LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 46, 47 IR 51 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2616(2)
2023-04-26 Nr. 108-P-13
Vilnius
1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Paulius Saudargas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Energetikos viceministrė Inga Žilienė, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pirmininkas Renatas Pocius.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-25 |
4 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Atsižvelgus į tai, kad įgyvendinamasis teisės aktas turės būti priimtas ir dėl projekto 2 straipsniu nustatomo teisinio reguliavimo (pagal Elektros energetikos įstatymo 7 straipsnio 7 punktą Energetikos ministerija, suderinusi su Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba, tvirtina Buitinių vartotojų su tiekėjais sudaromų elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutarčių standartinių sąlygų aprašą), projekto 4 straipsnio 1 dalis išdėstytina taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalį ir šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. birželio 1 d.“ |
Pritarti |
Balsavimo rezultatai: už – 8 , prieš – 0, susilaikė – 0.
|
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-25 |
4 |
|
|
|
2. Atsižvelgus į projekto 4 straipsnio turinį šio straipsnio pavadinimas tikslintinas vietoj žodžio „taikymas“ įrašant žodį „įgyvendinimas“ |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Įstatymo projektu siūloma aiškiai įtvirtinti, siūlomas priimti reguliavimas ir, atitinkamai, jame numatytas ribojimas elektros energijos pirkimo–pardavimo sutarčių ir elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutarčių turiniui, yra taikomas tik toms sutartims, kurios bus sudarytos po šio įstatymo pakeitimo įsigaliojimo.
Komiteto pasiūlymas: Siūlome pakeisti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalį ir šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. birželio 1 d. 2. Energetikos ministras iki 2023 m. gegužės 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. 3. Projekto 2 straipsnyje išdėstyta Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 47 straipsnio 3 dalis taikoma elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartims arba elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartims, sudarytoms su buitiniais vartotojais, labai mažomis įmonėmis ir mažomis įmonėmis, kaip jos apibrėžtos Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.“
Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė –0. |
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Petras Gražulis, 2023-04-24 |
1 |
|
|
|
Argumentai: Įstatymo projekte numatyta sudaryti galimybę nepriklausomiems elektros energijos tiekėjams vienašališkai pakeisti sutarties sąlygas, jeigu šiais pakeitimais yra mažinama elektros energijos tiekimo kaina vartotojui. Tačiau šis projektas yra diskriminacinis, nes skirtas tik buitiniams vartotojams – pvz. juridiniai asmenys, ypač gamybininkai, paslaugų teikėjai ir toliau bus priversti mokėti milžiniškas elektros kainas, nors rinkoje jos bus smarkiai sumažėjusios. Todėl teikiu pasiūlymą, kad teikėjai ženkliai krentant elektros kainai biržoje mažintų elektros kainas ne tik buitiniams, bet visiems elektros energijos vartotojams.
Pasiūlymas - visur, kur minima „buitiniai vartotojai“ išbraukti žodį „buitiniai“, kad jis būtų taikomas visiems įskaitant judrinius asmenis, vartotojus: 1 straipsnis. 46 straipsnio pakeitimas Papildyti 46 straipsnio 6 dalį 8 punktu: „8) siūlyti |
Nepritarti |
Projektu Nr. XIVP-2616(2) siūloma numatyti teisinį reguliavimą vartojimo sutartims, kurios viena iš šalių yra elektros energijos vartotojas - fizinis asmuo, sudarantis sutartis nesusijusiais su savo verslu, .prekyba ar profesija tikslais (elektros energiją vartojantis asmeniniams, šeimos ir savo namų ūkio poreikiams). Atsižvelgiant į fizinio asmens, kaip vartojimo sutarties šalies, teisinę padėtį, vartojimo tikslus, specialus teisinis reguliavimas šioms vartojimo sutartims nustatytas Civiliniame kodekse ir kituose teisės aktuose. Atkreiptinas dėmesys, kad viešoji sutartis, kurioje paslaugų gavėjas yra fizinis asmuo, pripažįstama vartojimo sutartimi ir jai taikomos Civilinio kodekso nuostatos, reglamentuojančios ne tik viešąsias sutartis, bet ir vartojimo sutartis. Į šią kategoriją ir patenka buitinių vartotojų ir nepriklausomų tiekėjų sudaromos elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartys. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad 2019 m. birželio 5 d. Europos parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2019/944 dėl elektros energijos vidaus rinkos bendrųjų taisyklių, kuria iš dalies keičiama direktyva 2012/27/ES iš esmės yra orientuota į buitinių vartotojų apsaugą ir joje numatyta, kad valstybės narės turėtų užtikrinti elektros energijos nepriteklių patiriančių ir pažeidžiamų namų ūkio vartotojų apsaugą bei nustatant elektros energijos tiekimo kainas namų ūkio vartotojams ir labai mažoms įmonėms taikyti valstybės intervencines priemones taip, kad būtų kuo labiau sumažintas neigiamas poveikis didmeninei elektros energijos rinkai. Taigi, Europos Sąjungos reguliavimo lygmeniu yra išskiriami atskiri subjektų segmentai, kurių teisiniais santykiams elektros energijos tiekimo rinkoje objektyviai gali būti taikomas skirtingas reguliavimas. Tačiau svarbu užtikrinti, kad valstybės taikomos intervencinės priemonės neiškraipytų elektros energijos rinkos ir konkurencijos, taip pat, svarbu, kad būtų užtikrinti nepriklausomo elektros energijos tiekimo principai. Be to, Projektu Nr. XIVP-2616(2) siūloma, be kita ko, uždrausti nustatyti mokesčius ir (ar) netesybas, kurie būtų taikomi už vienašališką energijos pirkimo–pardavimo sutarties nutraukimą. Pažymėtina, kad reguliuojant nepriklausomo tiekėjo ir nebuitinio vartotojo (verslo subjektų) teisinius santykius, aktualu tai, kad nebuitiniai vartotojai (verslo subjektai) turi daugiau informacijos apie padėtį elektros energijos rinkoje nei buitiniai vartotojai ir daugiau galimybių bei patirties derantis ir sudarant elektros energijos pirkimo-pardavimo sutartis su nepriklausomais tiekėjais, todėl, manytina, kad papildomas reguliavimas teisės aktuose šiuo atveju nėra tikslingas. Papildomai pažymėtina, Lietuvos rinkoje nėra siūlomos finansinės išvestinės priemonės, kurios leistų nepriklausomiems tiekėjams įsigyti elektros energiją fiksuota kaina (apdrausti ilgam laikotarpiui). Atkreiptinas dėmesys, kad nebuitinių vartotojų elektros energijos suvartojimas sudaro didžiausią dalį viso suvartojamo elektros energijos kiekio. Nepriklausomi tiekėjai jau yra sudarę tiesiogines ilgalaikes sutartis (5-10 m.) dėl elektros energijos pirkimo iš gamintojų, gaminančių elektros energiją iš atsinaujinančių išteklių. Šiuo metu rinkoje esant dideliam elektros energijos kainų nepastovumui nėra arba egzistuoja itin ribotos galimybės nepriklausomiems tiekėjams gauti naujus fiksuotos kainos elektros energijos tiekimo kontraktus (fizinės ar finansinės prekybos). Pastebėtina, kad finansinių išvestinių priemonių biržoje NASDAQ tokių finansinių produktų likvidumas stipriai mažėja, naikinami kai kurių laikotarpių produktai. Dėl šios priežasties nėra galimybių siūlyti fiksuotos kainos elektros energijos tiekimo pasiūlymų ir fiksuoti portfelio, įskaitant ir elektros energijos kiekius, kuris reikalingas verslo klientams, kurie, pažymėtina, tuo pačiu turi galimybes bet kada (pvz., elektros energijos kainoms sumažėjus) nutraukti sutartį.
Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė –0. |
2. |
Seimo narys Petras Gražulis, 2023-04-24 |
2 |
|
|
|
2 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas Pakeisti 47 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. |
Nepritarti |
Žr. Ekonomikos komiteto argumentus dėl Seimo nario P. Gražulio pasiūlymo Nr. 1.
Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė –0. |
3. |
Seimo narys Petras Gražulis, 2023-04-24 |
3 |
|
|
|
3 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas 1. Papildyti 51 straipsnį 31 dalimi: „31. Nepriklausomas tiekėjas turi teisę vienašališkai mažinti elektros energijos tiekimo kainą buitiniams vartotojams. Apie šį ketinimą 2. Papildyti 51 straipsnį 71 dalimi: „71. Nepriklausomas tiekėjas |
Nepritarti |
Žr. Ekonomikos komiteto argumentus dėl Seimo nario P. Gražulio pasiūlymo Nr. 1.
Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė –0. |
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė
Komiteto biuro patarėjas Žilvinas Klimka