojimams padengti; suvienodinti nuostatas tikrinant, ar auka atitinka teisės aktų, reglamentuojančių politinės kampanijos finansavimą ir finansavimo kontrolę, reikalavimus.
 
2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Projektų iniciatoriai – Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas.

 
3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymų projektuose aptarti klausimai

Šiuo metu vykstančius Lietuvos Respublikoje rinkimus reglamentuojančiuose įstatymuose nėra apibrėžta, kas gali būti rinkimų stebėtoju. Rinkimų stebėtojo statusas siejamas su rinkimų stebėtojo pažymėjimo turėjimu ar jo netekimu. Nevyriausybinėms organizacijoms nesuteikta teisė siūlyti rinkimų stebėtojus. Neišsamiai reglamentuoti rinkimų stebėtojų protestai ir skundai.

Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatyme nustatyta, kad pasibaigus rinkimų agitacijos kampanijos etapui, draudžiama priimti aukas politinei kampanijai; nėra nuostatų, detalizuojančių informaciją apie rinkimų programos skelbimą; registruodamas auką, politinės kampanijos iždininkas Vyriausiosios rinkimų komisijos informacinėje sistemoje privalo patikrinti aukotojo pajamų deklaracijos duomenis, tačiau nenustatyta prievolė įsitikinti, kad aukotojas pateikė turto deklaraciją.

Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 93 straipsnyje nustatyta administracinė atsakomybė aukotojui, jeigu jis suteikė didesnę kaip dvylikos eurų auką tam pačiam savarankiškam politinės kampanijos dalyviui tos pačios politinės kampanijos metu ir nėra deklaravęs turto ir pajamų.

 

4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Rinkimus reglamentuojančiuose įstatymų projektuose:

– detalizuojamas rinkimų stebėtojo statusas;

– praplečiamas subjektų, galinčių siūlyti rinkimų stebėtojus, ratas, suteikiant teisė siūlyti ir nevyriausybinėms organizacijoms, kurių veikla susijusi su rinkimais ar žmogaus teisių apsauga;

– nevyriausybinėms organizacijoms ir rinkimų komitetams suteikiamos tokios pat teisės (teikiant rinkimų stebėtojus) kaip politinėms partijoms ir kandidatams;

– detaliau reglamentuojami rinkimų stebėtojų protestai ir skundai;

– nustatoma, kad už rinkimų stebėtojų pasirengimą vykdyti rinkimų stebėtojo veiklą atsako jį pasiūlęs subjektas.

Politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymo  IX-2428 10, 16 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte:

– atsižvelgiant į tai, kad politinės kampanijos dalyviai turi padengti savo skolinius įsipareigojimus, užpildoma teisinė spraga, nustatant, kad savarankiškas ar atstovaujamasis politinės kampanijos dalyvis į atitinkamas savo sąskaitas gali pervesti lėšas prisiimtiems įsipareigojimams padengti iki politinės kampanijos finansavimo ataskaitos pateikimo Vyriausiajai rinkimų komisijai;

– reglamentavimas, kas yra nelaikoma politine reklama papildomas nuostata, kad politine reklama nelaikoma pagal nustatytus reikalavimus viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų skleidžiama informacija apie rinkimų programas;

– atsižvelgiant į tai, kad ne visi asmenys, aukojantys didesnes kaip dvylika eurų aukas (t. y. viršijančias „mažos aukos“ dydį) žino, kad jie turi Valstybinei mokesčių inspekcijai pateikti turto deklaraciją ir taip yra baudžiami pagal Administracinių nusižengimų kodekso  93 straipsnio 1 ir 2 dalis, prievolė patikrinti, ar yra pateikta turto deklaracija nustatoma politinės kampanijos iždininkui, kuris Vyriausiosios rinkimų komisijos informacinėje sistemoje tikrina aukotojo pajamų deklaraciją.

Administracinių nusižengimų kodekso 93 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte, atsižvelgiant į Politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymo IX-2428 10, 16 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte siūlomus pakeitimus, siūloma naikinti aukotojo administracinę atsakomybę už turto deklaracijos nepateikimą, nes registruojant auką pareiga tikrinti, ar aukotojas yra pateikęs turto deklaraciją, nustatoma politinės kampanijos iždininkui, kuris už savo pažeidimus atsako pagal Administracinių nusižengimų kodekso 93 straipsnio 3 dalį. Manytina, kad tokia sistema užtikrins pakankamą teisės aktų laikymosi kontrolę ir nesukurs perteklinės administracinės naštos iždininkui ir aukotojui.

5. Galimos neigiamos priimto įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus Įstatymus neigiamų pasekmių nenumatoma.

 
6. Kokią įtaką įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priėmus Įstatymus, neigiamų pasekmių kriminogeninei situacijai, korupcijai nenumatoma.

 
7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priėmus Įstatymus įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai nenumatoma.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą

Priėmus Įstatymus papildomų teisės aktų keisti nereikės.

 

9. Ar įstatymų projektai parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektai atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas, Europos Sąjungos teisei neprieštarauja.

 
11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys
Priėmus įstatymus Vyriausioji rinkimų komisija pagal kompetenciją turės pakeisti ar priimti įstatymų įgyvendinamuosius teisės aktus. 
12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymų įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)
Įstatymams įgyvendinti papildomas biudžeto lėšų poreikis nenumatomas.
 
13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Rengiant įstatymų projektus, jie buvo derinami su Vyriausiosios rinkimų komisijos ir nevyriausybinės organizacijos „Baltosios pirštinės“ atstovais.

 

14. Įstatymų projektų autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai

Projektą parengė Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas.

                
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc
 „Rinkimų stebėtojai“, „politinė reklama“, „lėšos prisiimtiems įsipareigojimams padengti“, „auka“, „aukotojas“, „iždininkas“.

 

 

Teikia

Valstybės valdymo ir savivaldybių

komiteto vardu

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                    Algis Strelčiūnas