LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)

DĖL Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektO XIVP-348(2)

 

2022-06-29  Nr. 111-P- 25

Vilnius

 

 

1.   Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai: M. Danielė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Navickienė, M. Navickienę pavaduojantis J. Džiugelis, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, E. Zingerį pavaduojantis J. Gudauskas.

Komiteto biuras: Biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: Sveikatos apsaugos viceministrai D. Jankauskienė, A. Pečkauskas.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.  

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-27

1

2

 

 

1.    Projekto 1 straipsniu pildomos Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 15 straipsnio 6dalies nuostata, kad atestacijos tvarka turi būti suderinta su pagal Darbo kodeksą veikiančiais visais darbuotojų atstovais tarpusavyje nedera su Darbo kodekso 203–206 straipsniuose nustatytu reguliavimu dėl informavimo ir konsultavimo procedūrų, pagal kurias tik darbo taryba atstovauja visus darbuotojus, vykdant informavimo ir konsultavimo bei darbuotojų dalyvavimo sprendimų priėmime funkcijas (profesinės sąjungos informavimo ir konsultavimo funkcijas gali vykdyti tik tada, kai ji jungia daugiau kaip 1/3 darbuotojų ir darbo taryba nesudaroma). Pažymėtina, kad įstatymuose negali būti nustatytos taisyklės, nederančios su aukštesnę teisinę galią turinčiu Darbo kodeksu. Be to, siūloma nuostata tikslintina ir tuo aspektu, kad Darbo kodeksas nenustato būtinybės pasiekti bendrą sprendimą įvykdžius konsultacijas, t. y. kad atitinkamas sprendimas būtų suderintas su darbuotojų atstovais (paprasčiausiai turi būti įvykdytos darbuotojų informavimo ir konsultavimo procedūros Darbo kodekso nustatyta tvarka). Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Lietuvos Aukščiausiasis Teismas 2020 m. sausio 13 d. byloje Nr. e3K-3-117-687-2020 konstatavo, kad bendro „susitarimo nesudarymas, darbuotojų atstovų nesutikimas su numatomais darbdavio sprendimais savaime nereiškia informavimo ir konsultavimosi procedūrų nesilaikymo“ ir „tam tikrų profesinės sąjungos pasiūlymų dalinis priėmimas rodo darbdavio įsiklausymą į profesinės sąjungos atstovaujamų darbuotojų interesus“.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas: pakeisti 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Papildyti 15 straipsnį 6dalimi:

„61.Universitetų ligoninių sveikatos priežiūros specialistų kvalifikacijai, gebėjimams atlikti pareigybės aprašyme (pareiginėje instrukcijoje) nustatytas funkcijas ir pasiektiems veiklos rezultatams įvertinti ne dažniau kaip kas penkerius metus gali būti organizuojamos atestacijos. Atestacijos organizuojamos šioje dalyje ir universitetų ligoninių vadovų nustatyta ir įstaigose su pagal Darbo kodeksą veikiančiais visais darbuotojų atstovais suderinta tvarka, taikant informavimo ir konsultavimo procedūras Darbo kodekso nustatyta tvarka.  Laikotarpis, kai universitetų ligoninių sveikatos priežiūros specialistai buvo nėštumo ir gimdymo atostogose, tėvystės atostogose ir atostogose vaikui prižiūrėti, į atestacijos laikotarpį neįskaitomas. Jeigu atestacijos metu universiteto ligoninės sveikatos priežiūros specialistas įvertinamas nepatenkinamai, sudaromas jo veiklos rezultatų gerinimo planas, apimantis ne trumpesnį negu dviejų mėnesių laikotarpį. Pasibaigus šio plano įgyvendinimo laikotarpiui, organizuojama pakartotinė atestacija. Jeigu universiteto ligoninės sveikatos priežiūros specialisto veiklos rezultatų gerinimo plano vykdymo rezultatai pakartotinės atestacijos metu įvertinami nepatenkinamai, jis gali būti atleidžiamas iš pareigų. Universiteto ligoninių vadovų sudaromų atestacijų komisijų posėdžiuose stebėtojo teisėmis turi teisę dalyvauti vienas darbuotojų atstovavimą įgyvendinančių asmenų atstovas pagal Darbo kodeksą veikiančių visų darbuotojų atstovų paskirti asmenys.“

2.  

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-27

1

2

 

 

2.    Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektu yra siekiama tenkinti viešojo intereso apsaugą sveikatos apsaugos srityje – turėti aukščiausio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančius sveikatos priežiūros specialistus, kurie tokias paslaugas teiktų universiteto ligoninėje, nėra aišku, kodėl projekto 1 straipsniu pildomoje keičiamo įstatymo 15 straipsnio 61 dalyje siūloma nustatyti, kad universiteto ligoninės sveikatos priežiūros specialistas  gali būti atleidžiamas iš pareigų, jeigu veiklos rezultatų gerinimo plano vykdymo rezultatai pakartotinės atestacijos metu įvertinami nepatenkinamai. Svarstytina, ar šiuo atveju įstatyme neturėtų būti įtvirtinta imperatyvi teisės norma, pagal kurią toks specialistas turėtų būti atleidžiamas iš pareigų.

Pritarti

Žr. prie 1 TD pasiūlymo pateiktą formuluotę

3.  

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-27

1

2

 

 

3.    Projekto 1 straipsniu pildomoje keičiamo įstatymo 15 straipsnio 6dalyje siūloma nustatyti, kad universiteto ligoninių vadovų sudaromų atestacijų komisijų posėdžiuose turi teisę dalyvauti pagal Darbo kodeksą veikiančių visų darbuotojų atstovų paskirti asmenys. Pažymėtina, kad pagal Darbo kodekso 165 straipsnio 2 dalį darbuotojų atstovais laikomi profesinė sąjunga, darbo taryba ar darbuotojų patikėtinis, kurie remiantis Darbo kodekso 168 straipsnio 1 dalimi, pareigas paprastai atlieka darbo metu. Todėl atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar atestacijų komisijų posėdžiuose neturėtų dalyvauti vienas darbuotojų atstovavimą įgyvendinančių asmenų atstovas. Be to,  atkreipiame dėmesį, kad iš projekto nuostatų lieka neaišku, kokiomis teisėmis šie asmenys dalyvautų atestacijų komisijų posėdžiuose, t.y. ar stebėtojo teisėmis, ar patariamojo balso teise, ar kitomis teisėmis. Projekto nuostatas reikėtų papildyti, pašalinant šį neaiškumą.

Pritarti

Žr. prie 1 TD pasiūlymo pateiktą formuluotę

4.  

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-27

2

2

 

 

4.    Atsižvelgiant į tai, kad  universitetų ligoninių sveikatos priežiūros specialistai buvo priimti į darbą tam tikram terminui, bet ne kadencijai, siūlytume projekto 2 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių ,,priimti į darbą penkerių metų kadencijai“ įrašyti žodžius ,,priimti į darbą pagal terminuotas penkerių metų darbo sutartis“.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos universitetų ligoninių sveikatos priežiūros specialistai, priimti į darbą pagal terminuotas penkerių metų darbo sutartis kadencijai, įsigaliojus šiam įstatymui laikomi priimtais į darbą eiti atitinkamas pareigas neterminuotai.“

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Antanas Matulas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja Kristina Civilkienė