LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Sveikatos reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)
DĖL Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektO XIVP-348(2)
2022-06-29 Nr. 111-P- 25
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai: M. Danielė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Navickienė, M. Navickienę pavaduojantis J. Džiugelis, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, E. Zingerį pavaduojantis J. Gudauskas.
Komiteto biuras: Biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.
Kviestieji asmenys: Sveikatos apsaugos viceministrai D. Jankauskienė, A. Pečkauskas.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-27 |
1 |
2 |
|
|
1. Projekto 1 straipsniu pildomos Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 15 straipsnio 61 dalies nuostata, kad atestacijos tvarka turi būti suderinta su pagal Darbo kodeksą veikiančiais visais darbuotojų atstovais tarpusavyje nedera su Darbo kodekso 203–206 straipsniuose nustatytu reguliavimu dėl informavimo ir konsultavimo procedūrų, pagal kurias tik darbo taryba atstovauja visus darbuotojus, vykdant informavimo ir konsultavimo bei darbuotojų dalyvavimo sprendimų priėmime funkcijas (profesinės sąjungos informavimo ir konsultavimo funkcijas gali vykdyti tik tada, kai ji jungia daugiau kaip 1/3 darbuotojų ir darbo taryba nesudaroma). Pažymėtina, kad įstatymuose negali būti nustatytos taisyklės, nederančios su aukštesnę teisinę galią turinčiu Darbo kodeksu. Be to, siūloma nuostata tikslintina ir tuo aspektu, kad Darbo kodeksas nenustato būtinybės pasiekti bendrą sprendimą įvykdžius konsultacijas, t. y. kad atitinkamas sprendimas būtų suderintas su darbuotojų atstovais (paprasčiausiai turi būti įvykdytos darbuotojų informavimo ir konsultavimo procedūros Darbo kodekso nustatyta tvarka). Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Lietuvos Aukščiausiasis Teismas 2020 m. sausio 13 d. byloje Nr. e3K-3-117-687-2020 konstatavo, kad bendro „susitarimo nesudarymas, darbuotojų atstovų nesutikimas su numatomais darbdavio sprendimais savaime nereiškia informavimo ir konsultavimosi procedūrų nesilaikymo“ ir „tam tikrų profesinės sąjungos pasiūlymų dalinis priėmimas rodo darbdavio įsiklausymą į profesinės sąjungos atstovaujamų darbuotojų interesus“. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: pakeisti 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Papildyti 15 straipsnį 61 dalimi: „61.. Universitetų
ligoninių sveikatos priežiūros specialistų kvalifikacijai, gebėjimams atlikti
pareigybės aprašyme (pareiginėje instrukcijoje) nustatytas funkcijas ir
pasiektiems veiklos rezultatams įvertinti ne dažniau kaip kas penkerius metus
gali būti organizuojamos atestacijos. Atestacijos organizuojamos šioje dalyje
ir universitetų ligoninių vadovų nustatyta |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-27 |
1 |
2 |
|
|
2. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektu yra siekiama tenkinti viešojo intereso apsaugą sveikatos apsaugos srityje – turėti aukščiausio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančius sveikatos priežiūros specialistus, kurie tokias paslaugas teiktų universiteto ligoninėje, nėra aišku, kodėl projekto 1 straipsniu pildomoje keičiamo įstatymo 15 straipsnio 61 dalyje siūloma nustatyti, kad universiteto ligoninės sveikatos priežiūros specialistas gali būti atleidžiamas iš pareigų, jeigu veiklos rezultatų gerinimo plano vykdymo rezultatai pakartotinės atestacijos metu įvertinami nepatenkinamai. Svarstytina, ar šiuo atveju įstatyme neturėtų būti įtvirtinta imperatyvi teisės norma, pagal kurią toks specialistas turėtų būti atleidžiamas iš pareigų. |
Pritarti |
Žr. prie 1 TD pasiūlymo pateiktą formuluotę |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-27 |
1 |
2 |
|
|
3. Projekto 1 straipsniu pildomoje keičiamo įstatymo 15 straipsnio 61 dalyje siūloma nustatyti, kad universiteto ligoninių vadovų sudaromų atestacijų komisijų posėdžiuose turi teisę dalyvauti pagal Darbo kodeksą veikiančių visų darbuotojų atstovų paskirti asmenys. Pažymėtina, kad pagal Darbo kodekso 165 straipsnio 2 dalį darbuotojų atstovais laikomi profesinė sąjunga, darbo taryba ar darbuotojų patikėtinis, kurie remiantis Darbo kodekso 168 straipsnio 1 dalimi, pareigas paprastai atlieka darbo metu. Todėl atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar atestacijų komisijų posėdžiuose neturėtų dalyvauti vienas darbuotojų atstovavimą įgyvendinančių asmenų atstovas. Be to, atkreipiame dėmesį, kad iš projekto nuostatų lieka neaišku, kokiomis teisėmis šie asmenys dalyvautų atestacijų komisijų posėdžiuose, t.y. ar stebėtojo teisėmis, ar patariamojo balso teise, ar kitomis teisėmis. Projekto nuostatas reikėtų papildyti, pašalinant šį neaiškumą. |
Pritarti |
Žr. prie 1 TD pasiūlymo pateiktą formuluotę |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-27 |
2 |
2 |
|
|
4. Atsižvelgiant į tai, kad universitetų ligoninių sveikatos priežiūros specialistai buvo priimti į darbą tam tikram terminui, bet ne kadencijai, siūlytume projekto 2 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių ,,priimti į darbą penkerių metų kadencijai“ įrašyti žodžius ,,priimti į darbą pagal terminuotas penkerių metų darbo sutartis“. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos universitetų
ligoninių sveikatos priežiūros specialistai, priimti į darbą pagal
terminuotas penkerių metų darbo sutartis |
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Antanas Matulas
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja Kristina Civilkienė