LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
NACIONALINIO SAUGUMO IR GYNYBOS komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL VIEŠŲJŲ OBJEKTŲ ATITIKTIES TOTALITARINIŲ, AUTORITARINIŲ REŽIMŲ IR JŲ IDEOLOGIJŲ PROPAGAVIMO JUOSE DRAUDIMUI VERTINIMO TARPINSTITUCINĖS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PROJEKTO Nr. XIVP-2682(2)
2023-05-22 Nr. 104-P-38
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Laurynas Kasčiūnas, komiteto nariai: Virgilijus Alekna, Jonas Jarutis, Raimundas Lopata, Andrius Mazuronis, Arvydas Pocius, Valdas Rakutis, Saulius Skvernelis, Dovilė Šakalienė.
Komiteto biuras: vedėjas Evaldas Sinkevičius, patarėjai Justas Gaidys, Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, vyresnioji specialistė Skaistė Blažinauskaitė, padėjėja Vilma Pesliakienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro atstovas Vitas Karčiauskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-11 |
|
|
4, 5.4, 25, 28, 30 |
1. Teikiamu nutarimu tvirtinamų Viešųjų objektų atitikties totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo juose draudimui vertinimo tarpinstitucinė komisijos nuostatų (toliau –Nuostatų projektas) 4 punkto nuostatoje iki dvitaškio įvedama santrumpa „išvada“ yra perteklinė ir netikslinga, nes, atsižvelgiant jau į Nuostatų projekto 1 punkte įvestą „Komisijos“ santrumpą, formuluotė „Komisijos išvada“ yra pakankamai aiškaus turinio ir nereikalaujanti kokio nors trumpinimo ar papildomo aiškinimo. Be to, atsižvelgiant į tai, kad Nuostatų projekto 1 punkte jau įvestą „Komisijos“ santrumpa, Nuostatų projekto 4 punkto nuostatoje iki dvitaškio vietoj formuluotės „Viešųjų objektų atitikties totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo juose draudimui vertinimo tarpinstitucinės komisijos išvadą (toliau – išvada)“ įrašytini žodžiai „Komisijos išvadą“. Taip pat pažymėtina, kad sąvoka „Komisijos išvada“ turėtų būti nuosekliai vartojama ir kitose Nuostatų projekto nuostatose (pvz., ir 5.4 papunktyje, ir 25 punkte). |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų projekto 4 punktą ir nuostatą iki dvitaškio išdėstyti taip: „4. Komisijos funkcija – Lietuvos gyventojų
genocido ir rezistencijos tyrimo centro (toliau – Centras) prašymu teikti
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų projekto 5.4 papunktį ir jį išdėstyti taip: „5.4. pasitelkti Centro darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartį ir valstybės tarnautojus Centro kompetencijos klausimais, kai reikalinga papildoma informacija Komisijos išvadai pateikti;“.
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų projekto 25 punktą ir jį išdėstyti taip: „25. Komisijos i
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų projekto 28 punktą ir jį išdėstyti taip: „28. Komisijos i
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų projekto 30 punktą ir jį išdėstyti taip: „30. Komisijos posėdžių eigai fiksuoti
daromas skaitmeninis garso įrašas. Po posėdžio sekretorius įrašą perkelia į
kompiuterinę laikmeną, kuri pridedama prie protokolo. Komisijos i
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-11 |
|
|
6 |
2. Siekiant teisinio aiškumo, Nuostatų projekto 6 punktą siūlome dėstyti taip: „Centro teikimu Komisijos sudėtį tvirtina ir jos pirmininką skiria Lietuvos Respublikos Seimas nutarimu“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų projekto 6 punktą ir jį išdėstyti taip: „6.
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-11 |
|
|
7(N) |
3. Manytume, kad Nuostatų projekto III skyrius turėtų būti papildytas punktu, kuriame būtų įtvirtintos Viešųjų objektų atitikties Lietuvos Respublikos draudimo propaguoti totalitarinius, autoritarinius režimus ir jų ideologijas įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje numatytos Komisijos sudarymo nuostatos, t.y. reikėtų nurodyti kiek narių sudaro Komisiją, Komisijos kadencijos trukmę, bei institucijas, turinčias teisę deleguoti Komisijos narius. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Papildyti Nuostatų projekto III skyrių nauju 7 punktu bei Nuostatų projekto 7-11 punktus atitinkamai pernumeruoti: „7. Komisiją, kurios kadencija 3 metai, sudaro 9 nariai: po 1 narį deleguoja Centras, Kultūros paveldo departamentas prie Kultūros ministerijos, Vilniaus universitetas, Vytauto Didžiojo universitetas, Vilniaus dailės akademija, Lietuvos istorijos institutas, Tarptautinės komisijos nacių ir sovietinio okupacinių režimų nusikaltimams Lietuvoje įvertinti sekretoriatas, Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjunga, Lietuvos savivaldybių asociacija. Komisijos nariu negali būti asmuo, neatitinkantis Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme nustatytų nepriekaištingos reputacijos reikalavimų.“.
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-11 |
|
|
8, 10 |
4. Siekiant teisinio aiškumo bei nuoseklumo, o taip pat atsisakant perteklinių nuostatų, Nuostatų projekto 7 punktas dėstytinas taip (jį sujungiant su Nuostatų projekto 9 punktu): „Dėl kandidatų į Komisijos narius delegavimo Centras kreipiasi į Komisijos narius deleguojančias institucijas, prašydamas į Komisijos narius pateikti Įstatymo reikalavimus atitinkančius kandidatus. Kai baigiasi sudarytos Komisijos kadencija, Centras kreipiasi į Komisijos narius deleguojančias institucijas dėl naujų kandidatų į Komisiją delegavimo likus ne mažiau kaip 60 dienų iki Komisijos kadencijos pabaigos“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų projekto 8 (buvęs 7 punktas) punktą, jį sujungiant su 10 (buvęs 9 punktas) punktu, ir visą 8 punktą išdėstyti taip: „ <...>
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-11 |
|
|
8 |
5. Siekiant aiškumo, nuostatų projekto 9 punkte nurodytas „60 dienų“ terminas, turėtų būti susietas su kalendorinėmis arba darbo dienomis, kadangi kitose nuostatų projekto nuostatose yra vartojami „darbo dienų“ ir „kalendorinių dienų“ terminai.
|
Pritarti |
Žr. pagal Seimo Teisės departamento 4 pastabą patikslintą Nuostatų 8 punktą. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-11 |
|
|
10 |
6. Nuostatų projekto 8 punkto nuostatų, numatanti, kad Centras, gavęs Komisijos narius deleguojančias institucijų kandidatų (-o) į Komisijos narius delegavimo raštus (-ą), parengia Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo projektą dėl Komisijos sudarymo ir teikia jį Lietuvos Respublikos Seimui, taisytina, nes Centras neturi įstatymų leidybos iniciatyvos teisės. Atitinkamai jis neturi įgalinimų rengti Seimo priimamų teisės aktų projektų ir juos teikti Seimui svarstyti. Atsižvelgiant į tai, siūlytina nuostatoje numatyti Centro funkciją teikti deleguotų (ir patikrintų) Komisijos narių kandidatūras atitinkamam Seimo struktūriniam padaliniui – komitetui, kuris, savo ruožtu, Seimo statuto nustatyta tvarka jau ir rengtų bei registruotų Seimo nutarimo projektą. Be to, pažymėtina, kad Centras, teikdamas kandidatus Seimui, yra įpareigotas vieną iš Komisijos narių teikti skirti į Komisijos pirmininko pareigas.
|
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo statute nurodytas Seimo Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijos veiklos kryptis ir kompetenciją valstybės istorinės atminties išsaugojimo ir įprasminimo srityje, tikslinga deleguotų Komisijos narių kandidatūras teikti ne Seimo komitetui, o kompetentingai Seimo komisijai.
Pasiūlymas: Nuostatų projekto 9 (buvęs 8 punktas) punktą patikslinti ir šį punktą, atsižvelgiant į Seimo teisės departamento pastabą, pernumeruoti: „
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-11 |
|
|
11(N) |
7. Manytina, kad Nuostatų projektas turėtų būti papildytas punktu, nustatančiu kitų kandidatų (ar kito kandidato) į Komisijos narius delegavimo tvarką tuo atveju, jeigu Seimas nepatvirtintų teikiamos Komisijos sudėties (ar nepatvirtintų kurio nors vieno ar kelių teikiamų kandidatų į Komisijos narius). |
Pritarti |
Pasiūlymas: Papildyti Nuostatų projekto III skyrių nauju 11 punktu, o buvusį 11 punktą laikyti 12 punktu: „11. Jei Seimas nepritaria vieno ar kelių kandidatų į Komisijos narius paskyrimui, Centras Nuostatų 8 - 10 punktuose nustatyta tvarka kreipiasi į Komisijos narius deleguojančią (-ias) instituciją (-as) ir Seimo Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijai pateikia kitą (-us) kandidatą (-us) į Komisijos narius.“.
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-11 |
|
|
7 (N) |
8. Nuostatų projekto 11 punkto nuostata, siekiant teisės akto nuostatų dėstymo nuoseklumo, turėtų būti dėstoma iš karto po nuostatos, kurioje būtų numatyti Komisijos sudėties reikalavimai (mūsų siūlomame naujame punkte pagal šios išvados 3 punktą). |
Pritarti |
Žr. pagal Seimo Teisės departamento 3 pastabą įtvirtintą naują Nuostatų projekto 7 punktą.
|
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-11 |
|
|
12 |
9. Nuostatų projekto 12 punkte numatyta, kad Komisijos narius deleguojančias institucijos turi teisę motyvuotu rašytiniu prašymu kreiptis į teisėsaugos, kontrolės ir kitas institucijas, įstaigas, valstybės ar savivaldybės valdomas įmones, kad šios pateiktų apie kandidatą į Komisijos narius jų turimą informaciją. Įvertinę šią nuostatą, manytume, kad atsakomybė už tinkamų kandidatų teikimą Seimui turėtų tekti Centrui, o ne kandidatus deleguojančioms institucijoms, todėl pareigą, o kartu ir teisę, dėl teikiamų kandidatų patikrinimo kreiptis į teisėsaugos, kontrolės ir kitas institucijas, įstaigas, valstybės ar savivaldybės valdomas įmones turi turėti Centras. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad formuluotė „turima informacija“ labai plati ir nekonkreti, todėl ją reikėtų sukonkretinti ir nustatyti, kad būtų teikiama tik tokia informacija, kuri yra reikalinga šioms pareigoms užimti. Be to, siekiant teisės akto nuostatų dėstymo nuoseklumo šis punktas turėtų būti dėstomas prieš nuostatą, kurioje numatytas Centro rengiamas ir teikiamas Seimui nutarimo projektas. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų projekto 12 punktą bei šį punktą pernumeruoti: „
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-11 |
|
|
14.8 |
10. Nuostatų projekto 10.8. punkto redakcija, kad Komisijos personalinė sudėtis Centro teikimu turi būti keičiama iki Komisijos kadencijos pabaigos, kai „Komisijos narius deleguojančias institucijos deleguoja kitą narį vietoje savo deleguoto, kai nutrūksta jo darbo (tarnybos) santykiai atstovaujamoje institucijoje“ abejotina. Pažymėtina, kad Komisijos nario delegavimas yra „vienkartinis“ tam tikrai institucijai suteiktas įgaliojimas. Institucija, vadovaudamasi šiuo įgaliojimu, parenka ir deleguoja, jos manymu, tinkamiausią Komisijos nario pareigas eiti asmenį. Tačiau Komisijos nario, einančio pareigas, funkcija nėra tiesiogiai atstovauti jį delegavusiai institucijai ar vykdyti kažkokius jos pavedimus. Komisijos narys, einantis savo pareigas, vykdo Įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytas Komisijos kompetencijai priskirtas funkcijas. Atsižvelgiant į tai, manome, kad atšaukti tinkamai savo pareigas vykdantį Komisijos narį jį delegavusi institucija, kai nutrūksta jo darbo (tarnybos) santykiai atstovaujamoje institucijoje, neturi. Juolab, kad nėra nustatyta, kad asmuo turi būti jį delegavusios institucijos darbuotojas (tarnautojas). Be to, Nuostatų projekto 14.8 papunktyje vietoj žodžių „Komisijos narius deleguojančias institucijos“ įrašytini žodžiai „Komisijos narį delegavusi institucija“.
|
Pritarti |
Pasiūlymas: Nuostatų projekto 14.8 papunktį išbraukti.
|
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-11 |
|
|
20 |
11. Nuostatų projekto 20 punkte žodžiai „be atskiro įgaliojimo“ brauktini kaip pertekliniai. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų projekto 20 punktą ir jį išdėstyti taip: „20. Komisijos posėdžiams vadovauja
Komisijos pirmininkas, o kai jis nepaskirtas ar pavaduojamas dėl jo ligos,
komandiruotės, atostogų ar kitų priežasčių – Komisijos pirmininko
pavaduotojas. Komisijos pirmininkas
|
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-11 |
|
|
29 |
12. Siūlytina Nuostatų projekto 29 punkte po žodžių „teisės aktuose“ įrašyti žodžius „reglamentuojančiuose dokumentų rengimo taisykles“, kadangi vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 76 punktu, vengiama pateikti nekonkrečių nuorodų, pvz.: „teisės aktų nustatyta tvarka“, „kituose teisės aktuose“, „įstatymų nustatyta tvarka“ ir pan. Prireikus pateikti nuorodą į nekonkrečius teisės aktus, reikia paminėti bent šių įstatymų ar teisės aktų sritį. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti Nuostatų projekto 29 punktą ir nuostatą iki dvitaškio išdėstyti taip: „29. Komisijos posėdžio protokolo forma turi atitikti teisės aktuose, reglamentuojančiuose dokumentų rengimo taisykles, nustatytus reikalavimus. Protokole nurodoma:“.
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti komiteto patobulintam Seimo nutarimo projektui Nr. XIVP-2682(3) ir Komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 9 , prieš – 0, susilaikė – 0 (pritarta bendru sutarimu).
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Laurynas Kasčiūnas.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Seimo nutarimo projektas Nr. XIVP-2682(3).
Komiteto pirmininkas Laurynas Kasčiūnas
Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto biuro patarėja (ES) Vilma Greckaitė