LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASIŪLYMŲ

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS ĮSTATYMO NR. I-172 4 IR 10 STRAIPSNIŲ

PAKEITIMO PROJEKTO NR. XIVP-4060(2)

 

 

2024-12-04 Nr.109-P-46

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Algirdas Sysas, Valius Ąžuolas, Dainoras Bradauskas, Rasa Budbergytė, Raimondas Kuodis, Algimantas Radvila, Robert Puchovič, Gintarė Skaistė, Šarūnas Šukevičius.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Dalia Mudėnienė, Agnė Narščiuvienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai: L.Kukuraitis, K. Mažeika, A. Norkienė ir kt.)

 

 

 

N

Argumentai: Neseniai priimtu Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 7 straipsnio pakeitimu, įsigaliosiančiu nuo 2025 m. sausio 1 dienos, yra nustatyta, kad 1,2 procento pajamų mokesčio paramos gavėjais laikytinos tik nevyriausybinės organizacijos, kaip jos yra apibrėžtos Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme (toliau, NVOPĮ). Remiantis VMI išaiškinimu 1,2 procento pajamų mokesčio dalį galės gauti tik tie juridiniai asmenys, kurie atitinka NVOPĮ 2 straipsnio 3 dalyje nustatytą nevyriausybinės organizacijos sąvoką ir kuriuos Juridinių asmenų registro tvarkytojas yra įregistravęs kaip nevyriausybines organizacijas. Tai iš esmės apriboja didžiosios dalies religinių bendruomenių ir bendrijų galimybę būti paramos gavėjais, nes daugelis jų negebės išpildyti įstatymu nustatytas prievoles religinėms bendruomenėms: registruotis kaip NVO, nuolat įrodinėti, kad įgyvendina ne tik religinius tikslus bei reguliariai teikti ataskaitas Juridinių asmenų registrui. Tai didžiulė našta daugeliui kaimo parapijų, kurias po kelias aptarnauja tik vienas kunigas, neturintis jokių darbuotojų, galinčių įvykdyti šią administracinę naštą, nors tose parapijose dešimtmečiais savanoriškai pagrindais vykdoma karitatyvinė, ugdymo, kultūrinė ir kitos svarbios veiklos bendruomenei ir iki šiol naudojosi 1,2% vietos gyventojų parama šioms veikloms įgyvendinti.

Siekianti išvengti tokio administracinio religinių bendruomenių apsunkinimo nuo 2025 sausio mėn. 1 d. ir užtikrinti Lietuvos respublikos ir Šventojo sosto sutartyje numatytą religinių bendruomenių autonomijos principą (palyg. 1str. 1d.), teikiame šiuos siūlymus:

 

Pasiūlymas. Pakeisti 2, 3 ir 4 straipsnius ir juos išdėstyti taip:

2 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

Papildyti 7 straipsnį 11 dalimi ir ją išdėstyti taip:

             „11. Paramos dalyko, nurodyto šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 2 punkte, gavėjais gali būti šie juridiniai asmenys: nevyriausybinės organizacijos, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, religinės bendruomenės, bendrijos ir religiniai centrai, profesinės sąjungos arba profesinių sąjungų susivienijimai.“

 

2 straipsnis. 3 Straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 10 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) juridiniai asmenys  savo įstatuose ar nuostatuose arba religinių bendruomenių, bendrijų ir centrų kanonuose, statutuose ir kitose normose numatytiems šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodytiems visuomenei naudingiems tikslams, labdarai (jeigu jie pagal šį įstatymą turi teisę teikti labdarą). Valstybės biudžetinės įstaigos kaip paramą gautus ribotai apyvartoje esančius daiktus gali naudoti šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodytai veiklai nacionalinio saugumo ir gynybos, teisėtvarkos ir nusikalstamumo prevencijos srityse vykdyti;“.

 

3 straipsnis. 4 straipsnis. Įstatymo taikymas

Šio įstatymo nuostatos taikomos ribotai apyvartoje esantiems daiktams, kurie skirti valstybės biudžetinėms įstaigoms Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodytai veiklai nacionalinio saugumo ir gynybos, teisėtvarkos ir nusikalstamumo prevencijos srityse vykdyti ir kuriuos paramos gavėjai – valstybės biudžetinės įstaigos – šiai veiklai vykdyti gauna po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

 

Nesvarstyti

Argumentai:

Seimo narių pasiūlymas nesusijęs su svarstomo projekto esme.

Pagal Etikos ir procedūrų komisijos teiktas rekomendacijas  - pasiūlymas turėtų būti susijęs savo turiniu ir tema su pateiktu projektu. Tais atvejais, jei pasiūlymu teikiami pakeitimai susiję su kita keičiamo teisės akto reglamentuojama tema, turėtų būti registruojamas naujas teisės akto projektas.

Be kita ko, siekiant pakeisti Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 7 straipsnį, kurio nauja redakcija įsigalioja 2025 m. sausio 1 d., turėtų būti keičiamas Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172       7 straipsnio pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1129, o ne pagrindinis įstatymas.

 

Pasiūlymas:

Atsižvelgiant į tai, Seimo narių pasiūlymas Komitete nesvarstytas, nes jis nėra susijęs savo turiniu ir tema su svarstomu įstatymo projektu Nr. XIVP-4060(2) ir dėl jo turi būti registruojamas naujas įstatymo projektas.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Algirdas Sysas

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė