LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GINKLŲ IR ŠAUDMENŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-705 21, 24, 25, 39, 43 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO
PROJEKTO

 

2024-04-18 Nr. XIVP-3631

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Pagal projekto 1 straipsnio 1 dalimi teikiamą Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 21 straipsnio 2 dalies 7 punktą licencijos ir rašytinio sutikimo turėtojas privalėtų „gaminti, sandėliuoti, laikyti, realizuoti, taisyti, perdirbti, naudoti ginklus, ginklų priedėlius, šaudmenis, jų dalis tik tose patalpose, kurios atitinka Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytus atitinkamoms ginklų kategorijoms taikomus reikalavimus, atsižvelgiant į vykdomą veiklą“ (čia ir toliau išskirta – mūsų). Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad šiuo pakeitimu siekiama, numatant kriterijus, kuriais vadovaujantis turėtų būti nustatomi reikalavimai patalpoms, kuriose būtų laikomi ginklai, būtų atsižvelgiama į ginklų kategoriją ir į vykdomą veiklą „<...> tokiu būdu užtikrinant, kad reikalavimai ginklams būtų diferencijuojami pagal vykdomą veiklą (kūrimą, gamybą, prekybą, laikymą, sandėliavimą ir kt.), nes ne visos veiklos su ginklais yra vienodai pavojingos ir ne visada taikytini vienodai griežti reikalavimai“. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo, siūlytina aptariamoje projekto nuostatoje nurodyti ne „vykdomą veiklą“, o „vykdomos veiklos pobūdį“.

            Be to, pažymėtina, kad projekto aiškinamajame rašte nurodomas ginklo „kūrimas“ keičiamame įstatyme nėra reglamentuojamas, todėl jei projekto nuostatomis yra siekiama, kad Vyriausybė ar jos įgaliota institucija nustatytų reikalavimus ir patalpoms, kuriose būtų vykdomas „ginklų kūrimas“, atitinkamai turėtų būti pildomos ir keičiamo įstatymo nuostatos.

2.    Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti išimtį iš bendros ginklų, ginklų priedėlių, šaudmenų, jų dalių sunaikinimo taisyklės ir nustatyti, kad „Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos numatytais atvejais ir tvarka, kai dėl specifinių ginklų, ginklų priedėlių, šaudmenų, jų dalių savybių netikslinga juos perduoti Vyriausybės įgaliotai institucijai, asmenys šiuos ginklus, ginklų priedėlius, šaudmenis, jų dalis sunaikina patys, dalyvaujant Vyriausybės įgaliotos institucijos atstovams“. Pastebėtina, kad atvejai, kai asmenys ginklus, ginklų priedėlius, šaudmenis, jų dalis galėtų sunaikinti patys, turėtų būti numatyti keičiamame įstatyme, o Vyriausybė ar jos įgaliota institucija nustatytų tik atitinkamą tvarką, nes bendro pobūdžio taisyklės nustatomos įstatymuose, o poįstatyminiuose teisės aktuose jos gali būti detalizuojamos, gali būti reglamentuojama jų įgyvendinimo tvarka.

3.    Atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijas, patvirtintas teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija), projekto 6 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: „Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (0 5) 209 6350, el. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (0 5) 209 6843, el. p. [email protected]

J. Meškienė, tel. (0 5) 209 6089, el. p. [email protected]