AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

LAISVĖS PREMIJOS ĮSTATYMO NR. XI-1584 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

 

2011 m. rugsėjo 15 d. Seimas priėmė Laisvės premijos įstatymą, kuriame nustatytas fiksuotas Laisvės premijos dydis, lygus 5 000 eurų. Pažymėtina, jog nuo 2011 metų Laisvės premijos dydis nesikeitė, nors keitėsi pagrindiniai socialiniai rodikliai, pvz., bazinės socialinės išmokos dydis (anksčiau - MGL), vidutinis darbo užmokestis. Atsižvelgus į tai, jog įprastai premijos (pavyzdžiui Kultūros ir meno premijos) yra apskaičiuojamos naudojant bazinės socialinės išmokos (BSI) atskaitos rodiklius, manytina, jog yra tikslinga šiuo rodikliu vadovautis nustatant ir Laisvės premijos dydį.

Pagal šiuo metu galiojančią įstatymo redakciją, Laisvės premijų komisija iki lapkričio 23 dienos turi atrinkti pretendentą ir teikti jį Seimui, o Seimas nutarimu iki gruodžio 23 dienos turi paskirti premiją. Buvo pastebėta, kad tokie nustatyti terminai yra nepakankami, siekiant surinkti išsamią informaciją ir (ar) vizualinę medžiagą, reikalingą laureato pristatymui, ypač tais atvejais, kai premija skiriama ne Lietuvos Respublikos piliečiui (piliečiams). Pagerbiant laureatą, būtina kokybiškai pasirengti Laisvės premijos įteikimo ceremonijai, parengti turiningą parodą, išleisti bukletą keliomis kalbomis.

Projekto tikslas – pakeisti Laisvės premijos dydžio apskaičiavimo tvarką, kurios dydis būtų nustatomas atsižvelgus į galiojančius bazinės socialinės išmokos rodiklius bei suderinti pretendento atrankos terminus, siekiant užtikrinti tinkamą pasirengimą Laisvės premijos įteikimo ceremonijai.

 

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

 

Seimo narė Paulė Kuzmickienė

 

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 

Laisvės premijos įstatymo 2 strapsnio 1 dalyje yra nustatytas Laisvės premijos dydis – 5 000 eurų.

Laisvės premijos įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad Laisvės premijų komisija kiekvienais metais iki lapkričio 23 dienos pateikia Seimui išvadas dėl atrinkto pretendento premijai gauti.

Laisvės premijos įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje nustatyta, kad Laisvės premija Seimo nutarimu paskiriama iki gruodžio 23 dienos. Šis terminas netaikomas, kai Laisvės premija skiriama 10 straipsnio 7 dalyje nustatyta tvarka, tačiau šiuo atveju Seimas Laisvės premiją nutarimu turi paskirti ne vėliau kaip iki sausio 13 dienos.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 

Laisvės premijos įstatymo 2 straipsnio 1 dalies pakeitimas dėl premijos dydžio ir šio dydžio (200 BSI) susiejimas su bazine socialine išmoka (buvęs minimalusis gyvenimo lygis), kurią kiekvienais metais tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė, padėtų sureguliuoti kiekvienais metais atitinkamą premijos dydį (premijos dydis nenuvertėtų, nepriklausomai, kokiais metais ji paskirta, taip pat būtų išvengta besikartojančio Įstatymo keitimo dėl premijos dydžio).

Įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje nustatyto termimo dėl Laisvės premijų komisijos teikimo Seimui paankstinimo vienu mėnesiu, kaip ir Įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje nustatyto Seimo nutarimo priėmimo termino paankstinimas vienu mėnesiu, padėtų kokybiškai pasirengti Laisvės premijos laureato pagerbimo ceremonijai, surinkti dokumentinę medžiagą, išleisti bukletą bei pristatyti laureatą.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

Neigiamų pasekmių nėra.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

 

Neturės įtakos.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

 

Neturės.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:

 

Neprieštarauja.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

 

Nereikia priimti kitų teisės aktų.

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

 

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokas ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

 

Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

 

Nereikia.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

 

Planuojama, kad kasmet reikės apie 10 000 (dešimt tūkstančių) eurų valstybės biudžeto lėšų.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

 

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimo ir išvadų negauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

 

 

„apdovanojimas“, „pagerbimas“, „tarptautinė politika“, „šalies nepriklausomybė“

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

 

Kitų reikalingų pagrindimų ir paaiškinimų nėra.

 

 

 

 

 

Teikia                                 

Seimo narė                                               Parašas                                Paulė Kuzmickienė