PASIŪLYMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1580(2)

 

2022 m. birželio      d.

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

3

20 (N)

 

Argumentai:

Seniūnaitijų sudarymo tikslas buvo ir yra ne savitikslis dirbtinių gyvenamųjų vietovių junginių kūrimas vien tam, kad būtų galima rinkti seniūnaičius, bet priešingai – sudarymas būtinų sąlygų rastis (formuotis) ir gyvuoti (plėtotis) kaimynystės ryšiais susijusioms žmonių bendruomenėms (gyvenamosios vietos bendruomenėms), kurios joms rūpimus viešuosius (bendrus) reikalus galėtų tvarkyti Vietos savivaldos įstatymo nustatytomis veiklos formomis.

Seniūnaitijų ir seniūnaitijų (gyvenamosios vietos) bendruomenių sąvokos ir jų apibrėžtys yra ne Bendruomeninių organizacijų plėtros įstatymo, bet būtent Vietos savivaldos įstatymo dalykas. Todėl Vietos savivaldos įstatymo projektas turi būti papildytas šiomis sąvokomis.

 

Pasiūlymas:

Projekto 1 straipsniu dėstomos Vietos savivaldos įstatymo naujos redakcijos 3 straipsnį papildyti nauja 20 dalimi:

Seniūnaitija – savivaldybės teritorijos dalis, kurios gyventojai sudaro bendrais gyvenimo kaimynystėje poreikiais ir interesais susijusią gyvenamosios vietos žmonių bendruomenę, kuri tuos poreikius ir interesus tenkindama veikia šio įstatymo nustatytomis tiesioginio dalyvavimo formomis. Seniūnaitija sudaroma iš vienos ar kelių bendras ribas turinčių gyvenamųjų vietovių (miestelių, kaimų, viensėdžių) arba vienos ar kelių bendras ribas turinčių vienos gyvenamosios vietovės (miesto, miestelio) dalių.“

2

3

21 (N)

 

Pasiūlymas:

Projekto 1 straipsniu dėstomos Vietos savivaldos įstatymo naujos redakcijos 3 straipsnį papildyti nauja 21 dalimi:

Seniūnaitijos (gyvenamosios vietos) bendruomenė – savivaldybės teritorijos dalies gyventojai, susieti bendrais gyvenimo kaimynystėje poreikiais ir interesais ir tenkindami šiuos poreikius ir interesus veikiantys įvairiomis tiesioginio dalyvavimo formomis (susirinkimas, viešas svarstymas, apklausa, veikla per savo atstovus - seniūnaičius, veikla per bendruomenines organizacijas ir kt.).“

3

3

 

 

Projekto 1 straipsniu dėstomos Vietos savivaldos įstatymo naujos redakcijos 3 straipsnio 21, 22 ir 23  dalis laikyti 22, 23 ir  24 dalimis.

4

3

22

 

Pakeisti Projekto 1 straipsniu dėstomos Vietos savivaldos įstatymo naujos redakcijos 3 straipsnio 22 dalį ir ją išdėstyti taip:

21 22. Seniūnaitis – gyvenamosios vietovės ar jos dalies seniūnaitijos (gyvenamosios vietos) bendruomenės išrinktas atstovas, turintis šio įstatymo nustatytas teises ir pareigas.“

5

35

5

 

Argumentai:

Siekiant didesnio viešumo ir seniūnijų gyventojų įsitraukimo į vietos reikalų tvarkymą, tikslinga reglamentuoti, kad nustatyta tvarka patvirtinti seniūnijos nuostatai ir metinis veiklos planas bei jo įgyvendinimo ataskaita skelbiami viešai savivaldybės interneto svetainėje ir seniūnijų skelbimų lentose.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 1 straipsniu dėstomos Vietos savivaldos įstatymo naujos redakcijos 35 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Seniūnijos – savivaldybės administracijos filialo – veiklą reglamentuoja savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtinti seniūnijos nuostatai. Seniūnijos – biudžetinės įstaigos – veiklą reglamentuoja savivaldybės tarybos patvirtinti seniūnijos nuostatai. Patvirtinti seniūnijos nuostatai turi būti skelbiami savivaldybės interneto svetainėje ir tos seniūnijos skelbimo lentoje.“

6

35

6

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 1 straipsniu dėstomos Vietos savivaldos įstatymo naujos redakcijos 35 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Seniūnijos veikla organizuojama pagal seniūnijos metinį veiklos planą. Patvirtintas seniūnijos metinis veiklos planas, taip pat jo įgyvendinimo ataskaita turi būti skelbiami savivaldybės interneto svetainėje ir tos seniūnijos skelbimo lentoje.“

7

35

7

 

Argumentai:

Siekiant ir toliau nuosekliai ir sistemiškai didinti seniūnijų veiklos ir finansinį savarankiškumą, tikslinga nustatyti, kad seniūnijų veiklai finansuoti skirtų programų (programos) asignavimai (lėšos) tarp seniūnijų paskirstomi, atsižvelgiant į kriterijus, kuriuos nustato savivaldybės taryba.

Seniūnijos finansinio savarankiškumo privalomas elementas yra sąskaitos turėjimas. Todėl būtina grąžinti iki šiol galiojančią nuostatą, nustatančią, kad seniūnija turi sąskaitą banke.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 1 straipsniu dėstomos Vietos savivaldos įstatymo naujos redakcijos 35 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Seniūnijos veikla finansuojama iš savivaldybės biudžeto ir kitų įstatymuose nustatytų lėšų. Seniūnijos veiklai, numatytai seniūnijos metiniame veiklos plane, vykdyti reikalingi asignavimai (lėšos) iš savivaldybės biudžeto suplanuojami atskiroje tai seniūnijai skirtoje biudžeto programoje arba, savivaldybės tarybos sprendimu – vienoje bendroje visoms seniūnijoms skirtoje biudžeto programoje. Seniūnijų veiklai finansuoti skirtų programų (programos) asignavimai (lėšos) tarp seniūnijų paskirstomi, atsižvelgiant į kriterijus, kuriuos nustato savivaldybės taryba, vadovaudamasi Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintu pavyzdiniu tokių kriterijų sąrašu. Seniūnija gali turėti turi sąskaitą banke.“

11

38

15

 

Argumentai:

Siekiant, kad pilietiškai aktyvūs gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai būtų labiau motyvuojami tapti seniūnaičiais ir tinkamai atliktų jiems nustatytas teises ir pareigas, tikslinga nustatyti jų materialinį suinteresuotumą didinančias teisines nuostatas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 1 straipsniu dėstomos Vietos savivaldos įstatymo naujos redakcijos 38 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip:

„15. Seniūnaičiui su jo, kaip seniūnaičio, veikla susijusioms kanceliarijos, pašto, telefono, interneto ryšio, transporto ir kitoms savivaldybės tarybos sprendimu nustatytoms išlaidoms apmokėti, kiek jų nesuteikia ar tiesiogiai neapmoka savivaldybės administracija, gali būti skiriama išmoka, už kurią atsiskaitoma ne rečiau kaip vieną kartą per metus. Šios išmokos dydį ir atsiskaitymo tvarką nustato tos savivaldybės taryba.“

12

38

16

 

Argumentai:

Siekiant, kad seniūnaičiai tinkamai vykdytų savo teises ir pareigas, būtina jiems mokymus organizuoti ne vieną kartą per 4  metus (kadenciją), bet kiekvienais metais.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 1 straipsniu dėstomos Vietos savivaldos įstatymo naujos redakcijos 38 straipsnio 16 dalį ir ją išdėstyti taip:

„16. Išrinktiems seniūnaičiams per 3 mėnesius nuo jų išrinkimo dienos, taip pat kiekvienais kitais jų kadencijos metais ne rečiau kaip kartą per metus mero nustatyta tvarka organizuojami mokymai, skirti kompetencijoms, būtinoms tinkamai atlikti šiame įstatyme nustatytas seniūnaičių funkcijas, įgyti.“

13

38

18 (N)

 

Argumentai:

Siekiant, kad seniūnaičiai būtų labiau organizuoti, rastųsi subjektas, kuris rūpintųsi seniūnaičių interesų atstovavimu, gerosios patirties sklaida, mokymu, metodinės paramos teikimu ir kt., tikslinga sudaryti teisines prielaidas, skatinančias seniūnaičių asocijuotų darinių susikūrimui.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Projekto 1 straipsniu dėstomos Vietos savivaldos įstatymo naujos redakcijos 38 straipsnį nauju 18 punktu:

18. Seniūnaičių interesams atstovauti, skleisti gerąją patirtį, organizuoti mokymą, teikti metodinę paramą ir kt. gali būti steigiama apskrities ir (ar) Lietuvos seniūnaičių asociacija.“  

14

66

4

 

Argumentai:

Vietos gyventojams turi būti sudarytos prielaidos įsitraukti ir motyvuotai dalyvauti savivaldybės biudžeto rengime ne tik jo baigiamojoje stadijoje (jau svarstant parengtą savivaldybės biudžeto projektą), bet šio proceso pradinėse stadijose. Todėl tikslinga keisti Projekto 1 straipsniu dėstomos Vietos savivaldos įstatymo naujos redakcijos 66 straipsnio 4 dalį, siūlomas nuostatas susiejant su  Vietos savivaldos įstatymo 44 straipsnio nuostatomis, reglamentuojančiomis konsultavimąsi su vietos gyventojais dėl jiems svarbių viešųjų reikalų.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 1 straipsniu dėstomos Vietos savivaldos įstatymo naujos redakcijos 66 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Savivaldybės turi sudaryti sąlygas vietos gyventojams dalyvauti savivaldybės biudžeto rengime konsultuodamasios su jais dėl dalies savivaldybės biudžeto asignavimų suplanavimo ateinantiems biudžetiniams metams, laikantis šio įstatymo 44 straipsnyje nustatytų reikalavimų ir sąlygų, taip pat reglamento nustatyta tvarka svarstyti svarstant savivaldybės biudžeto projektą savivaldybės tarybos komitetų ir komisijų, taip pat savivaldybės tarybos posėdžiuose.“

 

Teikia:

 

Seimo nariai:                                                                                       Kęstutis Vilkauskas