LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO 91 STRAIPSNIO IR KODEKSO PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 91 straipsnio ir kodekso priedo pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas, siekiant nacionalinėje teisėje sudaryti prielaidas įgyvendinti 2008 m. lapkričio 27 d. Tarybos pamatinį sprendimą 2008/909/TVR dėl nuosprendžių baudžiamosiose bylose tarpusavio pripažinimo principo taikymo skiriant laisvės atėmimo bausmes ar su laisvės atėmimu susijusias priemones, siekiant jas vykdyti Europos Sąjungoje (OL 2008 L 327, p. 27) (toliau – Pamatinis sprendimas).
Įstatymo projekto tikslas – papildyti BK nuostata, įtvirtinančią Europos arešto orderio ir su laisvės atėmimu susijusios bausmės vykdymo procedūrų santykį.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Tarptautinės teisės departamentas (direktorius Darius Žilys, tel. 8 5 266 2877, el. p. [email protected]; Teisinio bendradarbiavimo skyriaus vedėja Andrada Bavėjan, tel. 8 5 266 2940, el. p. [email protected]; Teisinio bendradarbiavimo skyriaus vyriausioji specialistė Indrė Kairelytė, tel. 266 2937, el. p. [email protected]) ir Administracinės ir baudžiamosios justicijos departamentas (direktorė Simona Mesonienė, tel. 8 5 266 2873, el. p. [email protected]; patarėjas Darius Mickevičius 8 5 266 2966, el. p. [email protected]; Baudžiamosios justicijos skyriaus vedėjas Marius Rakštelis tel. 8 5 266 2874, el. p. [email protected]; Baudžiamosios justicijos skyriaus vyriausiasis specialistas Tauras Rutkūnas tel. 8 5 219 1895, el. p. [email protected]).
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
BK 91 straipsnio 7 dalyje numatyta, kad Europos arešto orderis, išduotas baudžiamojo persekiojimo tikslais Lietuvos Respublikos piliečiui ar nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenančiam asmeniui, gali būti įvykdytas su sąlyga, kad priėmus nuosprendį asmuo bus grąžintas į Lietuvos Respubliką atlikti jam paskirtą su laisvės atėmimu susijusią bausmę, jeigu to prašytų perduotasis asmuo arba to pareikalautų Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra. Tačiau BK nuostatose, reglamentuojančiose asmens perdavimą pagal Europos arešto orderį, nėra numatyta mechanizmo, pagal kurį būtų įvertinti bausmės vykdymo perėmimo pagrindai prieš priimant sprendimą dėl Europos arešto orderio vykdymo su minėta sąlyga.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
BK 91 straipsnio siūloma nustatyti Europos arešto orderio ir laisvės atėmimo bausmės vykdymo perėmimo procedūrų santykį, tokiu būdu įgyvendinant Pamatinio sprendimo 25 straipsnį. Siūloma, jog prieš priimdamas sprendimą perduoti Lietuvos Respublikos pilietį ar nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenantį asmenį pagal Europos arešto orderį su sąlyga, kad asmuo bus grąžintas į Lietuvos Respubliką atlikti jam paskirtą su laisvės atėmimu susijusią bausmę, teismas įvertintų, ar nėra atsisakymo perimti su laisvės atėmimu susijusios bausmės vykdymą pagrindų, numatytų įstatyme, reglamentuojančiame Europos Sąjungos valstybių narių sprendimų baudžiamosiose bylose tarpusavio pripažinimą ir vykdymą.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Įstatymo projekto teisinio reguliavimo poveikis įvertintas Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl Europos Sąjungos valstybių narių sprendimų baudžiamosiose bylose tarpusavio pripažinimo ir vykdymo“ aiškinamajame rašte.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymo projektas korupcijai ir kriminogeninei situacijai įtakos neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymo projekto įgyvendinimas nesusijęs su verslo sąlygomis ir jo plėtra.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus įstatymo projektą, kartu turės būti priimti Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso ir Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso pakeitimo ir papildymo įstatymai ir Lietuvos Respublikos įstatymas „Dėl Europos Sąjungos valstybių narių sprendimų baudžiamosiose bylose tarpusavio pripažinimo ir vykdymo“, kurių projektai teikiami kartu su šiuo projektu.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir yra suderintas su Europos Sąjungos teisės aktais.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Įstatymui įgyvendinti nereikės priimti įgyvendinamųjų teisės aktų.
12. Įstatymo projekto įgyvendinimui reikalingos išlaidos
8 punkte nurodytų teisės aktų įgyvendinimui reikalingų lėšų skaičiavimai pateikti kartu teikiamo Lietuvos Respublikos įstatymo dėl Europos Sąjungos valstybių narių sprendimų baudžiamosiose bylose tarpusavio pripažinimo ir vykdymo projekto aiškinamajame rašte.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.
Įstatymo projektas derintas su Finansų ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Generaline prokuratūra, Policijos departamentu prie Vidaus reikalų ministerijos, Europos teisės departamentu prie Teisingumo ministerijos, Kalėjimų departamentu prie Teisingumo ministerijos, Lietuvos teisės institutu, Nacionaline teismų administracija.
14. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: „Baudžiamasis kodeksas“, „Europos arešto orderis“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.
Nėra