LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)

 

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 2, 4, 16, 17, 20(1), 21(1), 22, 31, 39 IR 48(2) STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2832(3)

 

2023-12-13 Nr. 108-P- 56

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo:  Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas,  Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Paulius Saudargas, Lukas Savickas. Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Energetikos viceministrė Daiva Garbaliauskaitė.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto  sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys

Andrius Bagdonas,

2023-11-21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

Pasiūlymu siekiama įgyvendinti Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo (toliau– Konstitucinis Teismas) 2023-11-07 nutarimą, kuriame Konstitucinis Teismas konstatavo, kad elektros gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių ribojimų taikymui nepakanka šiuo metu galiojančių Elektros energetikos įstatymo 31 ir 39 straipsnių nuostatų, kuriomis šiuo metu grindžiamas tokių ribojimų detalesnis reglamentavimas poįstatyminiais teisės aktais. Kartu Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad siekdamas sklandaus elektros energijos tinklų funkcionavimo (elektros energijos gamybos iš įvairių atsinaujinančių energijos išteklių plėtros suderinamumo su elektros energijos tinklų pajėgumais) ir nepertraukiamo elektros energijos tiekimo vartotojams, taip pat atsižvelgdamas į elektros energijos gamybos iš įvairių atsinaujinančių energijos išteklių prioritetus, įstatymų leidėjas įstatymu gali nustatyti elektros energijos gamybos iš skirtingų atsinaujinančių energijos išteklių ribojimus. Atsižvelgiant į tai, kad ribojimų elektros energijos gamybai taikymas yra esminė šios energetikos srityje vykdomos specifinės ūkinės veiklos sąlyga, daranti esminį poveikį šiai ūkinei veiklai, nustatant elektros gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių gamybos ribojimus įstatymų leidėjas taip pat turi nustatyti dėl tokio suvaržymo patirtų praradimų kompensavimo įstatymines prielaidas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 8 straipsnį, kuriuo keičiamas įstatymo 31 straipsnis, ir išdėstyti 31 straipsnio 2dalį taip:

1. Pakeisti 31 straipsnio 2dalies 1 punktą ir išdėstyti jį taip:

„1) teisės aktuose ir (ar) programavimo lygmens planavimo dokumentuose (atitinkamų metų nacionalinėje energetikos plėtros programoje, Vyriausybės programoje ir (ar) Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plane) nustatytiems atsinaujinančius išteklius naudojantiems objektams Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje, įskaitant Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 ir 221 straipsniuose nurodytus objektus, prijungti numatytu laiku, taip pat šiuose dokumentuose nurodytiems energetikos objektams, prisidedantiems prie elektros energetikos sistemos darbo stabilumo, patikimumo ir (ar) saugumo, prijungti numatytu laiku ir atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių projektams, kuriems suteiktas valstybei svarbaus projekto statusas, prijungti numatytu laiku;“.

2. Pakeisti 31 straipsnio 2dalį ir išdėstyti ją taip:

„22. Pralaidumų rezervavimo tvarka, atsižvelgiant į Tarybos nustatytus pagrįstus principus ir (ar) kriterijus, gali būti diferencijuojama pagal asmenų ir (ar) įrenginių grupes, elektrinių, elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo įrenginių įrengtosios galios ar prijungimo taške suteikiamos leistinos generuoti galios dydį, taip pat pagal esamų laisvų elektros tinklų pralaidumų dalį, kai, įvertinus prie tinklo prijungtų elektrinių, elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo įrenginių patiekiamos į elektros tinklą galios nevienalaikiškumą, gali būti nustatyti šio įstatymo 22 straipsnio 31 dalyje ir 482 straipsnio 3 dalyje numatyti prijungimo pajėgumų apribojimai arba eksploatavimo apribojimai, nustatant elektros energijos priėmimo ir persiuntimo ribojimus tik esant elektros perdavimo tinklo leidžiamų parametrų viršijimui linijų tranzite, tinklo mazge ar sistemos balanse. Elektros energijos, pagamintos iš atsinaujinančių išteklių, priėmimas ir persiuntimas elektros tinklais gamintojui negali būti ribojamas daugiau nei 5 procentais jo iš atsinaujinančių išteklių per vienerius metus pagaminto elektros energijos kiekio, į šį kiekį neįskaitant perdavimo tinklo avarijų ir remontų bei rekonstrukcijų laikotarpių. Gamintojo nuostoliai, patirti dėl didesnio nei nustatyta elektros energijos kiekio, pagaminto iš atsinaujinančių energijos išteklių, priėmimo ir persiuntimo apribojimo atlyginami Tarybos nustatyta tvarka. Taryba užtikrina, kad Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatomi prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimai būtų nustatomi remiantis skaidriomis ir nediskriminacinėmis procedūromis, taip pat kad būtų užtikrintas tinklų naudotojų naujai prijungiamų įrenginių (elektrinių ir kaupimo įrenginių) ekonominis efektyvumas ir kad nebūtų sukurta nepagrįstų kliūčių patekti į elektros energijos rinką. Vadovaudamasis Reglamento (ES) 2019/943 12 ir 13 straipsnių ir šio įstatymo nuostatomis, perdavimo sistemos operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustato elektros energijos priėmimo, persiuntimo ir perskirstymo tvarką. Be to, perdavimo sistemos operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustato elektros energijos persiuntimo nutraukimo sąlygas, kai tinklų naudotojo elektros įrenginių patiekiama į elektros tinklus aktyvioji galia viršija leistiną generuoti galią.“

Pritarti iš dalies

 

Argumentai Nr. 1:

Iš esmės pritariama siūlymui siūlant detalizuoti nuostatas siekiant užtikrinti Elektros energetikos įstatyme įtvirtintų teisės normų, reglamentuojančių generacijos ribojimų taikymo galimybes, atitikimą Konstitucijai ir konstituciniams principams, būtina patikslinti atitinkamas įstatymo nuostatas, nustatant bendruosius ribojimų taikymo principus bei aiškiai įtvirtinant galimas taikyti ribojimų rūšis.

Pažymėtina, kad įstatymo pakeitimu nauja elgesio taisyklė dėl ribojimų nėra kuriama, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba tokią teisę jau turėjo, jos neįgyja naujai, tačiau atsižvelgiant į Konstitucinio teismo nutarime išsakytus argumentus, ši teisė detalizuota įstatymo lygmeniu.

Komiteto pasiūlymai:

1. Papildyti Projekto 8 straipsnį 2 dalimi:

„2. Pakeisti 31 straipsnio 22 dalį ir ją išdėstyti taip:

„22. Pralaidumų rezervavimo tvarka, atsižvelgiant į Tarybos nustatytus pagrįstus principus ir (ar) kriterijus, gali būti diferencijuojama pagal asmenų ir (ar) įrenginių grupes, elektrinių, elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo įrenginių įrengtosios galios ar prijungimo taške suteikiamos leistinos generuoti galios dydį, taip pat pagal esamų laisvų elektros tinklų pralaidumų dalį, kai, įvertinus prie tinklo prijungtų elektrinių, elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo įrenginių patiekiamos į elektros tinklą galios nevienalaikiškumą, gali būti nustatyti šio įstatymo 22 straipsnio 31 dalyje ir 482 straipsnio 3 dalyje numatyti prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimai. Leidžiama nustatyti ir taikyti prijungimo prie elektros tinklų pajėgumų arba eksploatavimo apribojimus, nulemtus perkrovų elektros tinkle ir (arba) energetikos sistemos balanso (elektros energijos gamybos ir suvartojimo santykio) galimybių, ir (arba) saulės ir vėjo energijos generacijos sutapties, taip pat mažinti apribojimų apimtis, esant tinklų naudotojo įsipareigojimui kartu su elektros gamybos įrenginiais įrengti energijos kaupimo įrenginius. Konkrečios šių apribojimų apimtys, jų taikymo atvejai, etapai ir principai, taip pat reikalavimai energijos kaupimo įrenginių, kurių įrengimas leidžia sumažinti ribojimus, techniniams parametrams, detalizuojami Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše. Taikant minėtus prijungimo prie elektros tinklų pajėgumų arba eksploatavimo apribojimus, tinklų naudotojų už elektros biržoje parduotą elektros energiją gautos pajamos nėra mažinamos. Tinklų naudotojams, kuriems taikomi Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyti realaus laiko ribojimai, nėra skaičiuojamos disbalanso išlaidos tuo atveju, kai tinklų operatorius generaciją riboja iki lygio, žemesnio nei saugi generavimo riba, nustatyta atsižvelgiant į saulės ir vėjo elektrinėse pagamintos elektros energijos generacijos sutaptį, energetikos sistemos balansą bei elektros sistemos eksploatavimo saugias ribas. Taryba užtikrina, kad Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatomi prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimai būtų nustatomi remiantis skaidriomis ir nediskriminacinėmis procedūromis, taip pat kad būtų užtikrintas tinklų naudotojų naujai prijungiamų įrenginių (elektrinių ir kaupimo įrenginių) ekonominis efektyvumas ir kad nebūtų sukurta nepagrįstų kliūčių patekti į elektros energijos rinką. Vadovaudamasis Reglamento (ES) 2019/943 12 ir 13 straipsnių ir šio įstatymo nuostatomis, perdavimo sistemos operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustato elektros energijos priėmimo, persiuntimo ir perskirstymo tvarką. Be to, perdavimo sistemos operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustato elektros energijos persiuntimo nutraukimo sąlygas, kai tinklų naudotojo elektros įrenginių patiekiama į elektros tinklus aktyvioji galia viršija leistiną generuoti galią.“.“

2. Papildyti Projekto 8 straipsnį 3 dalimi:

„3. Papildyti 31 straipsnį nauja 23 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„23. Vadovaujantis Reglamento (ES) 2019/943 13 straipsnio 5 dalies nuostatomis, taikant tinklo patikimumo ir saugumo išlaikymo reikalavimus, grindžiamus skaidriais ir nediskriminaciniais kriterijais, kuriuos nustato Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, tinklų operatoriai ir skirstymo sistemos operatoriai be kita ko užtikrina perdavimo tinklų ir skirstymo tinklų gebėjimą perduoti iš atsinaujinančiųjų energijos išteklių arba didelio naudingumo kogeneracijos įrenginiuose pagamintą elektros energiją, kuo mažiau taikant perskirstymą, neatimant iš tinklo operatorių galimybės atsižvelgti į ribotą perskirstymą, kai perdavimo sistemos operatorius arba skirstymo sistemos operatorius gali skaidriai įrodyti, kad toks būdas yra ekonomiškai efektyvus ir neviršijama 5 procentų įrenginių, naudojančių atsinaujinančiuosius energijos išteklius ir tiesiogiai prijungtų prie jų atitinkamo tinklo, per metus pagamintos elektros energijos kiekio. Kai elektros energijos gamybos objektų, naudojančių atsinaujinančiuosius energijos išteklius arba didelio naudingumo kogeneraciją, pagaminamos elektros energijos dalis sudaro daugiau negu 50 % metinio bendro galutinio energijos suvartojimo ši nuostata netenka galios."

3. Pakeisti Projekto 9 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Pakeisti 39 straipsnio 22 dalį ir ją išdėstyti taip:

„22. Šio straipsnio 21 dalyje nurodyti pralaidumų prioritetai rezervuojami Vyriausybės sprendimu nustatytoms prioritetų grupėms vadovaujantis kreipimosi dėl pralaidumų rezervavimo pirmumo principu ir atsižvelgiant į Vyriausybės nustatytas pralaidumų paskirstymo proporcijas. Pralaidumų rezervavimo tvarka, atsižvelgiant į Tarybos nustatytus pagrįstus principus ir (ar) kriterijus, gali būti diferencijuojama pagal asmenų ir (ar) įrenginių grupes, elektrinių, elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo įrenginių įrengtosios galios ar prijungimo taške suteikiamos leistinos generuoti galios dydį, taip pat pagal esamų laisvų elektros tinklų pralaidumų dalį, kai, įvertinus prie tinklo prijungtų elektrinių, elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo įrenginių patiekiamos į elektros tinklą galios nevienalaikiškumą, gali būti nustatyti šio įstatymo 22 straipsnio 31 dalyje ir 482 straipsnio 3 dalyje numatyti prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimai. Leidžiama nustatyti ir taikyti prijungimo prie elektros tinklų pajėgumų arba eksploatavimo apribojimus, nulemtus perkrovų elektros tinkle, energetikos sistemos balanso (elektros energijos gamybos ir suvartojimo santykio) galimybių ir (arba) saulės ir vėjo energijos generacijos sutapties, taip pat mažinti apribojimų apimtis, esant tinklų naudotojo įsipareigojimui kartu su elektros gamybos įrenginiais įrengti energijos kaupimo įrenginius. Konkrečios šių apribojimų apimtys, jų taikymo atvejai, etapai ir principai, taip pat reikalavimai energijos kaupimo įrenginių, kurių įrengimas leidžia sumažinti ribojimus, techniniams parametrams, detalizuojami Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše. Tinklų naudotojai privalo įdiegti Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nurodytas priemones elektrinių ir energijos kaupimo įrenginių nuotoliniam valdymui, reikalingas šioje dalyje nurodytų apribojimų taikymui. Ne didesnės nei 10 kW leistinos generuoti galios buitinių gaminančių vartotojų elektrinės gali būti prijungiamos taikant Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nurodytus reikalavimus pagal elektros tinklų įtampą ir (ar) elektros tinklų galios perkrovą. Taryba užtikrina, kad Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatomi prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimai būtų nustatomi remiantis skaidriomis ir nediskriminacinėmis procedūromis, taip pat kad būtų užtikrintas tinklų naudotojų naujai prijungiamų įrenginių (elektrinių ir kaupimo įrenginių) ekonominis efektyvumas ir kad nebūtų sukurta nepagrįstų kliūčių patekti į elektros energijos rinką. Vadovaudamasis Reglamento (ES) 2019/943 12 ir 13 straipsnių ir šio įstatymo nuostatomis, skirstomųjų tinklų operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustato elektros energijos priėmimo, persiuntimo ir perskirstymo tvarką. Be to, skirstomųjų tinklų operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustato elektros energijos persiuntimo nutraukimo sąlygas, kai tinklų naudotojo elektros įrenginių patiekiama į elektros tinklus aktyvioji galia viršija leistiną generuoti galią.“.“

Argumentai Nr. 2:

Atsižvelgiant į tai, kad Elektros energetikos įstatyme įtvirtintos visų tinklų naudotojų, įskaitant gamintojų, gaminančių elektros energiją iš atsinaujinančių energijos išteklių, įrenginių prijungimą reglamentuojančios bendrosios teisės nuostatos bei siekiant teisinio aiškumo, siūloma atsisakyti šiuo metu 22 straipsnio 6 dalyje numatytos nuorodos į Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymą.

Komiteto pasiūlymas:

1. Papildyti Projekto 7 straipsnį 2 dalimi:

„2. Pripažinti netekusiu galios 22 straipsnio 6 dalį.

6. Gamintojų, gaminančių elektros energiją iš atsinaujinančių energijos išteklių, elektros energijos gamybos įrenginių prijungimą prie elektros tinklų reglamentuoja Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas.

2. Buvusias Projekto 7 straipsnio 2–6 dalis laikyti 3–7 dalimis.“

 

Argumentai Nr. 3:

Galiojanti Elektros energetikos įstatymo 67 straipsnio 8 dalies redakcija numato elektros tinklo plėtros galimybes tik vartotojams ir kaupimo įrenginių savininkams.

Siekiant aiškiai įtvirtinti galimybę atlikti tinklo plėtrą savo lėšomis komercinių parkų vystytojams, būtina praplėsti tokią teisę turinčių asmenų ratą, įtraukiant tinklų naudotojus.

Komiteto pasiūlymai:

1. Papildyti Projektą 11 straipsniu:

11 straipsnis. 67 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 67 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Vartotojai, kurių prijungiamų elektros įrenginių leistina naudoti galia ar didinama elektros įrenginių leistina naudoti galia yra ne mažesnė kaip 10 MW, tinklų naudotojai ar energijos kaupimo įrenginių savininkai, kurių elektros įrenginiams prijungti prie elektros tinklų reikia pastatyti naujus ir (ar) rekonstruoti esamus elektros perdavimo tinklus ir kurie pageidauja Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos nustatyta tvarka, suderinę su perdavimo sistemos operatoriumi, pastatyti ir (ar) rekonstruoti šiuos elektros tinklus ir organizuoti jų statybos ir (ar) rekonstrukcijos darbus, apmoka 100 procentų perdavimo tinklų statybos sąnaudų. Atlikti perdavimo tinklų statybos darbai laikomi vartotojo, tinklų naudotojo ar energijos kaupimo įrenginių savininko elektros įrenginių prijungimo prie perdavimo tinklo paslaugos dalimi ir šie vartotojų, tinklų naudotojų ar energijos kaupimo įrenginių savininkų lėšomis pastatyti perdavimo tinklai yra perdavimo sistemos operatoriaus nuosavybė. Prie šių perdavimo tinklų prijungiant kitų tinklų naudotojų įrenginius, už jų statybą ir (ar) rekonstravimą, ir (ar) naudojimą šiuos perdavimo tinklus pastačiusiems ir (ar) rekonstravusiems vartotojams, tinklų naudotojams ar energijos kaupimo įrenginių savininkams neatlyginama.“

2. Buvusį Projekto 11 straipsnį laikyti 12 straipsniu.

3. Pakeisti Įstatymo projekto Nr. XIVP-2832(3) pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 2, 4, 16, 17, 20(1), 21(1), 22, 31, 39, IR 48(2) IR 67 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTAS

 

Argumentai Nr. 4

Užsitęsus įstatymo projekto svarstymo procedūrai reikia patikslinti įstatymo įsigaliojimo datas.

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 12 straipsnio 1 ir 2 dalis ir jas išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. gruodžio 1 d. 2024 m. sausio 1 d.

2. Energetikos ministras, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba ir skirstomųjų tinklų ir perdavimo sistemos operatoriai iki 2023 m. lapkričio 30 d. 2023 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

Balsavimo rezultatai:

Pritarta bendru sutarimu 

 

Taip pat, siekiant teisinio aiškumo ir nuoseklumo įgyvendinant Konstitucinio teismo 2023-11-07 nutarimą, atitinkamai tikslinti ir Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 5, 11, 14, 20(1), 20(2), 22(1), 26, 49, 64 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 14(1) ir 20(4) straipsniais įstatymo projekto Nr. XIVP-2828(2) nuostatas.

2.

Seimo narys

Lukas Savickas,

2023-12-05

10

 

 

N

Argumentai:

Lietuvoje yra veikiantys tik trys nepriklausomi elektros energijos tiekėjai ir nėra užtikrinama efektyvi konkurencija, o garantinis tiekėjas yra stipriai susijęs su vienu nepriklausomu elektros energijos tiekėju. Nepriklausomi elektros energijos tiekėjai naudojasi ir taiko veiklos strategiją, proteguodami savo grupės įmonių susijusias įmones, kad jos pačios vystytų gamybą iš atsinaujinančių energetikos išteklių ir taip sukuria dirbtinus trukdžius kitų ūkio subjektų vystomiems atsinaujinančios energetikos projektams bei naujos gamybos atsiradimui (pvz., teikiamose pasirašyti elektros energijos pirkimo – pardavimo sutartyse tikslingai įtraukiamos diskriminacinės sąlygos, kurios draudžia vartotojams įsirengti savo gamybos įrenginius, kurie gamintų elektros energiją iš atsinaujinančių išteklių). Sutartyse nepriklausomi elektros energijos tiekėjai taip pat įtraukia sąlygas dėl protingumo principo neatitinkančio dydžio baudų taikymo arba su atsinaujinančių elektros energijos išteklių vystytojais iš vis nepasirašo elektros energijos supirkimo sutarčių.

Pastebėtina, kad rinkoje buvo užfiksuoti akivaizdūs nepriklausomų elektros energijos tiekėjų piktnaudžiavimo savo padėtimi atvejai, kai su nebuitiniais vartotojais buvo sudarytos 5 – 10 metų tiekimo sutartys su 200 EUR/MWh kaina, o rinkoje kainai tapus ženkliai mažesne, nepriklausomi elektros energijos tiekėjai nepagrįstai atsisakė persiderėti sutarties sąlygas dėl kainų ir/ar sutartų nupirkti elektros energijos kiekių sumažinimo. Todėl ūkio subjektai yra priversti savo teises bei teisėtus interesus ginti teisme. Be to, sutartyse vartotojams už naujų atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių statybą ir/ar įsirengimą būna numatytos baudos, kurios siekia net iki pusės kontrakto sumos, kuri būtų mokėtina per 10 metų – t. y. milijonus eurų.

Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą problematiką bei siekiant užtikrinti, jog nepriklausomi elektros energijos tiekėjai nepiktnaudžiautų užimama padėtimi ir nediskriminuotų elektros energijos vartotojų savo grupės įmonių, kurios vysto atsinaujinančios energetikos projektus, atžvilgiu, manytina, jog būtina nustatyti teisinį reguliavimą, kad būtų apginti gaminančių vartotojų interesai, kartu užtikrinant darnią atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo plėtrą ir integraciją į energetikos sistemą, skatinant tolesnį naujų technologijų vystymąsi ir diegimą bei pagamintos energijos vartojimą.

Siūloma sukurti tokį teisinį reguliavimą, kad nepriklausomi elektros energijos tiekėjai, negalėtų taikyti nepagrįstai didelių baudų, siekiant nutraukti sudarytas sutartis ir/ar jas modifikuoti, negalėtų atsisakyti sudaryti sutarčių ir/ar kitaip diskriminuoti gaminančius vartotojus nepagrįstai uždraudžiant jiems plėtoti savo elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus.

 

Pasiūlymas:

1.  Papildyti Projektą 10 straipsniu:

,,10 straipsnis. 46 straipsnio pakeitimas

Papildyti 46 straipsnio 6  dalį 9 punktu:

„9) užtikrinti, kad sudarant elektros energijos pirkimo – pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartis bei tiekiant energiją, vartotojai, turintys savo kogeneracijos pajėgumus iš atsinaujinančių energijos išteklių, nebūtų diskriminuojami, t. y. jiems siūlomose sudaryti sutartyse nebūtų nuostatų, susijusių su baudomis, ribojimais ar kitomis neigiamą poveikį turinčiomis priemonėmis dėl atsinaujinančių energijos išteklių elektrinės ar jos dalies įsirengimo, įsigijimo ar eksploatavimo“.“

2. Buvusius 10-11 straipsnius laikyti atitinkamai 11-12 straipsniais.

Nesvarstyti

Seimo narys pasiūlymą komiteto posėdžio metu atsiėmė

3.

Seimo narys

Lukas Savickas,

2023-12-05

 

 

 

 

Argumentai: žr. aukščiau

Pasiūlymas:

Patikslinti įstatymo pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 2, 14, 16, 17, 201, 211, 22, 31, 39, 46 ir 482 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS“

Nesvarstyti

Seimo narys pasiūlykomiteto posėdžio metu atsiėmė

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė