LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375

5 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 221 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-2274

2022-12-07 Nr. 108-P-55

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas,  Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Arvydas Nekrošius, Ieva Pakarklytė, Paulius Saudargas, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Energetikos viceministrė Daiva Garbaliauskaitė, Energetikos ministerijos Tvarios energetikos plėtros politikos  grupės vadovė Lina Sveklaitė, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pirmininkas Renatas Pocius, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos Dujų ir elektros departamento Elektros skyriaus vedėja Anastasija Skunčikaitė, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos Dujų ir elektros departamento Elektros skyriaus patarėja Laima Kasparavičiūtė, AB Ignitis Renewables atstovas Vytautas Rimas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 2 straipsniu siūloma papildyti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymą (toliau – keičiamas įstatymas) 221 straipsniu pavadinimu „Atsinaujinančių energijos išteklių naudojimas elektros energijos gamybai jūrinėje teritorijoje“. Pažymėtina, jog galiojančio keičiamo įstatymo 22 straipsnio pavadinimas yra „Atsinaujinančių energijos išteklių naudojimas elektros energijos gamybai Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje“, o atsižvelgus į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 1 straipsnio 2 dalį formuluotės „Lietuvos Respublikos teritorinė jūra ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinė ekonominė zona Baltijos jūroje“ sutrumpinimas yra „jūrinė teritorija“, aptariamų straipsnių pavadinimai yra vienodi. Nors kartu su projektu teikiamame Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 3, 5, 11, 13, 14, 16, 18, 20, 201, 21, 22, 23, 26, 29, 49, 50, 55, 56, 57, 63 straipsnių, dvyliktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, 54 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo Nr. XIV-1001 10 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-2273) 2 straipsnyje tikslinamas keičiamo įstatymo 22 straipsnio pavadinimas į „Atsinaujinančių energijos išteklių naudojimas elektros energijos gamybai jūrinėje teritorijoje ir šių išteklių naudojimo skatinimas“, pažymėtina, jog keičiamo įstatymo 22 straipsnio naujos redakcijos (ir tuo pačiu šio straipsnio naujo pavadinimo) įsigaliojimo terminas nėra žinomas, kadangi įsigaliojimo terminas susietas ne su konkrečia data, o dviejų mėnesių terminu po Europos Komisijos pritarimo pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas. Taigi galėtų susidaryti situacija, kai tuo pačiu metu galiotų du straipsniai su vienodais pavadinimais. Be to, netgi ir tuo atveju, jeigu keičiamo įstatymo 22 straipsnio pavadinimas būtų  „Atsinaujinančių energijos išteklių naudojimas elektros energijos gamybai jūrinėje teritorijoje ir šių išteklių naudojimo skatinimas“, o 221 straipsnio – „Atsinaujinančių energijos išteklių naudojimas elektros energijos gamybai jūrinėje teritorijoje“, galėtų būti keliamas klausimas, kodėl nuostatos, pagal straipsnio pavadinimą reglamentuojančios tuos pačius teisinius santykius („atsinaujinančių energijos išteklių naudojimas elektros energijos gamybai jūrinėje teritorijoje“) dėstomos dviejuose skirtinguose straipsniuose.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio pavadinimą ir išdėstyti jį taip:

„221 straipsnis. Atsinaujinančių energijos išteklių naudojimas elektros energijos      gamybai jūrinėje teritorijoje netaikant skatinimo priemonių“

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

22

 

2. Atkreiptinas dėmesys, kad iš kartu su projektu pateikto aiškinamojo rašto sektų, jog keičiamo įstatymo 22 ir 221 straipsniuose reglamentuojami du jūrinio vėjo elektrinių vystymo modeliai, ir nors keičiamo įstatymo 221 straipsnyje siūloma nustatyti kitokias jūrinio vėjo elektrinių vystymo modelio procedūras bei reikalavimus, iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip apsisprendžiama, kurį modelį taikyti – keičiamo įstatymo 22 ar 221 straipsnyje reglamentuojamą. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, šių modelių santykis ar kriterijai, kaip pasirenkama, kurį modelį taikyti, neturėtų būti atskleisti keičiamame įstatyme.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 22 dalį ir ją išdėstyti taip:

22. Atsiradus papildomų elektros energijos gamybos pajėgumų plėtros poreikiui, Vyriausybės įgaliota institucija įvertina jų įrengimo tikslingumą ir prireikus peržiūri ar atnaujina šio straipsnio 1 dalyje numatytų veiksmų rezultatus ir pateikia pasiūlymus Vyriausybei dėl naujo Vyriausybės nutarimo, nurodyto šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 9 punkte, priėmimo ir tolesnės elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje koncepcijos ir konkurso organizavimo modelio.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

1, 2

 

3. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 1 dalies redakcija tobulintina, nes jos tekstas yra aprašomojo pobūdžio. Siūlytina analizuojamos straipsnio dalies nuostatas išdėstyti taip, kaip tuos pačius teisinius santykius reguliuojančios nuostatos išdėstytos kartu su vertinamu projektu teikiamo Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 3, 5, 11, 13, 14, 16, 18, 20, 201, 21, 22, 23, 26, 29, 49, 50, 55, 56, 57, 63 straipsnių, dvyliktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, 54 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo Nr. XIV-1001 10 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-2273) 2 straipsnyje dėstomo Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje. Analizuojamos straipsnio dalies paskutinio sakinio nuostatos dėstytinos atskiroje straipsnio dalyje.

Be to, siūlytina suderinti projekto terminiją su Teritorijų planavimo įstatyme vartojama terminija ir vietoje formuluotės „specialiojo plano parengimą“ įrašyti formuluotę „specialiojo teritorijų planavimo dokumentų parengimą“.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymai:

1. Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 1 ir 2 dalis ir jas išdėstyti taip:

1. Vyriausybės įgaliota institucija, atsižvelgdama į šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 17 punkte nurodytą tvarkos aprašą, organizuoja veiksmus, kurie reikalingi Vyriausybės nutarimui dėl jūrinės teritorijos dalių, kuriose tikslinga organizuoti konkursą (konkursus) atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, ir dėl šių elektrinių didžiausių leistinų generuoti ir mažiausių įrengtųjų galių nustatymo (toliau – Vyriausybės nutarimas dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje) priimti ir (ar) įgyvendinti:

1) organizuoja specialiojo teritorijų planavimo dokumento parengimą ir jo strateginį pasekmių aplinkai vertinimą;

2) organizuoja atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių prijungimo prie perdavimo tinklų sausumos teritorijoje specialiojo teritorijų planavimo dokumentų rengimą ir jo strateginį pasekmių aplinkai vertinimą.

2. Visi šio straipsnio 1 dalyje numatyti veiksmai gali būti finansuojami iš Vyriausybės įgaliotai institucijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų ir (ar) lėšų, gautų iš kitų finansavimo šaltinių.“

2. Buvusias Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 2–30 dalis laikyti 3–31 dalimis

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

6

 

4. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 3 dalyje siūlytina vietoje formuluotės „ne anksčiau negu yra įsigaliojęs Vyriausybės nutarimas“ įrašyti formuluotę „įsigaliojus Vyriausybės nutarimui“.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

   „6. Vyriausybės nutarimai dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje rengiami kiekvienai jūrinės teritorijos daliai, kurioje tikslinga organizuoti konkursą (konkursus) atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, atsižvelgiant į Nacionaliniame pažangos plane nustatytus atsinaujinančių energijos išteklių strateginius tikslus ir (ar) pažangos uždavinius. Išankstinės prijungimo sąlygos išduodamos, konkursas (konkursai) organizuojamas (organizuojami) ir leidimas (leidimai) plėtrai ir eksploatacijai šioje dalyje numatytais atvejais išduodamas (išduodami) įsigaliojus Vyriausybės nutarimui dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje.“

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

5. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 6 dalyje, atsižvelgiant į tai, kad pagal teisės technikos taisykles įstatyme turi būti nustatytos asmenų teisės ir pareigos, vietoje formuluotės „toks konkursas nesuteikia teisės pasinaudoti šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nurodytomis skatinimo priemonėmis“ įrašytina formuluotė „konkurso laimėtojas neįgyja teisės į šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nurodytas skatinimo priemones.“

Ši pastaba taikytina ir projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 2 daliai.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymai:

1. Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

7. Kai Vyriausybės nutarime dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje nustatoma, kad konkursas atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai organizuojamas pagal šį straipsnį, konkurso laimėtojas neįgyja teisės į šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nurodytas skatinimo priemones.“

2. Pakeisti Įstatymo projekto 3 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Kai Vyriausybės nutarime dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje nustatyta, kad konkursas atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai organizuojamas pagal šį straipsnį, konkurso laimėtojas neįgyja teisės į šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nurodytas skatinimo priemones.“

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

9

 

6. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 8 dalyje, siekiant teisinio reguliavimo glaustumo, siūlytina įvesti joje minimo teisės akto „Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos tvirtinamas konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos aprašas“ trumpinį, nurodant „(toliau – Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos aprašas)“, ir toliau visame straipsnio tekste jį naudoti.

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto siūlomą įstatymo projekto 2 straipsnio 9 dalies formuluotę prie TD 7 pastabos.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4,

 

 

 

 

 

 

 

5,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

7. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 8 ir 12 dalių struktūra ir nuostatos tobulintinos.

Keičiamo įstatymo 221 straipsnio 8 dalies pirmuoju sakiniu nustatoma bendra taisyklė, kokia tvarka organizuojamas konkursas naudoti jūrinę teritoriją, o kituose šios dalies sakiniuose išvardijami konkurso etapai ir kiekvieno iš šių etapų trukmė.

Keičiamo įstatymo 221 straipsnio 12 dalyje aprašomi konkurso etapai (kas vyksta jų metu), konkurso dalyvių siūlomas minimalus vystymo mokesčio dydis, kaip siūlomas kitas vystymo mokestis, kas laikomas potencialiu konkurso laimėtoju, kokios pasekmės kyla laiku nesumokėjus vystymo mokesčio ir kt.

Siekiant teisinio aiškumo bei nuoseklumo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 8 ir 12 dalių nuostatos tobulintinos konkurso etapus išvardinant atskirais dalies punktais, tuose pačiuose punktuose įrašant nuostatas ir dėl kiekvieno etapo trukmės bei aprašant, kokie veiksmai atliekami kiekvieno etapo metu (arba kiekvieną etapą aprašant atskira straipsnio dalimi). Nuostatas dėl siūlomo vystymo mokesčio, potencialių konkurso laimėtojų, dėl pasekmių konkurso laimėtojui nesumokėjus vystymo mokesčio siūlytina dėstyti atskiromis straipsnio dalimis.

Atitinkamai ši pastaba taikytina ir projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 3 ir 5 dalims.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymai:

1. Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

9. Konkursas naudoti jūrinę teritoriją Vyriausybės nutarime dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje nustatytose dalyse plėtojant elektrines, organizuojamas Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos tvirtinamame konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše (toliau – Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos aprašas) nustatyta tvarka. Konkursą sudaro šie etapai:

1) asmenų, siekiančių dalyvauti konkurse, registracijos ir dokumentų teikimo etapas, kuris pradedamas informacijos apie planuojamą organizuoti konkursą paskelbimo Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos interneto svetainėje dieną ir trunka 60 kalendorinių dienų. Šiame etape asmenys, siekiantys dalyvauti konkurse, teikia Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatytus dokumentus bei informaciją;

2) asmenų, siekiančių dalyvauti konkurse, kvalifikacijos tikrinimo etapas, kuris trunka ne ilgiau kaip 30 kalendorinių dienų nuo registracijos ir dokumentų teikimo etapo pabaigos. Šis terminas gali būti pratęstas 7 kalendorinėms dienoms Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka. Šiame etape yra vertinama asmenų, užsiregistravusių dalyvauti konkurse, atitiktis šio straipsnio 10 dalyje nustatytoms sąlygoms. Kvalifikacijos tikrinimo etapas yra užbaigiamas, kai Valstybinė energetikos reguliavimo taryba patvirtina šio straipsnio 10 dalyje nustatytas sąlygas atitinkančius asmenis konkurso dalyviais, kurie turi teisę dalyvauti pasiūlymų teikimo etape;

3) pasiūlymų dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje vystymo mokesčio, kurį konkurso laimėtojas įsipareigoja sumokėti į Valstybės iždo sąskaitą per šio straipsnio 31 dalyje nustatytą terminą (toliau – vystymo mokestis), teikimo etapas (toliau – pasiūlymų teikimo etapas), kuris trunka ne ilgiau kaip 7 kalendorines dienas nuo kvalifikacijos tikrinimo etapo pabaigos. Šiame etape konkurso dalyviai Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka varžosi tarpusavyje realiu laiku siūlydami kuo didesnį vystymo mokestį, atitinkantį šio straipsnio 13 dalyje nustatytas sąlygas. Pasiūlymų teikimo etapas užbaigiamas Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka, laikantis principo, kad konkurso laimėtoju būtų paskelbtas dalyvis, pasiūlęs didžiausią vystymo mokestį.

2. Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 13-16 dalis ir jas išdėstyti taip:

13. Pirmasis konkurso dalyvio realiu laiku siūlomas vystymo mokestis turi būti ne mažesnis kaip 5 milijonai eurų. Kiekvieno konkurso dalyvio realiu laiku siūlomas vystymo mokestis turi būti ne mažesne kaip 5 milijonų eurų suma didesnis už prieš tai pasiūlytą vystymo mokestį.

14. Valstybinė energetikos reguliavimo taryba ne vėliau kaip kitą darbo dieną po pasiūlymų teikimo etapo pabaigos, laikydamasi duomenų apsaugos reikalavimų, paskelbia potencialių konkurso laimėtojų sąrašą, rikiuodama konkurso dalyvius pagal konkurso dalyvių nurodytą didžiausią vystymo mokestį, ir potencialiu konkurso laimėtoju paskelbia konkurso dalyvį, pasiūliusį didžiausią vystymo mokestį. Sutapus konkurso dalyvių pasiūlytiems vystymo mokesčiams, potencialus konkurso laimėtojas nustatomas Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka, vadovaujantis pirmumo principu.

15. Jeigu per šio straipsnio 31 dalyje nurodytą laikotarpį konkurso laimėtojas nesumoka vystymo mokesčio, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba panaikina sprendimą, kuriuo konkurso dalyvis buvo paskelbtas konkurso laimėtoju. Tokiu atveju konkurso laimėtoju pripažįstamas kitas potencialių konkurso laimėtojų sąraše esantis potencialus konkurso laimėtojas, atitinkantis šio straipsnio 17 dalyje numatytus nacionalinio saugumo interesus.

16. Konkursas laikomas neįvykusiu, o naują konkurso paskelbimo datą nustato Vyriausybė šiais atvejais:

1) jeigu per asmenų, siekiančių dalyvauti konkurse, registracijos ir dokumentų teikimo etapo laikotarpį užregistruojama mažiau kaip du asmenys, siekiantys dalyvauti konkurse;

2) po kvalifikacijos tikrinimo etapo lieka mažiau kaip du konkurso dalyviai, atitinkantys šio straipsnio 10 dalyje nustatytas sąlygas;

3) potencialiu konkurso laimėtoju laikomas konkurso dalyvis, kuris, vadovaujantis Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymu, nustatomas kaip neatitinkantis nacionalinio saugumo interesų, arba atsisako būti konkurso laimėtoju ir daugiau potencialių konkurso laimėtojų sąraše nėra įrašyta konkurso dalyvių.“

3. Buvusias Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 13–31 dalis laikyti 17–34 dalimis.

4. Pakeisti Įstatymo projekto 3 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 3 -7 dalis ir jas išdėstyti taip:

3. Konkursas naudoti jūrinę teritoriją Vyriausybės nutarime dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje nustatytose dalyse plėtojant elektrines organizuojamas Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka. Konkursą sudaro šie etapai:

1) asmenų, siekiančių dalyvauti konkurse, registracijos ir dokumentų teikimo etapas, kuris pradedamas informacijos apie planuojamą organizuoti konkursą paskelbimo Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos interneto svetainėje dieną ir trunka 60 kalendorinių dienų. Šiame etape asmenys, siekiantys dalyvauti konkurse, teikia Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatytus dokumentus bei informaciją;

2) asmenų, siekiančių dalyvauti konkurse, kvalifikacijos tikrinimo etapas, kuris trunka ne ilgiau kaip 30 kalendorinių dienų nuo registracijos ir dokumentų teikimo etapo pabaigos. Šis terminas gali būti pratęstas 7 kalendorinėms dienoms Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka. Šiame etape yra vertinama asmenų, užsiregistravusių dalyvauti konkurse, atitiktis šio įstatymo 22 straipsnio 11 dalyje nustatytoms sąlygoms. Kvalifikacijos tikrinimo etapas yra užbaigiamas, kai  Valstybinė energetikos reguliavimo taryba patvirtina šio įstatymo 22 straipsnio 11 dalyje nustatytas sąlygas atitinkančius asmenis konkurso dalyviais, kurie turi teisę dalyvauti pasiūlymų teikimo etape;

3) pasiūlymų dėl vystymo mokesčio, kurį konkurso laimėtojas įsipareigoja sumokėti į Valstybės iždo sąskaitą per šio įstatymo 22 straipsnio 32 dalyje nustatytą terminą, teikimo etapas (toliau – pasiūlymų teikimo etapas), kuris trunka ne ilgiau kaip 7 kalendorines dienas nuo kvalifikacijos tikrinimo etapo pabaigos. Šiame etape konkurso dalyviai Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka varžosi tarpusavyje realiu laiku siūlydami kuo didesnį vystymo mokestį, atitinkantį šio straipsnio 4 dalyje nustatytas sąlygas. Pasiūlymų teikimo etapas užbaigiamas Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka, laikantis principo, kad konkurso laimėtoju būtų paskelbtas dalyvis, pasiūlęs didžiausią vystymo mokestį.

4. Pirmasis konkurso dalyvio realiu laiku siūlomas vystymo mokestis turi būti ne mažesnis kaip 5 milijonai eurų. Kiekvieno konkurso dalyvio realiu laiku siūlomas vystymo mokestis turi būti ne mažesne kaip 5 milijonų eurų suma didesnis už prieš tai pasiūlytą vystymo mokestį.

5. Valstybinė energetikos reguliavimo taryba ne vėliau kaip kitą darbo dieną po pasiūlymų teikimo etapo pabaigos, nepažeisdama duomenų apsaugos reikalavimų, paskelbia potencialių konkurso laimėtojų sąrašą, rikiuodama konkurso dalyvius pagal konkurso dalyvių nurodytą didžiausią vystymo mokestį, ir potencialiu konkurso laimėtoju paskelbia konkurso dalyvį, pasiūliusį didžiausią vystymo mokestį. Sutapus konkurso dalyvių pasiūlytiems vystymo mokesčiams, potencialus konkurso laimėtojas nustatomas Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka.

6. Jeigu per šio įstatymo 22 straipsnio 32 dalyje nurodytą terminą konkurso laimėtojas nesumoka vystymo mokesčio, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba panaikina sprendimą, kuriuo konkurso dalyvis buvo paskelbtas konkurso laimėtoju. Tokiu atveju konkurso laimėtoju pripažįstamas kitas potencialių konkurso laimėtojų sąraše esantis potencialus konkurso laimėtojas, atitinkantis nacionalinio saugumo interesus.

7. Konkursas laikomas neįvykusiu, o naują konkurso paskelbimo datą nustato Vyriausybė, šiais atvejais:

1) jeigu per asmenų, siekiančių dalyvauti konkurse, registracijos ir dokumentų teikimo etapo laikotarpį užregistruojama mažiau negu du asmenys, siekiantys dalyvauti konkurse;

2) po kvalifikacijos tikrinimo etapo lieka mažiau kaip du konkurso dalyviai, atitinkantys šio straipsnio 10 dalyje nustatytas sąlygas;

3) potencialiu konkurso laimėtoju laikomas konkurso dalyvis, vadovaujantis Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymu, nustatomas kaip neatitinkantis nacionalinio saugumo interesų arba atsisako būti konkurso laimėtoju ir daugiau potencialių konkurso laimėtojų sąraše nėra įrašyta konkurso dalyvių.“

5. Buvusią Įstatymo projekto 3 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 5 dalį laikyti 8 dalimi.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

16

 

8. Pažymėtina, jog projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 8 ir 12 dalyse įtvirtinama nuostata, kad „konkursas laikomas neįvykusiu Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos tvirtiname konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatytais atvejais“. Visų pirma, neaišku, kodėl abejose dalyse įtvirtinama ta pati nuostata ir ar ji turi kokią nors skirtingą reikšmę. Antra, atsižvelgus į tai, kaip detaliai keičiamo įstatymo 221 straipsnyje reglamentuojamas dalyvavimas konkurse ir jo vykdymas bei į tai, kad atvejai, kada konkursas laikomas neįvykusiu, gali lemti asmenų teises, manytina, kad atvejai, kai konkursas laikomas neįvykusiu, turėtų būti nustatyti keičiamame įstatyme, išdėstant šias nuostatas atskira dalimi.

Atitinkamai ši pastaba taikytina ir projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 3 ir 5 dalims.

Pritarti

1. Atsižvelgiant į Teisės departamento 7 pastabą, kuria Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 12 dalis išskaidyta į 13–16 dalis, žr. Ekonomikos komiteto siūlomą  2 straipsnio 16 dalies formuluotę prie 7 TD pastabos.

2. Atsižvelgiant į Teisės departamento 7 pastabą, kuria Įstatymo projekto 3 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 4 dalis išskaidoma į 3– 7 dalis, žr. Ekonomikos komiteto siūlomą  3 straipsnio 7 dalies formuluotę prie 7 TD pastabos.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

10

15

9. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 9 dalies 14 punkte vartojama formuluotė „nėra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis“, o 15 punkte – „nebuvo priimtas ir neįsiteisėjo apkaltinamasis teismo nuosprendis“. Siūlytina nurodytas formuluotes suvienodinti.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 10 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

15) juridinio asmens vadovas ar valdymo organo narys (nariai), ūkinės bendrijos tikrasis narys (nariai) ar fizinis asmuo neturi neišnykusio ar nepanaikinto teistumo arba dėl juridinio asmens vadovo ar valdymo organo nario (narių), ūkinės bendrijos tikrojo nario (narių) ar fizinio asmens per pastaruosius 5 metus nėra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis už dalyvavimą nusikalstamame susivienijime, jo organizavimą ar vadovavimą jam, kyšininkavimą, prekybą poveikiu, papirkimą, sukčiavimą, kredito, paskolos, tikslinės paramos, subsidijos ar dotacijos panaudojimą ne pagal paskirtį ar nustatytą tvarką, kreditinį sukčiavimą, mokesčių nesumokėjimą, neteisingų duomenų apie pajamas, pelną ar turtą pateikimą, deklaracijos, ataskaitos ar kito dokumento nepateikimą, nusikalstamu būdu gauto turto legalizavimą, nusikalstamu būdu įgytų pinigų ar turto legalizavimą;“

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

10

16

10. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 9 dalies 17 punkte vietoje skaičiaus „20“ įrašytinas skaičius „21“, nes terminai yra nustatyti analizuojamo straipsnio 21 dalyje.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Atsižvelgiant į pateiktą pastabą ir į tai, kad atsižvelgus į kitas Teisės departamento pastabas, kuriomis siūloma pridėti naujas dalis, keičiasi dalių ir punktų numeracija, pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 10 dalies 16 punktą ir jį išdėstyti taip:

16) pateikę informaciją apie pagrindinius planuojamo įgyvendinti elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje projekto etapus, planuojamus statybų ir kitų susijusių darbų įgyvendinimo tvarkaraščius, kuriuose įtvirtinti terminai negali būti ilgesni negu šio straipsnio 25 dalyje nustatyti terminai, planuojamus finansavimo šaltinius bei kitą Vyriausybės nustatytą su elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje projektu susijusią informaciją ir įsipareigojimą laiku ir tinkamai laikytis pateiktų elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje projekto įgyvendinimo terminų bei kitų teisės aktuose nustatytų įsipareigojimų;

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

11. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 12 dalyje siūloma nustatyti, kad „sutapus konkurso dalyvių pasiūlytiems vystymo mokesčiams, laimėtojas nustatomas Valstybinės energetikos reguliavimo tarnybos tvirtiname konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka“. Teikiamas siūlymas tobulintinas.

Atsižvelgus į tai, kaip detaliai keičiamo įstatymo 221 straipsnyje reglamentuojamas dalyvavimas konkurse ir jo vykdymas bei į tai, kad potencialaus laimėtojo nustatymo kriterijai nulemia asmenų teises, manytina, kad aptariami kriterijai turėtų būti nustatyti keičiamame įstatyme, išdėstant šias nuostatas atskira dalimi.

Be to, aptariamoje nuostatoje prieš žodį „laimėtojas“ įrašytinas žodis „potencialus“.

Atitinkamai ši pastaba taikytina ir projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 5 daliai.

Pritarti

1. Atsižvelgiant į Teisės departamento 7 pastabą, kuria Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 12 dalis išskaidoma į 12–16 dalis, žr. Ekonomikos komiteto siūlomą  2 straipsnio 14 dalies formuluotę prie 7 TD pastabos.

 

2. Atsižvelgiant į Teisės departamento 7 pastabą, kuria Įstatymo projekto 3 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 4 dalis išskaidoma į 3–7 dalis, žr. Ekonomikos komiteto siūlomą  3 straipsnio 5 dalies formuluotę prie 7 TD pastabos.

 

 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

17

 

12. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 13 dalies pirmojo sakinio nuostata taisytina, nustatant konkretų subjektą, kuris turi kreiptis dėl konkurso laimėtojo patikros pagal Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo 12 straipsnį, ir konkretų terminą. Pavyzdžiui, nustatyti, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba per atitinkamą terminą turi inicijuoti konkurso laimėtojo patikrą pagal Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo 12 straipsnį.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 17 dalį ir ją išdėstyti taip:

17. Valstybinė energetikos reguliavimo taryba ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo potencialaus konkurso laimėtojo nustatymo inicijuoja jo patikrą dėl atitikties nacionalinio saugumo interesams ir potencialų konkurso laimėtoją pripažįsta konkurso laimėtoju tik įsitikinusi, kad jis nekelia rizikos ar grėsmės nacionalinio saugumo interesams. Vadovaujantis Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo 12 straipsniu, Vyriausybei priėmus sprendimą, kad potencialiu konkurso laimėtoju pripažintas konkurso dalyvis neatitinka nacionalinio saugumo interesų, konkurso laimėtoju pripažįstamas kitas einantis iš eilės potencialių konkurso laimėtojų sąraše esantis potencialus konkurso laimėtojas, atitinkantis nacionalinio saugumo interesus.“

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

18

 

13. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 14 dalies nuostata „ir padengia transformatorių pastotės sausumos teritorijoje plėtros, reikalingos šioms elektrinėms prijungti, sąnaudas“ stokoja aiškumo. Siūlytina tobulinant projektą jas išdėstyti atskiru sakiniu, nustatant konkurso laimėtojo pareigą padengti atitinkamas sąnaudas bei nurodant subjektą, kuris patyrė šias sąnaudas, bei jų padengimo tvarką arba pateikti nuorodą į kitą įstatymą (teisės aktą), kuris reguliuoja šiuos santykius.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 18 dalį ir ją išdėstyti taip:

18. Konkurso laimėtojas įrengia, eksploatuoja, nuosavybės teise valdo infrastruktūrą, reikalingą atsinaujinančius išteklius naudojančioms elektrinėms prijungti prie elektros perdavimo tinklų, nuo šių elektrinių iki elektros tinklų operatoriaus nurodyto prijungimo taško ir atsakomybės ribų transformatorių pastotėje sausumos teritorijoje. Konkurso laimėtojas elektros tinklų operatoriaus nustatyta tvarka padengia elektros tinklų operatoriaus patirtas transformatorių pastotės sausumos teritorijoje plėtros, reikalingos šioms elektrinėms prijungti, sąnaudas. Kai į transformatorių pastotę yra prijungiama daugiau negu viena elektrinė, transformatorių pastotės sausumos teritorijoje plėtros sąnaudos tarp elektrinių vystytojų padalijamos proporcingai jungiamų elektrinių leistinai generuoti galiai.

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

19

 

14. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 15 dalyje nėra pakankamai aišku, koks valstybinės žemės patikėtinio sutikimas turimas omenyje. Jeigu turimas omenyje valstybinės žemės patikėtinio sutikimas dėl valstybinės žemės naudojimo, kuris reikalingas pagal statybos techninius reglamentus, tai siūlytume jį atitinkamai įvardinti. Be to, siūlytina išbraukti perteklinius žodžius „ir konkurso laimėtojui neišduodamas“.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, kokia tvarka konkurso laimėtojui yra suteikiamas valstybinės žemės sklypas (teisė naudoti valstybinį žemės sklypą) vykdyti elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje darbus, t. y. kas ir kokį dokumentą (-us) išduoda konkurso laimėtojui, vadovaudamasis analizuojamoje straipsnio dalyje nurodytu Vyriausybės nutarimu.  Siūlytina projektą papildyti atitinkama nuostata.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 19 dalį ir ją išdėstyti taip:

19. Konkurso laimėtojas, gavęs leidimą plėtrai ir eksploatacijai, įgyja teisę naudoti jūrinės teritorijos dalį (dalis), nustatytą (nustatytas) Vyriausybės nutarime dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje, atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių plėtrai, statybai ir eksploatacijai. Leidimas plėtrai ir eksploatacijai taip pat suteikia teisę naudoti jūrinę teritoriją šioms elektrinėms reikalingai infrastruktūrai įrengti. Konkrečias jūrinės teritorijos naudojimo sąlygas nustato Vyriausybė arba Vyriausybės įgaliota (įgaliotos) institucija (institucijos). Valstybinės žemės patikėtinio sutikimas dėl valstybinės žemės naudojimo atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių plėtrai, statybai, eksploatacijai jūrinės teritorijos dalyje (dalyse), nustatytoje (nustatytose) Vyriausybės nutarime dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje, ir su jomis susijusios šio straipsnio 18 dalyje nurodytos infrastruktūros plėtros ir statybos nereikalingas.“

15.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

20

 

15. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 16 dalyje vietoje žodžio „atlieka“ įrašytini žodžiai „turi atlikti“, o po skaičiaus „14“ įrašytinas žodis „dalyje“.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 20 dalį ir ją išdėstyti taip:

20. Konkurso laimėtojas, gavęs leidimą plėtrai ir eksploatacijai, turi atlikti jūrinės teritorijos tyrimus ir kitus veiksmus, kurie yra reikalingi elektrinių jūrinėje teritorijoje ir šio straipsnio 18 dalyje nurodytos infrastruktūros plėtrai ir statybai tinkamai įgyvendinti.“

16.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

21

 

16. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 17 dalies nuostatos tobulintinos. Pirmiausia reikėtų nurodyti, kas ir kur skelbia „veiksmų atlikimo išlaidas“, po to – konkursą laimėjusio dalyvio (dalyvių) pareigą jas kompensuoti Vyriausybės įgaliotai institucijai.  Paskutinio sakinio nuostatas siūlytina išdėstyti taip: „Kompensacijos mokėjimo ir naudojimo tvarką ir terminus nustato Vyriausybė“.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 21 dalį ir ją išdėstyti taip:

21. Vyriausybės įgaliota institucija savo interneto svetainėje šio straipsnio 1 dalyje numatytų veiksmų atlikimo išlaidas viešai  skelbia per 5 kalendorines dienas nuo šių veiksmų atlikimo dienos. Šios išlaidos yra kompensuojamos šio įstatymo 22 ir šiame straipsnyje numatytų konkursus laimėjusio (laimėjusių) dalyvio (dalyvių), taikant proporcingumo principą. Kompensacija mokama Vyriausybės įgaliotai institucijai. Kompensacijos mokėjimo ir naudojimo tvarką ir terminus nustato Vyriausybė.“

17.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

23

 

17. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 19 dalyje vietoje nuorodos į straipsnio 13 dalį įrašytina nuoroda į straipsnio 12 dalį, kurioje yra ir nuoroda į 13 dalį.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Atsižvelgiant į pateiktą pastabą, ir atsižvelgiant į tai, kad atsižvelgus į kitas Teisės departamento pastabas, kuriomis siūloma pridėti naujas dalis, keičiasi dalių numeracija, pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 23 dalį ir ją išdėstyti taip:

23. Leidimai plėtrai ir eksploatacijai šio įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis išduodami fiziniams asmenims arba Lietuvos Respublikoje įsteigtiems juridiniams asmenims, kitų valstybių narių juridinių asmenų ar kitų organizacijų padaliniams, įsteigtiems Lietuvos Respublikoje, kurie šio straipsnio 17 dalyje nustatyta tvarka pripažinti konkurso laimėtojais ir kurie pateikia įsipareigojimą visą leidimo plėtrai ir eksploatacijai galiojimo laikotarpį atitikti europinės ir transatlantinės integracijos kriterijus, vadovaudamiesi šio straipsnio 10 dalies 1 punkte ir 11 dalyje nustatytais principais. Kai konkurso laimėtojas, siekdamas gauti leidimą plėtrai ir eksploatacijai, įsteigia juridinį asmenį ar kitos organizacijos padalinį Lietuvos Respublikoje, leidimas plėtrai ir eksploatacijai išduodamas konkurso laimėtojo įsteigtam juridiniam asmeniui, kitų valstybių narių juridinio asmens ar kitos organizacijos padaliniui. Šiuo atveju konkurso laimėtojas turi laiduoti Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai jos nustatyta tvarka, kad jo įsteigtas juridinis asmuo ar kitos organizacijos padalinys vykdys šio straipsnio 10 dalyje nurodytas prievoles ir tinkamai įgyvendins šiame įstatyme nustatytus reikalavimus, taikomus atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai jūrinėje teritorijoje. Šiam juridiniam asmeniui ar kitos organizacijos padaliniui mutatis mutandis taikomos šioje dalyje ir šio straipsnio 10 dalyje nustatytos sąlygos.“

18.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

23

 

18. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 19 dalyje siūloma nustatyti: „<...> Kai konkurso laimėtojas, siekdamas gauti leidimą plėtrai ir eksploatacijai, įsteigia juridinį asmenį ar kitos organizacijos padalinį Lietuvos Respublikoje, konkurso laimėtojas turi laiduoti, kad jo įsteigtas juridinis asmuo ar kitos organizacijos padalinys vykdys šio straipsnio 9 dalyje nurodytas prievoles ir tinkamai įgyvendins šiame įstatyme nustatytus reikalavimus, taikomus atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai jūrinėje teritorijoje.<...>“. Projekto nuostatos tobulintinos, nes neaišku, kam išduodamas leidimas plėtrai ir eksploatacijai – konkurso laimėtojui ar jo Lietuvoje įsteigtam juridiniam asmeniui ar kitos organizacijos padaliniui. Be to, neaišku, kokia tvarka konkurso laimėtojas laiduoja už jo Lietuvoje įsteigtą juridinį asmenį ar kitos organizacijos padalinį (su kokiu subjektu jis turi sudaryti laidavimo sutartį). Taip pat pastebėtina, kad pagal Civilinio kodekso 6.76 straipsnį, laidavimo sutartimi laiduotojas už atlyginimą ar neatlygintinai įsipareigoja atsakyti kito asmens kreditoriui, jeigu tas asmuo, už kurį laiduojama, neįvykdys visos ar dalies savo prievolės. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostata dėl laidavimo tikslintina, laikantis Civiliniame kodekse vartojamos terminijos. 

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto siūlomą  2 straipsnio 23 dalies formuluotę prie 17 TD pastabos.

 

19.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

24

 

19. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 20 dalyje vietoje formuluotės „Šio straipsnio 19 dalyje nurodytų reikalavimų įvertinimo tvarka“, siekiant aiškumo ir nuoseklumo, siūlytina įrašyti formuluotę „Konkurso laimėtojo atitikimo šio straipsnio 19 dalyje nurodytiems reikalavimams įvertinimo tvarka“, o po žodžių „galiojimo sustabdymo panaikinimo“ įrašyti žodžius „informavimo apie galiojimo panaikinimą“.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 24 dalį ir ją išdėstyti taip:

24. Konkurso laimėtojo atitikties šio straipsnio 23 dalyje nurodytiems reikalavimams įvertinimo tvarka ir įspėjimo apie leidimo plėtrai ir eksploatacijai galiojimo sustabdymą, galiojimo sustabdymo panaikinimo, informavimo apie galiojimo panaikinimą, sustabdymo ir galiojimo panaikinimo pagrindų taikymo tvarka nustatoma Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše.“

20.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

26

 

20. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 22 dalyje siūloma nustatyti: „Už leidimų plėtrai ir eksploatacijai reguliuojamos veiklos sąlygų pažeidimus Valstybinė energetikos reguliavimo taryba įspėja šio leidimo turėtoją apie galimą leidimo galiojimo sustabdymą šio straipsnio 23 dalyje nustatytais pagrindais arba informuoja apie šio leidimo galiojimo panaikinimą šio straipsnio 25 dalyje nustatytais pagrindais. Leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojui, kuris yra įspėtas apie leidimo galiojimo sustabdymą ar kurio leidimo galiojimas yra sustabdytas, nustatomas 30 kalendorinių dienų laikotarpis, per kurį turi būti pašalinti reguliuojamos veiklos pažeidimai. Pažeidimams pašalinti gali būti nustatomas ilgesnis laikotarpis, <…>”. (pabraukta mūsų). Pastebėtina, kad iš siūlomo reguliavimo nėra aišku, ar leidimo turėtojas, esant 23 dalyje nustatytiems pagrindams, visais atvejais pirma turi būti įspėjamas apie leidimo galiojimo sustabdymą, o tik po to gali būti leidimo galiojimas sustabdytas, ar leidimo galiojimas gali būti sustabdytas ir be įspėjimo. Projektas tobulintinas, pašalinant šį neaiškumą.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 22 dalį ir ją išdėstyti taip:

26. Už leidimų plėtrai ir eksploatacijai reguliuojamos veiklos sąlygų pažeidimus Valstybinė energetikos reguliavimo taryba įspėja šio leidimo turėtoją apie galimą leidimo galiojimo sustabdymą šio straipsnio 27 dalyje nustatytais pagrindais ir, šioje dalyje nustatytais terminais nepašalinus reguliuojamos veiklos pažeidimų, sustabdo jų galiojimą arba informuoja apie šio leidimo galiojimo panaikinimą šio straipsnio 29 dalyje nustatytais pagrindais. Leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojui, kuris yra įspėtas apie leidimo galiojimo sustabdymą ar kurio leidimo galiojimas yra sustabdytas, nustatomas 30 kalendorinių dienų laikotarpis, per kurį turi būti pašalinti reguliuojamos veiklos pažeidimai. Pažeidimams pašalinti gali būti nustatomas ilgesnis laikotarpis, jeigu tai reikalinga dėl objektyvių priežasčių: dėl nuo leidimo turėtojo nepriklausančių priežasčių – valstybės, kitų asmenų veiksmų ar neveikimo arba nenugalimos jėgos aplinkybių – leidimo turėtojas šio straipsnio 25 dalyje nustatytais terminais negauna statybą leidžiančio dokumento ar leidimo gaminti elektros energiją. Laikotarpis pažeidimams pašalinti nustatomas atsižvelgiant į jiems pašalinti reikalingą laikotarpį ir negali būti ilgesnis kaip 90 kalendorinių dienų, išskyrus atvejus, kai pažeidimams, įvykusiems dėl valstybės, kitų asmenų veiksmų ar neveikimo arba nenugalimos jėgos aplinkybių, pašalinti reikalingas ilgesnis laikotarpis.“

21.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

2

31,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

33

 

21. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 27 dalyje nurodyti atvejai, kai skirtingi asmenys turi sumokėti atitinkamas sumas į valstybės iždo sąskaitą skirtingais pagrindais. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir nuoseklumo, siūlytina 27 dalies nuostatas išdėstyti keliose dalyse: atskiroje dalyje nustatyti konkurso laimėtojo pareigą sumokėti vystymo mokestį, kitoje dalyje – konkurso laimėtojo pareigą pervesti lėšas į valstybės iždo sąskaitą vykdant 221 straipsnio 9 dalies 2 punkto reikalavimus, kitoje dalyje – perdavimo sistemos operatoriaus pareigą pervesti į atskirą valstybės iždo sąskaitą visą gautą prievolių įvykdymo užtikrinimą, dar kitoje dalyje – nustatyti, kokiais atvejais ir koks subjektas turi teisę skirti baudas leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojui, baudų dydžius, jų skyrimo tvarką.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymai:

1. Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 31-33 dalis ir jas išdėstyti taip:

31. Šiame straipsnyje nurodytas konkurso dalyvis, pagal šio straipsnio 17 dalį pripažintas konkurso laimėtoju, per 60 kalendorinių dienų nuo paskelbimo konkurso laimėtoju dienos Vyriausybės nustatyta tvarka sumoka vystymo mokestį į atskirą Valstybės iždo sąskaitą.

32. Kai perdavimo sistemos operatorius Elektros energetikos įstatymo 211 straipsnyje nustatyta tvarka ir sąlygomis pasinaudoja konkurso dalyvio pateiktu prievolių įvykdymo užtikrinimu, jis gautas lėšas Vyriausybės nustatyta tvarka perveda į  šio straipsnio 34 dalyje nurodytą sąskaitą.

33. Vyriausybės nustatyta tvarka į atskirą Valstybės iždo sąskaitą leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas lėšas perveda šiais atvejais:

1) kai nesilaikė pagal šio straipsnio 10 dalies 2 punktą prisiimtų veiklos sąlygų ir įsipareigojimų, išskyrus atvejus, kai prisiimtas veiklos sąlygas ir įsipareigojimus įvykdyti vėluojama dėl valstybės, kitų asmenų veiksmų ar neveikimo arba nenugalimos jėgos aplinkybių. Šiuo atveju leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas sumoka baudą, lygią prisiimtiems įsipareigojimams;

2) kai nesilaikė pagal šio straipsnio 10 dalies 17 punktą prisiimtų veiklos sąlygų ir įsipareigojimų, išskyrus atvejus, kai prisiimtas veiklos sąlygas ir įsipareigojimus įvykdyti vėluojama dėl valstybės, kitų asmenų veiksmų ar neveikimo arba nenugalimos jėgos aplinkybių. Šiuo atveju leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas už kiekvieną pradelstą dieną sumoka baudą, apskaičiuojamą 0,0342 Eur/kW dauginant iš laikotarpio nuo dienos, kai leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas turėjo įvykdyti įsipareigojimus, iki dienos, kai juos faktiškai įvykdė;

3) kai nesilaikė šio straipsnio 25 dalies 1 punkte nustatytų veiklos sąlygų ir per 3 metus nuo leidimo plėtrai ir eksploatacijai gavimo dienos negavo statybą leidžiančio dokumento, išskyrus atvejus, kai prisiimtas veiklos sąlygas ir įsipareigojimus įvykdyti vėluojama dėl valstybės, kitų asmenų veiksmų ar neveikimo arba nenugalimos jėgos aplinkybių. Šiuo atveju leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas už kiekvieną pradelstą dieną sumoka baudą, apskaičiuojamą 0,0342 Eur/kW dauginant iš laikotarpio nuo dienos, kai leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas turėjo gauti statybą leidžiantį dokumentą, iki dienos, kai šis dokumentas gaunamas arba leidimas plėtrai ir eksploatacijai panaikinamas šio straipsnio 29 dalyje numatytais pagrindais;

4) kai nesilaikė šio straipsnio 25 dalies 5 punkte nustatytų veiklos sąlygų ir neteikė ataskaitų apie elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje projekto įgyvendinimo eigą ir kitus įsipareigojimus. Šiuo atveju leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas už kiekvieną pradelstą dieną sumoka baudą, apskaičiuojamą 0,0342 Eur/kW dauginant iš laikotarpio nuo dienos, kai leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas turėjo pateikti ataskaitą, iki dienos, kai ją pateikė;

5) kai vykdant šio straipsnio 10 dalies 2 punkte nustatytus reikalavimus konkurso laimėtojas yra įpareigojamas pervesti lėšas į Valstybės iždo sąskaitą.“

2. Buvusias Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 28-30 dalis laikyti 34–36 dalimis.

22.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

3

8

 

22. Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 5 dalyje vietoje žodžio „atlieka“ įrašytini žodžiai „turi atlikti“.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 3 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

8. Konkurso laimėtojas, gavęs leidimą plėtrai ir eksploatacijai, turi atlikti jūrinės teritorijos tyrimus ir kitus veiksmus, kurie yra reikalingi elektrinių jūrinėje teritorijoje ir šio įstatymo 22 straipsnio 18 dalyje nurodytos infrastruktūros plėtrai ir statybai tinkamai įgyvendinti.

23.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-21

4

2

 

23. Projekto 4 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti: „Šio įstatymo 3 straipsnis įsigalioja 2023 m. kovo 1 d., kai yra gautas Europos Komisijos pritarimas pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas, arba praėjus 2 mėnesiams po Europos Komisijos pritarimo pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas, jeigu šis pritarimas gaunamas po 2023 m. kovo 1 d.“ Neaišku, kodėl projekto 3 straipsnio įsigaliojimas siejamas su nurodyta aplinkybe, nes pagal projekto 3 straipsnyje dėstomo Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 221 straipsnio 2 dalį, kai konkursas organizuojamas pagal šį straipsnį, konkurso laimėtojas neįgyja teisės pasinaudoti skatinimo priemonėmis (netaikoma valstybės pagalbos schema), todėl jo įsigaliojimui Europos Komisijos pritarimo nereikia. Atsižvelgiant į tai, analizuojama straipsnio dalis tikslintina.

Be to, iš projekto nuostatų neaišku, kas ir kada turi informuoti Teisės aktų registro tvarkytoją apie įstatymo 3 straipsnio įsigaliojimą. Jeigu tobulinant projektą būtų palikta projekto 4 straipsnio 2 dalyje nurodyta įstatymo 3 straipsnio įsigaliojimo sąlyga, projektas papildytinas nuostata, nustatančia instituciją, kuri informuotų Teisės aktų registro tvarkytoją apie Europos Komisijos pritarimo gavimą ar negavimą ir konkrečią šio įstatymo įsigaliojimo datą. Taip pat tokios informacijos pateikimo terminą.

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Atsižvelgiant į šią ir UAB „Ignitis Renewables“ 4 pastabą pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Šio įstatymo 3 straipsnis įsigalioja  2023 m. kovo 1 d., kai yra gautas Europos Komisijos pritarimas pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 3, 5, 11, 13, 14, 16, 18, 20, 201, 21, 22, 23, 26, 29, 49, 50, 55, 56, 57, 63 straipsnių, dvyliktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, 54 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymui Nr. XIV-1001, arba praėjus 2 mėnesiams po Europos Komisijos pritarimo pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas, jeigu šis pritarimas gaunamas po 2023 m. kovo 1 d. Lietuvos Respublikos energetikos ministerija nedelsdama informuoja Teisės aktų registro tvarkytoją apie šio įstatymo 3 straipsnio įsigaliojimo datą po Europos Komisijos pritarimo gavimo pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

UAB „Ignitis Renewables“

2022-11-29

2

9

16

UAB „Ignitis renewables“ (toliau – Bendrovė) susipažino su Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos parengtais įstatymų projektais, kurie reglamentuoja tolimesnę jūrinės energetikos plėtrą Lietuvoje, ir teikia savo pastabas ir pasiūlymus.

Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 5 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 221 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-2274 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 9 dalies 16 punktas ir Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 3, 5, 11, 13, 14, 16, 18, 20, 201, 21, 22, 23, 26, 29, 49, 50, 55, 56, 57, 63 straipsnių, dvyliktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, 54 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo Nr. XIV-1001 10 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2273 15 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 22 straipsnio 10 dalies 17 punktas:

„nėra gauta parama, kurią Europos Komisija yra pripažinusi kaip neteisėtą ir nesuderintą su vidaus rinka, išskyrus atvejus, kai neteisėtą ir nesuderinamą su vidaus rinka paramą asmenys yra grąžinę ir atlyginę nuostolius ir (ar) sumokėję palūkanas teisės aktuose nustatyta tvarka arba yra suderintas ir vykdomas paramos grąžinimo, nuostolių atlyginimo ir (ar) palūkanų mokėjimo grafikas;“

Bendrovės pastaba:

Europos Sąjungos Bendrasis Teismas 2021 m. balandžio 14 d. sprendimu atšaukė Europos Komisijos 2019 m. sausio 8 d. sprendimą suderinti Lietuvoje taikomą viešuosius interesus atitinkančių paslaugų (toliau – VIAP) mokesčio schemą, po kurio pradėtas nuodugnus Europos Komisijos tyrimas. Atsižvelgiant į tai, kad pagal šią schemą teikiamos valstybės pagalbos teisėtumo klausimas dar nėra išspręstas, išlieka tikimybė, jog pagal šią schemą teikiama valstybės pagalba Europos Komisijos nebus suderinta ir visa asmenų pagal šią schemą gauta pagalba bus pripažinta kaip neteisėta ir nesuderinta su vidaus rinka.

Bendrovė pažymi, kad pagal sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalį, už Europos Komisijos informavimą apie valstybės narės ketinimus suteikti ar pakeisti valstybės pagalbą yra atsakinga pati valstybė narė. Asmenys, kurie gavo valstybės pagalbą pagal VIAP mokesčio schemą, Europos Komisijos atliekamame tyrime dėl VIAP mokesčio schemos teisėtumo ir suderinamumo su vidaus rinka nedalyvauja ir nėra šio tyrimo šalys. Atsižvelgiant į tai, tokie asmenys niekaip nekontroliuoja ir negali turėti jokios įtakos Europos Komisijos ir valstybės narės veiksmams tiek derinant valstybės pagalbos schemą, tiek atliekant jos tyrimą. Atitinkamai, manytina, kad tokie asmenys negali būti laikomi atsakingais už tai, jog valstybė narė suteikė neteisėtą ir su vidaus rinką nesuderintą valstybės pagalbą.

Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija 2022 m. lapkričio 10 d. rašte Nr. 2-6169 pateiktame Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai buvo nurodžiusi, kad Europos Komisijos sprendimai dėl paramos nesuderinamumo su vidaus rinka tokių sprendimų adresatų gali būti skundžiami Europos Sąjungos Bendrajam Teismui siekiant sprendimą panaikinti. Taigi vien Europos Komisijos sprendimo dėl neteisėtos ir su vidaus rinka nesuderintos paramos gavimo priėmimas negali būti pagrindas apriboti asmens teisę dalyvauti konkurse.

Taip pat šis reikalavimas niekaip negali būti vertinamas ir kaip vienas iš dalyvaujančio asmens patikimumo garantų. Pažymėtina, kad asmuo, siekdamas dalyvauti konkurse, Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai privalės pateikti dokumentus, patvirtinančius dalyvio atitiktį įstatyme ir Vyriausybės nutarime nustatytiems reikalavimams (pvz., dėl finansinio pajėgumo, kt.). Todėl manytina, kad Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme ir Vyriausybės nutarime nustatyti reikalavimai ir turi užtikrinti, kad konkurso laimėjimo atveju asmuo gebės įvykdyti prisiimtus įsipareigojimus dėl tinkamo projekto įgyvendinimo. Taip pat net ir tuo atveju, jeigu asmens skundas dėl Europos Komisijos sprendimo būtų atmestas, tai automatiškai nenulemtų asmens negebėjimo įvykdyti prisiimtų įsipareigojimų, kadangi tai priklausytų nuo gražintinos sumos, nuostolių ir palūkanų dydžio, kuri nebūtinai gali būti reikšminga.

Atsižvelgdama į tai, kas išdėstyta, bei siekiant išvengti menkiausios ginčų tikimybės, Bendrovė siūlo atsisakyti šios sąlygos ir jos netaikyti konkurse siekiantiems dalyvauti asmenims.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Išbraukti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 9 dalies 16 punktą.

16) nėra gauta parama, kurią Europos Komisija yra pripažinusi kaip neteisėtą ir nesuderintą su vidaus rinka, išskyrus atvejus, kai neteisėtą ir nesuderinamą su vidaus rinka paramą asmenys yra grąžinę ir atlyginę nuostolius ir (ar) sumokėję palūkanas teisės aktuose nustatyta tvarka arba yra suderintas ir vykdomas paramos grąžinimo, nuostolių atlyginimo ir (ar) palūkanų mokėjimo grafikas;

 

 

2

UAB „Ignitis Renewables“

2022-11-29

2

3

 

Dėl 2 straipsnio 2 dalies

Šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (toliau – AIEĮ) 22 straipsnio 11 dalyje nurodyta, kad elektros tinklų galia ir pralaidumai rezervuojami 1,4 GW leistinos generuoti galios atsinaujinančius išteklius naudojančioms elektrinėms, numatomoms plėtoti Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje, iki leidimo naudoti Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalį (dalis) atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai išdavimo šiame straipsnyje nurodyto konkurso laimėtojui.

2023 m. vasario 1 d. įsigaliojus AIEĮ pakeitimo įstatymo projekto 2 straipsniui, tačiau dar negaliojant naujos redakcijos 22 straipsnio 2 daliai, kurioje numatyta, kad 1,4 GW leistinos generuoti galios yra rezervuojami 22 ir 221 straipsniuose nurodytų konkursų laimėtojams, susidarytų situacija, kai būtų rezervuota po 1,4 GW leistinos generuoti galios kiekvienam iš 22 ir 221 straipsniuose nurodytų konkursų laimėtojų. Bendrovės vertinimu, ši situacija galėtų būti išspręsta perkėlus šią normą į kitą AIEĮ straipsnį (pvz., 18) ir numatant skirtingas straipsnio pakeitimo galiojimo redakcijas, t. y. iki ir po AIEĮ pakeitimo įstatymo įsigaliojimo.

Pakoreguoti pagal pateiktą pastabą.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Elektros tinklų galia ir pralaidumai, nurodyti šio įstatymo 22 straipsnio 11 dalyje rezervuojami  ir šiame straipsnyje nurodyto konkurso laimėtojui (laimėtojams).“

 

 

3.

UAB „Ignitis Renewables“

2022-11-29

2

27

2

Dėl 2 straipsnio 23 dalies 2 punkto.

Bendrovė pažymi, kad tuo atveju, jeigu būtų pastatoma mažesnės, negu nurodyta ketinimų protokole, leistinos generuoti galios elektrinė, tuo pačiu būtų pastatoma ir mažesnės įrengtosios galios, negu nurodyta ketinimų protokole, elektrinė. Pastačius mažesnės negu nurodyta ketinimų protokole įrengtosios galios elektrinę, vadovaujantis Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo (toliau – EEĮ) 211 straipsnio 5 dalimi, tokios elektrinės leistina generuoti galia turės būti sumažinta, kad atitiktų EEĮ 201 straipsnio 2 dalyje nustatytą sąlygą, ir taps mažesnė negu nurodyta ketinimų protokole, todėl tokiu atveju tinklų operatorius pasinaudos pateikto prievolių įvykdymo užtikrinimo dalimi proporcingai leistinos generuoti galios sumažinimo dydžiui. Negana to, pagal siūlomą reguliavimą, įrengtosios galios sumažinimas būtų laikomas ir reguliuojamos veiklos sąlygų pažeidimu, už kurį Valstybinė energetikos reguliavimo taryba pirmiausia sustabdytų, o po to ir panaikintų leidimą plėtrai ir eksploatacijai. Bendrovės vertinimu, toks siūlomas dvigubas leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojo nubaudimas nėra proporcingas, todėl už įrengtosios galios sumažinimą turėtų būti taikoma tik EEĮ 211 straipsnio 5 dalyje numatyta atsakomybė, t. y. prievolių įvykdymo užtikrinimo proporcingas panaudojimas, o ne kartu ir leidimo plėtrai ir eksploatacijai sustabdymas ir panaikinimas. Pažymėtina, kad planuojamos statyti elektrinės įrengtoji galia ir leistina generuoti galia tiek ketinimų protokole, tiek leidime plėtrai ir eksploatacijai bus nurodyta tokia, kokia bus numatyta Vyriausybės nutarime dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje, tačiau su šia teritorija susiję jūros dugno bei kiti tyrimai bus atliekami vystytojo jau įvykus konkursui. Atsižvelgiant į tai, galimybės įrengti atitinkamos įrengtosios galios elektrines paaiškės daug vėliau ir jos gali skirtis nuo tų, kurios bus numatytos Vyriausybės nutarime dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje. Atitinkamai siūlome numatyti, kad mažesnės negu nurodyta ketinimų protokole įrengtosios galios elektrinės pastatymas, būtų traktuojamas analogiškai leistinos generuoti galios sumažinimui.

„2) leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas pažeidė šio straipsnio 21 dalies 2 ir 3 punktuose nustatytas reguliuojamos veiklos sąlygas, išskyrus atvejus, kai pastatoma mažesnės, negu nurodyta ketinimų protokole, leistinos generuoti galios ir (ar) įrengtosios galios elektrinė;“

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 27 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas pažeidė šio straipsnio 25 dalies 2 ir 3 punktuose nustatytas reguliuojamos veiklos sąlygas, išskyrus atvejus, kai pastatoma mažesnės, negu nurodyta ketinimų protokole, leistinos generuoti galios ir (ar) įrengtosios galios elektrinė;“

 

 

 

4.

UAB „Ignitis Renewables“

2022-11-29

4

 

 

Dėl 4 straipsnio

AIEĮ projekte nurodyta, kad tais atvejais, kai Vyriausybės nutarime dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje nustatyta, kad konkursas atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai organizuojamas pagal 221 straipsnį, toks konkursas nesuteikia teisės pasinaudoti šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nurodytomis skatinimo priemonėmis. Aiškinamajame rašte taip pat nurodyta, kad konkurso laimėtojas elektrinių plėtros projektą įgyvendinti turės pasitelkdamas tik nuosavas arba skolintas lėšas, t. y. valstybės parama šio projekto įgyvendinimui nebus skiriama.

Atsižvelgiant į tai, Bendrovės vertinimu, AIEĮ pakeitimo projektas nereikalauja Europos Komisijos suderinimo pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas, kadangi pagal šias nuostatas Europos Komisija turi būti informuojama apie valstybės narės ketinimus suteikti ar pakeisti valstybės pagalbą. Atsižvelgiant į tai, kad jokia valstybės pagalba konkurso laimėtojams nebus suteikta, Europos Komisijos suderinimas nėra reikalingas.

Iš pateikto pasiūlymo, Bendrovė supranta, jog AIEĮ pakeitimo projekto 3 straipsnis turėtų įsigalioti įsigaliojus Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 3, 5, 11, 13, 14, 16, 18, 20, 201, 21, 22, 23, 26, 29, 49, 50, 55, 56, 57, 63 straipsnių, dvyliktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, 54 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymui Nr. XIV-1001. Atsižvelgdama į tai, Bendrovė siūlo AIEĮ pakeitimo projekto 3 straipsnio

2. Šio įstatymo 3 straipsnis įsigalioja 2023 m. kovo 1 d., kai yra Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 3, 5, 11, 13, 14, 16, 18, 20, 201, 21, 22, 23, 26, 29, 49, 50, 55, 56, 57, 63 straipsnių, dvyliktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, 54 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo Nr. XIV-1001 įsigaliojimo dieną gautas Europos Komisijos pritarimas pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas, arba praėjus 2 mėnesiams po Europos Komisijos pritarimo pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas, jeigu šis pritarimas gaunamas po 2023 m. kovo 1 d.

Pritarti iš dalies

Komiteto pasiūlymas:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 23 pastabą pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Šio įstatymo 3 straipsnis įsigalioja  2023 m. kovo 1 d., kai yra gautas Europos Komisijos pritarimas pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 3, 5, 11, 13, 14, 16, 18, 20, 201, 21, 22, 23, 26, 29, 49, 50, 55, 56, 57, 63 straipsnių, dvyliktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, 54 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymui Nr. XIV-1001, arba praėjus 2 mėnesiams po Europos Komisijos pritarimo pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas, jeigu šis pritarimas gaunamas po 2023 m. kovo 1 d. Lietuvos Respublikos energetikos ministerija nedelsdama informuoja Teisės aktų registro tvarkytoją apie šio įstatymo 3 straipsnio įsigaliojimo datą po Europos Komisijos pritarimo gavimo pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:-

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:-

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Aplinkos apsaugos komitetas,

2022-11-30

 

 

 

Pritarti projektui, pasiūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Teisės departamento, kitus pasiūlymus, kuriems pritarė komitetas ir AAK pasiūlymą.

Pritarti

 

2.

Aplinkos apsaugos komitetas,

2022-11-30

2

28

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į šiuo metu susiklosčiusią situaciją elektros kainų rinkoje bei valstybės biudžeto lėšų poreikį elektros energijos kainų daliniam kompensavimui, siūlytina praplėsti sąrašą sričių, kurioms gali būti skiriamas Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo projekto Nr. XIVP-2274 2 straipsnyje, kuriuo nurodytas įstatymas papildomas nauju 221 straipsniu, numatytas vystymo mokestis, kurį mokės konkursą dėl leidimo naudoti Lietuvos jūrinę teritoriją, atsinaujinančios išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, laimėjęs dalyvis. Siūloma numatyti, kad vystymo mokestis galėtų būti skiriamas ir galutiniams elektros energijos vartotojams remti skirtoms priemonėms, kuriomis švelninamas didelių elektros energijos kainų poveikis tiems vartotojams, finansuoti, įskaitant finansuojamas iš biudžeto lėšų, pagal Energetikos įstatymo 19straipsnį vykdomoms priemonėms padengti ar biudžeto skolai, atsiradusiai dėl šių priemonių, sumažinti.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 2 straipsnio 28 dalį ir ją išdėstyti taip:

„28. Pagal šio straipsnio 27 dalį gautos lėšos yra kaupiamos atskiroje valstybės iždo sąskaitoje, kuri skelbiama Energetikos ministerijos interneto svetainėje. , ir Šias lėšas Vyriausybės nustatyta tvarka administruoja Vyriausybės įgaliota institucija. Pagal šio straipsnio 31 dalį gautos lėšos Vyriausybės nustatyta tvarka naudojamos tikslais, susijusiais su atsinaujinančių energijos išteklių plėtra, energijos efektyvumo didinimu, taip pat moksliniams tyrimams ir inovacijoms atsinaujinančių išteklių energetikos sektoriuje. Šias lėšas Vyriausybės nustatyta tvarka administruoja Vyriausybės įgaliota institucija. Pagal šio straipsnio 31 dalies 3 punktą gautos lėšos Vyriausybės sprendimu taip pat gali būti naudojamos galutiniams elektros energijos vartotojams remti skirtoms priemonėms, kuriomis švelninamas didelių elektros energijos kainų poveikis tiems vartotojams, finansuoti, įskaitant finansuojamas iš biudžeto lėšų, pagal Energetikos įstatymo 19straipsnį vykdomoms priemonėms padengti ar biudžeto skolai, atsiradusiai dėl šių priemonių, sumažinti.

Pritarti

 

3.

Energetikos ir darnios plėtros komisija,

2022-12-01

 

 

 

Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam projektui Nr. XIVP-2274 ir siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į pasiūlymus ir pastabas, kurioms Komisija pritarė.

 

Pritarti

 

4.

Energetikos ir darnios plėtros komisija,

2022-12-01

2

 

 

Argumentai:

Kadangi Europos Sąjungos Bendrasis Teismas 2021 m. balandžio 14 d. sprendimu atšaukė Europos Komisijos 2019 m. sausio 8 d. sprendimą suderinti Lietuvoje taikomą VIAP mokesčio schemą, išlieka tikimybė, jog pagal šią schemą teikiama valstybės pagalba Europos Komisijos nebus suderinta ir visa asmenų pagal šią schemą gauta pagalba bus pripažinta kaip neteisėta ir nesuderinta su vidaus rinka, todėl projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 9 dalies 16 punkto reikalavimas negali būti vertinamas kaip vienas iš dalyvaujančio asmens patikimumo garantų.

Pasiūlymas:

1.       Išbraukti projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 9 dalies 16 punktą:

16) nėra gauta parama, kurią Europos Komisija yra pripažinusi kaip neteisėtą ir nesuderintą su vidaus rinka, išskyrus atvejus, kai neteisėtą ir nesuderinamą su vidaus rinka paramą asmenys yra grąžinę ir atlyginę nuostolius ir (ar) sumokėję palūkanas teisės aktuose nustatyta tvarka arba yra suderintas ir vykdomas paramos grąžinimo, nuostolių atlyginimo ir (ar) palūkanų mokėjimo grafikas;

Atitinkamai pakeisti 9 dalies punktų numeraciją.

2. Patikslinti 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Šio straipsnio 9 dalies 1, 8–1615 punktuose numatytus reikalavimus privalo atitikti kiekvienas jungtinės veiklos sutarties pagrindu veikiančios asmenų grupės dalyvis.“

Pritarti

 

3.

Energetikos ir darnios plėtros komisija,

2022-12-01

2

10

2

Argumentai:

    Siūlome įstatymu įpareigoti jūrinio vėjo elektrinių parko vystytojus prisidėti prie pajūrio bendruomenių gerovės ir kasmet šalia statomo parko esančių savivaldybių bendruomenėms skirti įmoką - 1 eurą už 1 MWh pagamintos elektros energijos.

Pasiūlymas:

Pakeisti 2 straipsniu papildomo Įstatymo 221 straipsnio 9 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai pateikę patvirtinimą, kad, konkurso dalyvį pripažinus konkurso laimėtoju, laimėtojas, įgyvendindamas elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje projektą, įsipareigoja laikytis Vyriausybės nustatytų reikalavimų, kurie susiję su šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimo mažinimo tikslais, investicijomis į aplinkos apsaugą, parama, kurios dydis apskaičiuojamas dauginant praėjusiais kalendoriniais metais pagamintą ir į elektros tinklus patiektą elektros energijos kiekį iš 1 euro už 1 MWh  ir Vyriausybės nustatyta tvarka skiriama vietos bendruomenėms, bei mažų ir vidutinių įmonių įtraukimu į projekto įgyvendinimą;“.

Pritarti

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr.XIVP-2274(2) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai: -

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (balsavime dalyvavo 11 komiteto narių).

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kazys Starkevičius, Arvydas Nekrošius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:-.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Kazys Starkevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė

Komiteto patarėjas Žilvinas Klimka