LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
žmogaus teisių komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽMONIŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1553
18, 26 IR 40 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO
PROJEKTO NR. XIVP-338
2021-03-17
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Žmogaus teisių komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius, komiteto nariai Dainius Kepenis, Tomas Bičiūnas, Agnė Bilotaitė, Eugenijus Gentvilas, Sergejus Jovaiša, Andrius Navickas; Komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė; biuro patarėjos Eglė Lukšienė, Rūta Ragaliauskienė, Inga Ališauskienė; biuro padėjėja Ingrida Aidietienė.
Kviestieji asmenys: Sveikatos apsaugos ministro Vyriausioji patarėja Rasa Kiūdytė, Seimo kontrolierių įstaigos Žmogaus teisių biuro vedėjas Vytautas Valentinavičius, Respublikos Prezidento patarėja Simona Vilkelytė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
V.Klioc |
|
|
|
Išreiškia nepritarimą teikiamam įstatymo projektui dėl privalomo Covid-19 testavimo. Privalomas testavimas, pareiškėjų teigimu, yra antikonstitucinis aktas prieš žmogų, nes žmogaus asmuo yra neliečiamas ir be jo sutikimo negali būti atliekami medicininiai ar moksliniai eksperimentai, todėl visi, kurie balsuos už tokį įstatymą/įstatymo pakeitimą, tiesiogiai pažeis priesaiką, lygių galimybių įstatymą, Visuotinę žmogaus teisių deklaraciją ir Lietuvos Respublikos Konstituciją. Prašo balsuoti PRIEŠ teikiamą Žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo NR. I-1553 18, 26 ir 40 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą XIVP-338. |
Atsižvelgti |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kontrolierių įstaiga |
|
|
|
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaiga, vadovaudamasi
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 3, 19¹ ir 192 straipsniais,
siekdama, kad teisinis reglamentavimas nesudarytų prielaidų žmogaus teisių ir
laisvių nepagrįstų suvaržymų rizikai, pagal kompetenciją įvertino Lietuvos
Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės
įstatymo Visų pirma Seimo kontrolierius pažymi, jog pirmiausia iš Lietuvos Respublikos Konstitucijos kyla valstybės pareiga užtikrinti, kad teisės aktais suteiktais įgaliojimais žmogaus teisės ir laisvės nebūtų varžomos labiau, negu tai būtina teisėtiems tikslams pasiekti. Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijoje numatyta, jog nacionaliniuose teisės aktuose nustatytais atvejais, esant būtinybei demokratinėje visuomenėje valstybės saugumo, visuomenės saugos ar šalies ekonominės gerovės interesams, siekiant užkirsti kelią viešosios tvarkos pažeidimams ar nusikaltimams, taip pat žmonių sveikatai ar moralei arba kitų asmenų teisėms ir laisvėms apsaugoti, valstybės institucijos turi teisę apriboti naudojimąsi tam tikromis asmens teisėmis, tačiau šie apribojimai negali būti taikomi jokiems kitiems tikslams negu tie, kuriems jie įvesti. Europos Žmogaus Teisių Teismas savo praktikoje ne kartą yra pažymėjęs, kad taikomos žmogaus teisių ribojimo priemonės turi būti būtinos demokratinės visuomenės siekiamam tikslui įgyvendinti, t. y., atitikti neatidėliotiną socialinį poreikį, proporcingos siekiamam teisėtam tikslui, o nurodytos institucijų priežastys priemonių taikymui turi būti pagrįstos, tinkamos ir pakankamai motyvuotos[1]. Seimo kontrolierius palankiai vertina Projekto rengėjų sprendimą atsisakyti pirminio Projekto varianto, pristatyto 2021 m. kovo 8 d. Vyriausybės posėdyje, nuostatų, susijusių su asmeniui taikomu būtinuoju (privalomuoju) ištyrimu, kurios sukėlė abejonių dėl taikomų priemonių proporcingumo siekiamam tikslui įgyvendinti. Vis dėlto, siekiant išvengti galimo darbdavio piktnaudžiavimo įstatymu įtvirtintomis priemonėmis bei apsaugoti darbuotojo teisėtus interesus taip pat atsižvelgiant į Europos žmogaus teisių teismo suformuluotą praktiką, kad griežčiausiosios taikomos priemonės turėtų būtų proporcingos, individualizuotos ir taikomos tik išimtinais atvejais, kai yra išnaudojamos švelnesnės priemonės, siūlytume keičiamo 18 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip, kad darbuotojui pirmiausia, pagal galimybes, būtų siūloma dirbti nuotoliniu būdu iki dienos, kai jis pasitikrins, ar neserga užkrečiamąja liga, arba jį perkelti toje pačioje darbovietėje į kitą darbą ir tik išnaudojus šias galimybes darbdavys galėtų prieš darbuotoją panaudoti griežčiausią priemonę – nušalinimą nuo darbo nemokant jam darbo užmokesčio. Seimo kontrolieriaus nuomone, atsižvelgus į pirmiau pateiktą vertinimą Projektu pateikti pasiūlymai būtų subalansuoti, proporcingi bei atitiktų šalies tarptautinius įsipareigojimus žmogaus teisių ir laisvių apsaugos srityje. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: - .
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas:
- iš esmės pritarti Žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo Nr. I-1553 18, 26 ir 40 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr.XIVP-338
- siūlyti pagrindiniam komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento bei Seimo kontrolierių įstaigos pastabas.
7. Balsavimo rezultatai: už –5, prieš –1, susilaikė – nėra.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Tomas Vytautas Raskevičius .
Komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius
[1] Europos Žmogaus Teisių Teismo 1997 m. birželio 25 d. sprendimas byloje Halford prieš Jungtinę Karalystę, 2010 m. rugsėjo 10 d. sprendimas byloje Uzun prieš Vokietiją.