LIETUVOS RESPUBLIKOS

GINKLŲ IR ŠAUDMENŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-705 7, 13, 16 IR 28 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai.

Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo Nr. IX-705 7, 13, 16 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – įstatymo projektas) parengti paskatino pavojingos šernų platinamos užkrečiamos ligos – afrikinio kiaulių maro – suvaldymo sunkumai. Liga paplitusi jau beveik visoje šalies teritorijoje. Naminėms kiaulėms pavojingą ligą gamtoje platina šernai, kurių gausos sumažinti įprastinėmis priemonėmis sumažinti nepavyksta, o užkratui pakliuvus į naminių kiaulių auginimo vietas, tenka sunaikinti visas namines kiaules, taip patiriami labai dideli nuostoliai. Šernų populiacijos gausos sumažinimas būtų lengvesnis, jeigu šiuos didžiąja dalimi naktinius gyvūnus būtų leidžiama medžioti su naktiniais taikikliais ir duslintuvais, kurie pagal dabar galiojančias Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo nuostatas yra draudžiami civilinėje apyvartoje, taigi ir medžioklėje.

Europos Sąjungos afrikinio kiaulių maro valdymo strategijoje valstybėms narėms rekomenduojama kaip papildomą šios ligos valdymo priemonę taikyti šernų populiacijos gausos reguliavimą naudojant naktinius taikiklius ir duslintuvus. Tai turi būti atliekama atsižvelgiant į nacionalinę teisę. Valstybinės masto ir veterinarijos tarnybos pateiktais duomenimis Latvija, Lenkija, Estija, Čekija, Prancūzija, Belgija ir Vengrija leidžia naudoti naktinius taikiklius ir duslintuvus reguliuojant šernų gausą.

Aplinkos ministerijos sudaryta Medžioklės tvarkymo konsultacinė taryba 2019-09-13 svarstė naktinių taikiklių ir duslintuvų naudojimo medžioklėje klausimus, ypač galimybes juos panaudoti valdant šernų populiaciją taip pat reguliuojant invazinių ir kitų plėšriųjų žvėrių, kurių medžioklė naudojant tokias priemones nėra uždrausta tarptautiniais susitarimais, gausą. Didžioji dalis posėdžio dalyvių pasisakė už tai, kad būtų svarstomos galimybės pakeisti įstatymais nustatytą reguliavimą, kad naktiniai taikikliai ir duslintuvai būtų leidžiami naudoti medžioklėje apibrėžtomis, ribotomis sąlygomis.

Projekto tikslas – sudaryti principines teisines sąlygas naktinius taikiklius ir duslintuvus naudoti medžioklėje Lietuvos Respublikoje.

Projekto uždaviniai – nustatyti išimtis iš draudimo naudoti civilinėje apyvartoje naktinius taikiklius ir duslintuvus, kurie yra laikomi A kategorijos ginklų priedėliais, sudarant sąlygas:

1) šiuos ginklų priedėlius įsigyti teisę medžioti turintiems asmenims,

2) šiuos ginklų priedėlius naudoti medžioklėje,

3) subjektams, turintiems teisę nuomoti ginklus, išnuomoti medžioklei medžioklinius ginklus, įskaitant su duslintuvais ar naktiniais taikikliais.

            

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.

Įstatymo projektą inicijuoja Seimo nariai.
 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai.

Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymas  naktinius taikiklius ir duslintuvus priskiria A kategorijos ginklų priedėliams (3 str.) ir draudžia jų civilinę apyvartą (7 str. 3 d.), o išimtis suteikta tik siauros, specifinės specializacijos subjektams. Įsigyti naktinius taikiklius ir duslintuvus suteikiama teisė šaulio tarnybai (13 str. 9 d.).

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Įstatymo projektu siūloma pakeisti:

1) 7 straipsnį, kuris numato bendrą A kategorijos ginklų priedėlių draudimą, ir papildyti išimčių sąrašą, kad draudimas netaikomas, kai duslintuvus ir naktinius taikiklius medžioklei naudoja tam teisę turintys asmenys;

2) 13 straipsnį, kuris numato apribojimus ginklų priedėlių įsigijimui, papildant, kad medžioklei duslintuvus ir naktinius taikiklius gali įsigyti ir turėti teisę medžioti turintys asmenys;

3) 16 straipsnį, apibrėžiantį ginklų ir šaudmenų naudotojus, papildant, kad fizinis asmuo jam priklausantį duslintuvą, naktinį taikiklį kartu su B ar C kategorijos ginklu jam dalyvaujant gali laikinai perleisti naudoti kitam asmeniui medžioklės metu;

4) 28 straipsnį, kuris apibrėžia ginklų nuomos tvarką, papildant, kad subjektas, turintis licenciją nuomoti ginklus, turi teisę medžioklei nuomoti ne tik B ir C kategorijų medžioklinius ginklus, bet ir duslintuvus ir naktinius taikiklius.

Atlikus šiuos įstatymo pakeitimus, bus sudarytos reikiamos teisinės prielaidos apibrėžti naktinių taikiklių ir duslintuvų naudojimo medžioklėje sąlygas. Atlikus papildomus pakeitimus aplinkos ministro tvirtinamose Medžioklės Lietuvos Respublikos teritorijoje taisyklėse, bus sudarytos sąlygos naudoto minėtus ginklų priedėlius afrikinį kiaulių marą platinančių šernų, invazinių ir kitų rūšių plėšriųjų žvėrių medžioklėje, kurias medžiojant naktinių taikiklių ir duslintuvų naudojimas nėra uždraustas tarptautiniais susitarimais. Tokie pakeitimai leis padaryti reikšmingos pažangos reguliuojant šernų populiaciją.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Teigiamos įstatymo projekto priėmimo pasekmės nurodytos aiškinamojo rašto 4 punkte. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės – rizika, kad naktiniai taikikliai gali būti panaudoti ir kitų medžiojamųjų gyvūnų medžioklei, ne vien šernų. Ši rizika gali būti sumažinta įvedant papildomas medžioklės teisinio reguliavimo priemones, pvz., nustatyti sąlygą iš anksto deklaruoti el. būdu apie ketinimą naudoti tokius ginklų priedėlius konkrečioje medžioklėje, kas turėtų drausminti dėl didesnės aplinkos apsaugos kontrolės medžioklės metu tikimybės.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Įstatymo projektas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Įstatymo projektas turės teigiamos įtakos gyvulininkystės verslui, nes sumažės afrikinio kiaulių maro rizika kiaulių ūkiuose.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.

Patvirtinus Įstatymo projektą, kitų įstatymų kartu pakeisti nereikia, taip pat nereikia keisti keičiamą įstatymą įgyvendinančių teisės aktų. Kad pakeistos įstatymo nuostatos galėtų būti praktiškai įgyvendinamos, turės būti parengti aplinkos ministro tvirtinamų Medžioklės Lietuvos Respublikos teritorijoje taisyklių pakeitimai.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, įstatymo projektu sąvokos nekeičiamos.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

Įstatymo projekto nuostatos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai bei Europos Sąjungos teisei neprieštarauja.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti.

Kad pakeistos įstatymo nuostatos būtų pritaikytos praktiškai, aplinkos ministras turėtų patvirtinti Medžioklės Lietuvos Respublikos teritorijoje taisyklių pakeitimus.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais).

 

Įstatymui įgyvendinti papildomų valstybės ar savivaldybių lėšų nereikės.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.

Ginklų priedėliai, naktiniai taikikliai, duslintuvai.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.

 

 

Teikia

Seimo nariai

Jonas Jarutis

Aurimas Gaidžiūnas

Juozas Varžgalys

Andriejus Stančikas

Valentinas Bukauskas

Sergejus Jovaiša

Viktoras Rinkevičius

Kęstutis Bacvinka

Remigijus Žemaitaitis

Vytautas Rastenis

Alfredas Stasys Nausėda

Juozas Rimkus

Petras Nevulis

Rimantas Sinkevičius

Juozas Imbrasas

Artūras Skardžius