LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS JAUNIMO POLITIKOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO NR. IX-1871 PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-06-12 Nr. XIVP-2990(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Siūlytina projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio nuostatas formuluoti nuosekliai pagal keičiamu įstatymu reglamentuojamų nuostatų eiliškumą, siejant jas su atskiruose įstatymo skyriuose ar jų straipsniuose reglamentuojamais dalykais. Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad įstatyme nėra reglamentuojami „darbo su jaunimu ypatumai“, jis nenustato „jaunimo organizacijų ir su jaunimu dirbančių organizacijų kompetencijos“ ar „jaunimo darbuotojų veiklos principų“ (keičiamo įstatymo 4 straipsnyje nustatomi darbo su jaunimu principai). Atsižvelgus į tai, projekto 1 straipsnis tikslintinas.
2. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje apibrėžtą sąvoką „atvirasis darbas su jaunimu“ bei 10 straipsnio 2 dalyje nurodytas darbo su jaunimu formas, siūlytina keičiamo įstatymo 2 straipsnio 9 dalyje vietoj žodžių „taikydami atvirojo darbo“ įrašyti žodžius „taikydami atvirojo darbo su jaunimu“.
3. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 9 dalyje apibrėžtą sąvoką „jaunimo darbuotojas, siūlytina keičiamo įstatymo 2 straipsnio 11 dalyje vietoj žodžių „jaunimo informavimo ir konsultavimo darbuotoją“ įrašyti žodžius „jaunimo darbuotoją“.
4. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Užimtumo įstatymą asmuo „vykdo savarankišką veiklą“, o ne ,,dirba savarankiškai“, keičiamo įstatymo 2 straipsnio 19 dalyje brauktinas žodis „savarankiškai“, o po žodžio „nevykdantis“ įrašytini žodžiai „savarankiškos veiklos ar“.
5. Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad savivaldybės jaunimo reikalų koordinatoriaus pareigybės aprašymas tvirtinamas vadovaujantis socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintu tipiniu savivaldybės jaunimo reikalų koordinatoriaus pareigybės aprašymu. Įvertinus tai, kad savivaldybės jaunimo reikalų koordinatoriaus pareigybė yra valstybės tarnautojo pareigybė, siūloma nuostata tarpusavyje nedera su Valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 2 dalimi, kurioje nurodyta, kad valstybės tarnautojų pareigybės aprašomos ir vertinamos Vyriausybės nustatyta tvarka.
6. Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad savivaldybės jaunimo reikalų koordinatorius yra savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas. Pažymėtina, kad pagal Valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 4 dalį valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos valstybės tarnautojų pareigybių sąraše gali būti tik tos valstybės tarnautojų pareigybės, kurios nurodytos šio įstatymo 1 ir 2 prieduose arba nustatytos pagal kitus įstatymus. Tuo atveju, kai valstybės tarnautojo pareigybės pavadinimas nustatomas pagal kitus įstatymus, valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos valstybės tarnautojų pareigybių sąraše ir valstybės tarnautojo pareigybės aprašyme tos valstybės tarnautojo pareigybės pavadinimas ir minimalus valstybės tarnautojo pareiginės algos koeficientas arba koeficientų intervalas nurodomas pagal kitą įstatymą. Todėl atsižvelgiant į tai, kad Valstybės tarnybos įstatymo 1 priede nėra numatytos savivaldybės jaunimo reikalų koordinatoriaus pareigybės, siūlytina projekto nuostatą tikslinti, įvertinant aukščiau nurodytą aspektą.
7. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Strateginio valdymo įstatymo 24 straipsnio 1 dalį, strateginius veiklos planus rengia strateginio valdymo sistemos dalyviai, kurių vadovai yra valstybės biudžeto asignavimų valdytojai, ir įvertinus tai, kad Vyriausybės įgaliota institucija (Jaunimo reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos) nėra asignavimų valdytojas, kaip jis apibrėžtas Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme, keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 3 punkte vietoj žodžių „strateginių ir metinių veiklos planų “ įrašytini žodžiai „metinių veiklos planų“.
8. Atsižvelgiant į tai, kad jaunimo politiką įgyvendinančios institucijos (Jaunimo reikalų departamento) vadovas yra įstaigos vadovas – valstybės tarnautojas, kuris į pareigas priimamas Valstybės tarnybos įstatyme nustatyta tvarka (pagal šio įstatymo 13 straipsnio 2 dalį, konkursus į įstaigų vadovų pareigas Vyriausybės nustatyta tvarka centralizuotai organizuoja, kandidatų į įstaigų vadovų pareigas paiešką ir jų atranką vykdo Vyriausybės įgaliota įstaiga) bei įvertinus tai, kad Valstybės tarnybos įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nustatyta šio įstatymo viršenybė kitų įstatymų atžvilgiu, t. y. nustatyta, kad jeigu kiti įstatymai nustato kitokias priėmimo į valstybės tarnautojo pareigas sąlygas, taikomos Valstybės tarnybos įstatymo nuostatos, siūlytina braukti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 7 punktą.
9. Vertindami keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 1 punkte įtvirtintą reikalavimą jaunimo darbuotojui turėti „socialinio pedagogo kvalifikaciją“, pažymime, kad švietimo, mokslo ir sporto ministras 2016 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. V-1075 yra patvirtinęs Kvalifikacinių laipsnių sąrangą, kuriame nurodyti kvalifikacinių laipsnių pavadinimai ir tokio projekte nurodytos kvalifikacinio laipsnio pavadinimo kaip „socialinio pedagogo kvalifikacija“ nėra. Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostata tikslintina detalizuojant studijų programą, kurią baigus asmeniui yra suteikiama socialinio pedagogo kvalifikacija.
10. Tikslintinos keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose pateiktos nuorodos į šios dalies 1 punktą, kadangi šiame punkte yra teikiama nuoroda į Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nustatytas sąlygas, bet ne nurodomi kiti nusikaltimai ar atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės pagrindai. Siekiant teisinio aiškumo, visos papildomos nepriekaištingos reputacijos sąlygos, kurios nėra nustatytos Vaiko teisių apsaugos įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje, turėtų būti dėstomos teikiamame projekte, atsisakant perteklinių ir klaidinančių nuorodų į kitus teisės aktus.
Šiame kontekste pastabėtina, kad Seime yra registruotas Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 2, 30, 36, 363, 364 ir 50 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 366 straipsniu įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-3764, kuriuo Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 30 straipsnis, nustatantis darbo, paslaugų teikimo, savanoriškos veiklos, individualios veiklos, praktikos ir stažuotės, susijusios su vaikais, apribojimus, yra dėstomas nauja redakcija. Atsižvelgiant į tai, projektų nuostatos turėtų būti derinamos tarpusavyje, kaip perteklinį išbraukiant teikiamo projekto 7 straipsnio 2 dalies 3 punktą (įstatymo projektu reg. Nr. XIVP-3764 atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės nuostatos yra dėstomos Vaiko teisių apsaugos įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje) bei papildant projektą nuostatomis, nustatančiomis pareigą su nepilnamečiais asmenimis dirbantiems jaunimo darbuotojams turėti neteisėto darbo su vaikais prevencijos kodą.
11. Atsižvelgiant į tai, kad pagal teisės technikos taisyklių reikalavimus, skaičiai paprastai rašomi skaitmenimis, išskyrus vienetą, kuris dažniausiai rašomas žodžiais, keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalies 1 ir 2 punkte vietoj žodžio „dvejus“ įrašytinas skaičius „2“, o 8 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžio „penkerius“ – „5“.
12. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Darbo kodeksą tarp darbo santykių dalyvių atsiranda darbo santykiai, bet ne darbiniai santykiai, keičiamo įstatymo 8 straipsnio 3 dalies 1 punkte vietoj žodžių „darbiniai santykiai“ įrašytini žodžiai „darbo santykiai“.
13. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje kaip pertekliniai brauktini žodžiai „Išskiriamos šios“.
14. Tikslintinas keičiamo įstatymo 11 straipsnio pavadinimas, atsižvelgiant į šiame straipsnyje išdėstytų nuostatų turinį.
15. Tikslintinas projekto 2 straipsnio pavadinimas, atsižvelgiant į tai, kad šio straipsnio nuostatos reglamentuoja įstatymo įsigaliojimą, įgyvendinimą bei taikymą.
16. Atsižvelgus į tai, kad įstatymo nuostatoms įgyvendinti ne tik Vyriausybės įgaliotos institucijos, bet ir savivaldybių tarybos turės priimti šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus, tikslintina projekto 2 straipsnio 2 dalis.
17. Projekto 2 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžio „direktoriaus“ įrašytinas žodis „vadovo“.
18. Siūlytina projekto 2 straipsnio 4 dalyje vietoj nuorodos į 7 straipsnio 1 dalies 1-2 punktus teikti nuorodą į 7 straipsnio 1 dalį, kadangi šią dalį sudaro tik 2 punktai.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
M. Masteikienė, tel. (0 5) 209 6843, el. p. [email protected]
I. Šambaraitė, tel. (0 5) 209 6850, el. p. [email protected]