LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADVOKATŪROS ĮSTATYMO NR. IX-2066 7, 8, 13, 44, 56 IR 60 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

Įstatymo PROJEKTO  NR. XIVP-3826

 

2024-10-09 Nr. 102-P-36

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojanti Morgana Danielė, Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Žana Jerochovienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Teisingumo ministerijos atstovai: viceministrė Gabija Grigaitė-Daugirdė, Teisinių paslaugų politikos grupės vadovė Aurelija Giedraitytė ir šios grupės vyresnioji patarėja Neringa Keršienė, vyresnioji patarėja Aurelija Pauliukaitė, vyresnioji patarėja Božena Rus, vyresnioji patarėja Vaida Rudėnaitė, patarėja Audronė Varnagirė, Lietuvos advokatūros Teisės grupės vadovė Sandra Zajančauskaitė, Lietuvos notarų rūmų prezidentas Marius Stračkaitis ir administracijos teisininkė Sima Sakalauskaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

1

2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.      Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2016 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. V-1075 (2021 m. liepos 19 d. įsakymo Nr. V-1298 redakcija) patvirtintu Studijų krypčių ir krypčių grupių, pagal kurias vyksta studijos aukštosiose mokyklose, sąrašu, socialinių mokslų studijų krypčių grupė ir teisės studijų krypčių grupė yra dvi skirtingos studijų krypčių grupės, todėl tikslintinas projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo Advokatūros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 6 punktas, detalizuojant, kurios studijų krypčių grupės (socialinių mokslų ar teisės) mokslo daktaro laipsnį turi turėti advokatu siekiantis tapti asmuo.

Nepritarti

Formuluotė „turi turėti socialinių mokslų srities teisės krypties mokslo daktaro laipsnį“ suderinta su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija. Mokslo krypčių klasifikatoriuje teisė yra priskirta socialiniams mokslams, žr. Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. vasario 6 d. įsakymą Nr. V-93 „Dėl Mokslo krypčių ir Meno krypčių klasifikatorių patvirtinimo“.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

7

 

 

2

3-5 N

 

2. Projekto 7 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „Šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo 8 straipsnio nuostatos taikomos tais atvejais, kai jame nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos“. Vertinamoji projekto nuostata nėra pakankamai aiški, todėl gali kilti įstatymo taikymo problemų. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 8 straipsnį ir nustatytus naujus reikalavimus advokatų nepriekaištingai reputacijai. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 8 straipsnyje siūlomi nustatyti nauji reikalavimai advokatų nepriekaištingai reputacijai, atsižvelgiant į projekto 7 straipsnio 1 dalies nuostatas, įsigaliotų 2024 m. rugsėjo 1 d. Pažymėtina, kad nepriekaištingos reputacijos reikalavimai yra taikomi tiek asmenims, siekiantiems būti pripažintais advokatais, tiek esamiems advokatams. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokie reikalavimai nepriekaištingai reputacijai būtų taikomi asmenims, siekiantiems tapti advokatais, kai sprendimas dėl jų pripažinimo advokatais, įsigaliojus įstatymui, dar nebūtų priimtas, t. y. nėra aišku, ar būtų taikomi nepriekaištingos reputacijos reikalavimai, nustatyti galiojančio keičiamo įstatymo 8 straipsnyje, ar jau būtų taikomi nauji reikalavimai. Be to, projekto 7 straipsnio 2 dalies nuostata, kad keičiamo įstatymo 8 straipsnio nuostatos (nauji reikalavimai nepriekaištingai reputacijai) būtų „taikomos tais atvejais, kai jame nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos“ gali būti aiškinama nevienodai dėl jų taikymo advokatams, kurie pripažinti advokatais iki įstatymo įsigaliojimo. Nėra aišku, ar visi nauji keičiamo įstatymo 8 straipsnyje siūlomi nustatyti reikalavimai nepriekaištingai reputacijai būtų taikomi advokatams, pripažintais advokatais iki įstatymo įsigaliojimo, ar taikomi tik tuo atveju, jeigu atsiranda šiame straipsnyje nurodyta aplinkybė, o kitu atveju to straipsnio nuostatos minėtiems advokatams nėra taikomos. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, svarstytina, ar projekto 7 straipsnio 2 dalies nuostatų dėl įstatymo taikymo nereikėtų patikslinti, aiškiai įvardinant, kurios keičiamo įstatymo nuostatos dėl nepriekaištingos reputacijos būtų taikomos asmenims, pateikusiems prašymus pripažinti advokatais iki įstatymo įsigaliojimo, taip pat esamiems advokatams.

Pritarti

Tikslinti įstatymo taikymo nuostatas, taip pat koreguoti Projekte numatytą įstatymo įsigaliojimo datą ir Projekto 7 straipsnio nuostatas išdėstyti taip:

7 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

1. Šis įstatymas įsigalioja 20245 m. rugsėjo sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo
8 straipsnio nuostatos taikomos tais atvejais, kai jame nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos vertinant asmenų, pateikusių prašymus pripažinti advokatais, įrašyti į Lietuvos praktikuojančių advokatų sąrašą ar į Lietuvos advokatų padėjėjų sąrašą, įregistruoti į Trečiųjų šalių teisininkų, turinčių teisę teikti teisines paslaugas Lietuvos Respublikoje, sąrašą, (toliau kartu – prašymus pateikę asmenys) nepriekaištingą reputaciją taikomos Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo 8 straipsnio nuostatos, galiojusios iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, išskyrus atvejus, kai šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstytame Advokatūros įstatymo 8 straipsnyje nurodytos aplinkybės yra atsiradusios po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos Lietuvos advokatūros pradėtos nepriekaištingos reputacijos vertinimo procedūros tęsiamos vadovaujantis pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusiu Advokatūros įstatymo 8 straipsniu, išskyrus šio straipsnio 5 dalyje nurodytą atvejį.

4. Po šio įstatymo įsigaliojimo dienos vertinant prašymus pateikusių asmenų nepriekaištingą reputaciją taikomos šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstyto Advokatūros įstatymo 8 straipsnio nuostatos.

5. Asmenų, įrašytų į asmenų, pripažintų advokatais, sąrašą, į Lietuvos praktikuojančių advokatų sąrašą ir į Lietuvos advokatų padėjėjų sąrašą, bei asmenų, įregistruotų į Europos Sąjungos valstybių narių teisininkų, turinčių teisę teikti nuolatines teisines paslaugas Lietuvos Respublikoje, sąrašą ir į Trečiųjų šalių teisininkų sąrašą nepriekaištinga reputacija vertinama vadovaujantis šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstytu Advokatūros įstatymo 8 straipsniu, kai jame nurodytos aplinkybės yra atsiradusios po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos advokatūra

2024-09-30

1

2

 

Lietuvos advokatūros žiniomis, Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas (toliau - Komitetas), 2024 m. spalio 2 d. vyksiančiame Komiteto posėdyje, ketina svarstyti 2024 m. gegužės
24 d. registruotą Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo Nr. IX-2066 (toliau - Advokatūros įstatymas) 7, 8,13, 44,56 ir 60 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą, Reg. Nr. XIVP-3826 (toliau - Įstatymo projektas). Atsižvelgiant į tai, šiuo raštu Lietuvos advokatūra Komitetui teikia pastabas ir pasiūlymus dėl Įstatymo projekto.

Dėl tyčinių baudžiamųjų nusižengimų

Įstatymo projekte 1 straipsnio 2 dalyje ir Įstatymo projekto 2 straipsnyje 1 dalies 5 punkte siūloma nustatyti, kad asmuo negali būti pripažįstamas advokatu ir nelaikomas esąs nepriekaištingos reputacijos tais atvejais, kai jis yra padaręs tyčinį baudžiamąjį nusižengimą konkrečiai apibrėžtose srityse, formuluojant šias nuostatas taip:

„<...>fizinis asmuo negali būti pripažįstamas advokatu, jeigu jis yra padaręs tyčinius baudžiamuosius nusižengimus valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams, teisingumui, nuosavybei, turtinėms teisėms ir turtiniams interesams ar finansų sistemai <   >“, „padarė tyčinį baudžiamąjį nusižengimą valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams, teisingumui, nuosavybei, turtinėms teisėms ir turtiniams interesams ar finansų sistemai <...>“.

Lietuvos advokatūros nuomone, vien tai, kad baudžiamasis nusižengimas buvo padarytas tyčia, parodo didesnį padaryto baudžiamojo nusižengimo pavojingumą ir atitinkamai griežtesnį asmens reputacijos atstatymo vertinimą.

Įstatymo projektu siūlytina atsisakyti išskirti konkrečias tyčinių baudžiamųjų nusižengimų sritis, nes tokiu atveju asmenys padarę Įstatymo projekte neįvardintus baudžiamuosius nusižengimus, galės būti pripažinti advokatais ir vertinami kaip turintys nepriekaištingą reputaciją. Pavyzdžiui, asmuo galės siekti tapti advokatu, kuris buvo nuteistas už pornografinio turinio demonstravimą, reklamavimą (BK 309 straipsnio 4 dalis) arba pažeidė teisėtai turimo šaunamojo ginklo, šaudmenų, sprogmenų ar sprogstamųjų medžiagų laikymo, nešiojimo ar gabenimo taisykles, kai dėl to kitas asmuo neteisėtai jais pasinaudojo (BK 255 straipsnio 1 dalis) ir kt.

Siekiant tokių atvejų išvengti, siūlytina Įstatymo projektu nustatyti, kad asmuo negali būti pripažįstamas advokatu ir laikomas nepriekaištingos reputacijos, kai jis yra padaręs tyčinį baudžiamąjį nusižengimą, t. y. tyčinių baudžiamųjų nusižengimų neišskiriant į konkrečias sritis, išdėstant Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalies ir Įstatymo projekto 2 straipsnyje 1 dalies 5 nuostatas taip:

„6) <...> išskyrus asmenis, padariusius nusikaltimus ar tyčinius baudžiamuosius nusižengimus valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams, teisingumui, nuosavybei, turtinėms teisėms ir turtiniams interesams ar finansų sistemai, - jeigu išlaikė advokatų veiklos organizavimo egzaminą;“;

„5) padarė tyčinį baudžiamąjį nusižengimą valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams, teisingumui, nuosavybei, turtinėms teisėms ir turtiniams interesams ar finansų sistemai ir: <...>“.

Pritarti

 

2.

Lietuvos advokatūra

2024-09-30

2

 

 

Dėl Projekto įsigaliojimo

Pažymėtina, kad Lietuvos advokatūra ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija darbine tvarka suderino tokią Įstatymo projekto įsigaliojimo tvarką:

„1. Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. rugsėjo 1 d. {nuspręsti dėl naujos datos}

2. Šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo 8 straipsnio nuostatos taikomos tais atvejais, kai jam e nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

3. Asmenų, pateikusių prašymus pripažinti advokatais, įrašyti į Lietuvos praktikuojančių advokatų sąrašą ar į Lietuvos advokatų padėjėjų sąrašą, įregistruoti į Europos Sąjungos valstybių narių teisininkų, turinčių teisę teikti nuolatines teisines paslaugas Lietuvos Respublikoje, sąrašą ar į Trečiųjų šalių teisininkų, turinčių teisę teikti teisines paslaugas Lietuvos Respublikoje, sąrašą (toliau kartu - prašymus pateikę asmenys) iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, nepriekaištingos reputacijos vertinimui taikomos Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo 8 straipsnio nuostatos, galiojusios iki šio įstatymo įsigaliojimo, išskyrus atvejus, kai šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstytame Advokatūros įstatymo 8 straipsnyje nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos Lietuvos advokatūros pradėtos nepriekaištingos reputacijos vertinimo procedūros tęsiamos (arba baigiamos ir sprendimai priimami) vadovaujantis pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusiu Advokatūros įstatymo 8 straipsniu, išskyrus šio straipsnio 5 dalyje nurodytą atvejį.

5. Po šio įstatymo įsigaliojimo dienos prašymus pateikusių asmenų nepriekaištingos reputacijos vertinimui taikomos šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstyto Advokatūros įstatymo 8 straipsnio nuostatos.

6. Asmenų, įrašytų į asmenų, pripažintų advokatais, sąrašą, į Lietuvos praktikuojančių advokatų sąrašą ir į Lietuvos advokatų padėjėjų sąrašą, bei asmenų, įregistruotų į Europos Sąjungos valstybių narių teisininkų, turinčių teisę teikti nuolatines teisines paslaugas Lietuvos Respublikoje, sąrašą ir į Trečiųjų šalių teisininkų sąrašą nepriekaištinga reputacija vertinama vadovaujantis šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstytu Advokatūros įstatymo 8 straipsniu, kai jame nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos. “.

Atkreiptinas dėmesys, kad tokia Įstatymo projekto įsigaliojimo tvarka aiškiai apibrėžtų pradėtos nepriekaištingos reputacijos vertinimo procedūros tęstinumą ir užbaigtumą.

Atsižvelgus į šiame rašte išdėstytas pastabas, Lietuvos advokatūra daugiau pastabų dėl siūlomo Įstatymo projekto neturi ir iš esmės, Įstatymo projektu siūlomam įtvirtinti teisiniam reguliavimui, pritaria.

Pritarti

Nustatyta vėlesnė įstatymo įsigaliojimo data - 2025 m. sausio 1 d.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-3826(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                                          Irena Haase

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Jurgita Janušauskienė