LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VADOVYBĖS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. IX-1183 2, 17, 18, 31, 36, 37, 38, 39, 43, 44, 45, 47, 48, 49, 50, 55, 59, 61, 65, 70 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 52(1) STRAIPSNIU IR 46 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS KEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO  NR. XIVP-3180

 

2023-12-06 Nr. 102-P-62

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydą Anušauską pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Kasparas Adomaitis, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų miniserijos atstovai: viceministras Vitalij Dmitrijev, viceministrė Sigita Ščajevienė, Viešojo saugumo politikos grupės vyriausioji patarėja Irina Malukienė ir patarėja Inga Prialgauskienė, Vadovybės apsaugos tarnybos atstovai: direktorius Rymantas Mockevičius, prevencijos ir vidaus tyrimų skyriaus viršininkas Vytis Belkevičius, Policijos departamento prie VRM Žmogiškųjų išteklių ir teisės valdybos viršininkas Arūnas Tuzas, Nacionalinio pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimo vadovas Saulius Džiautas, Lietuvos teisėsaugos pareigūnų federacijos pirmininkė Loreta Soščekienė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Viešosios teisės skyriaus patarėja Eglė Drėgvaitė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto

nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-23

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

Atsižvelgiant į tai, kad Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymu Nr. XIV-1985 nauja redakcija išdėstyto Valstybės tarnybos įstatymo 3 straipsnio 4 dalyje numatyta atskira valstybės tarnautojų grupė – laikinieji valstybės tarnautojai, kurie yra priimami į pareigas terminuotam laikui, svarstytina, ar nereikėtų papildyti projekto 2 straipsniu keičiamo Vadovybės apsaugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 17 straipsnio 2 dalį ir numatyti, kad Vadovybės apsaugos tarnybos personalą taip pat sudaro ir laikinieji valstybės tarnautojai. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai tikslintina keičiamo įstatymo 23 straipsnio 6 dalis.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-23

6

 

 

Projekto 4 straipsnį siūlytina papildyti nuostatomis, kuriomis keičiamo įstatymo 31 straipsnio 1 dalies 1 ir 3 punktuose būtų atsisakoma politinių partijų įvardijimo, nes aptariamose nuostatose vartojama politinių organizacijų samprata, be kita ko, apima politines partijas (žr., pavyzdžiui, Politinių organizacijų įstatymo 2 straipsnio 7 dalį).

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„4 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 31 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) būti politinių partijų ar politinių organizacijų nariais, dalyvauti jų veikloje;“.

2. Pakeisti 31 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) dalyvauti politinių partijų ir politinių organizacijų susirinkimuose, išskyrus atvejus, kai tai būtina atlikti tarnybines pareigas;“.

3. Pakeisti 31 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Pareigūnams ne tarnybos tikslais draudžiama vykti į užsienio valstybes ar teritorijas, kurių sąrašą, įvertinusi Nacionalinio saugumo strategijoje ir kituose planavimo dokumentuose apibrėžtus rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes nacionaliniam saugumui, taip pat kitų nacionalinio saugumo užtikrinimo subjektų šiuo tikslu priimtus sprendimus ar suteiktą informaciją, tvirtina Vyriausybė. Atsižvelgdama į rizikos veiksnių, pavojų ir grėsmių nacionaliniam saugumui raidą ir pokyčius Vyriausybė turi teisę nustatyti atvejus (įskaitant išimtinius atvejus dėl asmeninių aplinkybių) ir tvarką, pagal kurią pareigūnų vykimas į minėtame sąraše esančias užsienio valstybes ar teritorijas būtų galimas tik turint leidimą arba deklaravus informaciją apie išvykimą.“

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-23

15

 

 

Tikslintina projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 47 straipsnio 1 dalis, atsižvelgiant į tai, kad po reorganizacijos Kalėjimų departamentas prie Teisingumo ministerijos buvo pervadintas į Lietuvos kalėjimų tarnybą. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai turi būti patikslintas keičiamo įstatymo 47 straipsnio 1 dalies 5 punktas.

Nepritarti

Kalėjimų departamentas vidaus tarnybos sistemos dalimi tapo 2019 m. sausio 1 d. Jeigu būtų atsižvelgta į Teisės departamento pastabą ir Kalėjimų departamentas būtų pakeistas į Kalėjimų tarnybą, į pareigūno tarnybos stažą nebūtų įskaitomas darbo stažas, iki 2019 m. sausio 1 d. įgytas Kalėjimų departamente, jam pavaldžiose įstaigose ir valstybės įmonėse.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-23

21

 

 

Siūlytume braukti projekto 19 straipsniu keičiamo įstatymo 59 straipsnio 4 dalies paskutinį sakinį kaip perteklinį, kadangi delspinigių dydžio tvirtinimo tvarka ir kriterijai, kuriais remiantis socialinės apsaugos ir darbo ministras tvirtina šį dydį yra nustatyta Darbo kodekso 147 straipsnio 1 dalyje.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-23

25

 

 

Tikslintinas projekto 23 straipsnis, kadangi keičiamo įstatymo priedas turėtų būti dėstomas pačiame 23 straipsnyje, o ne kaip pridedama nauja redakcija.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-23

26

 

 

Atsižvelgiant į projekto 24 straipsnio nuostatų dėstymo eiliškumą, siūlytume patikslinti šio straipsnio pavadinimą, jį išdėstant taip – „Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas“.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-23

 

 

 

Atsižvelgdami į tai, kad vertinamas projektas parengtas, kaip nurodyta jo aiškinamajame rašte, siekiant įgyvendinti antrąjį valstybės tarnybos pertvarkos etapą, atsižvelgiant į pirmojo šios pertvarkos etapo pagrindinius principus ir, be kita ko, į 2023 m. gegužės 25 d. priimtą Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1985 (įsigaliosiantį 2024 m. sausio 1 d.), atkreipiame dėmesį į tai, kad projekte numatytas Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnų pareiginės algos teisinis reguliavimas (pagal kurį įstatyme būtų nustatyti tik minimalūs pareigūnų pareiginės algos koeficientai, o maksimalūs pareiginės algos koeficientai, negalintys viršyti tik Vadovybės apsaugos tarnybos direktoriaus pareiginės algos koeficiento dydžio, būtų nustatomi ne įstatymu, o Vadovybės apsaugos tarnybos direktoriaus tvirtinamoje Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnų darbo apmokėjimo sistemoje) yra iš esmės analogiškas Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymu Nr. XIV-1985 nustatytam valstybės tarnautojų pareiginės algos teisiniam reguliavimui, kurį Teisės departamentas 2022 m. lapkričio 15 d. išvadoje Nr. XIVP-2066(3) įvertino kaip prieštaraujantį Konstitucijai (žr. tos išvados 1.2 papunktyje išdėstytą pastabą).

Nepritarti

Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2023-03-15, 2022-11-16 vertino Teisės departamento pastabas dėl Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2066(3) atskirų nuostatų atitikties Konstitucijai ir priėmė sprendimą, kad neprieštarauja Konstitucijai.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2023-11-15

 

 

 

*

Iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-3180 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti pagal Komiteto pasiūlymus ir Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė.

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2023-11-15

 

 

 

I

Argumentai:

Siūlome papildyti įstatymo projektą 5 ir 6 straipsniais dėl įstatymo projektu keičiamo įstatymo 20 ir 23 straipsnių pakeitimo. Atsižvelgiant į tai, turi būti tikslinamas įstatymo projekto pavadinimas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS VADOVYBĖS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. IX-1183 2, 17, 18, 20, 23, 31, 36, 37, 38, 39, 43, 44, 45, 47, 48, 49, 50, 55, 59, 61, 65, 70 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 52STRAIPSNIU IR 46 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTAS“

Pritarti

 

3.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2023-11-15

2

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo nuostatos derinamos su Biudžetinių įstaigų įstatymo ir Valstybės tarnybos įstatymo nuostatomis, kuriose numatyta, kad įstaigų vadovai tvirtina įstaigos struktūrą, o ne įstaigos administracijos struktūrą.

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą, tikslinama įstatymo projektu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 17 straipsnioį 2 dalį ir jąį išdėstyti taip:

„17 straipsnis. Vadovybės apsaugos tarnybos struktūra ir personalas

1. Vadovybės apsaugos tarnybos administracijos struktūrą tvirtina Vadovybės apsaugos tarnybos direktorius.

2. Vadovybės apsaugos tarnybos personalą sudaro pareigūnai, karjeros valstybės tarnautojai, laikinieji valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis. Vadovybės apsaugos tarnybos pareigybių sąrašą tvirtina ir pareigybių skaičių nustato Vadovybės apsaugos tarnybos direktorius.“

Pritarti

 

4.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2023-11-15

4

 

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Teisės departamento 4 pastabą dėl politinių organizacijų sąvokos, turi būti pakeistas ir įstatymo projektu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 3 punktas.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 4 straipsniu:

4 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 20 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) kurie yra politinių partijų organizacijų nariai;“.

Pritarti

 

5.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2023-11-15

5

 

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Teisės departamento 3 pastabą dėl laikinųjų valstybės tarnautojų, įstatymo projektas turi būti papildytas nauju 6 straipsniu dėl keičiamo įstatymo 23 straipsnio pakeitimo.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 5 straipsniu:

5 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 23 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Karjeros valstybės tarnautojai ir laikinieji valstybės tarnautojai į pareigas Vadovybės apsaugos tarnyboje skiriami Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka. Karjeros valstybės tarnautojams ir laikiniesiems valstybės tarnautojams, siekiantiems tarnauti ir tarnaujantiems Vadovybės apsaugos tarnyboje, taikomos šio įstatymo 19 straipsnio 3 dalies 5 punkto ir 4 dalies ir 20 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatos.“

Pritarti

 

6.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

2023-11-22

 

 

 

*

Pritarti Įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį patobulinti, atsižvelgiant į projektui pateiktas Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus.

Pritarti

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-3180(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                                          Irena Haase

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Jurgita Janušauskienė