Argumentai:
Įstatymo
projektu Nr. XIVP-1701 siūloma numatyti, kad 24 valandas per parą būtų
saugomas tik prezidentas, o kiti vadovybei priskiriami asmenys (Seimo
pirmininkas, ministras pirmininkas ir šias pareigas laikinai einantys asmenys)
būtų saugomi užsienio vizitų, oficialių susitikimų metu ir kai tiesiogiai
vykdo funkcijas, dėl kurių jiems skirta apsauga. Jeigu kyla grėsmė šių asmenų
saugumui, jie galėtų būti saugomi ir kitu laiku, o vadovybei priskiriamo
asmens gyvenamoji vieta būtų saugoma 24 valandas per parą. Įstatymo
įsigaliojimo data - 2022 m. rugsėjo 1 d.
Manytina, kad
premjerės ir Seimo pirmininkės inicijuoti įstatymo pakeitimai ir jų
įgyvendinimo terminas yra skuboti dėl sekančių priežasčių. Visų pirma,
pateiktas įstatymo pataisas premjerė ir Seimo pirmininkė be kitų išsakytų
motyvų aiškina ir noru turėti daugiau privatumo, kas leidžia siūlomus
įstatymo pakeitimus sieti prie personalijų. Būtina platesnė diskusija rasti
tokius sprendinius, kurie nepaveiks būsimų premjerų ir Seimo pirmininkų
saugumo situacijos, ir kad esant kitokiai jų pozicijai ar skirtingai
aplinkos veiksnių situacijai teisės akto nereikėtų vėl keisti.
Taip pat
pernelyg trumpas laiko tarpas poįstatyminiams aktams parengti, kadangi pagal
aptariamas projekto nuostatas teisės į privataus gyvenimo neliečiamumą
ribojimas būtų nustatytas ne įstatymu, o poįstatyminiu aktu (Vyriausybės
priimtame teisės akte nustatytais pagrindais). Vyriausybė nėra patvirtinusi
tvarkos ir atvejų, kai Seimo pirmininkas ir (ar) ministras pirmininkas galėtų
(turėtų) būti saugomi ir kitu nei numatyta įstatyme laiku, ir nėra priimtas
sprendimas dėl šių vadovybei priskirtų asmenų apsaugos laiko.
Be kita ko, keičiant
nusistovėjusią Vadovybės
apsaugos tarnybos vykdomų funkcijų sistemą tikėtina atsiras papildomų lėšų poreikis tarnybai funkcionuoti.
Faktą, kad šiuo
metu nereikėtų keisti Vyriausybės ir parlamento vadovų apsaugos režimo
patvirtina ir nerami geopolitinė situacija bei valstybės saugumui kylančios
grėsmės, kas priešingai nei siūloma įstatymo pakeitimais reikalauja stiprinti
valstybės vadovų apsaugą ir tokiu būdu užtikrinti valstybės stabilumą.
Atsižvelgiant į
išdėstytus motyvus bei šiuo metu kylančias grėsmes siūlytina numatyti vėlesnę
įstatymo įsigaliojimo datą. Įstatymo pakeitimai galėtų įsigalioti po Seimo
rinkimų dabartinei Vyriausybei grąžinus įgaliojimus ir sudarius naują Vyriausybę.
Pasiūlymas:
Pakeisti
įstatymo projekto Nr. XIVP-1701 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„3 straipsnis. Įstatymo
įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas įsigalioja 2022
2024 m. rugsėjo lapkričio 1 15 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2021 2024
m. rugpjūčio lapkričio 31 14
d. priimta šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
|