LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 7, 141, 142 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 511 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO
2021-10-04 Nr. XIVP-873
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti, kad šiame įstatyme nurodytoms teritorijoms nustatyti į šias teritorijas patenkančio Nekilnojamojo turto registre įregistruoto žemės sklypo savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio, o kai žemės sklypas nesuformuotas, - valstybinės žemės patikėtinio, rašytinis sutikimas nėra privalomas keičiamo įstatymo 511 straipsnio 1 dalyje nurodytus atveju. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 511 straipsnio 1 dalyje siekiama nustatyti, kad žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas, kai sanitarinės apsaugos zonos nustatomos vėjo elektrinėms miškų ūkio paskirties ir vandens ūkio paskirties žemėje. Taigi pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą nustatant sanitarinės apsaugos zonas vėjo elektrinėms, esančioms miškų ūkio paskirties ir vandens ūkio paskirties žemėje, žemės sklypo, kuriame nustatoma sanitarinės apsaugos zona, savininko, ar atitinkamai valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio rašytinis sutikimas nėra privalomas. Atkreipiame dėmesį, kad pagal galiojančio keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą žemės sklypo savininko, taip pat valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio rašytinis sutikimas dėl šiame įstatyme nustatytų teritorijų, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, nereikalingas tik išimtiniais atvejais, kai, tenkinant viešąjį interesą, keičiamame įstatyme nurodytos teritorijos nustatomos teritorijų planavimo dokumentuose ar žemės valdos projektuose arba šių teritorijų planus, žemėlapius ir (ar) schemas įstatymų, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka patvirtina Vyriausybė, įstatymų ar Vyriausybės įgaliota institucija nerengiant teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto. Rašytinis sutikimas nėra privalomas kai šiame įstatyme nurodytos teritorijos nustatomos valstybei svarbiems projektams įgyvendinti, krašto apsaugai ir Lietuvos Respublikos valstybės sienos apsaugai, Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento ir Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos tarnybos saugomiems objektams, valstybinių aerodromų apsaugos zonoms ir triukšmo apsauginėms zonoms ir kitais panašiais atvejais. Žemės sklypo savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio rašytinis sutikimas taip pat nėra privalomas keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nurodytais atvejais, kai formuojant žemės sklypą keičiamame įstatyme nurodytos teritorijos, į kurias pateko šis žemės sklypas (jo dalis), formuojamoje nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byloje nebuvo nurodytos ir (ar) įrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą. Kyla abejonių, ar projektu keičiamame įstatyme siūlomas įtvirtinti atvejis, kai nustatant keičiamame įstatyme nurodytą teritoriją (sanitarinės apsaugos zoną) žemės sklypuose, esančiuose miškų ūkio paskirties ir vandens ūkio paskirties žemėje, tokių žemės sklypų savininkų ar valstybinės (savivaldybės) žemės patikėtinių sutikimas dėl sanitarinės apsaugos zonos nustatymo nėra privalomas, yra pagrįstas. Kyla abejonių, ar vėjo elektrinių sanitarinės apsaugos zonų nustatymas galėtų būti prilyginamas tiems keičiamame įstatyme nustatytiems atvejams, kai atitinkamos teritorijos, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, nustatomos tenkinant viešąjį interesą ar atvejams, kai nurodytos teritorijos jau yra nustatytos, bet suformavus naujus žemės sklypus, tik įrašomos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą. Vėjo elektrinių veikla, manytina, skirta daugiau tenkinti privatų interesą, todėl kyla abejonių, ar projektu nustatant palankesnes sąlygas vienai ūkinei veiklai, t. y. vėjų elektrinių veiklai, dėl sanitarinės apsaugos zonų nustatymo atitinka keičiamo įstatymo tikslus bei teisėkūros tikslingumo bei proporcingumo principus.
Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto šio įstatymo II skyriaus antrojo skirsnio 7 straipsnio 1 dalies nuostatoms.
2. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad šio įstatymo 511 straipsnio 1 dalyje nurodytais atvejais, kai žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas, nors ir nėra privalomas, tačiau yra gaunamas, jame nurodoma, kad nuostolių dydis nustatomas šalių susitarimu, o, šalims nepavykus susitarti, nuostolių dydis apskaičiuojamas ir šie nuostoliai atlyginami šio įstatymo 511 straipsnyje nurodyta tvarka. Atkreipiame dėmesį, kad gali būti atvejų, kai aukščiau minėtame sutikime dėl vienų ar kitų priežasčių nebus nurodyta, kad nuostolių dydis nustatomas šalių susitarimu o, šalims nepavykus susitarti, nuostolių dydis apskaičiuojamas ir šie nuostoliai atlyginami šio įstatymo 511 straipsnyje nurodyta tvarka. Tokiu atveju liktų neaišku, kokiomis taisyklėmis remiantis nuostolių dydis būtų nustatomas. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar nuostolių dydžio nustatymo taisyklės neturėtų būti nustatytos keičiamame įstatyme, bet ne žemės savininko ar valstybinės (savivaldybės) žemės patikėtinio sutikime, o projekto nuostatų nereikėtų atitinkamai patikslinti.
Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto šio įstatymo II skyriaus antrojo skirsnio 7 straipsnio 4 dalies 2 punkto nuostatoms.
3. Atsižvelgiant į projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 511 straipsnio 1 dalies formuluotes, tikslintinas projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 511 straipsnio pavadinimas, po žodžio „miškų“ įrašant žodžius „ūkio paskirties“.
4. Svarstytina, ar siekiant suderinti įstatyme vartojamas formuluotes ir atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 1 punkto formuluotes, nereikėtų tikslinti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 511 straipsnio 2 dalyje vartojamos formuluotės „per 15 darbo dienų nuo teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto įsigaliojimo dienos“, vietoj jos įrašant formuluotę „per 15 darbo dienų nuo teritorijų planavimo dokumento įsigaliojimo dienos ar žemės valdos projekto patvirtinimo dienos“.
5. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto siūlomo teisinio reguliavimo nėra pakankamai aišku, kokios specialiosios žemės naudojimo sąlygos būtų taikomos vėjo elektrinių sanitarinės apsaugos zonose: ar tik keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalyje nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, taikomos gamybinių objektų sanitarinės apsaugos zonoms, ar ir kitose keičiamo įstatymo nuostatose nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, taikomos miško žemei (keičiamo įstatymo 95 straipsnis) ir vandens ūkio paskirties žemei (keičiamo įstatymo 98 ir kiti straipsniai).
6. Projekto 5 straipsnio 1 dalyje po žodžio ,,įstatymas“ įrašytini žodžiai ir skaičius ,,išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.
7. Atkreipiame dėmesį, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo Seimo statuto pataisos, kuriomis Seimo statuto 135 straipsnis, reglamentuojantis reikalavimus aiškinamajam raštui, buvo papildytas nauju 8 punktu (atsirado papildomas reikalavimas aiškinamajame rašte nurodyti ir ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams). Aiškinamajame rašte šio reikalavimo nesilaikyta.
8. Atkreipiame dėmesį, kad Seime yra įregistruotas Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 7, 141, 142 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 511 straipsniu įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-874), kuriuo tuos pačius keičiamo įstatymo straipsnius siūloma išdėstyti kiek kitaip nei teikiamu įstatymo projektu, o abiejuose projektuose siūloma ta pati įstatymų įsigaliojimo data. Atsižvelgus į tai, abiejų projektų nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje, taip pat atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatas.
9. Atsižvelgiant į Vyriausybės ir Aplinkos ministerijos kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, manytina, kad dėl įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]