LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL VALSTYBĖS PAŽANGOS STRATEGIJOS “LIETUVOS ATEITIES VIZIJA „LIETUVA 2050“ PATVIRTINIMO“ PROJEKTO Nr. XIVP-2937
2023-10-11 Nr. 109-P-35
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Algirdas Butkevičius, Vytautas Gapšys, Mindaugas Lingė, Matas Maldeikis, Radvilė Morkūnaitė - Mikulėnienė, Vytautas Mitalas, Liudas Jonaitis, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Alina Brazdilienė, Dalia Mudėnienė, Agnė Gedraitytė, Mindaugas Pečiulis, Audronė Čekanavičienė, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-06-27 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
2. |
Nacionalinė šeimos taryba 2023-08-22 |
|
|
|
Nacionalinė šeimos taryba (toliau - Taryba) susipažinusi su Valstybės pažangos strategija „Lietuvos ateities vizija „Lietuva 2050“ (toliau - Strategija), įvertinusi su šeimomis dirbančių nevyriausybinių organizacijų ir ekspertų pastabas, teikia šiuos pasiūlymus. Taryba atkreipia dėmesį, kad Strategijoje pagrįstai skiriamas dėmesys demografijos problemai, kuri yra neatsiejamai susijusi su palankios šeimai valstybės politikos įgyvendinimu, todėl šiam klausimui spręsti Taryba siūlo papildomai įtraukti į Strateginės ambicijos ir svertinių iniciatyvų žemėlapio dalį Tarybos parengtą atskirą Strateginę ambiciją - „Tvirta, ekonomiškai saugi, darni ir naujai gyvybei bei oriai senatvei pasirengusi šeima“. Ambicija orientuojasi į jaunai šeimai palankios aplinkos sudarymą, kad iki 2050 m. Lietuva taptų šalimi, kurioje norėtųsi kurti šeimą, auginti vaikus, ir dėl to gyventojų skaičius nemažėtų.
Priedai pridedami 2023-08-21 raštu Nr.: SD-18 |
Apsispręsti pagrindiniame komitete |
|
3. |
Virginija Būdienė 2023-09-28 |
|
|
|
Po diskusijos apie ateities Lietuvos vertybes Seime dar kartą pasigilinau ir buvau nustebinta, kaip mažai (tiksliau, visai nėra) toje strategijoje lietuvybės. Esu sutrikusi, nes nesirūpinama, kokia kalba kalbėsime Lietuvoje 2050 ir neaišku, ar puoselėsime nacionalinę kultūrą. Izraeliui būtų viskas aišku, o Lietuvos vizijoje nelabai. Be to, vizijos vertimas yra į anglų, lenkų, rusų kalbas. O kodėl į vokiečių kalbą nėra? Juk norime Vokietijos brigados Lietuvoje. O į ukrainiečių kalbą kodėl ji neišversta, ar ji mažiau nusipelnė negu rusų k.? Portale https://lrv.lt/lt/lietuva-2050 yra "vertimas" į lengvai suprantamą kalbą. Va ten tai jau ...uch. Tikėtina, kad tą versiją mokytojai duos ir mokiniams pastudijuoti, o ten bala žino kas... Suprantu, kad neįgalieji darbavosi, bet redaktoriaus irgi reikia. Bent jau politinių klaidų nepalikti, nes suklaidins mokinius, kuriems reikia išmokti suprasti politinę sistemą, pvz., Vyriausybės vaidmuo, kad be jos dar yra Seimas, prezidentas, savivaldybės,...). Be to, supaprastintame tekste atrodo, kad senyvi žmonės (jie įvardinti atskirai nuo suaugusiųjų) yra našta, nors vizijos ketinimai, regis, priešingi. Ir t.t. ... Kas yra "teisingas švietimas"? Kodėl skirtingose vietose išvardijami skirtingi meno žanrai? Kuriuos remsime? Kai ko žadama siekti, bet jau dabar yra, pvz., teisė balsuoti... Išrinkau kelias keistas vietas, prisegu. Prieš svarstant Seime reikėtų pakoreguoti, jei Seimas žada prisiimti atsakomybę ir už versiją lengvai suprantama kalba, ir už tai, kad nėra vertimų į vokiečių ir ukrainiečių kalbas. Ir už tai, kad Vyriausybės darbuotojai sprendžia:... kaip gyventojai gali sužinoti sužinoti naujų dalykų apie pasaulį,...laisvai kurti, kaip gali dalintis savo kūriniais su kitais" (toks autoritarinis kvapelis, o gal planelis). |
Apsispręsti pagrindiniame komitete |
|
4. |
UAB „Vento Nuovo“, Nacionalinė sportininkų asociacija 2023-10-02 |
|
|
|
Nacionalinė sportininkų asociacija (toliau – Asociacija) vienija įvairių sporto šakų atstovus, gina jų teises ir atstovauja sportininkų interesams, siekia skaidrios šalies sporto institucijų veiklos, kartu kuria sportininkų ateitį. Asociacija susipažino su Valstybės pažangos strategijos Lietuvos ateities vizija „LIETUVA 2050“ projektu (toliau – Projektas) ir teikia savo pastabas bei pasiūlymus. Susipažinę Projektu matome, kad visoje Valstybės ateities vizijoje „sportas“ yra paminėtas vienu žodžiu, referuojant į Lietuvos ateities sporto žvaigždes: „Lietuva garsi meno, sporto žvaigždėmis ir unikaliomis šimtmečius siekiančiomis etninės kultūros ir daugiakultūriškumo tradicijomis.“ Manome, kad norint ateityje turėti sporto žvaigždžių, kuriomis Lietuva galės didžiuotis, būtina skirti daugiau dėmesio vystant sportą ir fizinį aktyvumą šalyje. Šiuo metu, vizijos Projekte, apskritai nėra užsiminama apie tai, kad yra reikalinga sporto ir fizinio aktyvumo plėtra, investicijos į talentus bei sporto infrastruktūrą. Esame įsitikinę, kad žvelgiant į ateities viziją, privalome užfiksuoti ir įtraukti į strateginius valstybės dokumentus nuostatas, kad sportas bei fizinis aktyvumas bus plėtojamas Lietuvoje ir tam skirti atitinkamą dėmesį. Valstybei neinvestuojant ir nesuteikiant prioriteto šiai svarbiai sričiai, Lietuva negalės didžiuotis ir būti garsi sporto žvaigždėmis, kurias norėtų matyti 2050-aisiais. Atsižvelgiant į tai, siūlome papildyti Projektą įtraukiant sportą ir fizinį aktyvumą tarp strateginių ambicijų. Siūlome papildyti antrąją strateginę ambiciją „Ateičiai pasirengęs, atsparus ir laisvas žmogus, gyvenantis bendruomenėje, kuriai rūpi“ išdėstant jos dalį taip: „Žmonės rūpinasi savo sveikata ir gyvena sveikai, naudodamiesi tam sudarytomis sąlygomis. Gyventojai rūpinasi savo fiziniu aktyvumu sveikos gyvensenos tikslais, o aukšto meistriškumo sportininkai turi sąlygas profesionaliai sportuoti ir ruoštis svarbiausiems startams. Ženkliai išaugo Lietuvos gyventojų bendra ir sveiko gyvenimo trukmė. Išplėtota sveikos gyvensenos infrastruktūra, o stipriame sveikatos priežiūros tinkle pasitelkiamos modernios technologijos leidžia ne tik užkirsti kelią daugeliui ligų, bet ir efektyviai gydyti jau esamas ligas. Holistinis požiūris į žmogaus gerovę atsispindi ir instituciniame mechanizme, kuriame sveikatos, socialinė ir švietimo sistemos veikia vieningai, žmogus gauna tikslingas paslaugas. Sustiprėjęs socialinio ir ekonominio saugumo jausmas, psichologinis visuomenės atsparumas ir įsigalėjusi pusiausvyra tarp darbo ir laisvalaikio reiškia stipriai pagerėjusią visuomenės emocinę sveikatą.“ (35psl.) Taip pat, atitinkamai reiktų papildyti, kad įgyvendinant šią ambiciją Lietuva saugiam ir sveikam gyvenimui reikalingų sąlygų plėtros ir užtikrinimo srityje užtikrins, kad sportininkai turėtų kokybiškas sąlygas ruoštis Olimpinėms žaidynėms, Pasaulio ir Europos čempionatams bei kitoms svarbiausioms varžyboms. Investuos į sporto infrastruktūrą, kuri bus prieinama, ne tik profesionaliems sportininkams, bet ir visuomenei, taip pat sudarys sąlygas fizinio aktyvumo veiklų prieinamumui ir plėtrai. (37psl.) Siūlome papildyti (37psl.) veiksmų sąrašą, skirtų Saugiam ir sveikam gyvenimui reikalingų sąlygų plėtra ir užtikrinimas nauju punktu ir išdėstyti jį taip: „Užtikrins, kad sportininkai turėtų kokybiškas sąlygas ruoštis Olimpinėms žaidynėms, Pasaulio ir Europos čempionatams bei kitoms svarbiausioms varžyboms. Investuos į sporto infrastruktūrą, kuri bus prieinama, ne tik profesionaliems sportininkams, bet ir visuomenei. Sudarys sąlygas fizinio aktyvumo veiklų prieinamumui ir plėtrai.“ Prašome atsižvelgti į sportininkų bendruomenės nuomonę ir padėti pagrindą tam, kad būtų užtikrinta, jog sportui bei fiziniam aktyvumui ateities Lietuvoje būtų skiriamas deramas dėmesys. |
Apsispręsti pagrindiniame komitete |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Seimo nutarimo „Valstybės pažangos strategija „Lietuvos ateities vizija „Lietuva 2050“ projektui Nr. XIVP-2937 ir komiteto išvadoms.
7. Balsavimo rezultatai: už – 10, prieš – 0, susilaikė – 1.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Vytautas Mitalas, Vytautas Gapšys.
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Komiteto biuro patarėjas Mindaugas Pečiulis