LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Audito komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1428 9, 10, 11, 111, 12, 13, 15, 17 IR 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-732

 

2021-10-20 Nr. 141-P-26

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis, komiteto pirmininko pavaduotoja Rasa Budbergytė, komiteto nariai: Sergejus Jovaiša, Asta Kubilienė, Jurgis Razma, Artūras Skardžius.

Komiteto biuras: vedėja Laura Pranaitytė, patarėjos: Diana Andriūnaitė, Eglė Jonevičienė, Rūta Petrukaitė, vyriausioji specialistė Aurita Buragienė, padėjėja Akvilė Raudeliūnienė.

Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento direktorė Ingrida Muckutė, Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento vyresnioji patarėja Paulė Svorobovičienė, Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento Atskaitomybės ir apskaitos metodologijos skyriaus vedėja Sonata Lebednykienė, Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento Atskaitomybės ir apskaitos metodologijos skyriaus vyriausioji specialistė Asta Nareckaitė, Ekonomikos ir inovacijų viceministras Vincas Jurgutis, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Viešųjų pirkimų politikos skyriaus vedėja Aurelija Ylė, Viešųjų pirkimų tarnybos direktorius Darius Vedrickas, Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos prezidentė Daiva Čibirienė, Lietuvos draudikų asociacijos projektų vadovė Ieva Naraškevičiūtė-Kubilė, Lietuvos auditorių rūmų prezidentė Ingrida Pūrienė, Lietuvos auditorių rūmų direktorius Marius Lanskoronskis, Lietuvos apskaitos įmonių asociacijos prezidentas Sigitas Babarskas, Lietuvos apskaitos įmonių asociacijos viceprezidentas Genadijus Makuševas.

 

 

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30

5

(12)

2

(4)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 5 straipsnio 2 dalimi keičiamo Viešųjų įstaigų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 12 straipsnio 4 dalyje kartojamos kartu su projektu teikiamo Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo Nr. IX-575 pavadinimo, 2, 3, 4, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 232, 233, 25, 26, 28, 29 straipsnių, ketvirtojo skirsnio pavadinimo ir priedo pakeitimo, įstatymo papildymo 31 straipsniu ir trečiojo skirsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-730 18 straipsnio nuostatos, todėl minėtą projekto 5 straipsnio 2 dalies nuostatą siūlytina braukti kaip perteklinę.

Nepritarti

Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad šis įstatymas taikomas ribotos civilinės atsakomybės pelno siekiantiems juridiniams asmenims. Pažymėtina, kad viešosios įstaigos yra pelno nesiekiantys subjektai, todėl jų metinių finansinių ataskaitų rinkinio, metinio pranešimo ir metinės ataskaitos pasirašymo, skelbimo ir teikimo tvarka nustatoma Viešųjų įstaigų įstatyme, o ne Įmonių finansinės atskaitomybės įstatyme.

Atsižvelgiant į tai, kad viešosioms įstaigoms nėra taikomas Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymas, keičiamame įstatyme tikslinga numatyti, kad nustatyta tvarka bus atliekama Juridinių asmenų registre viešai skelbiamų viešųjų įstaigų finansinių ataskaitų kokybės stebėsena. Pažymėtina, kad Vyriausybė ar jos įgaliota institucija turės priimti įgyvendinamuosius teisės aktus, taikomus konkrečiai viešosioms įstaigoms.

2.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30

5

(12)

 

 

T

Be to, atkreipiame dėmesį, kad projekto 5 straipsnio 2 dalyje dėstomos keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalies turinys nedera su keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimu. Iš keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimo darytina išvada, kad šiame straipsnyje reglamentuojamas metinių finansinių ataskaitų rinkinio ir veiklos ataskaitos pasirašymas, skelbimas ir teikimas. Tuo tarpu projekto 5 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalyje siūloma reglamentuoti finansinių ataskaitų kokybės stebėsenos tvarką ir institucijos, kuri atliks šią stebėseną, paskyrimą. Atsižvelgiant į tai, tuo atveju, jeigu projekto 5 straipsnio 2 dalies nebūtų atsisakyta kaip perteklinės, reikėtų atitinkamai papildyti keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimą.

Pritarti

Žr. Audito komiteto 1 pasiūlymą.

3.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30

7

(15),

10

1

(9),

5

 

Projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 15 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Jeigu yra priimtas sprendimas dėl viešosios įstaigos reorganizavimo, ji turi parengti finansinių ataskaitų rinkinį ir pagal šio sprendimo priėmimo dienos duomenis, ir pagal viešosios įstaigos reorganizavimo pabaigos dienos duomenis“. Atkreipiame dėmesį, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, ar šis naujas reikalavimas būtų taikomas viešosioms įstaigoms, dėl kurių reorganizavimo sprendimas būtų priimtas iki įstatymo įsigaliojimo, bet iki įstatymo įsigaliojimo jų reorganizavimo procedūros dar nebūtų užbaigtos. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

Pritarti

Žr. Audito komiteto 3 pasiūlymą.

4.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30

8

(17),

10

1

(4),

1

 

Projekto 8 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje siūloma vietoj nuostatos ,,Įmonių bankroto įstatymo nustatyta tvarka” įrašyti nuostatą ,,Juridinių asmenų nemokumo įstatymo nustatyta tvarka”. Atkreipiame dėmesį, kad pagal projekto 10 straipsnio 1 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą, projekto 8 straipsnio 1 dalyje dėstomas keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalies pakeitimas įsigaliotų 2022 m. gegužės 1 d. Svarstytina, ar siūlomas pakeitimas neturėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo 153 straipsnio 2, 3 ir 4 punktais Įmonių bankroto įstatymas su visais jo papildymais ir pakeitimais yra pripažintas netekusiu galios, o minėto įstatymo 154 straipsnio 3 punkte nustatyta, kad kituose teisės aktuose pateiktos nuorodos į Įmonių bankroto įstatymą yra laikomos nuorodomis į Juridinių asmenų nemokumo įstatymą. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, svarstytina, ar projekto 10 straipsnio 1 dalį nereikėtų papildyti išlyga dėl projekto 8 straipsnio 1 dalies įsigaliojimo.

Pritarti

Žr. Audito komiteto 2 pasiūlymą.

5.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30

9

(18),

10

 

(2),

6

 

(3)

Galiojančio keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 3 punkte nustatyta, kad viešosios įstaigos likvidatorius privalo sudaryti likvidavimo laikotarpio pradžios viešosios įstaigos finansinės būklės ataskaitą. Projekto 9 straipsniu minėtą keičiamo įstatymo 8 (taisyta mūsų) straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatą siūloma pakeisti ir nustatyti, kad viešosios įstaigos likvidatorius privalo parengti finansinių ataskaitų rinkinį pagal sprendimo dėl likvidavimo priėmimo dienos duomenis, o pagal likvidavimo pabaigos dienos duomenis parengti likvidavimo ataskaitą, kurios turinys detalizuojamas Lietuvos finansinės atskaitomybės standartuose. Atkreipiame dėmesį, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, ar šie nauji reikalavimai būtų taikomi viešosioms įstaigoms, dėl kurių likvidavimo sprendimas būtų priimtas iki įstatymo įsigaliojimo ir jau būtų parengtos jų likvidavimo laikotarpio pradžios finansinės būklės ataskaitos. Pažymėtina, kad galimi atvejai, kai iki įstatymo įsigaliojimo tokių viešųjų įstaigų likvidavimo procedūros galėtų būti neužbaigtos. Todėl lieka neaišku, ar, įsigaliojus įstatymui, tokių viešųjų įstaigų likvidatoriai turėtų parengti naują likviduojamų viešųjų įstaigų finansinių ataskaitų rinkinį pagal sprendimo dėl jų likvidavimo priėmimo dienos duomenis, taip pat pagal likvidavimo pabaigos dienos duomenis parengti likvidavimo ataskaitas, ar likvidavimo procedūros turėtų būti užbaigiamos pagal iki įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusį teisinį reguliavimą. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, kurios pašalintų šį neaiškumą.

Pritarti

Žr. Audito komiteto 4 pasiūlymą.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 9, 10, 11, 111, 12, 13, 15, 17 ir 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-732 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas, kurioms Audito komitetas pritarė, ir Audito komiteto pateiktus pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.                  

Audito komitetas,

2021-10-20

5

(12)

 

 

T

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad projekto 5 straipsnio 2 dalyje dėstomos keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalies turinys nedera su keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimu, ir pritariant Teisės departamento 2 pasiūlymui, atitinkamai tikslintinas keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

12 straipsnis. Metinių finansinių ataskaitų rinkinio ir veiklos ataskaitos pasirašymas, skelbimas ir teikimas, finansinių ataskaitų kokybės stebėsena“.

Pritarti

 

2.                  

Audito komitetas,

2021-10-20

10

1

 

Argumentai:

Projekto 8 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje siūlomas pakeitimas vietoj nuostatos ,,Įmonių bankroto įstatymo nustatyta tvarka” įrašyti nuostatą ,,Juridinių asmenų nemokumo įstatymo nustatyta tvarka” įsigaliotų tik 2022 m. gegužės 1 d.

Atsižvelgiant į tai, kad Įmonių bankroto įstatymas negalioja, o viešosios įstaigos likviduojamos galiojančio Juridinių asmenų nemokumo įstatymo nustatyta tvarka, tikslinga numatyti šios nuostatos ankstesnę nei 2022 m. gegužės 1 d. įsigaliojimo datą.

Patikslinus įstatymo projekto 10 straipsnio 1 dalį, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymu, įstatymo projekto 8 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalis įsigaliotų po įstatymo priėmimo kitą dieną oficialiai paskelbus Teisės aktų registre. Likusios įstatymo nuostatos įsigaliotų 2022 m. gegužės 1 d.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 10 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalį ir šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2022 m. gegužės 1 d.“

Pritarti

 

3.                  

Audito komitetas,

2021-10-20

10

5

 

Argumentai:

Iš projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 15 straipsnio 9 dalies nuostatų nėra aišku, ar įstatymo projektu siūlomi įtvirtinti reikalavimai būtų taikomi viešosioms įstaigoms, dėl kurių reorganizavimo sprendimas būtų priimtas iki įstatymo įsigaliojimo, bet iki įstatymo įsigaliojimo jų reorganizavimo procedūros dar nebūtų užbaigtos. Todėl pritariant Teisės departamento 3 pasiūlymui, projekto 10 straipsnį reikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis.

Taip pat paminėtina, kad viešosioms įstaigoms tai nebūtų naujai taikomas teisinis reguliavimas, nes pareiga teikti atitinkamas ataskaitas pagal sprendimo reorganizuoti viešąją įstaigą priėmimo dienos duomenis, ir pagal jos reorganizavimo pabaigos dienos duomenis numatyta Pelno nesiekiančių juridinių asmenų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo ir pateikimo taisyklėse[1]. Tad teisinis reguliavimas iš esmės liktų nepakitęs, tačiau siekiant teisinio aiškumo reikalavimai būtų nurodyti viešųjų įstaigų veiklą reglamentuojančiame Viešųjų įstaigų įstatyme.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 10 straipsnį 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„5. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos nebaigus pradėtų viešosios įstaigos reorganizavimo procedūrų, ji pagal viešosios įstaigos reorganizavimo pabaigos dienos duomenis parengia finansinių ataskaitų rinkinį.“

Pritarti

 

4.                  

Audito komitetas,

2021-10-20

10

6

 

Argumentai:

Iš projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatų nėra aišku, ar įstatymo projektu siūlomi įtvirtinti reikalavimai būtų taikomi viešosioms įstaigoms, dėl kurių likvidavimo sprendimas būtų priimtas iki įstatymo įsigaliojimo, bet iki įstatymo įsigaliojimo jų likvidavimo procedūros dar nebūtų užbaigtos. Todėl pritariant Teisės departamento 5 pasiūlymui, projekto 10 straipsnį reikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis.

Taip pat paminėtina, kad viešosioms įstaigoms tai nebūtų naujai taikomas teisinis reguliavimas, nes pareiga teikti atitinkamas ataskaitas pagal sprendimo likviduoti viešąją įstaigą priėmimo dienos duomenis, ir pagal jos likvidavimo pabaigos dienos duomenis numatyta Pelno nesiekiančių juridinių asmenų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo ir pateikimo taisyklėse[2]. Tad teisinis reguliavimas iš esmės liktų nepakitęs, tačiau siekiant teisinio aiškumo reikalavimai būtų nurodyti viešųjų įstaigų veiklą reglamentuojančiame Viešųjų įstaigų įstatyme.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 10 straipsnį 6 dalimi ir ją išdėstyti taip:

6. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos nebaigus pradėtų viešosios įstaigos likvidavimo procedūrų, likvidatorius pagal likvidavimo pabaigos dienos duomenis parengia likvidavimo ataskaitą.

Pritarti

 

5.                  

Audito komitetas,

2021-10-20

*

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Seimas 2021 m. spalio 14 d. priėmė Viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 9 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-574, kurio pakeitimai turi įtakos svarstomam Viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 9, 10, 11, 111, 12, 13, 15, 17 ir 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-732 nuostatoms, svarstomo projekto nuostatos turės būti pakoreguotos įsigaliojus minėtam įstatymui.

 

Pasiūlymas:

1. Svarstomame įstatymo projekte Nr. XIVP-732 naudojamas formuluotes „finansinių ataskaitų rinkinį“ ar „finansines ataskaitas“ atitinkamai papildyti formuluote „arba metinę ataskaitą“.

2. Atitinkamai įvertinti visas keičiamo Viešųjų įstaigų įstatymo nuostatas ir esant poreikiui jas suderinti su priimtu įstatymu Nr. XIV-574.

Pritarti

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Sergejus Jovaiša.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Zigmantas Balčytis

 

 

 

(Komiteto biuro vyriausioji specialistė Aurita Buragienė)



[1] Patvirtintos Finansų ministro 2004-11-22 įsakymu Nr. 1K-372 (Finansų ministro 2018-12-18 įsakymo Nr. 1K-443 redakcija), 206 p.

[2] Patvirtintos Finansų ministro 2004-11-22 įsakymu Nr. 1K-372 (Finansų ministro 2018-12-18 įsakymo Nr. 1K-443 redakcija), 205 ir 206 p.