LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetaS

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 2, 3, 5, 6, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 30, 40, 41, 42, 49, 54, 56, 58, 65 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, AŠTUNTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR 33 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIP-4600

2016 m. rugsėjo 21 d. Nr. 107-P-23
Vilnius

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Algimantas Salamakinas, komiteto nariai: Linas Balsys, Viktorija Čmilytė-Nielsen; Arūnas Dudėnas, Vidas Mikalauskas, Gintautas Mikolaitis, Paulius Saudargas, Aurelija Stancikienė, Darius Ulickas.

            Komiteto biuras:  vedėja Birutė Pūtienė, patarėja Rasa Matusevičiūtė, padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys: Energetikos ministerijos Atsinaujinančių išteklių energetikos skyriaus vyr. specialistė Jevgenija Jankevič,  Elektros ūkio skyriaus vyr.specialistas Mindaugas Mikalonis, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos narė Viktorija Sankauskaitė, Dujų ir elektros departamento Elektros skyriaus patarėja Jūratė Pravalackaitė, Teisės skyriaus vyr. specialistė Giedrė Devetinaitė-Puzarienė, LAIE konfederacijos prezidentas Martynas Nagevičius, LVEA direktorius Aistis Radavičius, LVEA tarybos narys Tadas Navickas, UAB „Solet Technics“ direktorius Darius Jasiulionis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2016-07-11

1

2

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.Projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūloma pakeisti įstatymo 2 straipsnio 3 dalį naujai apibrėžiant sąvoką „Elektrinė“, iš šios sąvokos eliminuojant nuostatą, jog tai energetikos objektas, skirtas elektros energijai iš atsinaujinančių išteklių gaminti. Pasiūlymo turinys kelia abejonių atsižvelgiant į tai, jog pagal naują apibrėžtį galima daryti prielaidą, kad Atsinaujinančių išteklių energetiko įstatymo nuostatos dabar turėtų būti taikomos visoms elektrinėms, įskaitant ir tas, kurios elektros energiją gamina naudojant neatsinaujinančius išteklius. Be to, pastebėtina, jog keičiamo įstatymo turinys pagal nuostatų esmę vis dėlto reguliuoja teisinius santykius, susijusius su elektrinėmis, kurios elektros energiją gamina iš atsinaujinančių išteklių, todėl atsižvelgiant į išdėstytas pastabas, teikiama sąvokos „Elektrinė“ apibrėžtis vertintina kaip klaidinanti.

Nepritarti

Įvertinant tai, kad Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo tekste vartojant sąvoką “elektrinė” nurodomas elektrinės tipas, pvz. vėjo, saulės šviesos energijos arba pateikiamas paaiškinimas, kad elektros energija gaminama iš atsinaujinančių energijos išteklių, manytina, kad sąvokos “elektrinė” apibrėžtis yra tinkama.

 

 

 

6

 

 

2.Projekto 6 straipsniu siūloma keisti įstatymo 6 straipsnio 5 dalį, iš šios dalies eliminuojant nuostatą, jog tam tikra informacija Energetikos ministerijos interneto svetainėje „viešai skelbiama“. Paliekant nuostatą, jog ši informacija tik „skelbiama“. Pasiūlymo turinys kelia abejonių dėl to, jog buvęs aiškus informacijos skelbimo būdas, t.y. „viešai“, keičiamas į neaiškų. Pagal teikiamą pakeitimą minėtą informaciją galima būtų skelbti ir ne viešai, pavyzdžiui, tik asmenims, turintiems specialių teisių peržiūrėti tam tikrą informaciją. Atsižvelgiant į tai, jog minėta informacija neturėtų būti vertinami kaip slapta, arba riboto naudojimo informacija, pasiūlymo turinys svarstytinas proporcingumo principo kontekste. Be to, jei siekiama nustatyti, jog tam tikra informacija neskelbiama viešai, projekte derėtų aiškiai nurodyti kokiu būdu ši informacija skelbiama.

           Analogiška pastaba išsakytina ir dėl visų kitų įstatymo projektų nuostatų, reguliuojančių informacijos skelbimą, kuriomis iš įstatymo teksto braukiamas žodis „viešai“, nustatantis informacijos skelbimo būdą, kartu nenustatant kaip tam tikra informacija skelbiama.

Pritarti

Siūloma papildomai įrašyti žodį „viešai

 

 

7

5

 

3.Projekto 7 straipsniu siūloma keisti įstatymo 14 straipsnio 5 dalį. Atsižvelgiant į keičiamos dalies turinį, manytina, jog vietoje žodžio „pasiūlytame“ turėtų būti naudojamas žodis „pasirinktame“.

Pritarti

 

 

 

8

 

 

4.Projekto 8 straipsniu siūloma keisti įstatymo 15 straipsnio 1 dalį. Pastebėtina, jog šioje dalyje numatomas papildomas prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis, net tais atvejais, kai siekiama terminą pratęsti įstatymo 14 straipsnio 14 dalies 1 punkto atvejui (projekto 7 straipsnis), t.y. dėl valstybės veiksmų, kelia abejonių proporcingumo principo kontekste.

Nepritarti

Įvertinant tai, kad pateikiamo prievolių įvykdymo užtikrinimo tikslas yra užtikrinti, kad vystomas projektas bus vykdomas bei siekiant nesukurti skirtingų sąlygų dėl leidimo plėtoti elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių galiojimo termino pratęsimo, manytina, kad prievolių įvykdymo užtikrinimas turi būti pateikiamas pratęsiant leidimą plėtrai visais pagrindais, numatytais Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje.

 

 

8

 

 

5.Projekto 8 straipsniu siūloma keisti įstatymo 15 straipsnio 3 dalį. Pastebėtina, jog siūlomas nuostatos papildymas, prasidedantis žodžiais „Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas asmuo pateikia“, stokoja sąsajų su keičiama nuostata ir dėstymo nuoseklumo. Manytina, jog aptariamą normos dalį derėtų dėstyti nuosekliai, pradedant taip: „Tais atvejais, kai yra šioje straipsnio dalyje nurodytos aplinkybės“.

Pritarti

 

 

 

12

1

 

6.Projekto 12 straipsnio 1 dalimi siūloma keisti įstatymo 20 straipsnio 1 dalį. Svarstytina, ar vadovaujantis teisinio aiškumo principu ir siekiant suderinti nuostatą su kartu teikiamu įstatymo projekto reg. Nr. XIIP-4598 nuostatomis, po žodžių „tvirtindama viešuosius interesus atitinkančių paslaugų teikimo“ nereikėtų įrašyti žodžių „elektros energetikos sektoriuje“.

Pritarti

 

 

 

12

3

 

7.Projekto 12 straipsnio 3 dalimi siūloma keisti įstatymo 20 straipsnio 3 dalį. Šioje dalyje išbrauktini pertekliniai žodžiai „ir jį gauti“.

Nepritarti

Įvertinant tai, kad siūlomame keisti straipsnyje nustatoma, kad aukciono laimėtojas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo aukciono laimėjimo privalo kreiptis dėl leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus (toliau – leidimas plėtrai) išdavimo į Valstybinę energetikos inspekciją, būtina nustatyti ir kitą sąlygą – gauti  šį leidimą. Nenustatant šios sąlygos liktų neaišku, ar tuo atveju, kai aukciono laimėtojas nustatytu terminu kreipėsi dėl leidimo plėtrai išdavimo, bet jo negavo, reikštų, kad aukciono laimėtojas gali ir toliau naudotis laimėta skatinimo kvota. Siūlomu pakeitimu siekiama įtvirtinti laimėjimo aukcione ir leidimo plėtrai sąsają, kad laimėtos skatinimo kvotos realizavimas neužtruktų laike ir aukciono laimėtojams būtų sukurtos vienodos skatinimo kvotų įgyvendinimo sąlygos.

 

 

12

4

 

8.Projekto 12 straipsnio 4 dalimi siūloma keisti įstatymo 20 straipsnio 6 dalį. Šioje dalyje, vadovaujantis teisės technikos taisyklėmis, vietoje žodžių „įstatymo 20“ įrašytinas žodis „straipsnio“.

Pritarti

 

 

 

12

5

 

9.Projekto 12 straipsnio 5 dalimi siūloma keisti įstatymo 20 straipsnio 8 dalį. Šioje dalyje vadovaujantis teisinio aiškumo principu ir atsižvelgiant į tai, jog keičiama jau įsigaliojusi ir taikoma įstatymo nuostata, vietoje žodžių „iki šio įstatymo įsigaliojimo“ nurodytina apie kokį konkrečiai įstatymą kalbama.

Analogiška pastaba išsakytina ir dėl projekto 12 straipsnio 9 dalimi keičiamos įstatymo 20 straipsnio 17 dalies.

Nepritarti

Įvertinant tai, kad Projekto Nr. XIIP-4600 12 str. 5 dalimi ir 12 str. 9 dalimi atliekami tik redakcinio pobūdžio galiojančio Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo pakeitimai, netikslinga Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme pateikti nuorodą į jį patį.

 

 

 

13

2

 

10.Projekto 13 straipsnio 2 dalimi siūloma keisti įstatymo 21 straipsnio 3 dalį. Vadovaujantis teisės technikos taisyklėmis šioje dalyje vietoje žodžių „įstatymo 21“ įrašytinas žodis „straipsnio“.

Pritarti

 

 

 

21

 

 

11.Projekto 21 straipsniu siūloma pripažinti įstatymo 54 straipsnio 1 dalį netekusia galios. Pastebėtina, jog pripažinus šią straipsnio dalį netekusia galios, liktų neaišku, ar Vyriausybė, tvirtindama Nacionalinį atsinaujinančių išteklių energijos naudojimo veiksmų planą, privalo vadovautis Nacionaline atsinaujinančių  energijos išteklių plėtros programa.

Nepritarti

Nacionalinis atsinaujinančių išteklių energijos naudojimo plėtros veiksmų planas, vadovaujantis Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 54 straipsnio 3 dalimi, turi atitikti įstatymo 1 straipsnyje nustatytus tikslus ir uždavinius (nustatytus iki 2020 metų) ir šis planas yra Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo, o ne  Nacionalinės atsinaujinančių  energijos išteklių plėtros programos įgyvendinamasis teisės aktas.

 

 

25

2

 

12.Projekto 25 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, jog „Šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalis taikoma asmenims, kuriems leidimai plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus išduoti po šio įstatymo įsigaliojimo“. Atkreiptinas dėmesys, jog projekto 2 straipsnio 1 dalimi siūloma keisti įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 6 punktą, nustatantį tai, kas laikoma skatinimo priemone, ir atvejus, kai ši priemonė netaikoma. Siūlytina pakeisti 25 straipsnio 2 dalies turinį, kad jis derėtų su projekto turiniu.

Pritarti

 

 

 

25

5

 

13.Projekto 25 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, jog „Šio įstatymo 7 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 14 straipsnio 11 dalies 9 punkto nuostata netaikoma asmenims, kurie prašymą pasirašyti ketinimų protokolą pateikė iki šio įstatymo įsigaliojimo“. Pastebėtina, jog projektu įstatymo 14 straipsnio 11 dalies 9 punkto nuostata yra keičiama naujo turinio nuostata, todėl panaikinus seną nuostatą ir vietoje jos įtvirtinus naują nuostatą bei pasakius, kad naujoji nuostata netaikoma tiems atvejams, kai tam tikri veiksmai yra atlikti iki naujos nuostatos įsigaliojimo, liktų neaišku kokia gi nuostata turėtų būti taikoma tais atvejais, kai prašymas pasirašyti ketinimų protokolą pateiktas iki šio įstatymo įsigaliojimo, nes galiojančio įstatymo nuostata, kuri, vadovaujantis teisine logika, turėtų būti taikoma šiems atvejams, yra eliminuojama iš įstatymo teksto. Tokiu būdu būtų sukurtas teisinis vakuumas ir neapibrėžtumas, kai asmenims, pateikusiems prašymą pasirašyti ketinimų protokolą iki šio įstatymo įsigaliojimo, nebūtų taikomos jokios nuostatos. Siūlytina koreguoti įstatymo projekto nuostatą.

Pritarti

Siūloma  25 str. 5 d. išdėstyti taip:

 „5. Šio įstatymo 7 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 14 straipsnio 11 dalies 9 punkto nuostata taikoma netaikoma asmenims, kurie prašymą pasirašyti ketinimų protokolą pateikė po iki šio įstatymo įsigaliojimo. Asmenims, kurie prašymą pasirašyti ketinimų protokolą pateikė iki šio įstatymo įsigaliojimo, taikoma prašymo pateikimo metu galiojusio Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 14 straipsnio 11 dalies 9 punkto nuostata.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6.Komiteto  sprendimas: Pasiūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant  į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė.

 

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu „už“.

 

8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Arūnas Dudėnas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                              Algimantas Salamakinas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aplinkos apsaugos komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Matusevičiūtė