LIETUVOS
RESPUBLIKOS SOCIALINIO DRAUDIMO PENSIJŲ ĮSTATYMO
NR. I-549 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, projektų tikslai ir uždaviniai.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatymo 8 straipsniu, socialinio draudimo pensijos (senatvės, netekto darbingumo, našlių ir našlaičių) kasmet indeksuojamos.
Socialinio draudimo pensijų indeksavimas, vykdomas nuo 2017 m. lėmė tai, kad beveik milijonui šių pensijų gavėjų kasmet jų gaunamos pensijos nuosekliai didėjo: 2017 m. – 6 proc., 2018 m. – 6,94 proc., 2019 m. – 7,63 proc., 2020 m. – 8,11 proc., šiais metais papildomai padidinant socialinio draudimo bazinę pensiją (jos indeksavimo koeficientas 2020 m. buvo 1,0994).
2020 m. rugsėjo mėn. Lietuvos Respublikos finansų ministerijos paskelbtame Ekonominės raidos scenarijuje (toliau – Ekonominės raidos scenarijus) prognozuojama, kad 2020 m. bendrojo vidaus produkto palyginamosiomis kainomis pokytis bus neigiamas (-1,5 proc.), todėl pagal galiojančias socialinio draudimo pensijų indeksavimo taisykles 2021 m. šių pensijų indeksavimas neturės būti vykdomas.
2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.
Įstatymų projektų iniciatorius – Lietuvos Respublikos Seimo narys Tomas Tomilinas
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai.
Socialinio draudimo pensijų įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje nustatyta pensijų indeksavimo tvarka, o minėto įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad socialinio draudimo pensijų indeksavimas nevykdomas, jei nustatyta tvarka apskaičiuotas indeksavimo koeficientas (toliau – IK) yra mažesnis negu 1,01 ir (arba) vėliausiame IK apskaičiavimo metais paskelbtame Ekonominės raidos scenarijuje IK apskaičiavimo metų ir (ar) po jų einančių kalendorinių metų bendrojo vidaus produkto palyginamosiomis kainomis ir (ar) darbo užmokesčio fondo pokyčiai procentais yra neigiami. Tais atvejais, kai indeksavimas nevykdomas, taikomi praėjusių metų gruodžio mėnesį galioję dydžiai.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.
Įstatymo projektu:
1) siūloma pakeisti Socialinio draudimo pensijų įstatymo 8 straipsnio 2 dalį ir atsisakyti taisyklės, pagal kurią apskaičiuotas IK taikomas tik tuomet, jei padidintoms pensijoms mokėti užteks pensijų socialinio draudimo rūšies įplaukų, t. y. planuojamos pensijų socialinio draudimo rūšies išlaidos neviršys planuojamų pensijų socialinio draudimo rūšies įplaukų;
2) siūloma pakeisti Socialinio draudimo pensijų įstatymo 8 straipsnio 2 dalį ir atsisakyti 75 proc. Valstybinio socialinio draudimo fondo pensijų įmokų ir išmokų balanso taisyklės. Ši taisyklė nebetikslinga, nes indeksavimas būtų vykdomas visuomet;
3) siūloma pakeisti Socialinio draudimo pensijų įstatymo 8 straipsnio 3 dalį ir atsisakyti socialinio draudimo pensijų indeksavimo stabdymo taisyklės, kai IK apskaičiavimo metų paskutiniame paskelbtame Ekonominės raidos scenarijuje IK apskaičiavimo metų ir (ar) vėlesnių metų darbo užmokesčio fondo ir (ar) bendrojo vidaus produkto palyginamosiomis kainomis pokyčiai procentais yra neigiami. Atsisakius šios nuostatos, socialinio draudimo pensijų indeksavimas būtų toliau vykdomas pagal septynerių metų darbo užmokesčio fondo augimo vidurkį. Liktų galioti tik itin mažo IK atvejo taisyklė, t. y. indeksavimas sustotų tik tada, kai apskaičiuotas IK nesiektų vieno procento.
4) Galiojanti IK apskaičiavimo taisyklė pagal septynerių metų darbo užmokesčio fondo vidurkį leidžia išlyginti ekonomikos svyravimų poveikį socialinio draudimo pensijų indeksavimui, t.y. spartaus ekonomikos augimo laikotarpiais socialinio draudimo pensijos indeksuojamos šiek tiek lėčiau negu auga darbo užmokestis ar darbo užmokesčio fondas, o lėtesnio augimo laikotarpiais, į IK apskaičiavimą įtraukus spartesnio augimo laikotarpių duomenis, socialinio draudimo pensijų augimas, tikėtina, šiek tiek lenks minėtųjų rodiklių augimą. Atsisakius valstybinio socialinio draudimo fondo pensijų įmokų ir išmokų balanso tikrinimo, indeksavimui įgyvendinti kai kuriais laikotarpiais riekės papildomų asignavimų iš valstybės biudžeto, nes vien apdraustųjų socialinio draudimo įmokų sumažėjus įmokų mokėtojų skaičiui neužteks. Tuo tikslu siūloma pildyti Socialinio draudimo pensijų įstatymo 8 straipsnį nauja 7 dalimi ir nustatyti, kad jeigu planuojamos socialinio draudimo fondo biudžeto pajamos yra mažesnės nei šio biudžeto išlaidos, trūkstamų lėšų sumai skiriami asignavimai iš valstybės biudžeto ir numatomi Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatyme. Ši nuostata yra būtina, norint įgyvendinti siūlomą pensijų indeksavimo mechanizmą, kadangi dėl besitraukiančios šalies ekonomikos vien socialinio draudimo įmokų dėl toliau tęsiamo socialinio draudimo pensijų indeksavimo padidėjusioms pensijoms mokėti neužteks: lėšų gali trūkti ne vien bendrajai pensijos daliai, kuri finansuojama valstybės biudžeto lėšomis, bet ir individualiajai pensijos daliai didinti ir mokėti.
5. Numatomas teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.
Priėmus įstatymus, nebus sustabdytas socialinio draudimo pensijų indeksavimas, jis toliau bus vykdomas pagal darbo užmokesčio fondo pokyčius, todėl neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai.
Priimti įstatymai neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.
7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir plėtrai.
Priimti įstatymai neturės įtakos verslo sąlygoms ir verslo plėtrai.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.
Priimtiems įstatymams inkorporuoti į teisinę sistemą priimti naujų, pakeisti galiojančių ar pripažinti netekusiais galios įstatymų nereikės.
9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymų projektuose naujos sąvokos nėra teikiamos, taip pat nekeičiamos galiojančios sąvokos.
10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.
Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.
11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, - kas ir kada juos turėtų priimti.
Priimtiems įstatymams įgyvendinti jų įgyvendinamųjų teisės aktų parengti nereikės.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais).
Įstatymo projektui įgyvendinti 2021 metais reikės apie 249 milijonų eurų, 2022 metais – 264 milijonų eurų, 2023 m. – 276 milijonų eurų (ir valstybės, ir valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetų lėšos).
13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.
Įstatymų projektų rengimo metu specialistų vertinimų ar išvadų nebuvo gauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.
Reikšminiai Įstatymų projektų žodžiai, kurių reikia jiems įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“, yra“ „socialinio draudimo pensija“, „socialinio draudimo pensijų indeksavimas“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.
Nėra.
Seimo narys Tomas Tomilinas