LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAKUOČIŲ IR PAKUOČIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO

ĮSTATYMO NR. IX-517 PAPILDYMO 83 STRAIPSNIU ĮSTATYMO

PROJEKTO NR. XIVP-2601

 

2023-12-15  Nr. 107-P-50

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Arūnas Valinskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę);

komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Rasa Liucija Matusevičiūtė, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;

            kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos Atliekų politikos grupės vyriausioji patarėja Greta Česnaitytė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

Projekto 1 straipsniu keičiamo Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 83 straipsnio 1 ir 3 dalyse siūloma nustatyti, kad viešojo maitinimo vietose draudžiama neatlygintinai dalyti gėrimų ir maisto vienkartinę pakuotę, o šio straipsnio 2 ir 4 dalyse siūloma nustatyti, kad viešojo maitinimo vietose, vartojimui vietoje, kaip alternatyva gėrimų ir maisto vienkartinėms pakuotėms turi būti pateikiama neatlygintinai gėrimų ir maisto daugkartinė pakuotė, išskyrus, kai tokiai pakuotei taikomas užstatas. Projektu siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais:

        Pirma, iš aiškinamajame rašte pateiktų projekto tikslų ir uždavinių, vis dėlto, nėra pakankamai aišku, kokiu tikslu projektu siekiama viešojo maitinimo vietose uždrausti neatlygintinai dalyti visų rūšių (t. y. ne tik plastikinę, bet, pavyzdžiui, ir popierinę, stiklinę, metalinę, kombinuotąją ir kt.) gėrimų ir maisto vienkartinę pakuotę. Atkreiptinas dėmesys, kad aiškinamajame rašte minima 2019 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2019/904 dėl tam tikrų plastikinių gaminių poveikio aplinkai mažinimo nustato konkrečias priemones vienkartinių plastikinių gaminių naudojimo mažinimui. Be to, šios direktyvos preambulės 14 punkte nustatyta, kad „Kai valstybės narės nusprendžia įgyvendinti tą pareigą nustatydamos prekybos apribojimus, jos turėtų užtikrinti, kad tokie apribojimai būtų proporcingi ir nediskriminaciniai. Valstybės narės turėtų skatinti naudoti gaminius, kuriuos tinka naudoti daug kartų ir kurie, tapę atliekomis, yra tinkami būti paruošti pakartotinai naudoti ir perdirbti“. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siekiamas tikslas uždrausti neatlygintinai dalyti visas gėrimų ir maisto vienkartines pakuotes atitinka projekto aiškinamajame rašte nurodytus tikslus, yra proporcingas ir skatina naudoti vietoj vienkartinių plastikinių pakuočių kitas alternatyvias, labiau aplinką tausojančias vienkartines pakuotes.

      Antra, iš projekto nuostatų nėra aišku, kodėl viešojo maitinimo vietose, vartojimui vietoje, vietoj gėrimų ir maisto vienkartinės pakuotės kaip alternatyva privalo būti neatlygintinai teikiama gėrimų ir maisto daugkartinė pakuotė, t. y. neaišku, kodėl projektu nustatoma tik vienintelė privaloma alternatyva. Atkreiptinas dėmesys, kad viešojo maitinimo vietose vartojimui vietoje gėrimai ir maistas paprastai pateikiami stalo induose, kurie, abejotina, ar pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 21 dalyje apibrėžtos sąvokos turinį suprantami kaip daugkartinė pakuotė. Be to, pagal su teikiamu projektu susijusių Aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 papildymo 1083 ir 1084 straipsniais įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-2603) ir Administracinių nusižengimų kodekso 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-2602) nuostatas siūloma nustatyti atsakomybę už tokios vienintelės alternatyvos nevykdymą (už neatlygintinos gėrimų ir maisto daugkartinės gėrimų pakuotės, kaip alternatyvos gėrimų ir maisto vienkartinėms pakuotėms nepateikimą). Svarstytina, ar toks siūlomas teisinis reguliavimas atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nustatytus tikslingumo, proporcingumo ir aiškumo teisėkūros principus.

      Trečia, projekto nuostatose vartojamos formuluotės „daugkartinė maisto pakuotė (išskyrus, kai tokiai pakuotei taikomas užstatas)“ turinys keičiamo įstatymo kontekste nėra aiškus. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 11 straipsnis reglamentuoja užstatus už pakuotes. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar aptariamoje projekto nuostatoje būtent šis keičiamame įstatyme nustatytas teisinis reguliavimas dėl užstatų turimas omenyje. Pažymėtina, kad pagal keičiamą įstatymą bei jį įgyvendinančius teisės aktus, Lietuvoje nėra sukurta užstato už maisto daugkartines pakuotes sistema. Be to, iš projekto aiškinamojo rašto nėra aišku kaip minėta sistema turėtų veikti Lietuvoje. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nustatytus aiškumo ir efektyvumo teisėkūros principus, nes iš projekto bei keičiamo įstatymo nuostatų nėra aiškus užstato už maisto daugkartines pakuotes įgyvendinimo mechanizmas.

      Ketvirta, projekto nuostatose vartojamos sąvokos „viešojo maitinimo vietose“ turinys nėra pakankamai aiškus, nes nei projekto, nei keičiamo įstatymo nuostatose ši sąvoka nėra apibrėžta. Atkreiptinas dėmesys, kad Konstitucinio Teismo oficialiojoje doktrinoje nurodoma, kad „<...> įstatymų leidėjas gali apibrėžti įstatymuose vartojamų sąvokų turinį, tačiau iš Konstitucijos, inter alia konstitucinio teisinės valstybės principo, kylantis reikalavimas paisyti teisės aktų hierarchijos suponuoja, kad įstatymuose vartojamų sąvokų turinys gali būti apibrėžiamas (inter alia aiškinamas) tik įstatymu, o ne žemesnės galios teisės aktu“ (2011 m. rugsėjo 28 d. nutarimas). Taigi, įstatyme vartojamos sąvokos paprastai turi būti apibrėžtos tame pačiame įstatyme, kuriame jos yra vartojamos, o, jeigu įstatyme vartojamos sąvokos yra apibrėžtos kitame įstatyme, tai nurodoma, kad kitos įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos kitame konkrečiame įstatyme. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projektą papildyti nuostatomis, kurios būtų atskleistas sąvokos „viešojo maitinimo vietos“ turinys.

      Penkta, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kokiu būdu ūkio subjektas turėtų pagrįsti, o vartotojas – aiškiai ir detaliai matyti, kad viešojo maitinimo vietoje dalijama maisto ar gėrimų vienkartinė pakuotė yra dalijama atlygintinai, t. y. ar ši informacija vartotojui turėtų būti nurodoma aiškiai išskiriant pakuotės kainą informaciniame užraše, meniu, ūkio subjekto išduodamame pirkimo čekyje ar panašiai. Atsižvelgiant į tai, kad projekto nuostatos nenumato įstatymo įgyvendinimo nuostatų, t. y. nebus priimamas/keičiamas joks įstatymo įgyvendinamasis teisės aktas, detalizuojantis „atlygintinumo“ pagrindimo tvarką, svarstytina, ar projektas neturėtų būti atitinkamai pildomas minėta įgyvendinamąja nuostata.

Pritarti iš dalies

Tikslinti Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX- 517 papildymo 83 straipsniu įstatymo projektu Nr. XIVP-2601 (toliau – PPATĮ projektas) Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 83 straipsnio nuostatas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą ir:

1) numatyti draudimą neatlygintinai dalyti ne visų pagal medžiaga, iš kurios ji pagaminta, rūšių maisto ir gėrimų vienkartines pakuotes, bet 2019 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos(ES) 2019/904 dėl tam tikrų plastikinių gaminių poveikio aplinkai mažinimo 4 straipsnyje priedo A dalyje nurodytus vienkartinius plastikinius gaminius, kurie, vadovaujantis iš Direktyvos (ES) 2019/904 3 straipsnio į Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 661 dalį perkeltos vienkartinio plastikinio gaminio sąvokos apibrėžtimi ir Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo  4 priedu, laikytini plastikinėmis, PET (polietileno tereftalatas) ir kombinuotomis pakuotėmis.

  2) PPATĮ projektu keičiamo įstatymo 83 straipsnio 2 dalyje numatyti tokias alternatyvas: „[...] kaip alternatyva šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams turi būti pateikiamos daugkartinės pakuotės arba vienkartinės pakuotės, kurių sudėtyje nėra plastiko, arba stalo indai“.

3) PPATĮ projektu keičiamo įstatymo 83 straipsnyje  atsisakyti išimties dėl pakuočių, kurioms taikomas užstatas. Atkreiptinas dėmesys, kad viešojo maitinimo vietose užstatas pakuotėms šiuo metu gali būti taikomas savanoriškai, ūkio subjekto iniciatyva.

4) PATĮ projektą papildyti straipsniu, kuriuo PPATĮ 2 straipsnis būtų papildomas nauja viešojo maitinimo vietos sąvoka:

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Papildyti 2 straipsnį 291 dalimi:

291. Viešojo maitinimo vieta šiame įstatyme suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatyme.

5) PPATĮ projektu keičiamame įstatyme numačius konkrečius vartotojų informavimo/ atlygintinumo būdus, gali būti neįtraukti visi praktikoje egzistuojantys atvejai. Atsižvelgiant į tai, manytina, galima remtis Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 82  straipsnio nuostatos dėl draudimo neatlygintinai dalyti lengvuosius ir labai lengvus plastikinius pirkinių maišelius prekių ar produktų pardavimo vietose analogija, t. y. ūkio subjektams atsižvelgus į jų ūkinės veiklos specifiką,  taikyti įstatyme įtvirtintą draudimą neatlygintai dalyti ir be Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatyme ar jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose numatytų  konkrečių vartotojų informavimo/ atlygintinumo būdų.

2

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

Svarstytina, ar siekiant teisinio tikslumo ir aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 83 straipsnio pavadinimas neturėtų būti tikslinamas. Pažymėtina, kad įstatymo straipsnio pavadinimas atlieka informacinę funkciją ir turėtų atspindėti reguliuojamų santykių sritį. Pavadinimas turi būti trumpas ir lakoniškas. Šiuo atveju straipsnio pavadinimas „Draudimas viešojo maitinimo vietose neatlygintinai dalyti maisto ir gėrimų vienkartinę pakuotę ir daugkartinių pakuočių, kaip alternatyvos, pateikimas“, tarsi suponuoja du draudimus: viešojo maitinimo vietose neatlygintinai dalyti maisto ir gėrimų vienkartinę pakuotę; kaip alternatyvą pateikti daugkartines pakuotes. Analizuojant paties straipsnio turinį matyti, kad draudimas kaip alternatyva pateikti daugkartines pakuotes nėra nustatomas, taigi, tarp straipsnio pavadinimo ir jo turinio yra atotrūkis, todėl abejotina tokio pavadinimo informacinė reikšmė. Nors straipsnio pavadinimas neapriboja paties straipsnio turinio, tačiau jis turėtų būti tikslus ir neprieštaringas teisės akto turiniui.

Pritarti

Tikslinti PPATĮ projektu keičiamo įstatymo 83 straipsnio pavadinimą atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą ir numatyti tokį pavadinimą:

 

83 straipsnis. Vienkartinių plastikinių gaminių naudojimo mažinimo reikalavimai

3

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 83 straipsnio 2 dalyje vartojama formuluotė „vienkartinėms gėrimų pakuotėms“ neatitinka keičiamo įstatymo 2 straipsnio 29 dalyje pateiktos formuluotės „vienkartinė pakuotė“, todėl ji turėtų būti tikslinama, nurodant „gėrimų vienkartinėms pakuotėms“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto keičiamo įstatymo 83 straipsnio 4 dalyje vartojamos formuotės „vienkartinėms maisto pakuotėms“.

Pritarti iš dalies

Tikslinti PPATĮ projektu keičiamo įstatymo 83 straipsnio nuostatas, atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą ir 83 straipsnyje numatyti tokią formuluotę: „vienkartiniai plastikiniai gaminiai“.

4

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 21 dalyje pateiktas daugkartinės pakuotės sąvokos apibrėžimas. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme vartojamą formuluotę „daugkartinė pakuotė“, tikslintina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 83 straipsnio 2 dalyje vartojama formuluotė „daugkartinė gėrimų pakuotė“, nurodant „gėrimų daugkartinė pakuotė“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 83 straipsnio 4 dalyje vartojamos formuotės „daugkartinė maisto pakuotė“.

Pritarti iš dalies

Tikslinti PPATĮ projektu keičiamo įstatymo 83 straipsnio nuostatas, atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą ir naudoti tokią formuluotę:  „daugkartinės pakuotės“, t. y. neišskirti daugkartinių pakuočių naudojamų gėrimams ir maistui.  

5

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

Siekiant teisinio aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 83 straipsnio 2 dalyje po žodžio „alternatyva“, turėtų būti nurodyta „šio straipsnio“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 83 straipsnio 4 dalies.

Pritarti

Tikslinti PPATĮ projektu keičiamo įstatymo 83 straipsnio nuostatas, atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą ir 83 straipsnio 2 dalyje numatyti, kad alternatyva taikoma “šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams”.

6

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

Pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 23 dalyje pateiktą apibrėžimą, prekinė, arba pirminė, pakuotė kartu su gaminiu sudaro prekinį vienetą ir pateikiama vartotojams ar gaminio naudotojams. Svarstytina, ar siekiant teisino reguliavimo nuoseklumo, atsižvelgiant į keičiamame įstatyme pateiktą prekinės, arba pirminės, pakuotės, apibrėžimą, neturėtų būti tikslinama projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 83 straipsnio 5 dalyje pateikta formuluotė „gėrimų pakuotėms, į kurias individualiam vartojimui skirtas gėrimas supakuotas gamybos linijoje, o po to gabenamas į prekybos vietą, esančią ne gamintojo gamybos vietoje ar sandėlyje“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 83 straipsnio 6 dalies.

Pritarti iš dalies

Tikslinti PPATĮ projektu keičiamo įstatymo 83 straipsnio nuostatas, atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą ir numatyti draudimo neatlygintinai dalyti taikymo apimtį, t. y. kad draudimas neatlygintinai dalyti taikomas vienkartiniams plastikiniams gaminiams, kai jie pardavimo metu užpildomi maisto produktais ar gėrimais viešojo maitinimo vietose. Tai suponuoja, kad tie vienkartiniai plastikiniai gaminiai, kurie buvo užpildyti ne viešojo maitinimo vietose, nepaklius į draudimo neatlygintinai dalyti ir alternatyvos pateikimo apimtį.

7

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 83 straipsnio 2 ir 4 dalyse tam tikros nuostatos yra išdėstytos skliaustuose. Pažymėtina, kad norminio pobūdžio teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos formuluojant jas kaip aiškias ir tikslias taisykles, o ne pateikiant skliaustuose pavyzdžius, paaiškinimus, sąlygas ar pan.; atsižvelgus į tai, projekto nuostatų formuluotės taisytinos, atsisakant skliaustų.

Pritarti iš dalies

Tikslinti PPATĮ projektu keičiamo įstatymo 83 straipsnio 2 dalį atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą, kurioje siūloma 83 straipsnio 2 dalyje numatytas viešojo maitinimo vietas patikslinti skliaustuose.

8

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

 

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad pagal Atliekų tvarkymo įstatymo 20 straipsnio 1 dalį Aplinkos ministerija reglamentuoja ir administruoja visų atliekų tvarkymą, kontroliuoja nustatytų reikalavimų ir užduočių įgyvendinimą, bei į tai, jog projektu nustatomas naujas ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinis reguliavimas, manytina, kad dėl šio įstatymo projekto ir su juo susijusių įstatymų projektų (reg. Nr. XIVP-2602 ir Nr. XIVP-2603) turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Pritarti

2023-10-19 gauta Vyriausybės išvada.

 

9

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

 

 

 

Svarstytina, ar, atsižvelgiant į projekto aiškinamojo rašto 12 punktą, projekto 2 straipsnis neturėtų būti papildytas nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo įgyvendinimą, kuriose būtų nurodyta iki kada konkrečios valstybės institucijos turėtų priimti šį įstatymą įgyvendinančius teisės aktus.

Nepritarti

Nėra poreikio priimti įgyvendinamuosius teisės aktus.

10

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-04-12

 

 

 

      1.Pagal minėtų rekomendacijų 54.1. punktą „kai teisės aktas nauja redakcija nedėstomas, dvi tos pačios keičiamo teisės akto struktūrinės dalies redakcijos dėstomos viena po kitos ir nurodomas skirtingas jų įsigaliojimas“. Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsnyje turėtų būti dėstoma tik tokia keičiamo įstatymo 83 straipsnio redakcija, kuri įsigalioja 2024 m. sausio 1 d., o keičiamo įstatymo 83 straipsnio redakcija, įsigaliosianti 2025 m. sausio 1 d., turėtų būti dėstoma projekto 2 straipsnyje. Atitinkamai turėtų būti tikslinamas ir projekto 2 straipsnis (patikslinus projektą, 3 straipsnis), kurio 1 dalis dėstytina taip: „Šis įstatymas, išskyrus 2 straipsnį, įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.“, o 2 dalis dėstytina taip: „Šio įstatymo 2 straipsnis įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.“.

      2. Reikėtų sunumeruoti projekto 2 straipsnio dvi struktūrines dalis.

Pritarti iš dalies

Tikslinti PPATĮ projektu keičiamo įstatymo 83 straipsnio nuostatas, atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą ir numatyti, kad PPATĮ projektas įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerija

 

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 papildymo 83 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-2601 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad Projektu keičiamos nuostatos, susijusios su Direktyvos (ES) 2019/904[1] nuostatų įgyvendinimu, todėl vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuso 135 straipsnio 4 dalimi turėtų būti parengta Direktyvos (ES) 2019/904 ir Projekto atitikties lentelė.

Atkreipiame dėmesį į tai, kad Projektu siūlomi pakeitimai, kuriais siūloma uždrausti neatlygintinai dalyti visas gėrimų ir maisto vienkartines pakuotes savo esme yra techninės specifikacijos prekėms (kaip prekių (gaminių)) apyvartos ribojimas, galintis riboti laisvą prekių judėjimą Europos Sąjungoje), kaip jos suprantamos pagal Direktyvą (ES) 2015/1535[2], todėl jis turėtų būti notifikuojamas Europos Komisijai, kaip nacionalinės teisės aktas, nustatantis techninį reglamentavimą, dėl ko Projekto priėmimas turi būti atidėtas trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę. Kartu įvertinus ir atsižvelgiant į Projektu numatomą keisti teisinį reglamentavimą, taip pat į tai, kad Direktyvos (ES) 2019/904 įgyvendinimą yra atsakinga Lietuvos Respublikos Aplinkos ministerija, ir Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos kompetenciją techninių reglamentų notifikavimo srityje, remdamiesi Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi, siūlytume dėl Projekto taip pat gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą.

Pritarti

2023-10-19 gauta Vyriausybės išvada.

 

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-10-25

 

 

 

 

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX- 517 papildymo 83 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIVP-2601 (toliau – PPATĮ projektas), Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 papildymo 1083 ir 1084 straipsniais įstatymo projektui Nr. XIVP-2603 (toliau – AAĮ projektas) ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2602 (toliau – ANK projektas), tačiau pasiūlyti Seimui PPATĮ, AAĮ ir ANK projektus (toliau – Įstatymų projektai) tobulinti atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

1. 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka, 6 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad valstybės narės turi atidėti techninio reglamento projekto priėmimą 12 mėnesių nuo notifikavimo Europos Komisijai, jeigu dėl techninio reglamento projekto objekto yra pateiktas pasiūlymas Europos Parlamentui ir Tarybai priimti direktyvą, reglamentą ar sprendimą. Pažymėtina, kad Europos Komisija 2022 m. lapkričio 30 d. pateikė pasiūlymą dėl Europos Parlamento ir Tarybos reglamento dėl pakuočių ir pakuočių atliekų, keičiančio Reglamentą (EU) 2019/1020 ir Direktyvą (EU) 2019/904 ir panaikinančio Direktyvą 94/62/EB (toliau – Pakuočių reglamentas), jį šiuo metu svarsto Europos Sąjungos (toliau – ES) Tarybos Aplinkos darbo grupė. Pagal turimą informaciją, Europos Komisija vadovaudamasi Direktyvos (ES) 2015/1535 6 straipsnio 4 dalimi jau yra priėmusi du sprendimus dėl atitinkamų ES valstybių narių teisinio reglamentavimo, susijusio su pakuotėmis, priėmimo atidėjimo 12 mėnesių. Pažymėtina, kad šiais sprendimais taikytos išimtys nuostatoms, susijusioms su 2019 m. birželio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2019/904 dėl tam tikrų plastikinių gaminių poveikio aplinkai mažinimo perkėlimu.

Vadovaujantis Direktyvos (ES) 2015/1535 6 straipsnio 4 dalimi ir Direktyvos (ES) 2019/904 4 straipsnio 1 dalimi, pagal kurią valstybės narės parengia priemones, kuriomis užtikrinama, kad galutiniams vartotojams prekybos vietose vietoj vienkartinių plastikinių gaminių, numatytų Direktyvos (ES) 2019/904 priedo A dalyje (gėrimų indelių, įskaitant jų kamštelius ir dangtelius, ir maisto taros, t. y. talpyklų, kaip antai dėžučių su dangteliais ar be jų, kuriose laikomas maistas, kuris skirtas nedelsiant suvartoti vietoje arba išsinešti, yra paprastai suvartojamas tiesiai iš talpyklos ir yra paruoštas suvartoti be papildomo paruošimo, pavyzdžiui, kepimo, virimo ar pašildymo, įskaitant maisto tarą, naudojamą greitam maistui arba kitam nedelsiant suvartoti skirtam maistui (toliau – vienkartiniai plastikiniai gaminiai)), būtų prieinami daugkartiniai alternatyvūs gaminiai, taip pat ekonomines priemones, pavyzdžiui, priemones, kuriomis užtikrinama, kad prekybos vietose vienkartiniai plastikiniai gaminiai galutiniam vartotojui nebūtų duodami nemokamai, atsižvelgiant į Pakuočių reglamento bendrosios vidaus rinkos teisinį pagrindą (Sutarties dėl ES veikimo (SESV) 114 straipsnis), kuriuo visose ES valstybėse narėse siekiama suderinti visų rūšių pakuočių pagal medžiagą, iš kurios ji pagaminta, pateikimo rinkai sąlygas, išvengti rinkos iškraipymų ir laisvo prekių judėjimo kliūčių, ir Pakuočių reglamento nuostatas, be kita ko, numatančias, kad Direktyva (ES) 2019/904 bus laikoma specialiuoju įstatymu (lex specialis), o jei yra prieštaravimų tarp Direktyvos (ES) 2019/904 ir Pakuočių reglamento nuostatų, pirmenybė turėtų būti teikiama Direktyvai (ES) 2019/904, išskyrus konkrečius atvejus, numatytus Pakuočių reglamente, siūloma, kol nėra bendro požiūrio dėl Pakuočių reglamento, Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatyme (toliau – PPATĮ) numatyti draudimą neatlygintinai dalyti ne visų pagal medžiagą, iš kurios ji pagaminta, rūšių maisto ir gėrimų vienkartines pakuotes, bet Direktyvos (ES) 2019/904 priedo A dalyje nurodytus vienkartinius plastikinius gaminius, kurie, vadovaujantis iš Direktyvos (ES) 2019/904 3 straipsnio į Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 661 dalį perkeltos vienkartinio plastikinio gaminio sąvokos apibrėžtimi (t. y. „vien arba iš dalies iš plastiko pagamintas gaminys, kuris nėra sukurtas, suprojektuotas ar pateiktas rinkai taip, kad per jo gyvavimo trukmę jį būtų galima panaudoti daugelį kartų ar ciklų, grąžinant jį gamintojui pakartotinai užpildyti arba pakartotinai panaudoti tam pačiam tikslui, kuriam jis buvo sukurtas“) ir Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 4 priedu, laikytini plastikinėmis, PET (polietileno tereftalatas) ir kombinuotomis pakuotėmis. Remiantis tuo, kas išdėstyta, PPATĮ projekto 83 straipsnio 1 dalyje siūloma numatyti, kad draudžiama neatlygintinai dalyti vienkartinius plastikinius gaminius, nurodytus PPATĮ 11 priedo 1 ir 4 punktuose. Atitinkamai siūloma patikslinti PPATĮ projekto 83 straipsnio 2 dalį, joje numatant, kad kaip alternatyva PPATĮ projekto 83 straipsnio 1 dalyje nurodytiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams turi būti pateikiamos daugkartinės pakuotės arba vienkartinės pakuotės, kurių sudėtyje nėra plastiko.

Pritarti

 

2

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-10-25

 

 

 

 

Siekiant teisinio reglamentavimo vientisumo ir nuostatų derėjimo tarpusavyje, vietoje PPATĮ projekto 83 straipsnio 5 ir 6 dalyse numatytos išimties maisto ir gėrimų pakuotėms, „į kurias individualiam vartojimui skirtas maistas ar gėrimas supakuotas gamybos linijoje, po to gabenamas į prekybos vietą, esančią ne gamintojo gamybos vietoje ar sandėlyje“, siūloma PPATĮ projekto 83 straipsnio 1 dalyje numatyti draudimo neatlygintinai dalyti taikymo apimtį, t. y. kad draudimas neatlygintinai dalyti taikomas vienkartiniams plastikiniams gaminiams, kai jie pardavimo metu užpildomi maisto produktais ar gėrimais viešojo maitinimo vietose. Tai suponuoja, kad tie vienkartiniai plastikiniai gaminiai, kurie buvo užpildyti ne viešojo maitinimo vietose, nepaklius į draudimo neatlygintinai dalyti ir alternatyvos pateikimo apimtį.

 

Pritarti

 

3

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-10-25

 

 

 

 

Siekiant teisinio aiškumo, siūloma patikslinti PPATĮ projekto 83 straipsnio nuostatas dėl vartojimo vietoje ir PPATĮ projekto 83 straipsnio 2 dalyje numatyti, kad alternatyva PPATĮ projekto 83 straipsnio 1 dalyje nurodytiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams turi būti pateikiama, kai maisto produktai ar gėrimai skirti vartoti viešojo maitinimo vietose (patalpose ar lauko sąlygomis ne didesniu kaip 40 metrų atstumu nuo viešojo maitinimo vietos įrengtose aptarnavimo vietose (zonose)).

Pritarti

 

4

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-10-25

 

 

 

 

Siekiant vartotojus paskatinti atsisakyti vienkartinių plastikinių gaminių, siūloma PPATĮ projekto 83 straipsnyje numatyti, kad, viešojo maitinimo paslaugą teikiantys fiziniai ir juridiniai asmenys, suteikdami galimybę užpildyti maisto produktais ar gėrimais vartotojo atsineštą pakuotę viešojo maitinimo vietose, privalo vartotojui pateikti informaciją apie sąlygas, kuriomis leidžiama įsigyti maisto produktų ar gėrimų vartotojo atsineštoje pakuotėje, kad būtų užtikrinti 2004 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr.852/2004 dėl maisto produktų higienos ir 2004 m. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 1935/2004 dėl žaliavų  ir gaminių, skirtų liestis su maistu, ir panaikinančiame Direktyvas 80/590/EEB ir 89/109/EEB, nurodyti saugos ir higienos reikalavimai.

Remiantis tuo, kas išdėstyta, PPATĮ projekto 1 straipsniu pildomą PPATĮ 83 straipsnį siūloma išdėstyti taip:

83 straipsnis. Vienkartinių plastikinių gaminių naudojimo mažinimo reikalavimai

1. Viešojo maitinimo paslaugą teikiantiems fiziniams ir juridiniams asmenims draudžiama neatlygintinai vartotojams dalyti vienkartinius plastikinius gaminius, nurodytus šio įstatymo 11 priedo 1 ir 4 punktuose, kai jie pardavimo metu užpildomi maisto produktais ar gėrimais viešojo maitinimo vietose.

2. Vartoti viešojo maitinimo vietose (patalpose ar lauko sąlygomis ne didesniu kaip 40 metrų atstumu nuo viešojo maitinimo vietos įrengtose aptarnavimo vietose (zonose)) kaip alternatyva šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams turi būti pateikiamos daugkartinės pakuotės arba vienkartinės pakuotės, kurių sudėtyje nėra plastiko.

3. Viešojo maitinimo paslaugą teikiantys fiziniai ir juridiniai asmenys, suteikdami galimybę užpildyti maisto produktais ar gėrimais vartotojo atsineštą pakuotę viešojo maitinimo vietose,   privalo vartotojui pateikti informaciją apie sąlygas, kuriomis leidžiama įsigyti maisto produktų ar gėrimų vartotojo atsineštoje pakuotėje, kad būtų užtikrinti 2004 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 852/2004 dėl maisto produktų higienos ir 2004 m. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 1935/2004 dėl žaliavų ir gaminių, skirtų liestis su maistu, ir panaikinančiame Direktyvas 80/590/EEB ir 89/109/EEB, nurodyti saugos ir higienos reikalavimai.“

Pritarti

 

5

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-10-25

 

 

 

 

5. Siekiant teisinio aiškumo, siūloma PPATĮ projektą papildyti straipsniu, kuriuo PPATĮ 2 straipsnis būtų papildomas nauja viešojo maitinimo vietos sąvoka ir numatyti, kad viešojo maitinimo vieta suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatyme, t. y. laikantis maisto tvarkymą reglamentuojančių teisės aktų nustatytų viešojo maitinimo reikalavimų įrengti restoranas, kavinė, baras ar kita maisto tvarkymo vieta, kurioje ruošiamas, gaminamas ir realizuojamas maistas, skirtas viešajam maitinimui.

Pritarti

 

6

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-10-25

 

 

 

 

Draudimas neatlygintinai dalyti vienkartinius plastikinius gaminius prilygsta gaminių techninei specifikacijai (kaip ji suprantama pagal Direktyvą (ES) 2015/1535) ir gali kliudyti laisvam prekių judėjimui ES, todėl siūloma apie PPATĮ projektą pranešti Europos Komisijai ir kitoms valstybėms narėms vadovaujantis Direktyva (ES) 2015/1535 ir šią direktyvą bei Pasaulio prekybos organizacijos Sutarties dėl techninių prekybos kliūčių nuostatas įgyvendinančiomis Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 617 „Dėl Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių patvirtinimo“.

Pritarti

 

7

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-10-25

 

 

 

 

Siūloma įvertinti, ar Lietuvos Respublikoje laikinai paslaugas teikiantiems kitų valstybių narių paslaugų teikėjams (toliau – laikinai paslaugas teikiantys teikėjai) neturėtų būti taikoma išimtis pateikti PPATĮ projekto 83 straipsnio 2 dalyje siūlomą alternatyvą. Nusprendus išimties netaikyti, apie PPATĮ projekto 83 straipsnio 2 dalyje numatytą reikalavimą pateikti alternatyvą laikinai paslaugas teikiantiems teikėjams turėtų būti pranešama Europos Komisijai. Pranešimas teikiamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo 9 straipsnio 5 dalimi ir Pranešimų ir informacijos apie nustatomus įsisteigimo arba nustatomus ar panaikinamus paslaugų teikimo laisvei taikomus reikalavimus teikimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. lapkričio 30 d. nutarimu Nr. 1389 „Dėl Pranešimų ir informacijos apie nustatomus įsisteigimo arba nustatomus ar panaikinamus paslaugų teikimo laisvei taikomus reikalavimus teikimo“. 

Pritarti

PPATĮ projektu keičiamo įstatymo 83 straipsnio nuostatose numatyti, kad Lietuvos Respublikoje laikinai paslaugas teikiantiems kitų valstybių narių paslaugų teikėjams turėtų būti taikoma išimtis pateikti PPATĮ projekto 83 straipsnio 2 dalyje siūlomą alternatyvą:

 

„2. Vartoti viešojo maitinimo vietose (patalpose ar lauko sąlygomis ne didesniu kaip 40 metrų atstumu nuo viešojo maitinimo vietos įrengtose aptarnavimo vietose (zonose)) kaip alternatyva šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams turi būti pateikiamos daugkartinės pakuotės arba vienkartinės pakuotės, kurių sudėtyje nėra plastiko, arba stalo indai. Alternatyvos pateikimas nėra privalomas Lietuvos Respublikoje laikinai paslaugas teikiantiems kitų valstybių narių paslaugų teikėjams vadovaujantis Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo reikalavimais“.

8

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-10-25

 

 

 

 

Pagal siūlomas patikslinti PPATĮ projekto 1 straipsniu pildomo PPATĮ 83 straipsnio nuostatas siūloma pakoreguoti AAĮ ir ANK projektus, numatančius juridinių ar fizinių asmenų atsakomybę už PPATĮ projekte numatytų reikalavimų nevykdymą, t. y. AAĮ ir ANK projektuose numatyti, kad atsakomybė taikoma už neatlygintiną vienkartinių plastikinių gaminių, nurodytų PPATĮ 11 priedo 1 ir 4 punktuose, kai jie pardavimo metu užpildomi maisto produktais ar gėrimais viešojo maitinimo vietose, dalijimą ir alternatyvos, kokia yra numatyta PPATĮ projekto 83 straipsnio 2 dalyje, šiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams nepateikimą.

Pritarti

 

9

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-10-25

 

 

 

 

Siekiant suteikti laiko prisitaikyti prie PPATĮ projekte numatytų pokyčių, vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje numatyta dviejų datų taisykle ir atsižvelgiant į tai, kad pagal Direktyvą (ES) 2015/1535, Europos Komisijai gavus valstybės narės teikiamą notifikavimo pranešimą, PPATĮ projekto priėmimas sustabdomas ne trumpiau kaip 3 mėnesiams (arba 6 mėnesiams, kai Europos Komisija ar kita valstybė narė per 3 mėnesius nuo pranešimo apie techninio reglamento projektą gavimo pateikia pastabas), Įstatymų projektų nuostatų įsigaliojimo datą siūloma numatyti ne ankstesnę kaip 2024 m. lapkričio 1 d.

Pritarti

 

10

Seimo narys Kasparas Adomaitis

2023-12-13

1

 

 

 

Argumentai:

Išsamūs argumentai pateikiami tolesniame pasiūlyme. Kadangi siūloma Įstatymo projektu įvesti naują, kitame įstatyme įtvirtintą sąvoką (masinis renginys), siūloma nurodyti, kad masinio renginio sąvoką yra suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatyme.

 

Pasiūlymas:

1. Papildyti Įstatymo projektą nauju 1 straipsniu:

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Papildyti Įstatymo 2 straipsnį 71 dalimi:

71. Masinis renginys šiame įstatyme suprantamas taip, kaip jis apibrėžtas Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatyme.““

2. Buvusius Įstatymo projekto 1 ir 2 straipsnius laikyti atitinkamai 2 ir 3 straipsniais.

Pritarti

 

11

Seimo narys Kasparas Adomaitis

2023-12-13

1

 

 

 

Argumentai:

Gėrimus ir maistą patiekiant vienkartinėje taroje masinių renginių metu ar viešojo maitinimo vietose paplūdimiuose, susidaro labai dideli atliekų kiekiai, kurių būtų galima išvengti. Šios atliekos dažniausiai negali būti perdirbamos, dėl jų užterštumo, ribotų rūšiavimo praktikų bei kombinuotos pačios pakuotės sudėties. Be to, tai sukelia šiukšlinimo ir aplinkos užterštumo riziką. Pirkdami maistą ar gėrimus ir gaudami juos patiektus vienkartinėje taroje, gyventojai nėra niekaip skatinami rinktis tvaresnes alternatyvas ir keisti vartojimo įpročius.

Aplinkos apsaugos agentūros parengtoje „Apibendrintoje Lietuvos aplinkos būklės ir jos pokyčių ataskaitoje 2022 m.“[3] pabrėžiama Lietuvos paplūdimių taršos šiukšlėmis problema. Atliekant paplūdimių taršos šiukšlėmis monitoringą 2020–2023 m., vidutiniškai aptikta 109 vnt. šiukšlių 100 m paplūdimio ruože. Daugiausiai jų aptinkama Palangos paplūdimyje – vid. 184 vnt./100 m, mažiausiai – Nidos paplūdimyje – vid. 49 vnt./100 m.

Tiek pasaulyje, tiek Lietuvoje atlikti tyrimai liudija apie plastiko, suyrančio į mažas mikroplastiko daleles (<5 mm) žalą gyvūnijai, augalijai bei žmogui. Atlikus Baltijos jūros ir Kuršių marių taršos mikrošiukšlėmis tyrimus 2021–2022 m., nustatyta, kad vidutinė jūroje randamų dalelių koncentracija stebėtu laikotarpiu – 1,3 vnt./l, Kuršių mariose – 0,66 vnt./l. Didžiausia mikrošiukšlių koncentracija aptinkama ties Klaipėda.

Atsižvelgiant į tai, siūloma papildyti Įstatymo projektą, numatant, kad masiniuose renginiuose, kaip jie apibrėžiami  Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatyme, bei viešojo maitinimo vietose paplūdimiuose būtų draudžiama nemokamai dalyti ar (ir) parduoti vienkartinius plastikinius gaminius, maistui ar (ir) gėrimams patiekti, išskyrus kai jiems taikomas užstatas. Siekiant, kad užstatas būtų taikomas taip, kad vartotojai būtų realiai paskatinti grąžinti pakuotes, aplinkos ministras turėtų nustatyti tvarką, kuria remiantis užstato taikytojai (viešojo maitinimo paslaugą teikiantys fiziniai ar juridiniai asmenys) deklaruotų jų užstato efektyvumą (pvz., grąžintų pakuočių kiekį), valstybė gautų pakuočių apskaitos duomenis, galėtų vertinti užstato taikymo paplitimą ir naudą, užstato taikymo spragas.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 1 straipsnį, kuriuo įstatymas papildomas 83 straipsniu, nauja 7 dalimi:

7. Viešojo maitinimo paslaugą teikiantiems fiziniams ir juridiniams asmenims draudžiama masiniuose renginiuose ir paplūdimiuose įrengtose viešojo maitinimo vietose vartotojams neatlygintinai dalyti ir (ar) parduoti  šio įstatymo 11 priedo 1 ir 4 punktuose nurodytus vienkartinius plastikinius gaminius, kurie teikiant viešojo maitinimo paslaugą užpildomi maisto produktais ar gėrimais. Draudimas netaikomas, kai viešojo maitinimo paslaugą teikiantys fiziniai ir juridiniai asmenys, užpildydami maisto produktais ar gėrimais šio įstatymo 11 priedo 1 ir 4 punktuose nurodytus vienkartinius plastikinius gaminius, taiko užstatą ir laikosi aplinkos ministro nustatytos iš vartotojų susigrąžintų pakuočių apskaitos tvarkos.

Pritarti iš dalies

Patikslinus PPATĮ projektu keičiamo įstatymo 83 straipsnio nuostatas pagal Vyriausybės išvadą, ir atsižvelgiant į planuojamus teisinio reguliavimo pokyčius, kurie kompleksiškai spręs pakuočių susigrąžinimo klausimus, pasiūlytą nuostatą išdėstyti 83 straipsnio 4 dalyje taip:

„4. Viešojo maitinimo paslaugą teikiantiems fiziniams ir juridiniams asmenims draudžiama masiniuose renginiuose ir paplūdimiuose įrengtose viešojo maitinimo vietose vartotojams neatlygintinai dalyti ir (ar) parduoti  šio įstatymo 11 priedo 1 ir 4 punktuose nurodytus vienkartinius plastikinius gaminius, kurie teikiant viešojo maitinimo paslaugą užpildomi maisto produktais ar gėrimais. Draudimas netaikomas, kai viešojo maitinimo paslaugą teikiantys fiziniai ir juridiniai asmenys, užpildydami maisto produktais ar gėrimais šio įstatymo 11 priedo 1 ir 4 punktuose nurodytus vienkartinius plastikinius gaminius, už juos taiko užstatą ir laikosi aplinkos ministro nustatytos iš vartotojų susigrąžintų pakuočių apskaitos tvarkos, kuris turi atitikti šio įstatymo 11 straipsnio 10 dalyje nustatytą reikalavimą.“

 

Atitinkamai siūloma patikslinti PPATĮ projektu keičiamo įstatymo 83 straipsnio 1 dalį taip:

 

1. Viešojo maitinimo paslaugą teikiantiems fiziniams ir juridiniams asmenims, išskyrus nurodytus šio straipsnio 4 dalyje, draudžiama neatlygintinai vartotojams dalyti vienkartinius plastikinius gaminius, nurodytus šio įstatymo 11 priedo 1 ir 4 punktuose, kai jie pardavimo metu užpildomi maisto produktais ar gėrimais viešojo maitinimo vietose.  

 

12

Seimo narys Kasparas Adomaitis

2023-12-13

1

 

 

 

Argumentai:

Siekiant skatinti atsakingą, tvarų vartojimą bei mažinti susidarančių vienkartinio plastiko atliekų kiekį, maistą ar gėrimus vartojant vietoje, t.y. viešojo maitinimo vietoje (patalpose ar lauko sąlygomis ne didesniu kaip 40 metrų atstumu nuo viešojo maitinimo vietos įrengtose aptarnavimo vietose (zonose)), o ne užsisakant išsinešti, vartotojui turi būti pateikiama alternatyva vienkartinėms plastikinėms pakuotėms, kuriose patiekiamas maistas ar gėrimai. Alternatyva gali būti trejopa:

a)       daugkartinės pakuotės;

b)      vienkartinės pakuotės, kurių sudėtyje nėra plastiko;

c)       stalo indai.

Siekiant užkardyti kelią piktnaudžiavimui ar bandymui „apeiti“ siūlomas nuostatas, svarbu numatyti, kad pateikiamos alternatyvos kaina vartotojui negali būti didesnė nei vienkartinio plastikinio gaminio, kuriame norima patiekti maistą ar gėrimus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnio, kuriuo įstatymas papildomas 83 straipsniu, 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Vartoti vViešojo maitinimo vietose, vartojimui vietoje, kaip alternatyva šio straipsnio 1 dalyje nurodytoms vienkartinėms gėrimų pakuotėms turi būti pateikiama neatlygintinai daugkartinė gėrimų pakuotė (išskyrus, kai tokiai pakuotei taikomas užstatas) nurodytiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams turi būti pateikiamos daugkartinės pakuotės arba vienkartinės pakuotės, kurių sudėtyje nėra plastiko, arba stalo indai. Pateikiamos alternatyvos kaina vartotojui negali būti didesnė nei vienkartinio plastikinio gaminio, nurodyto šio įstatymo 11 priedo 1 ir 4 punktuose.“

Pritarti

Vertintina, kad daugkartinės pakuotės, kuri kaip alternatyva gali būti parduodama vartotojui, savikaina yra didesnė nei vienkartinio plastikinio gaminio, todėl siūloma nuostata apribotų fizinių ir juridinių asmenų, teikiančių viešojo maitinimo paslaugas, ūkinės veiklos laisvę, galimai skatintų vienkartinės pakuotės kainą sulyginti su daugkartinės, o ne atvirkščiai. Taip pat būtų sunku užtikrinti tokios nuostatos įgyvendinimo kontrolę.

 

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų įstatymo Nr. IX-517 papildymo 83 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIVP-2601 ir Komiteto išvadoms ir pasiūlymams.

7.2. Pasiūlymai: negauta

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu

9. Komiteto paskirti pranešėjai: T. Tomilinas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų įstatymo Nr. IX-517 2 straipsnio pakeitimo ir papildymo 83 straipsniu įstatymo projektas Nr. XIVP-2601(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėjas A. Želvys, el. p. [email protected]



[1] 2019 m. birželio 5 d. Direktyva (ES) 2019/904 dėl tam tikrų plastikinių gaminių poveikio aplinkai mažinimo.

[2] 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka.

[3] Aplinkos apsaugos agentūra, Apibendrinta Lietuvos aplinkos būklės ir jos pokyčių ataskaita 2022 m., Vanduo https://experience.arcgis.com/experience/08b18f0d2704442cbd47c902f71f9a87/page/vanduo/