LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS UŽIMTUMO ĮSTATYMO NR. XII-2470 10 STRAIPSNIO 1 DALIES PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-129
2021-12-01 Nr. 109-P-59
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys, Simonas Gentvilas, Valius Ąžuolas, Vytautas Mitalas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. gruodžio 22 d. |
|
|
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas: 1. Įstatymo projektu yra siūloma nustatyti, kad savanoriškos praktikos sutartis su įmonėmis, įstaigomis, organizacijomis ar kitomis organizacinėmis struktūromis, kuriose atliekama savanoriška praktika, turėtų teisę sudaryti ne tik asmenys iki 29 metų amžiaus. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad „galiojant aukščiau nurodytam teisiniam reguliavimui yra neproporcingai ribojamos vyresnių nei 29 metų asmenų teisės sudaryti savanoriškos praktikos sutartis, užkertamas kelias šiems asmenims įgyti žinių, įgūdžių, gauti įvairios praktinės patirties, ir, tokiu būdu, mokytis visą gyvenimą, o taip pat, esant poreikiui ar būtinumui, kelti kvalifikaciją ar persikvalifikuoti.“ Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas. Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies nuostata, pagal kurią tokias sutartis turi teisę sudaryti asmenys iki 29 metų, įsigaliojo 2017 m. liepos 1 d. Šio įstatymo tikslas buvo įgyvendinti projekto „Darbo santykių ir valstybinio socialinio draudimo teisinio - administracinio modelio sukūrimas“ (taip vadinamo, socialinio modelio) siūlomas priemones ir projekte atliktų mokslinių tyrimų rekomendacijas užimtumui didinti. Vienas iš šio įstatymo uždavinių buvo nustatyti naujas ir patobulinti esamas aktyvios darbo rinkos politikos priemones bei aktyvios darbo rinkos politikos priemonių taikymą. Tam, kad būtų pasiektas šis uždavinys, buvo nustatytos pažeidžiamiausios darbo rinkos dalyvių grupės. Šioms grupėms, atsižvelgiant į bedarbių poreikius, siekiant taiklesnio užimtumo rėmimo priemonių pritaikymo, ir tam, kad būtų įmanoma kiek galima efektyviau panaudoti ribotus išteklius, buvo nustatytos skirtingos užimtumo rėmimo priemonės, numatytos Užimtumo įstatyme. Viena iš šių grupių – jaunimas iki 29 metų (29 metų amžiaus riba nustatyta atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatymą jaunas žmogus yra suprantamas kaip asmuo nuo 14 iki 29 metų (įskaitytinai). Numatant galimybę jaunimui sudaryti savanoriškos praktikos sutartį buvo įvertinta aplinkybė, būdinga būtent šiai amžiaus kategorijai - kad šios grupės asmenims dėl savo amžiaus, dėl studijų ir pan. būna sunku įsidarbinti, nes iki įsidarbinimo jie neturi galimybės įgyti reikiamų darbo įgūdžių. Pastebėtina, kad savanorišką praktiką atliekantys asmenys yra valstybės lėšomis draudžiami sveikatos draudimu Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo nustatyta tvarka bei nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialiniu draudimu Lietuvos Respublikos nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymo nustatyta tvarka. Jeigu savanoriškos praktikos sutartis būtų leista sudaryti ir kitiems, ne tik asmenims iki 29 metų, galimai atsirastų atvejų, kuomet tokių sutarčių sudarymu būtų naudojamasi siekiant išvengti įdarbinimo pagal darbo sutartis, sveikatos draudimo įmokų mokėjimo. Taigi vertinant esamą teisinį reguliavimą, svarbu atsižvelgti į visas aplinkybes, dėl kurių buvo pasirinktas įtvirtintas modelis. Šiame kontekste svarbu pažymėti ir tai, kad Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad konstitucinis asmenų lygiateisiškumo principas savaime nepaneigia galimybės įstatymu nustatyti nevienodą, diferencijuotą teisinį reguliavimą tam tikrų asmenų, priklausančių skirtingoms kategorijoms, atžvilgiu, jeigu tarp šių asmenų yra tokio pobūdžio skirtumų, kurie tokį diferencijuotą reguliavimą daro objektyviai pateisinamą. Diferencijuotas teisinis reguliavimas, kai jis taikomas tam tikroms vienodais požymiais pasižyminčioms asmenų grupėms, jeigu juo siekiama pozityvių, visuomeniškai reikšmingų tikslų arba jeigu tam tikrų ribojimų ar sąlygų nustatymas yra susijęs su reguliuojamų visuomeninių santykių ypatumais, savaime nėra laikytinas diskriminaciniu. Vertinant esamą ir siūlomą teisinį reguliavimą, taip pat atkreiptinas dėmesys, kad savanoriška praktika neturėtų būti suprantama kaip savanoriška veikla, kurią reguliuoja Lietuvos Respublikos savanoriškos veiklos įstatymas ir kuria gali užsiimti visi pageidaujantys bet kokio amžiaus asmenys ir tokiu būdu įgyti papildomų žinių, įgūdžių, gauti įvairios praktinės patirties. |
Atsižvelgti. |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. gruodžio 22 d. |
|
|
|
2. Atsižvelgiant į tai, kad plečiamas savanorišką praktiką atliekančių asmenų, kurie bus valstybės lėšomis draudžiami sveikatos draudimu bei nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialiniu draudimu, ratas, įstatymo projekto įgyvendinimui reikės papildomų valstybės biudžeto lėšų. Įvertinus tai, kad ateinančių metų valstybės biudžeto projektas šiuo metu jau svarstomas Seime, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto planuotojos nuomonė. |
Pritarti. |
2021 m. lapkričio 17 d. LR Vyriausybės nutarimas Nr. 942. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. gruodžio 22 d. |
|
|
|
3. Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, įstatymo projekto pavadinime brauktini pertekliniai skaičius ir žodis „1 DALIES“. Analogiškai tikslintinas įstatymo projekto pavadinimas ir įstatymo projekto 1 straipsnio pavadinimas lyginamajame projekto variante. |
Pritarti. |
|
4. |
Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerija, 2020 m. gruodžio 23 d. |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 10 straipsnio 1 dalies pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP129 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų neturime. |
Atsižvelgti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: Negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
LR socialinės apsaugos ir darbo ministerija, 2021 m. birželio 15 d. |
|
|
|
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija, atsakydama į Lietuvos Respublikos Socialinių reikalų ir darbo komiteto (toliau – Komitetas) 2021-06-01 raštą Nr. S-2021-2955 „Dėl nuomonės pateikimo“ informuoja, kad įvertino Lietuvos Respublikos Užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 10 straipsnio 1 dalies pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-129 (toliau - Įstatymo projektas), kuriuo siūloma ir vyresniems nei 29 metų asmenims leisti sudaryti savanoriškos praktikos sutartis su įmonėmis, įstaigomis, organizacijomis ar kitomis organizacinėmis struktūromis (toliau – įmonė) savanoriškai praktikai atlikti ir teikia Komitetui nuomonę, nekeisti Užimtumo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies galiojančios nuostatos, kad teisę sudaryti savanoriškos praktikos sutartis turi asmenys iki 29 metų. Pastebėtina, kad, rengdama pasiūlymą dėl savanoriškos praktikos reglamentavimo, Lietuvos Respublikos Prezidentūra Lietuvos Respublikos užimtumo rėmimo įstatymo 22 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 261 straipsniu įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodė jos tikslą – „sudaryti sąlygas jauniems asmenims nuo 16 iki 29 metų įgyti praktinių įgūdžių savarankiškai sudarant dvišales sutartis su juridiniu asmeniu. Įstatymu taip pat siekiama užtikrinti jaunų asmenų, savarankiškai įgyjančių praktinių įgūdžių, teisinę apsaugą“. Užimtumo įstatyme, kuris įsigaliojo 2017 m. liepos 1 d. aukščiau minėta nuostata nebuvo keičiama. Siekiant taiklesnio ir efektyvesnio aktyvios darbo rinkos politikos priemonių taikymo buvo nustatytos darbo rinkoje papildomai remimų asmenų grupės, kurios turi mažiau galimybių įsidarbinti todėl joms reikalinga pagalba. Papildomai darbo rinkoje remiamoms asmenų grupėms, viena iš jų – jaunimas iki 29 metų (amžiaus riba nustatyta Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatyme) atitinkamai taikomos skirtingos užimtumo rėmimo priemonės, įvertinus aplinkybes, kad būtent šios amžiaus grupės asmenims būna sunkiau įsidarbinti, nes jie dar studijuoja, neturi darbinės patirties ir reikiamų darbo įgūdžių, buvo nustatyta galimybė sudaryti savanoriškos praktikos sutartis su įmonę, kurioje atliekama neatlygintina savanoriška praktika. Savanorišką praktiką atliekantys asmenys yra valstybės lėšomis draudžiami sveikatos draudimu Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo nustatyta tvarka bei nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialiniu draudimu Lietuvos Respublikos nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymo nustatyta tvarka. Todėl, sudarius galimybę savanoriškos praktikos sutartis sudaryti ne tik asmenims iki 29 metų, bet ir vyresniems asmenims, tikėtina, kad jomis būtų naudojamasi siekiant išvengti įdarbinimo pagal darbo sutartis, taip pat sveikatos draudimo įmokų mokėjimo. Pažymėtina, kad išplėtus savanorišką praktiką atliekančių asmenų, kurie bus valstybės lėšomis draudžiami sveikatos draudimu bei nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialiniu draudimu, ratą, Įstatymo projekto įgyvendinimui reikės papildomų valstybės biudžeto lėšų. Šiuo metu Seime svarstomame Lietuvos Respublikos 2021 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo įstatymo projekte papildomi asignavimai nenumatyti. Atkreiptinas dėmesys, kad Užimtumo įstatyme (41 ir 42 straipsniai) tiesiogiai darbo vietoje trūkstamiems darbo įgūdžiams įgyti yra nustatyta darbo įgūdžių įgijimo rėmimo priemonė, kuri organizuojama pirmą kartą pagal įgytą kvalifikaciją ar kompetenciją darbo veiklą pradedantiems visų amžiaus grupių bedarbiams. |
Nepritarti. |
Komitetas pritaria 2021 m. lapkričio 17 d. LR Vyriausybės nutarime Nr. 942 pateiktai pozicijai. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: Pasiūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui pritarti įstatymo projektui ir siūlyti jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, kuriai komitetas pritaria.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Liudas Jonaitis.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Agnė Gedraitytė