PASIŪLYMAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS

ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857 2, 16, 161, 17, 18,

22, 28, 29 IR 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTUI

XIIP-4096(2)

 

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

2

3

 

Argumentai:

 

Siūlome atsisakyti perteklinio reguliavimo priemonių, kurios nepagrįstai ribotų prekybą masinių renginių metu (siūlome, kaip ir iki šiol, teisę tai reguliuoti palikti savivaldybėms). Taip pat siūlome specialiuose renginiuose – parodose leisti prekybą vynu, kurio alkoholio koncentracija neviršija 14 proc. (dabar galiojančiame reglamentavime numatyti 13 proc.), atsižvelgiant į tai, jog aukščiausios rūšies kokybiško raudonojo vyno koncentracija dažnai siekia 14 proc.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

„2  straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas

1.   Pakeisti 16 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,3. Mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais leidžiama verstis tik turint licenciją verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais. Licencijas ir jų dublikatus išduoda, papildo, rekvizitus patikslina atitinkamos savivaldybės vykdomoji institucija. Licencijos verstis sezonine mažmenine prekyba alumi, alaus mišiniais su nealkoholiniais gėrimais, natūralios fermentacijos sidru, kurio tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, ir alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 22 procentų, kurortuose ir kitose savivaldybių tarybų nustatytose poilsio bei turizmo teritorijose išduodamos įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams savivaldybių tarybų nustatyto kurortinio, poilsio bei turizmo sezono laikotarpiui. Vienkartinės licencijos verstis mažmenine prekyba natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 14 procentų, parodose, natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, mugėse ir masiniuose renginiuose, į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas, ir mugėse taip pat verstis mažmenine prekyba visais alkoholiniais gėrimais parodose ir mugėse, vykstančiose stacionariuose pastatuose, išduodamos teisę verstis mažmenine prekyba atitinkamų grupių alkoholiniais gėrimais turinčioms įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams ne ilgesniam kaip renginio trukmės laikui. Kitos licencijos verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais išduodamos įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams neterminuotam laikui.“

2.   Pakeisti 16 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,3. Mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais leidžiama verstis tik turint licenciją verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais. Licencijas ir jų dublikatus išduoda, papildo, rekvizitus patikslina atitinkamos savivaldybės vykdomoji institucija. Licencijos verstis sezonine mažmenine prekyba alumi, alaus mišiniais su nealkoholiniais gėrimais, natūralios fermentacijos sidru, kurio tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, ir alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 22 procentų, kurortuose ir kitose savivaldybių tarybų nustatytose poilsio bei turizmo teritorijose išduodamos įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams savivaldybių tarybų nustatyto kurortinio, poilsio bei turizmo sezono laikotarpiui. Vienkartinės licencijos verstis mažmenine prekyba natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 14 procentų, parodose, natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, mugėse ir masiniuose renginiuose, į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas, ir mugėse, taip pat verstis mažmenine prekyba visais alkoholiniais gėrimais parodose ir mugėse, vykstančiose stacionariuose pastatuose, išduodamos teisę verstis mažmenine prekyba atitinkamų grupių alkoholiniais gėrimais turinčioms įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams ne ilgesniam kaip renginio trukmės laikui. Kitos licencijos verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais išduodamos įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams neterminuotam laikui.

 

2

5

2

3

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlyme Nr. 1.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 14 procentų, – parodose;“

 

3

5

3

3

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlyme Nr. 1.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 3 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

,,3) mugėse ir masiniuose renginiuose, į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas, (išskyrus natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento), parodose (išskyrus natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 14 procentų);“. 

 

4

5

11

 

Argumentai:

Siūlome palikti šiuo metu galiojančią nuostatą dėl alkoholinių gėrimų vartojimo ribojimo, t.y., drausti asmenims iki 18 metų vartoti alkoholinius gėrimus, jų įsigyti ir turėti. Alkoholio kontrolės politika privalo užkardyti galimybę įsigyti alkoholinių gėrimų nepilnamečiams asmenims, tačiau amžiaus didinimas įneša papildomos painiavos, kuri gali baigtis kuriozinėmis situacijomis ir turėtų abejotiną poveikį vartojimo įpročiams. Civilinį veiksnumą Lietuvos Respublikoje asmuo įgyja sulaukęs 18 metų – tai reiškia, kad asmuo savo veiksmais įgyja civilines teises ir pareigas, pavyzdžiui, asmuo įgyja teisę dalyvauti rinkimuose, gali sudaryti santuoką, būti pašauktas tarnauti Lietuvos kariuomenėje. Siūlome visą dėmesį skirti užkertant kelią nepilnamečiams asmenims vartoti, turėti, įsigyti alkoholinių gėrimų, tačiau nekeisti amžiaus ribojimo, tai reiškia, palikti, šiuo metu galiojantį reguliavimą.   

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 11 dalį.

11. Pakeisti 18 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) alkoholinius gėrimus asmenims, jaunesniems kaip 20 18 metų;“.

 

5

6

4

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlyme Nr. 4.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsnio 4 dalį.

4. Pakeisti 22 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Lietuvos Respublikoje draudžiama asmenims iki 20 18 metų vartoti alkoholinius gėrimus ar jų turėti. Draudimas turėti alkoholinių gėrimų netaikomas asmenims nuo 18 metų, jeigu alkoholinių gėrimų turėjimas yra tokių asmenų darbo veiklos (pobūdžio) dalis darbo vietoje ir darbo metu.“

 

 

6

8

2

 

Argumentai:

Taip pat siūlome prekybos vietose (pvz. restoranuose) neapriboti galimybės teikti informaciją apie alkoholinius gėrimus, jų gamybos procesą, skonio savybes, vartojimą ir kitus informacinius pranešimus, palikti galimybę baruose naudoti prekės ženklus bei kitus su alkoholiniais gėrimais susijusius dizaino elementus, reklama nelaikyti enciklopedinio pobūdžio leidinių. Šie siūlymai yra pateikti konsultuojantis su Lietuvos somelje asociacija, siekiant mažinti buitinį alkoholio vartojimą bei skatinti kultūringą gėrimų vartojimą kultūringoje aplinkoje, t.y. sudaryti alternatyvą buitiniam alkoholizmui ir ugdyti visuomenės supratimą apie alkoholio gėrimų savybes, kartu mažinant jo vartojimo kiekius.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 8 straipsnyje dėstomą 29 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Reklama nelaikoma informacija apie alkoholinius gėrimus informaciniuose pranešimuose, kurie skirti tik alkoholio verslo specialistams, taip pat alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų registruoti pavadinimai (jeigu alkoholinių gėrimų gamintojo pavadinimas yra sudedamoji šių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų registruoto pavadinimo dalis) ir prekių ženklai, kai šie pavadinimai ir prekių ženklai pateikiami iškabose ant šių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų buveinės ar padalinio pastato ir valdomo transporto. Reklama nelaikomi alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių, Europos juridinių asmenų ir jų filialų registruoti pavadinimai ar prekių ženklai, kai šie pavadinimai ar prekių ženklai nereguliariai ir netikėtai matomi Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančių transliuotojų ir retransliuotojų transliuojamose ar retransliuojamose programose ir kai šių pavadinimų ir prekių ženklų atvaizdai yra šalutiniai, palyginti su transliuojamos ar retransliuojamos programos vaizdais, taip pat Lietuvos Respublikos teisės aktuose ant alkoholinio gėrimo ir (ar) jo pirminės (prekinės) ar antrinės (grupinės) pakuotės nustatyti ženklinimo rekvizitai ir kita ženklinimo informacija; alkoholinių gėrimų eksponavimas (pateikimas parduoti), pavadinimas, prekės ženklas, dizaino elementai, alkoholinio gėrimo grupė, pogrupis, kategorija, alkoholinio gėrimo kilmės šalis, geografinė nuoroda, regionas, alkoholinių gėrimų gamintojų ar alkoholiniais gėrimais prekiaujančių įmonių pavadinimai ir registruoti prekių ženklai, alkoholinio gėrimo kaina, informacija apie gėrimą ar jo vartojimą, gamybą, kilmę, kai ši informacija pateikiama mažmeninės prekybos ar viešojo maitinimo vietoje, kurioje alkoholiniai gėrimai parduodami vartotojui, ar alkoholinius gėrimus gaminančių ar jais prekiaujančių įmonių interneto svetainėse.; sportininkus remiančių alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų registruoti pavadinimai ar prekių ženklai, kai šie pavadinimai ar prekių ženklai pateikiami ant remiamų sportininkų aprangos; enciklopedinio pobūdžio leidiniai; bendro pobūdžio žiniasklaidos straipsniai apie alkoholinius gėrimus, kuriuose nenurodomi konkretūs prekių ženklai.

 

 

 

Teikia

Seimo nariai

Aušrinė Armonaitė

Viktorija Čmilytė-Nielsen

Simonas Gentvilas

Arūnas Gelūnas