PASIŪLYMAI

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Statybos įstatymo Nr. I-1240 12, 16, 17, 18 ir 51 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto NR. XIIIP-3688(2)

 

2021-05-25

Vilnius

                                                                                                     

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

1

(12)

 

5N

(24)

 

Argumentai:

Lietuvos statybos sektoriaus transformacija pagal pramonės 4.0 principus, pastatų energinio efektyvumo didinimas, iškastinio kuro juose naudojimo atsisakymas ir energinio skurdo mažinimas – tai prioritetinės Lietuvos statybos sektoriaus skaitmeninimo, energijos vartojimo efektyvumo ir klimato kaitos švelninimo sritys. Šie Lietuvos prioritetai taip pat atitinka ir Europos Sąjungos žaliosios pertvarkos prioritetus, Europos Komisijos patvirtintos pastatų energinio naudingumo didinimo strategijos „Renovacijos banga“ tikslus, kuriais siekiama ne tik padidinti esamų pastatų energijos vartojimo efektyvumą ir neutralizuoti jų poveikį klimatui, bet ir, kuriant „žaliąsias“ darbo vietas, paskatinti plačiu mastu pertvarkyti miestus ir užstatytą aplinką, gerinti juose gyvenimo kokybę, mažinti energinį skurdą, taikyti statybos sektoriaus skaitmeninimo sprendimus. Pažymėtina, kad šiuo tikslu valstybė, teikdama valstybės paramą, skatina gyvenamosios, o nuo 2020 m. – ir negyvenamosios paskirties pastatų atnaujinimą (modernizavimą), tam naudodama milijardais eurų skaičiuojamas valstybės biudžeto, klimato kaitos programos, Europos Sąjungos fondų ir kitas lėšas.

Šie iššūkiai reikalauja sisteminio dėmesio statybų sektoriuje reikalingoms kvalifikacijoms, ypač atestuojamose veiklos srityse. Tai ypač aktualu, atsižvelgiant į pastaraisiais metais padažnėjusius atvejus, kas atestuotiems statybos dalyviams, pastatų energinio naudingumo sertifikavimo ekspertams vis dažniau taikomas vienos ar kitos įstatymuose numatytos poveikio priemonės, signalizuojančios poreikį į neatitikčių prevenciją orientuotai stebėsenai ir komunikacijai.

Šiuo metu valstybės įmonė Statybos produkcijos sertifikavimo centras (toliau – SPSC) vykdo Lietuvos Respublikos statybos įstatyme Nr. I-1240 ir Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme Nr. I-1120 numatytas viešojo administravimo funkcijas (teritorijų planavimo ir statybos dalyvių, pastatų energinio naudingumo sertifikavimo ekspertų atestavimą). Pažymėtina, kad SPSC Lietuvos Respublikos statybos įstatymu Nr. I-1240 suteikti įgaliojimai apima tik atestavimo, sprendimų, priimamų dėl atestuotų statybos dalyvių neatitikties kvalifikaciniams reikalavimams, priėmimą (kvalifikacijos atestato galiojimo sustabdymas, panaikinimas ir  kt.), tačiau neapima sisteminės, aiškiais rodikliais, rizikos vertinimu ir duomenimis grįstos statybos dalyvių ir pastatų energinio naudingumo sertifikavimo ekspertų atitikties kvalifikaciniams reikalavimams stebėsenos, tendencijų nustatymo ir jomis grįstos komunikacijos formavimo. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad trūksta aiškiai išreikštų įstatymo lygmens įgaliojimų, numatančių atestavimą atliekančiam subjektui prievolę teikti į kliento poreikius ir patogumą orientuotą metodinę ir konsultacinę pagalbą atestavimo klausimais.

Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos statybos įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3688 ir Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3689 tikslas SPSC vykdomas viešojo administravimo funkcijas perduoti numatomai įsteigti viešajai įstaigai Statybos sektoriaus vystymo agentūra (toliau – Agentūra).

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, yra pagrindo konstatuoti, jog naujai steigiamos Agentūros veikla neturėtų apsiriboti vien statybos dalyvių ir pastatų energinio naudingumo ekspertų atestavimu ir sankcijų jiems taikymu, kai nustatomos neatitiktys jų kvalifikaciniams reikalavimams. Agentūros veikla turėtų būti aiškiai orientuota į sisteminę, aiškiais rodikliais, rizikos vertinimu ir duomenimis grįstą statybos dalyvių ir pastatų energinio naudingumo sertifikavimo ekspertų atitikties kvalifikaciniams reikalavimams stebėseną, atestavimo paslaugos gavėjo poreikius ir patogumą teikiant konsultavimo paslaugas įvairiais su atestavimo procesu susijusiais aspektais.

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 1 straipsnį nauja 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„5. Papildyti 12 straipsnį 24 dalimi:

„24. Viešoji įstaiga Statybos sektoriaus vystymo agentūra Lietuvos Respublikos aplinkos ministro nustatyta tvarka šviečia, konsultuoja ir nagrinėja prašymus, skundus statinių statybos techninės veiklos pagrindinių sričių vadovų kvalifikacinių reikalavimų, kvalifikacijos atestatų ir kilmės valstybėje turimos teisės pripažinimo dokumentų išdavimo, keitimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo panaikinimo klausimais, vykdo šių vadovų atitikties kvalifikaciniams reikalavimams stebėseną.

2.

N

(22)

 

(11)

 

Argumentai:

Argumentai tie patys kaip ir dėl pirmojo pasiūlymo.

Pasiūlymai:

1. Papildyti Įstatymo projektą nauju (5) straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„(5) straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas

Papildyti 22 straipsnį 11 dalimi:

„11. Viešoji įstaiga Statybos sektoriaus vystymo agentūra Lietuvos Respublikos aplinkos ministro nustatyta tvarka šviečia, konsultuoja ir nagrinėja prašymus, skundus statinių projektuotojų, statybos rangovų, statinio projekto ekspertizės ir statinio ekspertizės rangovų, statinio statybos techninių prižiūrėtojų, statinio statybos techninės priežiūros rangovų kvalifikacinių reikalavimų, kvalifikacijos atestatų ir kilmės valstybėje turimos teisės pripažinimo dokumentų išdavimo, keitimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo panaikinimo klausimais, vykdo šių rangovų atitikties kvalifikaciniams reikalavimams stebėseną.

2. Įstatymo projekto 5 ir 6 straipsnius atitinkamai laikyti 6 ir 7 straipsniais.

3.

5

(51)

3N

(17)

 

Argumentai:

Argumentai tie patys kaip ir dėl pirmojo pasiūlymo.

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„3. Papildyti 51 straipsnį 17 dalimi:

„17. Viešoji įstaiga Statybos sektoriaus vystymo agentūra Lietuvos Respublikos aplinkos ministro nustatyta tvarka šviečia, konsultuoja ir nagrinėja prašymus, skundus pastatų energinio naudingumo sertifikavimo, pastatų energinio naudingumo sertifikavimo ekspertų kvalifikacinių reikalavimų, atestavimo, kvalifikacijos atestatų išdavimo, keitimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir kvalifikacijos atestatų panaikinimo klausimais, vykdo šių ekspertų atitikties kvalifikaciniams reikalavimams stebėseną.

4.

6

6

1,

2

 

Argumentai:

Siekiant tinkamai įgyvendinti įstatymo projektu siūlomą teisinį reguliavimą, Agentūrai turi būti suteikta pakankamai laiko pasirengti įstatymo įgyvendinimui, taip pat reikės parengti šiuos pokyčius įgyvendinančius poįstatyminius teisės aktus. Dėl šių priežasčių reikalinga vėlinti projektu siūlomų nuostatų įsigaliojimo terminą, atsižvelgiant į dviejų datų taisyklę.

Pasiūlymai:

1. Įstatymo projekto 6 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2021 2022 m. lapkričio gegužės 1 d.“

2. Įstatymo projekto 6 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos aplinkos ministras iki 2021 2022 m. spalio 31 balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

 

 

Teikia:

 

Seimo narys                                                                                          Simonas Gentvilas