LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 2, 3, 10, 13, 15, 17, 19, 20, 22, 24, 271, 29, 30 IR 33 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-1445(2)

 

2022-09-21  Nr. 102-P-36

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Irena Haase, Dainių Kreivį pavaduojantis Linas Slušnys, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Vyšniauskas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Martyna Civilkienė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės vadovas D. Domarkas, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės patarėjas G. Ligeika, Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas V. Grašys, Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausiasis tyrėjas R. Vosylius, Valstybės įmonės „Regitra“ Teisės skyriaus vadovas V. Žekonis, Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės patarėjas A. Karnilavičius, Susisiekimo ministerijos  Kelių ir oro transporto politikos grupės vyresnysis patarėjas V. Pumputis, Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės patarėjas G. Pilipavičius, Lietuvos kariuomenės Karo policijos vado patarėjas T. Ivanec, Lietuvos kariuomenės kanceliarijos Lietuvos kariuomenės Teisės departamento direktorius plk. ltn. D. Senikas, Lietuvos kariuomenės Depų tarnybos vadas plk. ltn. A. Daškevičius, Lietuvos kariuomenės Teisės aktų vertinimo ir rengimo skyriaus vedėja Ž. Abourida, Krašto apsaugos ministerijos Teisės departamento Teisėkūros skyriaus vedėjas T. Vainius.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-06-21

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime, tačiau atkreipiame dėmesį, kad Seime yra svarstomi šie įstatymų projektai, kuriais, be kita ko, siūloma keisti (papildyti) tas pačias Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo struktūrines dalis kaip ir vertinamu įstatymo projektu: 1) Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 171 straipsniu įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-1508); 2) Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 171 straipsniu įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-1645).

 

Pritarti

Komitete svarstant įstatymų projektus Nr. XIVP-1508 ir Nr. XIVP-1645 2 straipsnio struktūrinės dalys bus atitinkamai tikslinamos.

2.

Komiteto biuro patarėja Irma Leonavičiūtė

17

 

 

Įstatymo Projekto 17 straipsniu numatyta įsigaliojimo data yra 2022 m. spalio 1 d. Abejotina, ar bus spėta priimti iki to laiko įstatymą. Todėl svarstytina vėlesnė įsigaliojimo data, pvz., 2022m. lapkričio 1 d..

Pritarti

Darbo tvarka Susisiekimo ministerija pateikė informaciją, kad Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-20432, 3, 10, 13, 15, 17, 19, 20, 22, 24, 271, 29, 30 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1445(2) įgyvendinimui (ministerija siūlo įstatymo projekto 4 straipsnio 3 ir 4 dalys, 5, 6 ir 15 straipsnių įsigaliojimo datą 2023 m. gegužės 1 d.) reikia parengti Kelių eismo taisyklių (toliau – taisyklės) pakeitimus. Per mėnesį minėtų taisyklių pakeitimas negali būti priimtas Vyriausybės. Be to, taisyklių pakeitimus tikslinga rengti paketais (šiais metais taisyklės keitėsi sausio 1 d. ir birželio 1 d.). Taisyklių pakeitimams turi būti paliktas pereinamasis laikotarpis susipažinti eismo dalyviams, vairavimo mokykloms ir mokiniams, pakeisti mokomąją medžiagą, išleisti taisyklių knygeles ir pan. Visuomenė neigiamai žiūri į dažnus taisyklių pakeitimus.

Pasiūlymas:

17 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1.        Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 3 straipsnio 1, 2 ir 6 dalis, 4 straipsnio 3 ir 4 dalis, 5 ir 6 straipsnius, 9 straipsnio 1 dalį, 11 ir 13 straipsnius, 15 straipsnį ir šio straipsnio 4 dalį, įsigalioja 2022 m. lapkričio 1 d.

2. Šio įstatymo 4 straipsnio 3 ir 4 dalys, 5, 6 ir 15 straipsniai įsigalioja 2023 m. gegužės 1 d.

3. Šio įstatymo 3 straipsnio 1, 2 ir 6 dalys, 11 ir 13 straipsniai įsigalioja 2024 m. liepos 1 d.

4. Šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalis įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

5. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministras, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministras, Lietuvos policijos generalinis komisaras iki 2022 m.  spalio 31 d., Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras iki 2023 m. balandžio 30 d., Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras, vidaus reikalų ministras, susisiekimo ministras ir policijos generalinis komisaras iki 2024 m. birželio 30 d., sveikatos apsaugos ministras ir vidaus reikalų ministras iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Pareiškėjas

Vitas S.

2022-07-27

9

1

 

„9 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 22 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Vairuotojo pažymėjimai išduodami ne ilgesniam kaip 10 metų laikotarpiui, o teisė vairuoti C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE kategorijų transporto priemones galioja ne ilgiau kaip 5 metus nuo vairuotojo pažymėjimo išdavimo dienos. Vairuotojams nepasitikrinus sveikatos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytu periodiškumu, vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka vairuotojo pažymėjimas skelbiamas negaliojančiu. Pašalinus priežastis, lėmusias vairuotojo pažymėjimo paskelbimą negaliojančiu, vairuotojo pažymėjimas skelbiamas galiojančiu automatiškai Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių vairuotojų registre pažymint vairuotojo pažymėjimo būklę.“

2. Pripažinti netekusia galios 22 straipsnio 11 dalį.“

Siūlau formuluoti taip, kad vairuotojo pažymėjimas būtų skelbiamas negaliojančiu praėjus šešiems mėnesiams po vairuotojo medicininės pažymos galiojimo pabaigos. Priežastis tokio siūlymo – sunku suplanuoti per kiek laiko bus įmanoma pasitikrinti sveikatą ir gauti med. pažymą, leidžiančią vairuoti: kažkiek laiko tenka pralaukti eilėje, kol pakliūvi pas šeimos gydytoją, iš jo – pas psichiatrą (gali būti ilgos eilės), jis gali pasiųsti išsitirti pas psichologą (pas jį irgi gali būti didžiulė eilė), o tada dėl išvados vėl pas psichiatrą, po jo – vėl registruotis pas šeimos gydytoją.

Gydytojų Lietuvoje mažėja, vairuotojų paskutiniais metais daugėja, reikalavimai griežtėja, todėl sveikatą besitikrinančių bus dar daugiau, eilės tik didės.

Mano nuomone, jei vairuotojui nekilo problemų vairuoti automobilį iki pasibaigė jo medicininės pažymos galiojimo terminas, labai labai maža tikimybė, kad vairuotojui kils sveikatos problemų, dėl ko jis negalės vairuoti automobilio dar sekančius šešis mėnesius (pasibaigus medicininės pažymos galiojimo terminui). Tokia tvarka leistų be įtampos pasitikrinti sveikatą esant bet kokioms eilėms pas sveikatos specialistus, taip pat derinant ir prie darbo (pvz., ilgai trunkančia komandiruote).

P.S.: jei į šią mano pastabą neatsižvelgsite, jums patiems ir jūsų giminaičiams ateityje kils keblumų dėl savalaikio periodinio vairuotojo sveikatos patikrinimo ir galiojančių vairuotojo teisių išsaugojimo.

Galima, aišku, samprotauti, kad sveikatą reikia pradėti tikrintis pusmečiu anksčiau, nei baigsis vairuotojo medicininės pažymos galiojimo terminas. Bet tokiu atveju bus didinamas tikrinimų dažnis, didės med. įstaigų apkrova. O ir kodėl reikėtų tokios sistemos, kur pasibaigus med. pažymos galiojimo terminui, vairuotojo pažymėjimo galiojimas būtų lyg kirviu nukirstas? Plastiška sistema būtų labiau priimtina, nei kategoriška.

 

Nepritarti

Vadovaujantis Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 22 str. 1 dalimi, teisė vairuoti motorines transporto priemones ar jų junginius su priekabomis, traktorius, savaeiges mašinas suteikiama Lietuvos Respublikoje gyvenantiems asmenims, kurių sveikatos būklė yra tinkama vairuoti tam tikros kategorijos motorinę transporto priemonę, traktorių, savaeigę mašiną. Pagal to paties straipsnio 4 dalį, vairuotojo pažymėjimai išduodami ne ilgesniam kaip 10 metų laikotarpiui, o teisė vairuoti C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE kategorijų transporto priemones galioja ne ilgiau kaip 5 metus nuo vairuotojo pažymėjimo išdavimo dienos. Vairuotojų sveikatos tikrinimo reikalavimų ir tvarkos aprašas, patvirtintas sveikatos apsaugos ministro 2000 m. gegužės 31 d. įsakymu Nr. 301, numato, kad tam tikroms asmenų grupėms sveikatą reikia tikrintis dažniau (pvz., kasmet arba 2 kartus per 1 metus) nei yra nustatytas vairuotojo pažymėjimo galiojimas, todėl vengiant laiku pasitikrinti sveikatą susidaro situacijos, kai vairuotojai turi galiojančius vairuotojų pažymėjimus, tačiau apie jų sveikatos būklę ir galimybę toliau vairuoti transporto priemones nieko nežinoma.

Pritarus siūlymui vairuotojo pažymėjimo galiojimą sustabdyti tik praėjus šešiems mėnesiams po vairuotojo medicininės pažymos galiojimo pabaigos, susidarytų situacija, kai vairavimui būtinų sąlygų neatitinkantis asmuo (nesant patvirtinimo, kad asmens sveikatos būklė yra tinkama vairuoti) galėtų naudotis galiojančiu dokumentu, kuriuo patvirtinama asmens teisė vairuoti transporto priemones. Toks reglamentavimas prieštarautų Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 22 straipsnio 1 dalies ir 13 straipsnio 18 dalies nuostatoms.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos

vadovybės apsaugos tarnyba

2022-08-03

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos tarnyba, pagal kompetenciją įvertinusi pateiktus derinti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2, 3, 10, 13, 15, 17, 19, 20, 22, 24, 27(1), 29, 30 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1445(2) ir Administracinių nusižengimų kodekso 28, 29, 71, 415, 416, 417, 420, 422, 423, 424, 426, 427, 428, 431, 589, 602, 603, 608, 611 ir 686 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1446(2), informuoja, kad pastabų ir pasiūlymų minėtiems projektams neturi.

 

Atsižvelgti

 

2.

Vidaus reikalų ministerija

2022-09-16

12

 

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė yra pateikusi Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2, 3, 10, 13, 15, 17, 19, 20, 22, 24, 271, 29, 30 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (reg. Nr. XIVP-1445(2) ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 28, 29, 71, 415, 416, 417, 420, 422, 423, 424, 426, 427, 428, 431, 589, 602, 603, 608, 611 ir 686 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (reg. Nr. XIVP-1446(2), kurie apima Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos ir kitų institucijų pateiktas teisinio reguliavimo iniciatyvas transporto priemonių eismo saugos srityje.

Informuojame, kad Vidaus reikalų ministerija 2022 m. rugsėjo 5 d. gavo Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos kreipimąsi su prašymu inicijuoti teisinio reglamentavimo pokyčius, susijusius su neteisėtu transporto priemonių žymėjimu ir jų dalyvavimu viešajame eisme. Kaip nurodo Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, praktikoje pasitaiko atvejų, kai Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – SEAKĮ) 2 straipsnio 65 dalyje nenurodytų institucijų transporto priemonėms naudojamos (jas nudažant ar apklijuojant) specialiąsias transporto priemones žyminčios dažymo schemos, spalvų deriniai, skiriamieji ženklai ir taip pažymėtos transporto priemonės klaidina visuomenę bei eismo dalyvius. Be to, neatmestina galimybė, kad tokios transporto priemonės gali būti panaudojamos nusikalstamiems tikslams. Pažymėtina, kad pasitaiko ir tokių atvejų, kai viešajame eisme dalyvauja Lietuvos Respublikoje įregistruotos transporto priemonės, kurioms naudojamas užsienio valstybių specialiųjų transporto priemonių žymėjimas. Manytina, kad esamas teisinis reglamentavimas nenumato aiškaus draudimo naudoti tokias transporto priemones viešajame eisme ir atsakomybės už specialiomis spalvomis ar simboliais pažymėtų, tačiau nepriskiriamų specialiosioms transporto priemonėms, transporto priemonių vairavimą.

Vidaus reikalų ministerijos nuomone, SEAKĮ turėtų būti numatytas aiškus draudimas viešajame eisme naudoti tokias transporto priemones. Atitinkamai Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse (toliau – ANK) turi būti numatyta administracinė atsakomybė už minėto draudimo nepaisymą.

Atsižvelgdami į išdėstytą problematiką ir įvertinę tai, kad Seime registruoti aktualūs SEAKĮ ir ANK pakeitimų projektai, siūlytume įvertinti galimybę minėtus projektus papildyti atitinkamomis nuostatomis. Pritarus galimybei dėl naujų pataisų inkorporavimo į SEAKĮ ir ANK projektus, keistinos nuostatos galėtų būti dėstomos taip:

SEAKĮ 25 straipsnio 8 dalies pakeitimas:

„8. Draudžiama Transporto transporto priemonėje draudžiama įrengti greitį matuoti trukdančias priemones ir daiktus, dalyvauti viešajame eisme transporto priemonėms, kurios nepriskirtos specialiosioms transporto priemonėms, tačiau yra su specialiaisiais šviesos ir (arba) garso signalais ir (arba) pažymėtos žymėjimu, kuris atitinka ar yra panašus į specialiųjų transporto priemonių žymėjimą.“

 

Pritarti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-20432, 3, 10, 13, 15, 17, 19, 20, 22, 24, 271, 29, 30 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1445(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Julius Sabatauskas, Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė, Irena Haase.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                           Stasys                                 Stasys Šedbaras                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja I. Leonavičiūtė