LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJA

 


 

Gavėjams pagal sąrašą

 

 

DĖL BIUDŽETO SANDAROS ĮSTATYMO NR. I-430 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO IR SUSIJUSIŲ ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ

 

Lietuvos Respublikos finansų ministerija parengė ir teikia išvadoms gauti Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 pakeitimo įstatymo projektą (toliau – BSĮ pakeitimo projektas) ir su juo susijusių įstatymų pakeitimo įstatymų projektus: Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sandaros įstatymo Nr. IX-547 4 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – VSDFBSĮ pakeitimo projektas), Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 14 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – SDĮ pakeitimo projektas), Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 15, 38, 61 ir 66 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – VSĮ pakeitimo projektas) ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XII-1869 186 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (toliau – ANK pakeitimo projektas) (toliau kartu – Įstatymų projektai). Įstatymų projektai parengti atsižvelgiant į Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo“, 10.2.4 papunktyje nurodytą veiksmą „Sukurti ir įgyvendinti vidutinės trukmės biudžeto (VTB) taisykles“ ir Europos Sąjungos Tarybos 2021 m. liepos 28 d. sprendimu patvirtinto Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ 6-ojo komponento „Veiksmingasis viešasis sektorius ir prielaidos atsitiesti po pandemijos“ 3 reformos „Nacionalinio biudžeto ilgalaikis tvarumas ir skaidrumas“ 1 papriemonę „Biudžeto sistemos tobulinimai“, kurios pasiekimui užtikrinti Lietuva įsipareigojo parengti ir patvirtinti vidutinės trukmės biudžeto formavimo ir valdymo taisykles, įskaitant atitinkamas Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo nuostatas dėl valstybės biudžeto peržiūros, ir parengti bei kartu su metiniais biudžeto rodikliais pateikti Lietuvos Respublikos Seimui tvirtinti pirmąjį 2025–2027 metų konsoliduoto vidutinės trukmės biudžeto projektą.

BSĮ pakeitimo projektu taip pat siekiama sudaryti sąlygas tinkamai įgyvendinti Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1999 m. liepos 9 d. nutarimą[1], kuriuo Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad biudžetiniais metais biudžetą, įskaitant biudžeto asignavimų paskirstymą pagal asignavimų valdytojus, pakeisti gali tik Seimas ir tik pagal tą pačią tvarką, pagal kurią jis sudaromas, priimamas ir patvirtinamas, t. y. tik įstatymu pakeisdamas įstatymą, kuriuo biudžetas patvirtintas.

Lentelėje pateikiama glausta informacija apie siūlomus esminius pakeitimus, detali informacija pateikta Įstatymų projektų aiškinamajame rašte.

I. Sprendžiama problema

Trumpalaikis išlaidų planavimas mažina galimybes siekti vidutinės trukmės ir ilgalaikių tikslų, didina neapibrėžtumą pokyčių siekiančioms institucijoms dėl finansavimo tvarumo, taip pat skatina institucijas išleisti skirtus asignavimus, nevertinant išlaidų būtinumo, siekiant išvengti Biudžeto sandaros įstatyme nustatyto metų pabaigoje likusių nepanaudotų lėšų sugrąžinimo į biudžetą. Biudžeto sandaros įstatyme taip pat nustatyta, kad Seimas tvirtina 3 biudžetinių metų valstybės ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamus rodiklius – pajamas ir asignavimus. Šie rodikliai tvirtinami agreguoti, nedetalizuojant jų nei pagal valstybės veiklos sritis, nei pagal valstybės biudžeto asignavimų valdytojus, ir yra tik indikatyvūs. Kiekvienais metais Seimo tvirtinami rodikliai nukrypsta nuo ankstesniais metais patvirtintų vidutinio laikotarpio rodiklių, nes orientuojamasi į vienų metų biudžeto formavimą.

II. Siūlomos priemonės

Įstatymų projektai parengti siekiant įtvirtinti vidutinės trukmės – 3 biudžetinių metų – valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų, Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto išlaidų limitų ir kitų 3 metų konsoliduoto vidutinės trukmės biudžeto rodiklių sudarymą ir tvirtinimą įstatymo lygiu, šių 3 metų planuojamų rodiklių tikslinimo ir valdymo taisykles.

BSĮ pakeitimo projektu taip pat siūloma nustatyti valstybės biudžeto lėšų dalį, dėl kurios skyrimo valstybės biudžeto asignavimų valdytojams spręstų Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Šios nuostatos iš esmės išspręstų Konstitucinio Teismo konstatuotą problemą, kai biudžetiniais metais Seimo patvirtintą biudžeto asignavimų paskirstymą pagal asignavimų valdytojus Vyriausybė ar jos įgaliota institucija keičia ir asignavimus perskirsto tarp asignavimų valdytojų. Tvirtinant valstybės biudžeto asignavimus, Vyriausybės paskirstoma asignavimų dalis būtų nepriskirta valstybės biudžeto asignavimų valdytojui, o esant atitinkamų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatytoms sąlygoms, Vyriausybė galėtų paskirstyti šiuos asignavimus, taip ne perskirstydama Seimo patvirtintus finansinius rodiklius, o vykdydama biudžetą.

III. Priemonių kaštai

Įstatymų projektams įgyvendinti Lietuvos Respublikos biudžeto lėšų nereikės.

IV. Nauda visuomenei

Įgyvendinus numatytus pakeitimus, bus užtikrinta tvaresnė šalies fiskalinė politika, valstybės biudžeto asignavimų valdytojams ir valstybės fondams sudarytos patikimos sąlygos dėl lėšų, reikalingų nuosekliai viešajai politikai įgyvendinti ir strateginiams bei veiklos tikslams pasiekti, planavimo. Taip pat aiškiai atskleidžiamos vidutinės trukmės – 3 metų – planuojamos valdžios sektoriaus pajamos ir išlaidos, atsižvelgiant į valstybės finansines galimybes.

 

Siekdami detaliai supažindinti su planuojamais biudžeto formavimo sistemos pakeitimais, kviečiame Jūsų institucijos atstovus į susitikimą, kurio metu bus plačiau pristatomi Įstatymų projektais siūlomi pakeitimai ir kita svarbi informacija. Planuojama, kad susitikimai su suinteresuotų institucijų atstovais nuotoliniu būdu vyks 2023 m. balandžio 20–24 dienomis. Maloniai prašome Jūsų iki 2023 m. balandžio 18 d. apie susitikime planuojančius dalyvauti 2–3 Jūsų institucijos atstovus informuoti el. paštu ausra.kolpakoviene@finmin.lt. Tiksli susitikimo data ir laikas bei kita informacija bus pateikta susitikime planuojantiems dalyvauti asmenims.

Įstatymų projektai neprieštarauja Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programai ir Europos Sąjungos teisės aktams.

BSĮ pakeitimo projektu įgyvendinama 2011 m. lapkričio 8 d. Tarybos direktyva 2011/85/ES dėl reikalavimų valstybės narių biudžetų sistemoms.

Neigiamų pasekmių priėmus Įstatymų projektus nenumatoma, poveikio vertinimas detaliau aprašytas Įstatymų projektų aiškinamajame rašte.

Įstatymų projektai paskelbti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinėje sistemoje (TAIS).

Įstatymų projektus parengė Finansų ministerijos Viešųjų finansų sistemos valdymo grupės (vadovė Asta Butrimė, tel. (8 5) 239 0094, el. p. asta.butrime@finmin.lt) patarėja Aušra Kolpakovienė, tel. (8 5) 239 0078, el. p. [email protected].

 

PRIDEDAMA:

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sandaros įstatymo Nr. IX-547 4 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 14 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 15, 38, 61 ir 66 straipsnių pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XII-1869 186 straipsnio pakeitimo įstatymo projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ projektas, 1 lapas.

2. BSĮ pakeitimo projektas ir jo lyginamasis variantas, 43 lapai.

3. VSDFBSĮ pakeitimo projektas ir jo lyginamasis variantas, 2 lapai.

4. SDĮ pakeitimo projektas ir jo lyginamasis variantas, 4 lapai.

5. VSĮ pakeitimo projektas ir jo lyginamasis variantas, 2 lapai.

6. ANK pakeitimo projektas ir jo lyginamasis variantas, 2 lapai.

7. Projektų aiškinamasis raštas, 9 lapai.

8. Direktyvos 2011/85/ES ir BSĮ pakeitimo projekto atitikties lentelė, 5 lapai.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aušra Kolpakovienė, tel. (8 5) 239 0078, el. p. [email protected]

GAVĖJŲ SĄRAŠAS

 

1.         Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija;

2.         Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarija;

3.         Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė;

4.         Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija;

5.         Vyriausioji tarnybinės etikos komisija;

6.         Tarptautinės komisijos nacių ir sovietinio okupacinių režimų nusikaltimams Lietuvoje įvertinti sekretoriatas;

7.         Valstybinė energetikos reguliavimo taryba;

8.         Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija;

9.         Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba;

10.     Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentas;

11.     Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba;

12.     Lietuvos Respublikos valstybinė kultūros paveldo komisija;

13.     Etninės kultūros globos taryba;

14.     Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras;

15.     Lietuvos radijo ir televizijos komisija;

16.     Valstybinė lietuvių kalbos komisija;

17.     Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba;

18.     Viešoji įstaiga „Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija“;

19.     Nacionalinė šeimos taryba;

20.     Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba;

21.     Nacionalinė sveikatos taryba;

22.     Lietuvos Respublikos akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnyba;

23.     Lietuvos mokslo taryba;

24.     Lietuvos mokslų akademija;

25.     Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas;

26.     Nacionalinė teismų administracija;

27.     Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra;

28.     Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaiga;

29.     Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga;

30.     Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba;

31.     Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija;

32.     Lietuvos Respublikos ministerijos;

33.     Valstybės duomenų agentūra;

34.     Viešųjų pirkimų tarnyba;

35.     Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos tarnyba;

36.     Tautinių mažumų departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės;

37.     Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnyba;

38.     Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka;

39.     Lietuvos nacionalinis muziejus;

40.     Lietuvos nacionalinis dailės muziejus;

41.     Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus;

42.     Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras;

43.     Lietuvos nacionalinis dramos teatras;

44.     Nacionalinis Kauno dramos teatras;

45.     Koncertinė įstaiga Lietuvos nacionalinė filharmonija;

46.     Nacionalinis muziejus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmai;

47.     Viešoji įstaiga Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas;

48.     Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas;

49.     Vilniaus universitetas;

50.     Vytauto Didžiojo universitetas;

51.     Kauno technologijos universitetas;

52.     Vilniaus Gedimino technikos universitetas;

53.     Klaipėdos universitetas;

54.     Mykolo Romerio universitetas;

55.     Lietuvos sveikatos mokslų universitetas;

56.     Vilniaus dailės akademija;

57.     Lietuvos sporto universitetas;

58.     Lietuvos muzikos ir teatro akademija;

59.     Lietuvos energetikos institutas;

60.     Nacionalinis vėžio institutas;

61.     Lietuvos kultūros tyrimų institutas;

62.     Lietuvos istorijos institutas;

63.     Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas;

64.     Lietuvių kalbos institutas;

65.     Lietuvos socialinių mokslų centras;

66.     Valstybinis mokslinių tyrimų institutas Inovatyvios medicinos centras;

67.     Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centras;

68.     Gamtos tyrimų centras;

69.     Valstybinis mokslinių tyrimų institutas Fizinių ir technologijos mokslų centras;

70.     Kauno kunigų seminarija;

71.     Telšių Vyskupo Vincento Borisevičiaus kunigų seminarija;

72.     Vilniaus Šv. Juozapo kunigų seminarija;

73.     Lietuvos administracinių ginčų komisija;

74.     Mokestinių ginčų komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės;

75.     Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija

76.     Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba;

77.     Lietuvos savivaldybių asociacija.



[1] Konstitucinio Teismo 1999 m. liepos 9 d. nutarimas, interneto svetainės nuoroda: https://lrkt.lt/lt/teismo-aktai/paieska/135/ta360/content