1.
|
1
(12)
|
5N
(24)
|
|
Argumentai:
Lietuvos statybos sektoriaus
transformacija pagal pramonės 4.0 principus, pastatų energinio efektyvumo
didinimas, iškastinio kuro juose naudojimo atsisakymas ir energinio skurdo
mažinimas – tai prioritetinės Lietuvos statybos sektoriaus skaitmeninimo, energijos
vartojimo efektyvumo ir klimato kaitos švelninimo sritys. Šie Lietuvos
prioritetai taip pat atitinka ir Europos Sąjungos žaliosios pertvarkos
prioritetus, Europos Komisijos patvirtintos pastatų energinio naudingumo
didinimo strategijos „Renovacijos banga“ tikslus, kuriais siekiama ne tik
padidinti esamų pastatų energijos vartojimo efektyvumą
ir neutralizuoti jų poveikį klimatui, bet ir, kuriant „žaliąsias“ darbo
vietas, paskatinti plačiu mastu pertvarkyti miestus ir užstatytą aplinką,
gerinti juose gyvenimo kokybę, mažinti energinį skurdą, taikyti statybos
sektoriaus skaitmeninimo sprendimus. Pažymėtina, kad šiuo tikslu valstybė, teikdama valstybės paramą, skatina gyvenamosios,
o nuo 2020 m. – ir negyvenamosios paskirties pastatų atnaujinimą
(modernizavimą), tam naudodama milijardais eurų skaičiuojamas valstybės
biudžeto, klimato kaitos programos, Europos Sąjungos fondų ir kitas lėšas.
Šie iššūkiai reikalauja
sisteminio dėmesio statybų sektoriuje reikalingoms kvalifikacijoms, ypač atestuojamose
veiklos srityse. Tai ypač aktualu, atsižvelgiant į pastaraisiais metais
padažnėjusius atvejus, kas atestuotiems statybos dalyviams, pastatų energinio
naudingumo sertifikavimo ekspertams vis dažniau taikomas vienos ar kitos įstatymuose
numatytos poveikio priemonės, signalizuojančios poreikį į neatitikčių
prevenciją orientuotai stebėsenai ir komunikacijai.
Šiuo metu valstybės įmonė Statybos produkcijos
sertifikavimo centras (toliau – SPSC) vykdo Lietuvos Respublikos statybos
įstatyme Nr. I-1240 ir Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme Nr.
I-1120 numatytas viešojo administravimo funkcijas (teritorijų planavimo ir
statybos dalyvių, pastatų energinio naudingumo sertifikavimo ekspertų atestavimą).
Pažymėtina, kad SPSC Lietuvos Respublikos statybos įstatymu Nr. I-1240 suteikti
įgaliojimai apima tik atestavimo, sprendimų, priimamų dėl atestuotų statybos
dalyvių neatitikties kvalifikaciniams reikalavimams, priėmimą (kvalifikacijos
atestato galiojimo sustabdymas, panaikinimas ir kt.), tačiau neapima sisteminės, aiškiais rodikliais, rizikos
vertinimu ir duomenimis grįstos statybos dalyvių ir pastatų energinio
naudingumo sertifikavimo ekspertų atitikties kvalifikaciniams reikalavimams
stebėsenos, tendencijų nustatymo ir jomis grįstos komunikacijos formavimo. Kartu
atkreiptinas dėmesys, kad trūksta aiškiai išreikštų įstatymo lygmens
įgaliojimų, numatančių atestavimą atliekančiam subjektui prievolę teikti į
kliento poreikius ir patogumą orientuotą metodinę ir konsultacinę pagalbą
atestavimo klausimais.
Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos statybos įstatymo pakeitimo
įstatymo projekto Nr. XIIIP-3688 ir Teritorijų planavimo
įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3689 tikslas – SPSC vykdomas viešojo
administravimo funkcijas perduoti numatomai įsteigti viešajai įstaigai
Statybos sektoriaus vystymo agentūra (toliau – Agentūra).
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, yra pagrindo konstatuoti,
jog naujai steigiamos Agentūros veikla neturėtų apsiriboti vien statybos
dalyvių ir pastatų energinio naudingumo ekspertų atestavimu ir sankcijų jiems
taikymu, kai nustatomos neatitiktys jų kvalifikaciniams reikalavimams. Agentūros
veikla turėtų būti aiškiai orientuota į sisteminę, aiškiais rodikliais, rizikos vertinimu ir
duomenimis grįstą statybos dalyvių ir pastatų energinio naudingumo
sertifikavimo ekspertų atitikties kvalifikaciniams reikalavimams stebėseną, atestavimo paslaugos
gavėjo poreikius ir patogumą teikiant konsultavimo paslaugas įvairiais su
atestavimo procesu susijusiais aspektais.
Pasiūlymas:
Papildyti Įstatymo projekto 1 straipsnį nauja 5 dalimi ir ją
išdėstyti taip:
„5. Papildyti 12 straipsnį 24 dalimi:
„24. Viešoji įstaiga Statybos sektoriaus vystymo agentūra Lietuvos Respublikos aplinkos ministro nustatyta tvarka
šviečia, konsultuoja ir nagrinėja prašymus, skundus statinių statybos techninės veiklos pagrindinių
sričių vadovų kvalifikacinių reikalavimų, kvalifikacijos atestatų ir kilmės
valstybėje turimos teisės pripažinimo dokumentų išdavimo, keitimo, galiojimo
sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo panaikinimo klausimais, vykdo šių vadovų atitikties kvalifikaciniams
reikalavimams stebėseną.“
|
2.
|
N
(22)
|
(11)
|
|
Argumentai:
Argumentai tie patys kaip ir dėl pirmojo pasiūlymo.
Pasiūlymai:
1. Papildyti Įstatymo projektą nauju (5) straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„(5) straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas
Papildyti 22 straipsnį 11 dalimi:
„11. Viešoji įstaiga Statybos sektoriaus vystymo
agentūra Lietuvos Respublikos aplinkos ministro nustatyta
tvarka šviečia, konsultuoja ir nagrinėja prašymus, skundus statinių projektuotojų, statybos rangovų,
statinio projekto ekspertizės ir statinio ekspertizės rangovų, statinio statybos techninių prižiūrėtojų, statinio statybos techninės
priežiūros rangovų kvalifikacinių reikalavimų, kvalifikacijos atestatų ir
kilmės valstybėje turimos teisės pripažinimo dokumentų išdavimo, keitimo,
galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo
panaikinimo klausimais, vykdo šių rangovų
atitikties kvalifikaciniams reikalavimams stebėseną.“
2. Įstatymo projekto 5 ir 6 straipsnius atitinkamai laikyti 6 ir 7
straipsniais.
|
3.
|
5
(51)
|
3N
(17)
|
|
Argumentai:
Argumentai tie patys kaip ir dėl pirmojo pasiūlymo.
Pasiūlymas:
Papildyti Įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 3 dalimi ir ją
išdėstyti taip:
„3. Papildyti 51 straipsnį 17 dalimi:
„17. Viešoji įstaiga Statybos sektoriaus vystymo
agentūra Lietuvos Respublikos aplinkos ministro nustatyta
tvarka šviečia, konsultuoja ir nagrinėja prašymus, skundus pastatų energinio naudingumo sertifikavimo, pastatų
energinio naudingumo sertifikavimo ekspertų kvalifikacinių reikalavimų,
atestavimo, kvalifikacijos atestatų išdavimo, keitimo, galiojimo sustabdymo,
galiojimo sustabdymo panaikinimo ir kvalifikacijos atestatų panaikinimo klausimais, vykdo šių ekspertų atitikties kvalifikaciniams
reikalavimams stebėseną.“
|
4.
|
6
6
|
1,
2
|
|
Argumentai:
Siekiant tinkamai įgyvendinti įstatymo projektu siūlomą teisinį
reguliavimą, Agentūrai turi būti suteikta pakankamai laiko pasirengti
įstatymo įgyvendinimui, taip pat reikės parengti šiuos pokyčius
įgyvendinančius poįstatyminius teisės aktus. Dėl šių priežasčių reikalinga vėlinti
projektu siūlomų nuostatų įsigaliojimo terminą, atsižvelgiant į dviejų datų
taisyklę.
Pasiūlymai:
1. Įstatymo projekto 6 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:
„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2021 2022
m. lapkričio gegužės 1 d.“
2. Įstatymo projekto 6 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:
„2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos aplinkos
ministras iki 2021 2022 m. spalio 31 balandžio 30 d.
priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
|