LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 110, 112, 113, 1131, 351 IR 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-4012
2024-10-16 Nr. 102-P-38
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Žana Jerochovienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Kviestieji asmenys: Aplinkos viceministrė Giedrė Ričkutė, Aplinkos ministerijos Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vyresnioji patarėja, vykdanti grupės vadovo funkcijas Algė Staniūnaitė-Tonkich, Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vyresnioji patarėja Erika Giedraitienė, Architektūros ir inovacijų politikos grupės analitikė Daiva Vencienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-07-04 |
2 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Atsižvelgiant į Administracinių nusižengimų kodekso (toliau - ANK) normų konstrukciją, projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 112 straipsnio 1 dalyje žodžius „žemės savininkams ar kitiems žemės naudotojams“ iš pažeidimo dispozicijos reikėtų perkelti į šio pažeidimo sankciją ir juos įrašyti po žodžio „baudą“.
|
Pritarti |
ANK 112 straipsnio 1 dalis dėstytina taip: „1. Nesiėmimas priemonių, skirtų sunaikintiems ar sugadintiems
riboženkliams atkurti, užtraukia įspėjimą arba baudą žemės savininkams ar kitiems žemės naudotojams nuo septyniasdešimt iki vieno šimto keturiasdešimt eurų.“
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-07-04 |
5 |
3 |
|
2. Projekto 5 straipsnio 3 dalimi ANK 351 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad naujo ypatingo statinio savavališka statyba užtraukia baudą nuo 4350 iki 8700 eurų. Šiose projekto nuostatose siūlomas nustatyti sankcijos maksimalus dydis nedera su ANK 25 straipsnio 2 dalimi, pagal kurią „pagal šį kodeksą asmeniui gali būti skiriama ne mažesnė negu dešimt ir ne didesnė negu šeši tūkstančiai eurų bauda“. Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad ANK 351 straipsnio 10 dalyje, kurios projektu nesiūloma keisti, nustatyta, kad „šio straipsnio 9 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo penkių tūkstančių penkių šimtų iki šešių tūkstančių eurų“, t. y. už pakartotinį nusižengimą nustatytas sankcijos maksimalus dydis būtų mažesnis nei už pirmą kartą padarytą nusižengimą. Atsižvelgiant į tai, projekto 5 straipsnio 3 dalimi keičiamo ANK 351 straipsnio 9 dalies sankcijos maksimalų dydį reikėtų suderinti su ANK 25 straipsnio 2 dalimi bei sankcijoje nustatyti tokias jos ribas, kurios būtų mažesnės nei ANK 351 straipsnio 10 dalyje nustatytos sankcijos ribos.
|
Pritarti |
Keistinas sankcijoje nustatytos baudos dydis. Projekto 5 straipsnio 3 dalimi keičiamą ANK 351 straipsnio 9 dalį išdėstyti taip: "9. Naujo ypatingojo statinio savavališka statyba užtraukia
baudą nuo
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-07-04 |
6 |
2 |
|
3. Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra svarstomas Administracinių nusižengimų kodekso 271, 276, 426 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-3934, kurio 4 straipsnio 3 dalimi keičiamo ANK 589 straipsnio 67 punktą siūloma išdėstyti kiek kitaip nei teikiamame projekte. Atsižvelgiant į tai, abiejų projektų nuostatos derintinos tarpusavyje.
|
Pritarti |
Pastaboje minimame projekte nustatoma vėlesnė įstatymo įsigaliojimo data nei svarstomame įstatymo projekte. Pritarus svarstomo įstatymo projekto nuostatoms, atitinkamai turės būti koreguojamos įstatymo projekto Nr. XIVP-3934 nuostatos. |
4. |
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė |
5 |
|
|
Įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo ANK 351 straipsnio pataisos pateiktos ne galiojančios redakcijos pagrindu. 2024 m. gegužės 9 d. yra priimtas Administracinių nusižengimų kodekso 351, 352, 353, 354, 355, 357, 358, 359 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIV-2622, keitęs ANK 351 straipsnį. Galiojančioje redakcijoje vietoj žodžių „naujo ypatingo“, „naujo neypatingo“ vartotini „naujo ypatingojo“, „naujo neypatingojo“. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos apsaugos ministerijos 2024-09-05 |
|
|
|
Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba) informuoja, kad įvertino iš Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos po Lietuvos Respublikos Seimo Kaimo reikalų komiteto 2024 m. rugpjūčio 20 d. posėdžio gautą ir pagal Nacionalinės žemės tarnybos pastabas ir pasiūlymus patikslintą Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 2, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 22, 23, 29, 32, 34, 35, 37, 40, 41, 43, 45, 47, 54, 55, 56, 64, 66 straipsnių ir VI1 skyriaus pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Žemės įstatymo projektas). Pažymime, kad patikslintam Žemės įstatymo projektui ir kitiems lydimiesiems įstatymų projektams (Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 17, 18, 20, 28 ir 45 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 421 straipsniu įstatymui, Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatymo Nr. I-1607 8, 9, 10 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui, Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 110, 112, 113, 1131, 351 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui) pastabų neturime. |
Atsižvelgti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
str. |
str. d. |
p. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Seimo narys Simonas Gentvilas 2024-10-11 |
6 |
1(N) |
|
|
Argumentai: 1. Nuo 2024 m. sausio 1 d. žemės naudojimo valstybinę priežiūrą vykdo Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos (toliau – VTPSĮ) (Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. 349 (Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2023 m. gruodžio 13 d. įsakymo Nr. D1-409 redakcija), 8.3 papunktis), kurią iki 2023 m. gruodžio 31 d. vykdė Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos (toliau – NŽT). 2. Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos (toliau – Departamentas) iš esmės vykdo aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę (Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo (toliau – AAVKĮ) 6 straipsnis), kuris pagal kompetenciją kontroliuoja fizinių ir juridinių asmenų veiklą, siekdamas užtikrinti teisėtumą ir teisėtvarką aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityse (AAVKĮ 3 straipsnio 1 dalis). 3. Vertinant istorinius Administracinių nusižengimų registro duomenimis matyti, kad administracinę atsakomybę už savavališką žemės, miško, vandens telkinių užėmimą arba naudojimą (Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 110 straipsnis); nesiėmimą priemonių, skirtų sunaikintiems ar sugadintiems riboženkliams atkurti (ANK 112 straipsnis); žemės sklypų naudojimą ne pagal nustatytą pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą, taip pat trukdymą žemės naudotojui naudoti žemę pagal nustatytą pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą (ANK 261 straipsnis) taikė tuo metu už valstybinę žemės kontrolę buvusi atsakinga institucija – NŽT. 4. Administracinių nusižengimų registro duomenimis, atsakomybė fiziniams asmenims už ANK 110, 112 ir 261 straipsniuose padarytus administracinius nusižengimus (iki 2024 m. sausio 1 d.) NŽT taikyta sekančiai:
5. Šiuo metu galiojančiame ANK 589 straipsnio 31 punkte nustatyta, kad už šio kodekso 110, 112, 261 straipsniuose nustatytus administracinius nusižengimus administracinę atsakomybę taiko ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai. 6. Administracinių nusižengimų registro duomenimis, atsakomybė fiziniams asmenims už ANK 110, 112 ir 261 straipsniuose padarytus administracinius nusižengimus Departamente (iki 2024 m. sausio 1 d.) taikyta sekančiai:
7. Taigi, atsižvelgiant į tai, kad nuo 2024 m. sausio 1 d. žemės naudojimo valstybinė priežiūra yra viena iš VTPSI funkcijų, kurią iki 2023 m. gruodžio 31 d. vykdė NŽT, o Departamento pagrindinė funkcija vykdyti aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, ir siekiant aiškiai atskirti Departamento ir VTPSI kompetenciją atliekant administracinių nusižengimų tyrimus dėl ANK 110, 112 ir 261 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų, siūloma Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 110, 112, 113, 351 ir 589 straipsnių pakeitimo ir 113¹ straipsnio pripažinimo netekusiu galios pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP - 4012 6 straipsnį papildyti 3 dalimi, pakeičiant ANK 589 straipsnio 31 punktą, iš jo išbraukiant 110, 112 ir 261 straipsnius. Pasiūlymas: Papildyti 6 straipsnį 3 dalimi: „3. Pakeisti 589 straipsnio 31 punktą ir jį išdėstyti taip: 31) aplinkos apsaugos
valstybinės kontrolės pareigūnai – dėl šio kodekso 48 straipsnio 1, 2 dalyse,
92 straipsnio 1 dalyje,
|
Pritarti iš dalies |
Projekto 6 straipsnis pildytinas ne 3, bet nauja 1 dalimi, atitinkamai pernumeruojant kitas dalis. Projekto 6 straipsnio 1 dalis dėstytina taip: “1. Pakeisti 589 straipsnio 31 punktą ir jį išdėstyti taip: „31) aplinkos apsaugos
valstybinės kontrolės pareigūnai – dėl šio kodekso 48 straipsnio 1, 2 dalyse,
92 straipsnio 1 dalyje,
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena Haase
Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė