Argumentai
Atsižvelgiant į
Teisės departamento pastabas dėl vartojamų
formuluočių tikslumo, taisyklingumo, aiškumo, nedviprasmiškumo, o ypač
pastabas nr. 8-13, bei tai, kad įvertinus Kaimo
reikalų komiteto bei Kaimo reikalų komiteto biuro patirtį, būtų tikslinga
parlamentinį tyrimą pavesti šiam komitetui, taisytinas
nutarimo 4 straipsnis.
Pasiūlymas
Pakeisti nutarimo 4 straipsnį
ir jį išdėstyti taip:
„4 2 straipsnis.
Pavesti Komisijai Komitetui:
1. Nustatyti fizinius ir juridinius asmenis,
kurie patys ar kartu su susijusiais fiziniais ar juridiniais asmenimis valdo
daugiau kaip 500 ha žemės ūkio paskirties žemės.
Surinkti duomenis, ištirti ir įvertinti teisės aktų, kuriais įteisintas ir reguliuotas žemės perkėlimas, parengimo
ir priėmimo aplinkybes bei ištirti ir įvertinti, ar politikai, dalyvavę žemės
perkėlimo galimybės įteisinime bei jų artimieji giminaičiai vėliau patys
nepasinaudojo žemės perkėlimo galimybe. Jeigu minėtomis galimybėmis buvo
pasinaudota – nustatyti, kokius žemės plotus minėtieji asmenys valdo dėl to,
kad buvo priimti atitinkami įstatymai.
2. Nustatyti, kiek fiziniai ir juridiniai
asmenys, šiuo metu patys ar kartu su susijusiais fiziniais ar juridiniais
asmenimis valdantys daugiau kaip 500 ha žemės ūkio paskirties žemės, jos
valdė 2006 m. birželio 30 d., 2013 m. gruodžio 31 d. ir 2017 m.
gruodžio 31 d., t.y. prieš įsigaliojant naujoms
Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo nuostatoms.
3. Nustatyti,
kiek žemės ūkio paskirties žemės yra įsigijusios Lietuvos įmonės,
užsiimančios žemės ūkio veikla, žemės ūkio produktų supirkimu, trąšų, žemės
ūkio technikos prekyba ar kita su žemės ūkiu susijusia komercine veikla.
4. Nustatyti,
kokios schemos yra naudojamos žemės ūkio paskirties žemę įsigyjančių fizinių
ir juridinių asmenų, siekiant apeiti Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo
įstatymo nuostatas, reglamentuojančias maksimalų 500 ha galimos įsigyti žemės
ūkio paskirties žemės vienam asmeniui ar susijusiems fiziniams ir juridiniams
asmenims, tokiu būdu realiai valdant ir dirbant didesnius žemės ūkio
paskirties žemės plotus, nei tai leidžia įstatymas.
5. Atsižvelgiant
į viešųjų žiniasklaidos priemonių pateiktus faktus ir kreipiantis į
gyventojus prašant pagalbos (vadovaujantis Seimo laikinųjų tyrimo komisijų
įstatymo 4 straipsniu, kuris laikinajai tyrimo komisijai numato teisę
kreiptis į gyventojus per visuomenės informavimo priemones ir prašyti jų
pagalbos tiriamu klausimu) ištirti ir nustatyti atvejus bei schemas, kai
stambūs žemvaldžiai ir žemės ūkio įmonės pasinaudodamos dominuojančia
padėtimi, savo finansine ir kitokia įtaka yra įstūmusios ūkininkus į skolas,
o jiems negebant skolų grąžinti - privertusios joms perleisti ūkininkų
nuosavybės teise valdytą žemę.
2. Ištirti ir įvertinti, kaip kito žemės ūkio
paskirties žemės įsigijimo reguliavimas 1991-2016 metais, inter alia įvertinant šio reguliavimo pokyčių
skaidrumą. Jei būtų nustatyta, kad priimtus sprendimus dėl reguliavimo
pokyčių lėmė galimai neskaidrios aplinkybės, nustatyti atsakingus asmenis,
kreiptis į kompetentingas institucijas ir parengti teisės aktus, šalinančius
nustatytus reguliavimo trūkumus.
6. Nustatyti schemas, kuriomis
naudojantis fiziniai ir juridiniai asmenys įsigyja žemės ūkio bendroves (jų
pajus) ir išaiškinti, ar Lietuvoje nėra vykdomas masinis žemės ūkio bendrovių
supirkimas ir koncentracija kelių stambių žemės ūkio koncernų (grupių) ar
žemvaldžių rankose.
7. Surinkti
duomenis ir įvertinti, kiek šiuo metu yra žemės ūkio bendrovių, kurias vis
dar valdo patys nepriklausomi ūkininkai (pajininkai), o kiek žemės ūkio
bendrovių ir su kokiais žemės kiekiais jau yra perimta į stambiųjų žemvaldžių
(vieno ar grupės susijusių fizinių ar juridinių asmenų) rankas.
8. Išsiaiškinti,
ar siekiant įgyti smulkiųjų akcininkų (pajininkų) valdomas žemės ūkio bendroves mažesne nei rinkos
kaina, jos dominuojančią padėtį žemės ūkio sektoriuje užimančių fizinių ir
juridinių asmenų nėra sąmoningai ir sistemingai stumiamos į bankrotą.
3. Ištirti ir įvertinti, ar 1991-2016 metais priimti žemės ūkio paskirties žemės
įsigijimo reguliavimo sprendimai nesukūrė prielaidų atskirų rinkos dalyvių
dominuojančiai padėčiai atsirasti. Jeigu paaiškėtų, kad tokios prielaidos
buvo, nustatyti atsakingus asmenis ir parengti teisės aktus, šalinančius
nustatytus reguliavimo trūkumus.
9. Nustatyti,
ar šiuo metu galiojantis teisinis reguliavimas tinkamai reglamentuoja Žemės
ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo tikslus ir ar nėra paaiškėjusios
įstatymų spragos, kurios leidžia vykdyti žemės ūkio paskirties žemės
užgrobimą iš nepriklausomų ūkininkų ir žemės koncentraciją kelių stambių
žemvaldžių rankose.
10. 4. Nustatyti, ar šiuo metu
galiojanti institucinė sąranga, kuri turėtų užtikrinti Žemės ūkio paskirties
žemės įsigijimo įstatymo laikymąsi ir garantuoti, kad Lietuvoje nebūtų
vykdomas žemės ūkio paskirties žemės užgrobimas iš nepriklausomų ūkininkų ir
žemės koncentracija stambiųjų žemvaldžių rankose, yra skaidri, tinkama ir efektyvi. Jei būtų
nustatyti reguliavimo trūkumai, nustatyti už tai atsakingus asmenis ir
parengti teisės aktus, šalinančius tuos trūkumus.
11. Išanalizuoti, kaip žemės ūkio
paskirties žemės koncentraciją veikia tiesioginės išmokos žemdirbiams ir ar
ši sistema neskatina dar didesnės žemės ūkio paskirties žemės koncentracijos.
5. Ištirti ir įvertinti Europos Sąjungos fondų paramos
žemės ūkio sektoriui skirstymo skaidrumą 1991-2016 metais, be kita ko
įvertinant paramos skyrimo aplinkybes cukrinių runkelių auginimui,
žuvininkystės sektoriui ir žemės ūkio technikai ar kitai technikai,
naudotinai ūkininko ūkyje, įsigyti. Jei
būtų nustatyti reguliavimo trūkumai, nustatyti už tai atsakingus asmenis ir
parengti teisės aktus, šalinančius tuos trūkumus.
12. 6. Išanalizuoti
Europos Sąjungos valstybių patirtį kovojant su žemės ūkio paskirties žemės
užgrobimu ir koncentracija stambiųjų žemvaldžių rankose skaidrinant
žemės ūkio sektorių, užtikrinant skaidrų žemės ūkio sektoriaus institucinės
sąrangos funkcionavimą ir pateikti pasiūlymus, kurie gerąją Europos
Sąjungos valstybių narių patirtį perkeltų į nacionalinius teisės aktus. kaip
būtų galima vadovaujantis kitų šalių patirtimi spręsti žemės ūkio paskirties
žemės užgrobimo ir koncentracijos problemas Lietuvoje.
13. Nustatyti, kokią įtaką žemės
ūkio paskirties žemės užgrobimo iš šeimos ūkių schemos ir koncentracija
stambiųjų žemvaldžių rankose turi šeimos ūkiams ir Lietuvos kaimo gyventojų
socialinei bei ekonominei raidai.
14. Nustatyti, kaip plačiai yra
paplitęs vekselių naudojimas žemės ūkio sektoriuje ir kiek ūkininkų dėl
vekselinių įsipareigojimų yra praradę savo žemę ar kitą turtą.
15. Nustatyti, kokias socialines ir
ekonomines pasekmes sukelia vekselių naudojimas žemės ūkio sektoriuje ir
įvertinti, ar vekselių naudojimas žemės ūkio sektoriuje yra pakankamai
reglamentuotas ir reguliuojamas.
7. Ištirti ir įvertinti, kurie 1991-2016 metais priimti politiniai sprendimai lėmė žemės ūkio sektoriuje
dirbančių asmenų padėtį. Jei būtų nustatyta, kad priimtais politiniais
sprendimais žemės ūkio sektoriuje dirbančių asmenų padėtis buvo apsunkinta,
nustatyti už tai atsakingus asmenis, kartu įvertinant jų priimtus sprendimus
skaidrumo aspektu. Jei būtų nustatyti reguliavimo trūkumai, nustatyti už tai
atsakingus asmenis ir parengti teisės aktus, šalinančius tuos trūkumus.
16. Surinkti
duomenis, kaip per pastaruosius dešimt metų keitėsi į Lietuvą iš trečiųjų
šalių įvežamų kompleksinių trąšų, kuriose amonio nitratas sudaro nuo 50 iki
80 procentų, apimtys.
17. Surinkti
duomenis, kokios per pastaruosius dešimt metų buvo kompleksinių trąšų,
kuriose amonio nitratas sudaro nuo 50 iki 80 procentų, pardavimo Lietuvos
rinkoje bei eksporto apimtys ir nustatyti, kokią įtaką muitais
neapmokestinamų kompleksinių trąšų įvežimas iš trečiųjų šalių padarė
konkurencijos sąlygoms Lietuvos trąšų rinkoje.
18. Surinkti
duomenis, kokiomis apimtimis Europos Sąjungos valstybėse naudojamos
kompleksinės trąšos, kuriose amonio nitratas sudaro nuo 50 iki 80 procentų,
ir palyginti, kaip šių trąšų naudojimas skiriasi nuo Lietuvos trąšų rinkos
situacijos.
19. Surinkti
duomenis, kaip per pastaruosius dešimt metų Lietuvoje keitėsi teisinis
kokybės reikalavimų reglamentavimas į vidaus rinką iš trečiųjų šalių
importuojamoms trąšoms nuo įvežimo iki sunaudojimo, dėl kokių priežasčių tie
reikalavimai keitėsi ir nustatyti, ar jie atitinka kitose Europos Sąjungos
šalyse trąšoms taikomus kokybės reikalavimus.
20. Surinkti
duomenis apie tai, kas yra didžiausi Lietuvoje trąšų didmeninės prekybos
rinkos dalyviai, kokios yra tų įmonių iš trąšų pardavimo gaunamos pajamos,
taip pat nustatyti, kas yra tų įmonių savininkai.
21. Surinkti
duomenis apie tai, kas yra didžiausi Lietuvoje augalų apsaugos priemonių
didmeninės prekybos rinkos dalyviai, kokios yra tų įmonių iš augalų apsaugos
priemonių pardavimo gaunamos pajamos, taip pat nustatyti, kas yra tų įmonių
savininkai.
8. Ištirti ir įvertinti 1991-2016 metais įvykusius trašų, žemės ūkyje auginamų
augalų sėklų rinkos reguliavimo pokyčius, kartu įvertinant šių rinkų reguliavimą
skaidrumo aspektu. Jei būtų
nustatyta, kad yra reguliavimo trūkumų, nustatyti už tai atsakingus asmenis
ir parengti teisės aktus, šalinančius tuos trūkumus.
22. Ištirti ir surinkti duomenis
apie tai, kaip šiuo metu atrodo žemės ūkio technikos pardavimo Lietuvos
žemdirbiams rinka, kokios įmonės joje užima didžiausią rinkos dalį ir
nustatyti, kas yra tų įmonių savininkai.
23. Ištirti
ir surinkti duomenis apie grūdų ir aliejinių augalų rinką Lietuvoje.
Nustatyti, kokios įmonės ir kokiomis apimtis superka grūdų ir aliejinių
augalų derlių Lietuvoje, kiek jos išleidžia lėšų grūdams supirkti ir kas yra
jų savininkai.
24. Ištirti
ir nustatyti, kas valdo grūdų elevatorius Lietuvoje ir ar nėra susidariusi
oligopolinė arba monopolinė padėti grūdų saugojimo elevatoriuose rinkoje.
Jeigu regimos grūdų elevatorių nuosavybės koncentracijos apraiškos,
nustatyti, kaip tai veikia Lietuvos grūdų rinką.
25. Nustatyti,
ar Lietuvoje yra tinkamai ir kokybiškai užtikrinama superkamų grūdų ir
aliejinių augalų kokybė. Išsiaiškinti, ar Lietuvoje superkamų grūdų ir
aliejinių augalų kokybės standartai atitinka Europos Sąjungos kokybės
standartus ir nustatyti, ar superkamų grūdų ir aliejinių augalų kokybės
užtikrinimo teisinis reguliavimas ir institucinė sąranga Lietuvoje yra
pakankama.
26. Ištirti
ir surinkti duomenis apie žemės ūkio augalų sėklų rinką Lietuvoje. Nustatyti,
kokios įmonės ir kokiomis apimtis parduoda žemės ūkio augalų sėklas ūkininkams
Lietuvoje, kas yra jų savininkai.
9. Ištirti ir
įvertinti 1991-2016 metais vykdytą
žemės ūkio mokslo ir inovacijų politiką, be kita ko įvertinant jos atitikimą
Lietuvos žemės ūkio poreikiams. Jei būtų nustatyta, kad vykdyta mokslo ir inovacijų politika neatitiko
Lietuvos žemės ūkio poreikių, nustatyti už tai atsakingus asmenis ir parengti
teisės aktus, šalinančius tuos trūkumus.“
|