LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIO UŽ VALSTYBINIUS GAMTOS IŠTEKLIUS ĮSTATYMO NR. I-1163 6, 7, 8, 11 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-10-19 Nr. XIVP-2123

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 2 dalį ir joje nustatyti, kad taikomas didesnis mokesčio tarifas už nedeklaruotą ar deklaruotą mažesnį, negu išgautas, gamtos išteklių kiekį ir (ar) be leidimo išgautą gamtos išteklių kiekį, apskaičiuojamas keičiamo įstatymo 1, 2 ir 3 prieduose nustatytus tarifus dauginant iš koeficiento 2 (vietoje dabar taikomo 10). Atsižvelgus į tai, kad pagal projekto 5 straipsnio 1 dalį projektu siūlomos nuostatos įsigaliotų 2023 m. sausio 1 d., primintina, jog tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys <...> mokesčio tarifą <...> turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos.

            2. Atkreiptinas dėmesys, kad 2022 m. liepos 19 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos oficialiosios statistikos įstatymo Nr. I-270 pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1396, kuris, kaip ir teikiamas įstatymo projektas, įsigalioja 2023 m. sausio 1 d. Šiame įstatyme įstaigos pavadinimas „Lietuvos statistikos departamentas“ pakeistas į įstaigos pavadinimą „Valstybės duomenų agentūra“. Atsižvelgiant į tai ir siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo, projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 3 dalis tikslintina. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai projektu turėtų būti tikslinamos ir keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies nuostatos.

            3. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „Šio įstatymo 1 ir 2 prieduose nustatyti tarifai mokesčio mokėtojo indeksuojami pagal <...> mokestinių metų vartotojų kainų indeksą“. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu taip pat nereikėtų tikslinti keičiamo įstatymo 6 straipsnio 6 dalies nuostatų, nustatančių, kad „Indeksuoti mokesčio tarifai, išskyrus mokesčio už medžiojamųjų gyvūnų išteklius tarifus, įsigalioja nuo kiekvieno mokestinio ketvirčio, kurio mokestis deklaruojamas, pradžios“.

            4. Pažymėtina, kad Seime yra registruotas Lietuvos Respublikos įstatymo dėl Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatymo Nr. I-1163 11 straipsnio pakeitimo projektas (reg. Nr. XIVP-2030), kurio tikslas yra taip pat įgyvendinti Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2020 m. lapkričio 3 d. nutarimo Nr. KT187‑N15/2020 nuostatas, tačiau projektu siūloma kiek kitaip nei teikiamame projekte išdėstyti keičiamo įstatymo nuostatas. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalį.

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                                 Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė - Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]