EUROPOS TEISĖS DEPARTAMENTAS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS

 

Biudžetinė įstaiga, Vilniaus g. 23-7A, LT-01402 Vilnius, tel. 8 706 63 687, faks. 8 706 63 679,

el. p. [email protected]. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188600362

 

 

  2017-10-

Nr.

 

Į 2017-10-09

Nr. S-2017-8884

 

 

 

Lietuvos Respublikos Seimui

 

 

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FARMACIJOS ĮSTATYMO NR. X-709 2 IR 35 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1167 DERINIMO

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 2 ir 35 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1167 (toliau – Projektas), pažymime, kad pastabų dėl Projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime, tačiau teikiame šias pastabas.

Visų pirma manome, kad iš Projekto nuostatų ir Projekto aiškinamajame rašte pateiktos informacijos yra sudėtinga įvertinti, ar praktikoje įgyvendinant Projektą bus pasiektas siekiamas tikslas – mažinti generinių vaistinių preparatų kainas didinant konkurenciją tarp jų gamintojų. Nors Projekto aiškinamojo rašto 8 punkte nurodoma, kad kitų įstatymų rengti nereikės, o Sveikatos apsaugos ministerija iki 2018 m. kovo 31 d. parengs visuomenės vaistinių, pasiekusių šio įstatymo 111  straipsnyje nurodytą pardavimų apimtį, skatinimo tvarką, svarstytina, ar nurodomas įgyvendinamasis teisės aktas yra pakankamas siekiant tinkamai įgyvendinti Projektą. Mūsų nuomone, siekiant įgyvendinti Projektą, papildomai turi būti keičiamas ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. kovo 8 d. įsakymas Nr. 112 „Dėl Receptų rašymo ir vaistinių preparatų, medicinos priemonių (medicinos prietaisų) ir kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių išdavimo (pardavimo) vaistinėse gyventojams ir popierinių receptų saugojimo, išdavus (pardavus) vaistinius preparatus, medicinos priemones (medicinos prietaisus) ir kompensuojamąsias medicinos pagalbos priemones vaistinėje, taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Sveikatos apsaugos ministro įsakymas Nr. 112), todėl Projekto 3 straipsnio 2 dalyje Sveikatos apsaugos ministerijai suformuotas pavedimas turėtų būti papildytas.

 Manome, kad nesant Projekto 2 straipsnį įgyvendinančių teisės aktų vaistinių preparatų gamintojų konkurencija gali būti apribota arba apskritai pašalinta. Taip gali nutikti dėl to, kad, pavyzdžiui, jei konkrečios grupės pigiausias vaistinis preparatas bus parduodamas (išduodamas) pacientams ilgą laiko tarpą, kitų vaistinių preparatų gamintojai gali patirti esminių nuostolių, be to, kai kuriems gamintojams mažesnių kainų taikymas gali būti ekonomiškai nenaudingas ir todėl tokie gamintojai gali nekonkuruoti dėl mažesnių vaistinių preparatų kainų. 

                     Be to, nesant Projekto 2 straipsnio įgyvendinimo tvarkos nėra aišku, kaip bus kontroliuojama, kad vaistinės parduotų ne mažiau kaip 50 procentų pigiausių kompensuojamų vaistinių preparatų, kokios priemonės bus taikomos vaistinėms, nepasiekusioms 50 procentų pigiausių kompensuojamų vaistų pardavimo rodiklio, ar vaistinės turės teisę neparduoti kitokių vaistinių preparatų asmenims, jei nebus pasiekusios 50 procentų pardavimų rodiklio ir pan.

                     Taip pat manome, kad nesant Projekto 2 straipsnio įgyvendinimo tvarkos siūlomu reglamentavimu galimai bus ribojama pacientų pasirinkimo laisvė, nes daugiau kaip 50 procentų atvejų pacientai bus įpareigoti pirkti pigiausius kompensuojamus vaistinius preparatus. Iš Projekto 2 straipsniu siūlomos nuostatos nėra aišku, ar pacientas bus įpareigotas pirkti pigiausią kompensuojamą vaistinį preparatą, ar pacientas (atsižvelgdamas į tai, kad konkretų vaistinį preparatą vartojo ilgą laiko tarpą, kitas vaistinis preparatas turi medžiagų, prailginančių veikimą ir pan.) galės įsigyti kitą brangesnį vaistinį preparatą panaudodamas dalį kompensuojamos kainos.

  Galiausiai atkreiptinas dėmesys į tai, kad šiuo metu derinamo Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo ,,Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. rugsėjo 13 d. nutarimo Nr. 994 ,,Dėl Ambulatoriniam gydymui skiriamų vaistinių preparatų ir medicinos pagalbos priemonių, kurių įsigijimo išlaidos kompensuojamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, bazinių kainų apskaičiavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ projektu (Reg. Nr. 17-10804) (toliau – Nutarimo Nr. 994 pakeitimo projektas) poveikio vertinimo pažymoje nurodyta, kad bus rengiami Sveikatos apsaugos ministro įsakymo Nr. 112 pakeitimai, kuriuose siūloma nustatyti pareigą vaistinėms parduoti ne mažiau kaip 50 procentų pigiausių kompensuojamųjų vaistinių preparatų, tai pat naujiems pacientams išduoti pigiausius vaistinius preparatus. Iš Projekto aiškinamojo rašto nėra aišku, koks yra Projekto ir minėto sveikatos apsaugos ministro įsakymo projekto santykis ir ar šis projektas turėtų būti laikytinas Projekto įgyvendinamuoju teisės aktu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Generalinio direktoriaus pavaduotoja                                                                      Rūta Krasuckaitė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gintarė Taluntytė, tel. 8 70663 699, el. p. [email protected]