PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL VALSTYBINĖS KALBOS POLITIKOS 2023–2030 METŲ GAIRIŲ“ PROJEKTO NR. XIVP-2684

 

2023-06-08

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

 

 

 

Tautinės mažumos yra neatsiejama mūsų visuomenės dalis, su Lietuva susijusi ilgalaikiais istoriniais ir kultūriniais saitais. Jos prisidėjo kuriant Lietuvos valstybę ir ginant jos laisvę bei Nepriklausomybę. Sąjūdžio laikais visų Lietuvoje gyvenančių tautybių piliečiai įsijungė į tautinio atgimimo judėjimą: palaikė referendumą dėl sovietinės kariuomenės išvedimo iš Lietuvos, stovėjo Baltijos kelyje, gynė šalies Nepriklausomybę per 1991 m. sausio įvykius ir rugpjūčio pučo metu.

Remiantis Lietuvos Respublikos 2021 m. visuotinio gyventojų ir būstų surašymo rezultatais, 2021 m. Lietuvoje gyveno 2 mln. 810 tūkst. gyventojų, iš kurių 432 tūkst. yra tautinių mažumų atstovai. Tai sudaro apie 15 proc. visų Lietuvos gyventojų.

Lietuvoje, kaip ir daugelyje kitų Europos Sąjungos valstybių narių (pvz., Estijoje, Lenkijoje, Čekijoje, Slovakijoje, Vokietijoje, Suomijoje, Švedijoje, Rumunijoje ir kt.) veikia platus valstybinių mokyklų, kuriose ugdoma tautinių mažumų kalba tinklas. Jos ženkliai prisideda prie tautinių mažumų atstovų tautinės ir kultūrinės tapatybės išsaugojimo bei leidžia tautinių bendrijų mokiniams puoselėti savo tautinį, etninį ir kalbinį identitetą, mokytis gimtosios kalbos, istorijos ir kultūros, kartu ugdydamos ir Lietuvai lojalius piliečius. Neabejotinai, kaip ir mokyklose, kuriose ugdoma lietuvių kalba, šiose mokyklose egzistuoja ir tam tikros problemos, tame tarpe ir su lietuvių kalbos mokymu, kurias reikia spręsti.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta ir iš esmės pritariant nagrinėjamu Seimo nutarimo projekto pateiktų Valstybinės kalbos politikos 2023–2030 metų gairių (toliau – Gairės) Antrojo skirsnio idėjai įtraukti mokyklų ne lietuvių ugdomąja kalba spręstinas problemas į Gaires, siūlome daryti tai maksimaliai korektiškai bei išsaugojant tokių mokyklų tinklą.  Todėl teikiame šiuos pasiūlymus dėl Gairių projekto 97 ir 98 punktų patikslinimo.

 

 

 

97 p.

Argumentai: Gairių projekto 97 punkte pateikta klaidinanti ir Švietimo įstatymo neatitinkančia nuostata, jog Švietimo įstatyme numatyta sąlyga tautinių mažumų mokyklose valstybinės kalbos mokyti ne daugiau nei gimtosios. Skirtingai nei teigiama Gairių projekte, Švietimo įstatymo 30 straipsnio 2 dalyje numatyta, jog tautinių mažumų mokyklose lietuvių kalbos mokymui "skiriama ne mažiau laiko kaip gimtosios kalbos mokymui". Be to, Įstatymas nustato tik minimalų (o ne maksimalų) lietuvių kalbos pamokų valandų skaičių, jei egzistuoja realus poreikis - jis gali būti didinamas. Taigi nėra poreikio taisyti Švietimo įstatymą, o tik pasinaudoti jo suteikiamomis galimybėmis stiprinant lietuvių kalbos mokymą.

 

Pasiūlymas: Pakeisti Gairių projekto 97 punktą ir jį išdėstyti taip:

Valstybinės kalbos (ir lietuvių literatūros) mokoma visose ne lietuvių ugdomąja kalba bendrojo lavinimo mokyklose, tačiau Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo sąlyga (30 str., 2) valstybinės kalbos mokyti ne daugiau mažiau nei gimtosios yra keistina, nes nepakankamai leidžia stiprinti valstybinės kalbos mokymą šiose mokyklose, kad būtų išmokstama lietuvių kalbos.“

 

 

 

98 p.

Argumentai: Gairių projekto 98 punkto teiginys, kad neva dėl to, kad ugdymas vykdomas ne lietuvių kalba tautinių mažumų mokyklų mokiniai neišmoksta lietuviškos terminijos nėra paremtas jokiais tyrimais (ta Gairių projekto 96 punkte netiesiogiai pripažįsta ir Gairių rengėjai). Taip pat pažymėtina, kad teiginys, jog mokymas vykdomas ne iš lietuviškų vadovėlių, neatitinka realybės.

Pasiūlymai: Pakeisti Gairių projekto 97 punktą ir jį išdėstyti taip:

98. Mokyklose tautinių mažumų (lenkų, rusų, vokiečių ir baltarusių) ugdomosiomis kalbomis pagrindinis ugdymas vyksta ne valstybine kalba ir iš nelietuviškų vadovėlių, todėl neišmokstama arba nepakankamai, todėl turi būti skirtas papildomas dėmesys bei ištekliai, kad būtų išmokstama lietuviškos terminijos.“

 

Teikia

Seimo narės

Viktorija Čmilytė-Nielsen

Edita Rudelienė