LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. VIII-787 2, 12, 28, 30, 301, 302, 351 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 251, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 311, 312, 313  STRAIPSNIAIS, SEPTINTUOJU1 IR SEPTINTUOJU2 SKIRSNIAIS

ĮSTATYMO PROJEKTo nr. xiiip-4988(2)

 

 2021-12-22 Nr. 107-P-53

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Arūnas Valinskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę);

komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Rasa Liucija Matusevičiūtė, Aistrida Latvėnė, Jolita Jakučionytė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;

            kviestieji asmenys: Simonas Gentvilas, Aplinkos ministras, Raminta Radavičienė, Aplinkos viceministrė, Vilma Slavinskienė, Aplinkos ministerijos Atliekų politikos grupės vadovė, Neringa Paškauskaitė, Aplinkos ministerijos Atliekų politikos grupės vyriausioji patarėja, Kristina Sabaliauskienė, Aplinkos ministerijos Atliekų politikos grupės vyriausioji specialistė, Virginija Kalesinskienė, Ekonominių priemonių taikymo politikos skyriaus patarėja, Živilė Liberienė, Ekonominių priemonių taikymo politikos skyriaus vedėja, Dalius Krinickas, Ministro pirmininko patarėjas.

 

 

 

 

 

 

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

1

1

 

 

Reikėtų atsisakyti projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Atliekų tvarkymo įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 81 dalyje bei projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 242 dalyje įvestų šiose dalyse apibrėžtų sąvokų trumpinių, nes toliau įstatymo tekste šie trumpiniai nėra vartojami, o yra vartojami pilni šių įrenginių pavadinimai, t. y. atliekų deginimo įrenginys ir bendras atliekų deginimo įrenginys.

Pritarti

 

 

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

1

2, 3

 

 

Projekto 1 straipsnio 2 ir 3 dalių pakeitimų išdėstyme po žodžio „straipsnį“ įrašytinas žodis „nauja“.

Pritarti

 

3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

1

4

 

 

Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio keičiamo įstatymo 2 straipsnyje yra nustatyta 242 dalis. Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsnio 4 dalyje numatytas keičiamo įstatymo 2 straipsnio 241 ir 242 dalių pernumeravimas tikslintinas.

Pritarti

 

4

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

1, 4

 

 

 

Projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 251 straipsnio 1 dalyje yra įvedamas trumpinys „(toliau – Taryba)“. Atkreiptinas dėmesys, kad Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pilnas pavadinimas pirmą kartą minimas projekto 1 straipsnio 8 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 581 dalyje. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 1 dalimi dėstomo keičiamo įstatymo 251 straipsnio 1 dalyje nurodytas trumpinys neturėtų būti įvestas projekto 1 straipsnio 8 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 581 dalyje.

Pritarti

 

5

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

1

 

 

 

Atsižvelgiant į projekto 1 straipsnio 14 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 587 dalies bei projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 306 straipsnio 3 dalies nuostatas, siūlytina tikslinti projekto 1 straipsnio 17 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 631 dalyje apibrėžtos sąvokos turinį, vietoj formuluotės „atliekant reguliavimo apskaitos sistemos patikrą“ įrašant formuluotę „atliekant reguliuojamosios veiklos apskaitos sistemos patikrą“.

Pritarti

 

6

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

2

 

 

 

Atkreipiame dėmesį, kad įstatymų nuostatos turėtų būti dėstomos norminiu, o ne pavyzdiniu būdu. Atsižvelgus į tai, siūlytina projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 112 straipsnio 2 dalies 3 punkte atsisakyti nuostatos dalies dėstymo skliaustuose. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai tikslintina projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 6 dalis, projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 305 straipsnio 2 ir 5 dalys ir projekto 17 straipsniu keičiamo įstatymo 313 straipsnio 2 dalis.

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

1. „3) bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio eksploatavimą ir kontrolę atsakingi šių įmonių darbuotojai.“

2.  „6. Regioninė kaina, įskaitant protingumo kriterijų atitinkančią investicijų grąžą, grindžiama būtinosiomis su komunalinių atliekų tvarkymu susijusiomis pagrįstomis sąnaudomis, reikalingomis komunalinių atliekų tvarkymo paslaugai suteikti, ilgalaikiam komunalinėms atliekoms tvarkyti skirtų regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių eksploatavimui, jų atnaujinimui, plėtrai užtikrinti, priimtinos komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo užtikrinimui ir aplinkos taršos mažinimui.

Siūloma dėstyti taip:

2. Komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudomis laikomos tokios juridinio asmens, savivaldybės pavedimu atliekančio komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, sąnaudos, patirtos apskaičiuojant ir surenkant įmokas už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą, išrašant sąskaitas už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą, , darbuotojų atlyginimų ir biuro eksploatavimo sąnaudos, susijusios su komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijomis.

3. „5. Rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą lėšos gali būti naudojamos tik komunalinių atliekų tvarkymo būtinosioms sąnaudoms, susijusiomis su naudojimu, šalinimu, šių veiklų organizavimu, stebėsena, šalinimo vietų vėlesne priežiūra, finansuoti ir komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudoms padengti.“

4. „2. Skundus dėl teikiamos komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos, susijusios su surinkimu, vežimu, naudojimu ir šalinimu, komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikimo organizavimu, kokybės  tarp atliekų turėtojo ir regioninio atliekų tvarkymo centro ne teismo tvarka sprendžia savivaldybės vykdomoji institucija. Atliekų turėtojo ir juridinio asmens, savivaldybės pavedimu atliekančio komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, skundų nagrinėjimą organizuoja savivaldybės vykdomoji institucija teisės aktų nustatyta tvarka. Iš sutartinių santykių kylančius atliekų turėtojo ir komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus skundus dėl komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kokybės sprendžia savivaldybės vykdomoji institucija. Atliekų turėtojas, manantis, kad komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorius pažeidė jo teises ar teisėtus interesus, susijusius su komunalinių atliekų tvarkymo paslauga, pirmiausia privalo raštu kreiptis į savivaldybės vykdomąją instituciją ir nurodyti savo reikalavimus, išskyrus atvejus, kai atliekų turėtojas tiesiogiai kreipiasi į teismą. Nesutinkant su savivaldybės vykdomosios institucijos priimtu sprendimu arba kai sprendimas per nustatytus terminus nepriimamas, gali būti kreipiamasi į teismą Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

7

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

2

 

 

 

Siekiant aiškumo, siūlytina projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 112 straipsnio 2 dalies 3 punkte po žodžių „įrenginio eksploatavimą ir kontrolę atsakingi“ įrašyti žodį „šių“.

Pritarti

Žr. Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-12-20 6 pasiūlymo pritarimo argumentus.

8

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

3

 

 

 

Atsižvelgiant į teisės technikos reikalavimus, projekto 3 straipsnio 5 dalyje vietoj visų keičiamo įstatymo 12 straipsnio 8 dalies nuostatų dėstymo pakanka dėstyti tik keičiamą šios dalies punktą, t. y. keičiamo įstatymo 12 straipsnio 8 dalies 4 punkto naujas nuostatas (atitinkamai pakeičiant projekto 3 straipsnio 5 dalyje dėstomą pakeitimų esmę).

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

„5. Pakeisti 12 straipsnio 8 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) licencijos turėtojas pažeidė pavojingų atliekų surinkimo ir vežimo reikalavimus ir neįvykdė aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų privalomojo nurodymo pašalinti pažeidimus.“.“

9

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

6

 

 

 

Projekto lyginamojo varianto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 30 straipsnio 3 dalies pakeitimai neatitinka teisės technikos reikalavimų, nustatytų projekto lyginamajam variantui (netinkamai išdėstytos 2 ir 3 punktų redakcijos, punktai nepernumeruoti, nurodomi pakeitimai, kurie jau yra padaryti ankstesniuose įstatymuose ir galioja). Esant lyginamajame projekte netinkam pakeitimų dėstymui, nėra aiškus projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 30 straipsnio 3 dalies 6 punkto nuostatose vartojamos formuluotės „atliekų tvarkymo planų“ turinys, nes galiojančioje keičiamo įstatymo 30 straipsnio 3 dalies 5 punkto (projekte 6 punktas) redakcijoje vartojama formuluotė „atliekų prevencijos ir tvarkymo planų“ ir tai yra suderinta su keičiamo įstatymo 27 ir 28 straipsnių nuostatomis, o iš lyginamojo varianto nėra matoma, kad galiojanti formuluotė yra keičiama.

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

„6 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

„3. Komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorius gali atlikti šias komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimo administravimo funkcijas, jeigu jas paveda savivaldybė:“.

2. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) vykdyti sutartinių įsipareigojimų tikrinti, kaip yra vykdomi sutartiniai įsipareigojimai tarp komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus ir šio straipsnio 12 dalyje nurodyto atliekų tvarkytojo priežiūrą ir kontrolę;“.

3. Papildyti 30 straipsnį 3 dalį nauju 3 punktu:

„3) atlikti sutartinių įsipareigojimų tarp komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus ir šio straipsnio 12 dalyje nurodyto atliekų tvarkytojo priežiūrą ir kontrolę;“.

4. Buvusius 30 straipsnio 3 dalies 3 punktą laikyti atitinkamai 4 punktu.

5. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) pateikti savivaldybei rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir komunalinių atliekų tvarkymą dydžio apskaičiavimą ir, jeigu savivaldybės taryba šią įmoką patvirtina, ją rinkti;“.

6. Buvusius 30 straipsnio 3 dalies 4–8 punktus laikyti atitinkamai 5–9 punktu.

7. Papildyti 30 straipsnio 3 dalį nauju 10 punktu:

„10) vykdyti komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo veiklą;“.

8. Buvusį 30 straipsnio 3 dalies 9 punktą laikyti atitinkamai 11 punktu.

2. Pakeisti 30 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Savivaldybės privalo užtikrinti, kad visiems jos teritorijoje esantiems atliekų turėtojams būtų sudarytos sąlygos naudotis nepertraukiama komunalinių atliekų tvarkymo paslauga.“

3. Papildyti 30 straipsnį 61 dalimi:

„61. Savivaldybės privalo užtikrinti regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių nepertraukiamą veiklą ir šių įrenginių valdymą. Savivaldybės, vadovaujantis teisės aktais, gali pavesti regioniniam atliekų tvarkymo centrui užtikrinti regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių nepertraukiamą veiklą ir šių įrenginių valdymą.“

4. Pakeisti 30 straipsnio 10 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

,,10. Komunalinių atliekų tvarkymas turi būti organizuojamas taip, kad skatintų atliekas paruošti naudoti pakartotinai ir perdirbti. Visiems komunalinių atliekų turėtojams, neimant papildomo mokesčio, išskyrus nustatytą vietinę rinkliavą už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą (toliau – rinkliava) ar kitą įmoką už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir komunalinių atliekų tvarkymą, turi būti:“.

10

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

6

 

 

 

Atkreiptinas dėmesys, kad Seimas 2021 m. birželio 17 d. priėmė Atliekų tvarkymo įstatymo eilės straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-407 (toliau – Įstatymas Nr. XIV-407), kurio 14 straipsnio 1 dalimi pakeitė Atliekų tvarkymo įstatymo 30 straipsnio 10 dalies nuostatas, tačiau šio įstatymo padaryti pakeitimai projekto 6 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 30 straipsnio 10 dalyje neatsispindi. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar į projekto 6 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 30 straipsnio 10 dalies nuostatas nereikėtų perkelti ir minėto įstatymo pakeitimus. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad pagal Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 175.3. punktą, jei keičiama straipsnio dalies nuostata iki dvitaškio ir nėra keičiami straipsnio dalies punktai, projekte galima dėstyti tik straipsnio dalies keičiamą nuostatą iki dvitaškio ir pakeitimų esmę formuluoti pagal minėtų rekomendacijų 175.3. punkte pateiktą pavyzdį.

Kartu atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo Nr. XIV-407 14 straipsnio 2 dalimi taip pat buvo pakeista Atliekų tvarkymo įstatymo 30 straipsnio 10 dalis, kuri įsigalios 2025 m. sausio 1 d. Norint, kad projektu siūlomi keičiamo įstatymo 30 straipsnio 10 dalies pakeitimai atsispindėtų ir šios dalies 2025 m. sausio 1 d. redakcijoje, kartu su teikiamu projektu reikėtų priimti ir Įstatymo Nr. XIV-407 14 straipsnio 2 dalies atitinkamus pakeitimus.

Pritarti

 

„4. Pakeisti 30 straipsnio 10 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip: 

,,10. Komunalinių atliekų tvarkymas turi būti organizuojamas taip, kad skatintų atliekas paruošti naudoti pakartotinai ir perdirbti. Visiems komunalinių atliekų turėtojams, neimant papildomo mokesčio, išskyrus nustatytą vietinę rinkliavą už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą (toliau – rinkliava) ar kitą įmoką už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir komunalinių atliekų tvarkymą, turi būti:“.“ 

 

11

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

7

 

 

 

Pagal projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 301 straipsnio 1 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą atliekų turėtojams atstovauja ,,asmenys, sudarę jungtinės veiklos sutartis bendrosios dalinės nuosavybės teisei įgyvendinti“. Atkreipiame dėmesį, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, kokiais konkrečiai argumentais remiantis asmenys, sudarę jungtinės veiklos sutartį bendrosios dalinės nuosavybės teisei įgyvendinti, turėtų teisę atstovauti atliekų turėtojus. Neaišku, ar asmenys, sudarę minėtą jungtinės veiklos sutartį, bei atliekų turėtojai projekte turėtų būti suprantami kaip tie patys asmenys. Jeigu ne, tai projekte reikėtų įvardinti tokio atstovavimo pagrindą. Atsižvelgus į tai, projekto nuostatos tikslintinos.

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

„1. Organizuojant komunalinių atliekų tvarkymą, sudarant komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį arba mokant savivaldybės nustatytą rinkliavą, atliekų turėtojams atstovauja jų naudojamo nekilnojamojo turto objekto savininkas arba nekilnojamojo turto objekto savininko atstovas pagal įstatymą, arba nekilnojamojo turto objekto savininko įgaliotas asmuo, arba daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų bendrija, individualių gyvenamųjų namų savininkų bendrija, garažų savininkų bendrija, sodininkų bendrija ar kita bendrija, bendrojo naudojimo objektų administratorius, arba, esant butų arba kitų patalpų savininkų raštu įformintam susitarimui, asmenys, sudarę Civiliniame kodekse nurodytas jungtinės veiklos sutartis bendrosios dalinės nuosavybės teisei įgyvendinti (toliau – įgalioti asmenys).“.

12

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

7

 

 

 

Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 301 straipsnio 2 dalies trečiajame sakinyje vietoj formuluotės „pagal individualiai aptartas sąlygas“ siūloma įrašyti formuluotę „pagal individualiai aptartas paslaugos teikimo dažnumo sąlygas“. Iš šių projekto nuostatų nėra aišku, ar komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartyje individualiai gali būti aptartos tik paslaugos teikimo dažnumo sąlygos, ar ir kitos sąlygos, svarbios paslaugos gavėjui. Be to, pakeitus minėtą formuluotę, atitinkamai turėtų būti tikslinamos ir projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 301 straipsnio penktajame sakinyje bei 5 dalyje vartojamos analogiškos formuluotės.

 

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

„Juridinis asmuo, atliekantis komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, arba savivaldybė, atsižvelgdama į šio straipsnio 4 dalyje nurodytas standartines sutarčių sąlygas, raštu pateikia nekilnojamojo turto objekto savininkui arba įgaliotiems asmenims pasiūlymą sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį pagal individualiai aptartas paslaugos teikimo sąlygas. Paslaugos teikimo sąlygų kriterijai nustatyti savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklėse.“

 

Siūloma dėstyti taip:

„5. Nekilnojamojo turto objekto savininkas arba įgalioti asmenys, kurie yra sudarę komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį pagal komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties standartines sąlygas, arba asmenys, kuriems pasiūlymas, nurodytas šio straipsnio 2 dalyje, nepateiktas, turi teisę kreiptis su prašymu į savivaldybę arba juridinį asmenį, savivaldybės pavedimu atliekantį komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, dėl komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties sudarymo pagal individualiai aptartas sąlygas. Savivaldybė arba juridinis asmuo, savivaldybės pavedimu atliekantis komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, išnagrinėja tokį prašymą ir sudaro komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį ne vėliau kaip per 14 kalendorinių dienų nuo prašymo gavimo dienos, jeigu aptartos sąlygos atitinka savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklėse nustatytus individualių sutarčių sudarymo kriterijus.“

13

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

7

 

 

 

Iš projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 301 straipsnio 2 dalies trečiojo sakinio kalbinės konstrukcijos ir 5 dalies nuostatų nėra pakankamai aišku, ar savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklėse nustatomi individualios komunalinių atliekų paslaugos teikimo sutarties sudarymo kriterijai, ar šiose taisyklėse nustatomi individualiai aptartų paslaugos teikimo dažnumo sąlygų sudarymo kriterijai.

Pritarti

Žr. Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-12-20 12 pasiūlymo pritarimo argumentus.

14

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

7

 

 

 

Projekto lyginamajame variante 7 straipsniu keičiamo įstatymo 301 straipsnio 2 dalyje neatsispindi visi daromi pakeitimai. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto lyginamojo varianto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 301 straipsnio 6 dalies.

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

1. „2. Nekilnojamojo turto objektų, kurių rūšių sąrašą nustato Aplinkos ministerija aplinkos ministras, savininkas arba įgalioti asmenys privalo mokėti nustatytą rinkliavą arba, jeigu rinkliava savivaldybės teritorijoje nenustatyta, sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį su savivaldybės, kurios teritorijoje yra nekilnojamojo turto objektas, komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriumi juridiniu asmeniu, savivaldybės pavedimu atliekančiu komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimą, arba savivaldybe. Tuo atveju, jeigu rinkliava savivaldybės teritorijoje nenustatyta, komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorius arba savivaldybės administracijos direktorius Tokius juridinius asmenis Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka parenka savivaldybės. Juridinis asmuo, atliekantis komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, arba savivaldybė, atsižvelgdama į šio straipsnio 4 dalyje nurodytas standartines sutarčių sąlygas, privalo raštu pateikti pateikia nekilnojamojo turto objekto savininkui arba įgaliotiems asmenims pasiūlymą sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį pagal individualiai aptartas paslaugos teikimo sąlygas. Paslaugos teikimo sąlygų kriterijai nustatyti savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklėse, nekilnojamojo turto objekto savininkui arba įgaliotiems asmenims. Nekilnojamojo turto objekto savininkas arba įgalioti asmenys, nesudarę komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties per terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 45 kalendorinės dienos nuo pasiūlymo išsiuntimo dienos, laikomi sudarę sutartį pagal komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties standartines sąlygas, kurias tvirtina Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Ši sąlyga turi būti nurodyta pasiūlyme sudaryti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutartį pagal individualiai aptartas sąlygas.“

2. „6. Reikalavimai dėl laiku nesumokėtos rinkliavos priteisimo iš rinkliavos mokėtojo nagrinėjami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka. Dėl laiku nesumokėtos rinkliavos priteisimo gali būti kreipiamasi į apygardos administracinį teismą su pareiškimu dėl teismo įsakymo išdavimo.

15

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

8

 

 

 

Iš projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 10 dalies nuostatų nėra aišku, ar atliekų turėtojų mokama suma už paslaugas turi neviršyti „vieno procento vidutinių mėnesio statistinių savivaldybės namų ūkio pajamų“, ar „vieno procento vidutinių metinių namų ūkio pajamų“, nes šiose projekto nuostatose vartojamos abejos formuluotės.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir dėl projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 11 dalyje vartojamų skirtingų formuluočių „vieno procento vidutinių mėnesio statistinių savivaldybės namų ūkio pajamų“ bei „vieno procento vidutinių mėnesio namų ūkio pajamų“.

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

1. „10. Savivaldybių tarybos, atsižvelgdamos į Tarybos nustatytas regionines kainas ir vadovaudamosi Vyriausybės patvirtintomis vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą taisyklėmis ir savivaldybių vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo teisės aktais, pridėdamos savivaldybės komunalinių atliekų tvarkymo administravimo, komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudas ir komunalinių atliekų surinkimo iš atliekų turėtojų ir vežimo paslaugų kainą, ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo regioninių kainų patvirtinimo patvirtina naujus arba patvirtina esamus rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžius. Savivaldybių tarybos, patvirtindamos naujus arba patvirtindamos esamus rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą dydžius, turi įvertinti, ar jų mokama suma už paslaugas neviršys vieno procento vidutinių mėnesio statistinių savivaldybės namų ūkio pajamų. Savivaldybės, įgyvendindamos šią nuostatą, turi atsižvelgti į Lietuvos statistikos departamento naujausių kalendorinių metų duomenis apie tos apskrities vidutines disponuojamąsias pajamas per mėnesį. Jeigu apskaičiuotas rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą dydis už atliekų tvarkymo paslaugas viršija vieną procentą vidutinių mėnesio statistinių savivaldybės  namų ūkio pajamų, savivaldybės iš naujo turi įvertinti komunalinių atliekų tvarkymo administravimo, komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudas ir perskaičiuoti rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą dydį, kad jis neviršytų vieno procento vidutinių mėnesio statistinių savivaldybės namų ūkio pajamų. Patvirtinti nauji rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžiai taikomi nuo artimiausio mokestinio laikotarpio pradžios. Jeigu savivaldybės taryba per šioje dalyje nurodytą terminą nepatvirtina naujų arba nepatvirtina esamų rinkliavos ar kitos įmokos už atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą dydžių, taikomi rinkliavos ar kitos įmokos už atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą dydžiai, galioję iki naujų apskaičiuotų regioninių kainų dydžių. Patvirtinus naujus rinkliavos ar kitos įmokos už atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą dydžius, atliekų turėtojams (fiziniams asmenims) susidariusį skirtumą savivaldybės kompensuoja iš savivaldybių biudžetų lėšų.“

2. „11. Savivaldybės privalo užtikrinti, kad patvirtinti nauji rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą, kurią moka atliekų turėtojai (fiziniai asmenys) kiekvieną mėnesį už paslaugas, dydžiai neviršys vieno procento vidutinių mėnesio statistinių savivaldybės namų ūkio pajamų. Savivaldybė, vadovaudamasi savivaldybės parengtais ir patvirtintais vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą teisės aktais, turi atlikti vertinimą, ar patvirtinus naujus rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą dydžius, šie dydžiai neviršys vieno procento vidutinių mėnesio namų ūkio pajamų. Toks vertinimas atliekamas atsižvelgiant į savivaldybės teritorijoje gyvenančių fizinių asmenų vidutines statistines mėnesio namų ūkio pajamas ir atliekų turėtojų (fizinių asmenų) per mėnesį mokamos rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio už atliekų tvarkytojo suteiktas paslaugas sumą. Savivaldybė, nustačiusi, kad nauja rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą mokama suma už šias paslaugas viršys vieną procentą vidutinių mėnesio statistinių savivaldybės  namų ūkio pajamų, turi imtis veiksmų sumažinti komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudas.“

16

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

8

 

 

 

Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 13 dalyje vartojama formuluotė „juridiniu asmeniu, atliekančiu komunalinių atliekų lėšų surinkimo funkciją“ nėra aiški, t. y. neaišku, ar turima omenyje kitose projekto nuostatose vartojama formuluotė „juridinis asmuo, atliekantis komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas“, ar turima omenyje kas kita. Jeigu minėta formuluotė nebūtų derinama su kitomis projekto nuostatomis, tai bent jau svarstytina, ar minėtoje formuluotėje po žodžio „atliekų“ nereikėtų įrašyti žodžio „tvarkymo“.

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

„13. Atliekų turėtojai su savivaldybe ar juridiniu asmeniu, atliekančiu komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkciją, atsiskaito mokėdami nustatytą rinkliavą ar kitą įmoką už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą, vadovaudamiesi:

17

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

8

 

 

 

Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 302 straipsnio 18 dalyje siūloma nustatyti, kad Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nutarimas dėl komunalinių atliekų deginimo vienos tonos viršutinės įkainio ribos oficialiai skelbiamas Teisės aktų registre ir įsigalioja nuo kito mėnesio (einančio po mėnesio, kai įkainis įsigalioja) pirmosios dienos. Ši projekto nuostata nėra pakankamai aiški ir tiksli, nes pagal ją Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nutarimas dėl komunalinių atliekų deginimo vienos tonos viršutinės įkainio ribos nustatymo įsigaliotų vėliau, nei nutarimu nustatoma viršutinė įkainio riba. Manytina, kad pats įkainis galėtų būti nustatytas einamąjį mėnesį, t. y. einamąjį mėnesį priimamas nutarimas dėl įkainio nustatymo, bet toks nutarimas ir pats įkainis galėtų įsigalioti nuo kito mėnesio pirmosios dienos. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nuostatos ,,(einančio po mėnesio, kai įkainis įsigalioja)“ nereikėtų patikslinti.

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

„18. Tarybos nutarimas dėl komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinės ribos oficialiai skelbiamas Teisės aktų registre, o juo nustatyta komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinė riba įsigalioja nuo kito mėnesio  pirmosios dienos.

18

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

11

 

 

 

Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme vartojamas formuluotes, projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 305 straipsnio 1 dalies 2 punkte vietoj žodžių „iš komunalinių atliekų turėtojų“ įrašytinas žodis „surinkimą“.

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

„2) rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą surinkimą;

19

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

11

 

 

 

Projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 305 straipsnio 2 dalyje vartojamos sąvokos ir formuluotės nėra pakankamai aiškios: pavyzdžiui neaišku, kokios „įmokos“ apskaičiavimas ir surinkimas turimas omenyje (rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą ar dar kokios kitokios įmokos), taip pat neaišku kokių sąskaitų išrašymo sąnaudos turimos omenyje. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar šių nuostatų nereikėtų patikslinti.

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

„2. Komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudomis laikomos tokios juridinio asmens, savivaldybės pavedimu atliekančio komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, sąnaudos, patirtos apskaičiuojant ir surenkant įmokas už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą, išrašant sąskaitas už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą, , darbuotojų atlyginimų ir biuro eksploatavimo sąnaudos, susijusios su komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijomis.“

20

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

13

 

 

 

Projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 307 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad Regioniniai atliekų tvarkymo centrai investicijas, susijusias su komunalinių atliekų tvarkymu, numato įmonių veiklos strategijose, tvirtinamose Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme ir įmonės įstatuose nustatyta tvarka, ir teikia jas derinti Tarybai jos nustatyta tvarka.“ Atkreipiame dėmesį, kad pagal projekto 1 straipsnio 9 dalyje dėstomos sąvokos ,,regioninis atliekų tvarkymo centras” apibrėžimą regioniniu atliekų tvarkymo centru galėtų būti ne tik akcinė bendrovė arba uždaroji akcinė bendrovė, bet ir kitos teisinės formos juridiniai asmenys. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokia tvarka kitų teisinių formų juridiniai asmenys, vykdantys regioninių atliekų tvarkymo centrų funkcijas, derintų savo investicijas su Valstybine energetikos reguliavimo taryba. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

„2. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai investicijas, susijusias su komunalinių atliekų tvarkymu, numato įmonių veiklos strategijose, tvirtinamose Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme ar įmonės įstatuose, kai įmonei netaikomas Akcinių bendrovių įstatymas, nustatyta tvarka, ir teikia jas derinti Tarybai jos nustatyta tvarka.“

21

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

16

 

 

 

Projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 311 straipsnio 3 dalies formuluotėje „interneto svetainėje svetainėse“ brauktinas perteklinis žodis „svetainėje“. Be to, šiose projekto nuostatose nėra pakankamai aiškus formuluotės „regioninėje spaudoje ar kituose šaltiniuose“ turinys. Svarstytina, ar, siekiant suderinti šias projekto nuostatas su Visuomenės informavimo įstatyme vartojamais apibrėžtais terminais, projekto nuostatose vietoj minėtos formuluotės nereikėtų įrašyti formuluotės „regioniniame laikraštyje ar kitose visuomenės informavimo priemonėse“. Be to reikėtų atsisakyti minėtos formuluotės dėstymo skliaustuose.

Pritarti

 

Siūloma tikslinti taip:

„3. Keičiantis rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžiui, regioniniai atliekų tvarkymo centrai, bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojai, juridinis asmuo, savivaldybių pavedimu vykdantis komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas ir savivaldybė viešai savo interneto  svetainėse, taip pat regioniniame laikraštyje ar kitose visuomenės informavimo priemonėse informuoja atliekų turėtojus apie pasikeitusias ir nustatytas rinkliavas ar kitas įmokas už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą.“

22

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

 

 

 

 

Projekto 17 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 312 straipsnio pavadinimas yra ,,Ginčų sprendimas ne teismo tvarka”. Atkreipiame dėmesį, kad keičiamo įstatymo 312 straipsnio 1 dalies 1 punkte bei 3 dalyje siūloma reglamentuoti ne tik ginčų, bet ir skundų nagrinėjimą, todėl straipsnio pavadinimas neatitinka straipsnio turinio. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekto 17 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 312 straipsnio pavadinimo nereikėtų atitinkamai patikslinti.

Pritarti

 

Siūloma tikslinti taip:

312 straipsnis. Ginčų ir skundų sprendimas ne teismo tvarka

23

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

17

 

 

 

Siekiant suderinti įstatyme vartojamas formuluotes, projekto 17 straipsniu keičiamo įstatymo 312 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatose vietoj žodžių „vykdančio viešosios paslaugos“ įrašytinas žodis „atliekančio“.

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

„1) ginčus dėl rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio bei nustatymo ir ginčus tarp atliekų turėtojo ir juridinio asmens, atliekančio viešosios paslaugos komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkciją, ne teismo tvarka sprendžia Lietuvos administracinių ginčų komisija;“

24

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

17

 

 

 

Siekiant teisinio aiškumo, projekto 17 straipsniu keičiamo įstatymo 312 straipsnio 3 dalyje po žodžio „Savivaldybės“ įrašytini žodžiai „vykdomosios institucijos“.

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

„3. Savivaldybės vykdomosios institucijos, Tarybos procedūriniai sprendimai, priimti nagrinėjant atliekų turėtojo ir regioninio atliekų tvarkymo centro ginčą ar skundą, Tarybos sprendimai, priimti išnagrinėjus regioninio atliekų tvarkymo centro ir bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojo ginčą, sprendimai atsisakyti nagrinėti ginčą ir (ar) skundą, sustabdyti ar nutraukti ginčo ar skundo nagrinėjimą, užkertantys kelią toliau nagrinėti ginčą ar skundą, per 7 kalendorines dienas nuo sprendimo įteikimo suinteresuotam asmeniui dienos gali būti skundžiami bendrosios kompetencijos teismui. Teismo nutartys dėl šioje dalyje nurodytų sprendimų neskundžiamos.“

25

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

17

 

 

 

Siekiant suderinti projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 17 straipsniu keičiamo įstatymo 311 straipsnio 2 dalies nuostatos tikslintinos: pirmajame sakinyje siūlytina atsisakyti nuostatų dėstymo skliaustuose ir prieš žodį „paslaugų“ atsisakyti padėto kablelio (kaip tai yra šio straipsnio 1 dalyje); trečiajame sakinyje prieš žodį ,,paslaugos“ įrašytini žodžiai „komunalinių atliekų tvarkymo“; ketvirtajame sakinyje vietoj žodžių“ į savivaldybę“ įrašytini žodžiai „į savivaldybės vykdomąją instituciją“, vietoj žodžio „vartotojas“ įrašytini žodžiai „atliekų turėtojas“; penktajame sakinyje po žodžių „su savivaldybės“ įrašytini žodžiai „vykdomosios institucijos“.

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

„2. Skundus dėl teikiamos komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos, susijusios su surinkimu, vežimu, naudojimu ir šalinimu, komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikimo organizavimu, kokybės  tarp atliekų turėtojo ir regioninio atliekų tvarkymo centro ne teismo tvarka sprendžia savivaldybės vykdomoji institucija. Atliekų turėtojo ir juridinio asmens, savivaldybės pavedimu atliekančio komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas, skundų nagrinėjimą organizuoja savivaldybės vykdomoji institucija teisės aktų nustatyta tvarka. Iš sutartinių santykių kylančius atliekų turėtojo ir komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus skundus dėl komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kokybės sprendžia savivaldybės vykdomoji institucija. Atliekų turėtojas, manantis, kad komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorius pažeidė jo teises ar teisėtus interesus, susijusius su komunalinių atliekų tvarkymo paslauga, pirmiausia privalo raštu kreiptis į savivaldybės vykdomąją instituciją ir nurodyti savo reikalavimus, išskyrus atvejus, kai atliekų turėtojas tiesiogiai kreipiasi į teismą. Nesutinkant su savivaldybės vykdomosios institucijos priimtu sprendimu arba kai sprendimas per nustatytus terminus nepriimamas, gali būti kreipiamasi į teismą Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.“

26

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

19

 

 

 

Projekto 19 straipsnio 2 - 6 ir 9 dalyse įrašytinas pilnas Tarybos pavadinimas.

Pritarti

 

27

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-20

19

 

 

 

Projekto 19 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžio „įrenginiai“ įrašytinas žodis „įrenginių“.

 

Pritarti

 

Siūloma dėstyti taip:

„3. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai ir bendro atliekų deginimo įrenginių ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojai iki 2023 m. vasario 1 d. pateikia Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai informaciją apie 2022 metų reguliuojamosios veiklos pajamas.“

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo narys Aidas Gedvilas

2021-12-21

19

 

 

 

Argumentai:

Šiuo metu ne visi RATC komunalinių atliekų mechaninį biologinį apdorojimą organizuoja vienodai, todėl Projektu numatomas komunalinių atliekų deginimo kainos reguliavimas turi vienodą įtaką komunalinių atliekų tvarkymo kainai, nepriklausomai nuo RATC pasirinkimo veikti su privačiu operatoriumi ar be jo.

Atsižvelgiant į tai, teikiamas siūlymas numato prievolę peržiūrėti su mechaninio - biologinio apdorojimo įrenginių operatoriais sudarytas paslaugų teikimo sutartis.

Toks galimas sutarčių peržiūrėjimas numatytų prievolę peržiūrėti mechaninio - biologinio apdorojimo įrenginių operatorių įkainius ir juos sumažinti arba padidinti, atsižvelgiant į komunalinių atliekų deginimo įkainių pokyčius.

Šie siūlymai sudarys sąlygas užtikrinti sąžiningą ir teisingą mechaninio - biologinio apdorojimo įrenginių operatoriams mokamą kainą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 18 straipsnį nauja 7 dalimi ir visą straipsnį išdėstyti taip:

19 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2–10 dalis, įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija ir Taryba iki 2022 m. lapkričio 1 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai ir bendro atliekų deginimo įrenginiai ir (ar) atliekų deginimo įrenginių valdytojai iki 2023 m. vasario 1 d. pateikia Tarybai informaciją apie 2022 metų reguliuojamosios veiklos pajamas.

4. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai pirmuosius regioninių kainų apskaičiavimo projektus parengia ir pateikia Tarybai iki 2023 m. kovo 1 d.

5. Bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojai, iki kurių pasirašytų sutarčių su regioniniais atliekų tvarkymo centrais ir (ar) mechaninio-biologinio apdorojimo įrenginių operatoriais dėl po rūšiavimo likusių perdirbti ir pakartotinai panaudoti tinkamų energetinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo galiojimo termino pabaigos liko mažiau negu 7 mėnesiai, ir bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojai, nesudarę tokių sutarčių bei sudarę neterminuotas sutartis, pirmąjį komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio apskaičiavimo projektą parengia ir pateikia Tarybai iki 2023 m. kovo 1 d.

6. Bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojai, iki kurių pasirašytų sutarčių su regioniniais atliekų tvarkymo centrais ir (ar) mechaninio-biologinio apdorojimo įrenginių operatoriais dėl po rūšiavimo likusių perdirbti ir pakartotinai panaudoti tinkamų energetinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo galiojimo termino pabaigos liko daugiau negu 7 mėnesiai, pirmąjį komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio apskaičiavimo projektą parengia ir pateikia Tarybai ne vėliau kaip likus 6 mėnesiams iki konkrečios sutarties galiojimo termino pabaigos.

7. Su mechaninio - biologinio apdorojimo įrenginių operatoriais sudarytos paslaugų teikimo sutartys turi būti pakeistos į paslaugų teikimo kainodarą, įtraukiant mechaninio - biologinio apdorojimo įrenginių operatorių teikiamos paslaugos kainos perskaičiavimą, jeigu pasikeičia reguliuojamas komunalinių atliekų deginimo įkainis, įskaitant komunalinių atliekų deginimui taikomus privalomuosius mokėjimus. Tokiu atveju sutarčių su mechaninio - biologinio apdorojimo įrenginių operatoriais pakeitimuose turi būti nustatytas operatoriaus teikiamų paslaugų kainos mažinimas arba didinimas operatoriaus patiriamų išlaidų komunalinių atliekų deginimui skirtumu po reguliuojamos kainos taikymo datos. Šis skirtumas nustatomas palyginus atitinkamu laikotarpiu nustatytą reguliuojamą komunalinių atliekų deginimo įkainį su 2021 metais operatoriui taikytu vidutiniu komunalinių atliekų deginimo įkainiu ir padauginus iš sudeginamų komunalinių atliekų kiekio.

87. Pirmoji regioninė kaina nustatoma iki 2023 m. liepos 1 d.

98. Savivaldybių tarybos ne vėliau kaip iki 2023 m. spalio 1 d. nustato rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžius, atsižvelgdamos į savivaldybei paskirtą regioninės kainos dydžio dalį.

109. Pirmosios komunalinių atliekų deginimo įkainių viršutinės ribos pagal šio straipsnio 5 dalį nustatomos iki 2023 m. liepos 1 d., o pagal šio straipsnio 6 dalį nustatomos ne vėliau kaip per 5 mėnesius nuo komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio apskaičiavimo projekto pateikimo Tarybai dienos.

1110. Iki bus nustatytos pirmosios regioninės kainos, rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą taikomos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką.

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme nustatytus teisėkūros tikslingumo (teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis), proporcingumo (pasirinktos teisinio reguliavimo priemonės turi sudaryti kuo mažesnę administracinę ir kitokią naštą, nevaržyti teisinių santykių subjektų daugiau, negu to reikia teisinio reguliavimo tikslams pasiekti), efektyvumo (įvertinamos visos galimos teisinio reguliavimo alternatyvos ir pasirenkama geriausia iš jų) ir aiškumo (reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas) principus, manytina, kad įstatyme, neturėtų būti pernelyg detalių, instrukcijų principu dėstomų nuostatų dėl sutarčių peržiūros, kuriomis iš esmės formuluojamas būsimų sutarčių pakeitimų turinys.  

Pažymėtina, kad siūlomas teisinis reguliavimas grindžiamas siekiu sudaryti sąlygas užtikrinti sąžiningą ir teisingą mechaninio - biologinio apdorojimo įrenginių operatoriams mokamą kainą, tačiau šį tikslą galima pasiekti ir vadovaujantis šiuo metu galiojančiu teisiniu reguliavimu, todėl prievolės peržiūrėti mechaninio - biologinio apdorojimo įrenginių operatorių įkainius nustatymas įstatymo lygiu nėra būtinas siekiamiems tikslams pasiekti. Pasiūlymo argumentacija nėra pagrįsta objektyviais duomenimis, informacija, pagrindžiančia, kodėl keliamos problemos negalima būtų spręsti vadovaujantis galiojančiu teisiniu reguliavimu ir reikalingas valstybės įsikišimas tokiu būdu.

Atkreiptinas dėmesys, kad viešojo pirkimo sutarties sąlygų keitimas - Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – VPĮ) reguliuojama sritis, kuriai nustatytos operatyviosios teisės normos ir apribojimai, susiję su viešojo pirkimo procedūrų vykdymu bei išplaukiantys iš viešųjų pirkimų principų turinio. Pažymėtina, kad iki įstatymo įsigaliojimo su mechaninio – biologinio apdorojimo įrenginių operatoriais VPĮ nustatyta tvarka sudarytos sutartys dėl pasikeitusio teisinio reguliavimo, pagal poreikį, galės būti keičiamos vadovaujantis VPĮ 89 straipsniu. Šio straipsnio 1 dalies 1 punktas suteikia galimybę pirkimų vykdytojams keisti sutartį ar preliminariąją sutartį jos galiojimo laikotarpiu, kai pakeitimas, neatsižvelgiant į jo piniginę vertę, iš anksto buvo tiksliai, aiškiai ir nedviprasmiškai suformuluotas pirkimo dokumentuose, įskaitant kainos indeksavimą. Tuo atveju, jei galiojančiose sutartyse su mechaninio - biologinio apdorojimo įrenginių operatoriais kainos peržiūros sąlygos ir taisyklės nėra numatytos ar numatytos sąlygos ir taisyklės nesudaro pagrindo subalansuoti sutarties šalių pusiausvyros, sutartis gali būti keičiama vadovaujantis VPĮ 89 straipsnio 1 dalies 3 punktu („sutartis ar preliminarioji sutartis gali būti keičiama kai pakeitimo poreikis atsirado dėl aplinkybių, kurių protinga ir apdairi perkančioji organizacija negalėjo numatyti, ir kai kartu yra šios sąlygos: a) pakeitimas iš esmės nepakeičia pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties pobūdžio; b) atskiro pakeitimo vertė neviršija 50 procentų, o bendra atskirų pakeitimų pagal šį punktą vertė – 100 procentų pradinės pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties vertės.“).

Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.157 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad imperatyviųjų teisės normų pasikeitimas po sutarties sudarymo neturi įtakos sutarties sąlygoms. Ši teisės norma yra bendrojo principo lex retro non agit atspindys (CK 1.7 straipsnio 2 dalis). Todėl įstatymų pakeitimai – naujų imperatyviųjų normų nustatymas – negali turėti įtakos iki tokių pakeitimų įsigaliojimo sudarytoms sutartims. Pažymėtina, kad teisės doktrinoje dėl CK 6.157 straipsnio taikymo nurodoma, kad šią normą reikia aiškinti ir taikyti, atsižvelgiant į tęstinį sutartinių santykių pobūdį. Sutarties pakeitimas ar vykdymas turi atitikti imperatyvias teisės normas, galiojančias keičiant ar vykdant, o ne sudarant sutartį. 

 

Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus, siūloma įstatymo projekto 19 str. 7 d. išdėstyti taip: 

„7. Šio įstatymo nuostatos taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo  su mechaninio - biologinio apdorojimo įrenginių operatoriais 

sudarytų paslaugų teikimo sutarčių pakeitimams, kurie atliekami įstatymų nustatyta tvarka.“

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                               (Parašas)                                                                                    Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Patarėjas Audrius Želvys