LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO Nr. VIII-1881
2, 16 ir 67 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO (NR. XIIIP-2985)

 

 

2019-02-13  Nr. 108-P-5

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Rimantas Sinkevičius, Komiteto nariai: Antanas Baura, Zbignev Jedinskij, Andrius Kupčinskas, Gabrielius Landsbergis, Bronius Markauskas, Virgilijus Poderys, Jurgis Razma

Komiteto biuro patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Energetikos ministro patarėjas Rytis Kevėlaičius, Atsinaujinančios energetikos išteklių skyriaus vedėja Dovilė Almanytė, Atsinaujinančios energetikos išteklių skyriaus vyr. spec. Sergej Garbar, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos narė Viktorija Sankauskaitė, „Lietuvos energija“ UAB atstovai: Departamento vadovas Vytautas Kieras, Inovacijų ekspertas Vincentas Vitkauskas, Teisininkas Povilas Kazlauskas, AB „Energijos skirstymo operatorius“ atstovai: Didmeninės rinkos departamento direktorius Ramūnas Kiaulėnas, Paslaugų vystymo departamento direktorius Giedrius Kvedaravičius, Lietuvos saulės energetikos asociacijos viceprezidentas Andrius Karazinas, UAB Lietuvos energijos tiekimas Andrius Kiškis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-12-03

2

(16)

1,2

(9)

 

(1,2)

1. Projekto 2 straipsnio 1 ir 2 dalyse siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 16 straipsnio 9 dalies 1 ir 2 punktus ir juose nustatyti, jog leidimas gaminti elektros energiją išduodamas šio įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis asmenims, turintiems juose nurodytus dokumentus. Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad “siūloma atsisakyti nuostatos, numatančios, kad  asmenys, siekiantys gauti leidimą gaminti elektros energiją, Inspekcijai turi pateikti dokumentus, įrodančius, kad pastatytas naujas ar rekonstruotas elektros energetikos objektas yra užbaigtas Lietuvos Respublikos statybos įstatyme nustatyta tvarka ir sąlygomis, taip pat įrenginių techninės būklės patikrinimo pažymą, kurią išduoda pati Inspekcija. Toks teisinis reguliavimas yra perteklinis ir didinantis administracinę naštą, todėl šie pakeitimai prisidės prie su energetikos sistema susijusių ekonominių veiklų plėtros skatinimo ir verslo sąlygų gerinimo.” Abejotina, ar siūlomu pakeitimu bus pasiektas aiškinamajame rašte užsibrėžtas tikslas, nes projektu nesiūloma keisti kitų su leidimo gaminti elektros energiją išdavimu susijusių nuostatų:

1) galiojančio įstatymo 16 straipsnio 11 dalyje nustatyta: „Valstybinė energetikos inspekcija, atsižvelgdama į paskirstytosios gamybos ribotą apimtį ir galimą poveikį elektros energetikos sistemos patikimumui, kai elektros energijos gamybos įrenginių įrengtoji galia yra ne didesnė kaip 10 kW, išduoda leidimą gaminti elektros energiją Veiklos elektros energetikos sektoriuje leidimų išdavimo taisyklėse numatyta supaprastinta tvarka, jeigu asmuo pateikia prašymą ir šio straipsnio 9 dalies 2 punkte nurodytus dokumentus”;

2) galiojančio įstatymo 16 straipsnio 24 dalyje nustatyta, kad atsisakymai išduoti leidimus, nurodytus 16 straipsnio 1 dalyje, pateikiami ir tuo atveju, kai asmuo nepateikia bent vieno iš leidimui išduoti ar pratęsti leidimo galiojimo terminą reikalingų dokumentų arba pateikti duomenys yra neteisingi;

3) galiojančio įstatymo 16 straipsnio 25 dalyje nustatyta: „Jeigu pateikti ne visi šio straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nurodytiems leidimams išduoti reikalingi dokumentai arba pateikti duomenys yra neteisingi, taip pat jeigu jų nepakanka nustatyti, ar dokumentai atitinka nustatytus reikalavimus, Valstybinė energetikos inspekcija ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo prašymo registravimo leidimus išduodančioje institucijoje dienos praneša asmeniui, kad būtina pateikti trūkstamus dokumentus ar informaciją. <...>“

Be to, iš siūlomo reguliavimo neaišku, kokiu būdu leidimo gaminti elektros energiją prašantis asmuo turėtų informuoti Valstybinę energetikos inspekciją, jog jis atitinka įstatymo nustatytus reikalavimus ir „turi“ įstatyme nurodytus dokumentus.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, taip pat į tai, kad pagal Konstitucinio Teismo jurisprudenciją poįstatyminiai teisės aktai negali konkuruoti su įstatymo normomis, keisti ar sąlygoti jų turinio (Konstitucinio Teismo 1998 m. gegužės 6 d., 2002 m. rugpjūčio 21 d. nutarimai), projektas tobulintinas. Siūlytume įstatyme įtvirtinti reikalavimus, kuriuos turi atitikti prašantis  išduoti leidimą asmuo, o ne vardinti, kokius jis turi turėti dokumentus, taip pat nustatyti taisyklę, jog Valstybinė energetikos inspekcija gali reikalauti tik tų dokumentų ir informacijos, kurių ji neturi ir kurių nėra valstybės registruose ar kitose valstybės informacinėse sistemose. Be to, Valstybinei energetikos inspekcijai turi būti suteikta teisė neatlygintinai gauti duomenis iš valstybės registrų ir kitų valstybės informacinių sistemų, kurių jai reikia deleguotoms funkcijoms įgyvendinti.

Pritarti iš dalies

Įvertinus tai, jog asmenims, siekiantiems gauti leidimą gaminti elektros energiją, nereikės fiziškai pateikti įstatymo projekte nurodytų dokumentų, o nuostatos, jog viešojo administravimo subjektas gali reikalauti tik tų dokumentų ir informacijos, kurių nėra valstybės registruose ar kitose valstybės informacinėse sistemose yra įtvirtintos Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, todėl tokių nuostatų nustatymas Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme būtų perteklinis.

 

Projekto Nr. XIIIP-2985

2 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 16 straipsnio 9 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

,,1) turintiems dokumentus, įrodančius, kad kurių pastatytas naujas ar rekonstruotas elektros energetikos objektas yra užbaigtas Lietuvos Respublikos statybos įstatyme (toliau – Statybos įstatymas) nustatyta tvarka ir sąlygomis;“.

2. Pakeisti 16 straipsnio 9 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

,,2) turintiems dokumentus, įrodančius, kad kurių elektros energijos gamybos įrenginiai yra išbandyti ir tinkami eksploatuoti;“.

3. Pakeisti 16 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

„10. Leidimas gaminti elektros energiją nereikalingas, jeigu asmuo numato gaminti elektros energiją ne didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios elektros energijos gamybos įrenginiuose tik savo reikmėms ir ūkio poreikiams, nepatiekiant elektros energijos į elektros tinklus, taip pat jeigu asmuo atitinka šio įstatymo 2 straipsnio 9 dalies nuostatas ir numato gaminti elektros energiją ne didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos įrenginiuose.“

4. Pakeisti 16 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,11. Valstybinė energetikos inspekcija, atsižvelgdama į paskirstytosios gamybos ribotą apimtį ir galimą poveikį elektros energetikos sistemos patikimumui, kai elektros energijos gamybos įrenginių įrengtoji galia yra ne didesnė kaip 10 kW, išduoda leidimą gaminti elektros energiją Veiklos elektros energetikos sektoriuje leidimų išdavimo taisyklėse numatyta supaprastinta tvarka, jeigu asmuo pateikia prašymą, kuriame pateikiama informacija apie šio straipsnio 9 dalies 2 punkte nurodytų dokumentų išdavimą.

4 5. Pakeisti 16 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,14. Leidimas plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus nereikalingas, jeigu asmuo numato statyti ar įrengti elektros energijos gamybos įrenginius, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 30 kW, ir juose gaminti elektros energiją tik savo reikmėms ir ūkio poreikiams, nepatiekiant elektros energijos į elektros tinklus, taip pat jeigu asmuo atitinka šio įstatymo 2 straipsnio 9 dalies nuostatas arba siekia tapti gaminančiu vartotoju ir numato statyti ar įrengti elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos įrenginius, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 30 kW. Asmuo, numatantis statyti ar įrengti ne didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios elektros energijos gamybos įrenginius ir juose gaminti elektros energiją tik savo reikmėms ir ūkio poreikiams, nepatiekiant elektros energijos į elektros tinklus, taip pat asmuo, atitinkantis šio įstatymo 2 straipsnio 9 dalies nuostatas arba siekiantis tapti gaminančiu vartotoju ir numatantis statyti ar įrengti ne didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos įrenginius, Veiklos elektros energetikos sektoriuje leidimų išdavimo taisyklėse nustatyta tvarka apie tai privalo informuoti tinklų operatorių.“

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-12-03

3

(67)

 

(8)

 

2. Projekto 3 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 67 straipsnio 8 dalį ir joje nustatyti tinklų operatorių sąnaudų, susijusių su gaminančio vartotojo ar asmens, siekiančio tapti gaminančiu vartotoju, elektros įrenginių prijungimu prie elektros tinklų, paskirstymo tvarką. Atsižvelgdami į keičiamo įstatymo ir Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo, kurio pakeitimo projektas teikiamas kartu su analizuojamu projektu (reg. Nr. XIIIP-2984), reguliavimo dalyką, taip pat į Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 6 punkte įtvirtintą teisėkūros aiškumo principą, siūlytume analizuojamas projekto nuostatas perkelti į Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymą, o vietoj jų keičiamame įstatyme įrašyti atitinkamą nuorodą į Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymą.

Pritarti

Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 2, 16, 22, 34, 40, 46, 67, 74 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 211 straipsniu įstatymo Nr. XIII-1891 pakeitimus.

 

Projekto Nr. XIIIP-2985

3 straipsnis. 67 straipsnio pakeitimas

Pakeisti Papildyti 67 straipsnio straipsnį 8 dalį ir ją išdėstyti taip dalimi:

,,8. Tinklų operatorių sąnaudos, susijusios su gaminančio vartotojo ar asmens, siekiančio tapti gaminančiu vartotoju, elektros įrenginių prijungimu prie elektros tinklų, paskirstomos tarp gaminančio vartotojo ar asmens, siekiančio tapti gaminančiu vartotoju, ir tinklų operatoriaus Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Ekonomikos komitetas

201

11

12

13

 

 

Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo teisės departamento pastabas Elektros energetikos įstatymo projektui Nr. XIIIP-2985.

 

Pasiūlymas: Siūloma projekto nuostatas dėl gaminančių vartotojų ar asmenų, siekiančių tapti gaminančiais vartotojais, elektros įrenginių prijungimo sąnaudų paskirstymo perkelti į Atsinaujinančių išteklių energetikos projekto Nr. XIIIP-2984 201 straipsnį, papildant jį 11 ir 12 dalimis, o buvusią 11 dalį laikyti 13 dalimi.

Projekto Nr. XIIIP-2984

4 straipsnis. 201 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 201 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

<...>

11. Tinklų operatorių sąnaudos, susijusios su gaminančio vartotojo ar asmens, siekiančio tapti gaminančiu vartotoju, elektros įrenginių prijungimu prie elektros tinklų, paskirstomos tokia tvarka:

1) kai prijungiami elektros vartojimo ir gamybos  įrenginiai, buitiniai vartotojai, įskaitant ir pažeidžiamus vartotojus, apmoka 20 procentų skirstomųjų tinklų operatoriaus sąnaudų, o kiti vartotojai – 40  procentų skirstomųjų tinklų operatoriaus sąnaudų, arba moka pagal šį dydį apskaičiuotą ir Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos patvirtintą įkainį;

2) kai prijungiami elektros gamybos įrenginiai, o elektros vartojimo įrenginiai yra prijungti prie skirstomųjų tinklų, vartotojai apmoka 100 procentų skirstomųjų tinklų operatoriaus sąnaudų, arba moka pagal šį dydį apskaičiuotą ir Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos patvirtintą įkainį;

3) kai prijungiami elektros energijos gamybos įrenginiai, kurių prijungimo prie elektros tinklų taškas nesutampa su elektros energijos vartojimo vietos prijungimo tašku, vartotojai apmoka 100 procentų skirstomųjų tinklų operatoriaus sąnaudų, arba moka pagal šį dydį apskaičiuotą ir Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos patvirtintą įkainį.

12. Skirstomųjų tinklų operatoriaus sąnaudos, nurodytos šio straipsnio 11 dalyje, apima ir perdavimo sistemos operatoriaus sąnaudas, patiriamas dėl elektros perdavimo tinklų plėtros ar atnaujinimo, susijusio su gaminančio vartotojo ar asmens, siekiančio tapti gaminančiu vartotoju elektros įrenginių prijungimu prie skirstomųjų tinklų. Tokias perdavimo sistemos operatoriaus sąnaudas gaminantis vartotojas ar asmuo, siekiantis tapti gaminančiu vartotoju, taikant šio straipsnio 11 dalyje nustatytą sąnaudų paskirstymo tvarką, apmoka skirstomųjų tinklų operatoriui, o skirstomųjų tinklų operatorius padengia perdavimo sistemos operatoriui 100 procentų visų perdavimo sistemos operatoriaus sąnaudų, patirtų prijungiant gaminančio vartotojo ar asmens, siekiančio tapti gaminančiu vartotoju, nurodytų šio straipsnio 11 dalies 2 ir 3 punktuose, elektros įrenginius, arba 40 procentų visų perdavimo sistemos operatoriaus sąnaudų, patirtų prijungiant gaminančio vartotojo ar asmens, siekiančio tapti gaminančiu vartotoju, nurodytų šio straipsnio 11 dalies 1 punkte, išskyrus buitinius ir pažeidžiamus vartotojus, elektros įrenginius. Likusi nepadengta perdavimo sistemos operatoriaus sąnaudų dalis laikoma perdavimo sistemos operatoriaus tinklų plėtros išlaidomis.

1113. Gaminančių vartotojų kaupimo laikotarpis taikomas iki 2040 m. balandžio 1 d.“.

Pritarti

 

 

6.1. Sprendimas: pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui tobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Ekonomikos komiteto siūlymus, kuriems pritarė Komitetas.

6.2. Pasiūlymai: -.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Virgilijus Poderys.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Rimantas Sinkevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Žilvinas Klimka