LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKONOMIKOS komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS ĮSTATYMO nr. i-2223 1, 6, 7, 8 IR 15 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, 16, 17 IR 18 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS IR ĮSTATYMO PRIEDO PAPILDYMO
ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIP-4805ES
2017 m. kovo 22 d. Nr. 108-P-09
Vilnius
Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos atstovai: V.Auglys, M.Masaitytė, R.Revoldienė; Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovas L.Raišys.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2016-11-10 |
|
|
|
1. Atsižvelgiantį į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. IR-298, 89.2 punkte nustatytą reikalavimą, projekto 9 straipsnio pavadinime vietoj žodžių „papildymas naujais punktais“ įrašytinas žodis „pakeitimas“. Šio straipsnio dėstymo esmėje išbrauktini žodžiai „nauju“ bei „ir jį išdėstyti taip“. Atitinkamai taisytinas įstatymo pavadinimas, išdėstant jį taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. I-2223 1, 6, 7, 8, 15 STRAIPSNIŲ IR ĮSTATYMO PRIEDO PAKEITIMO BEI 16, 17 IR 18 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMAS“. |
Pritarti. |
LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. I-2223 1, 6, 7, 8, ĮSTATYMAS 9 str. 9 straipsnis. Įstatymo priedo Papildyti Įstatymo priedą |
|
|
|
|
|
2. Atkreiptinas dėmesys, kad projektas yra susijęs su kartu teikiamu Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo Nr. I-1495 pakeitimo įstatymo projektu (reg. Nr. XIIP-4804), kurio įsigaliojimas numatomas 2017 m. gegužės 1 d. Atsižvelgiant į tai ir siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo, siūlytina abiejuose projektuose nustatyti vienodą įstatymų įsigaliojimo datą. |
Pritarti. |
10 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas Šis įstatymas įsigalioja 2017 m. gegužės 1 d. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2017-01 |
7 |
1 |
|
3. Projekto Nr. XIIP-4805 7 straipsnio 1 dalyje naikinant 4 punktą siūloma panaikinti suinteresuotai visuomenei teisę įstatymų nustatyta tvarka teikti pasiūlymus dėl PAV privalomo atlikimo. Nors Projekto Nr. XIIP-4805 8 straipsnio 5 punkte nustatyta pareiga atsakingajai institucijai, kai planuojamai ūkinei veiklai atliekama atranka dėl PAV, įvertinti ir atsižvelgti į suinteresuotos visuomenės pasiūlymus atlikti PAV, tačiau panaikinus visuomenei tokią teisę, neaišku, kaip visuomenė tokius pasiūlymus galėtų pateikti. Atsižvelgdami į tai, kad vykdoma ūkinė veikla turi tiesioginę įtaką gyvenamajai aplinkai, gyvenimo kokybei, o vienas iš ūkinės veiklos kontrolės bei korupcijos rizikos mažinimo būdų yra visuomeninė kontrolė, manome, kad tikslinga palikti suinteresuotai visuomenei teisę reikalauti privalomai atlikti PAV. |
Pritarti. |
Aplinkos apsaugos įstatymo projekto Nr. XIIP-4805 3 straipsniu keičiamo įstatymo 7 str. 1 dalies 2 punktą išdėstyti taip: „2) nustatyta tvarka dalyvauti planuojamos ūkinės veiklos atrankos dėl poveikio aplinkai vertinimo ir poveikio aplinkai vertinimo procesuose ir teikti pasiūlymus;“. |
|
|
|
|
|
4. Projekte Nr. XIIP-4805 siūloma keisti 8 straipsnio 3 punktą panaikinant pareigą viešai skelbti ūkinės veiklos, galinčios turėti kenksmingo poveikio aplinkai, projektus ir nustatyti, kad privaloma informuoti visuomenę apie šio įstatymo 15 straipsnio ketvirtojoje dalyje nurodytus išduotus leidimus. Keičiant šią normą nenustatyta, kokiu būdu ir terminais vykdomas visuomenės informavimo procesas, ar leidimų išdavimą nustatantys dokumentai yra viešai skelbiami. Analizuojant Projekto XIIP-4804 nuostatas, susijusias su visuomenės informavimu, nustatyta, kad visuomenė informuojama apie atrankos išvadas ir skelbiamas pranešimas visuomenei apie parengtą PAV ataskaitą ir galimybę su ja susipažinti. Manome, kad siekiant skaidraus PAV proceso visi institucijų konkretaus PAV proceso metu parengti, gauti dokumentai (programa, atrankos išvada, visi PAV ataskaitų variantai, subjektų, savivaldybės ir suinteresuotos visuomenės pateiktos pastabos, atsakingosios institucijos sprendimai dėl planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai ir kiti dokumentai) turi būti skelbiami viešai įstatymų nustatyta tvarka, kad visuomenė galėtų susipažinti su PAV rezultatais ir kontroliuoti, ar laikomasi nustatytų aplinkos apsaugos ir kitų priemonių vykdant ūkinę veiklą. |
Pritarti iš dalies. |
Kartu su Aplinkos apsaugos įstatymo projektu teikiamame Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo pakeitimo įstatymo projekte XIIP-4804 (6, 7, 8, 10 ir kt. str.) atsakingai institucijai (Aplinkos apsaugos agentūrai) nustatyta pareiga ne tik skelbti informaciją apie reikšmingą neigiamą poveikį aplinkai galinčius sukelti projektus, bet ir skelbti tokių projektų poveikio aplinkai vertinimo ataskaitas ir kitus su poveikio aplinkai vertinimu susijusius dokumentus. Todėl, iki šiol galiojanti Aplinkos apsaugos įstatymo nuostata yra perteklinė. Keičiamo Aplinkos apsaugos įstatymo 8 straipsnio 3 punktas įtvirtina 2014/52/ES direktyvos reikalavimą informuoti visuomenę apie projektams, kuriems buvo taikoma PAV procedūra, suteiktus leidimus. Detali visuomenės informavimo tvarka nustatoma vadovaujantis Statybos įstatymo, Žemės gelmių įstatymo ir kitų, įstatymų reglamentuojančių tokių leidimų išdavimą, nuostatomis. Dėl pastabos dalies, kad visi su poveikio aplinkai vertinimo ir atrankos procesais susiję dokumentais turi būti viešai prieinami visuomenei – visi pasiūlyme nurodyti dokumentai (didžioji dalis jų skelbiama jau dabar vadovaujantis galiojančių teisės aktų nuostatomis) bus skelbiami aplinkos ministro nustatyta tvarka. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo nariai Kęstutis Bacvinka Algimantas Salamakinas Naglis Puteikis 2016-12-15 |
6 |
7 |
6 |
Argumentai: Įstatymo projekte keičiamos savivaldybių funkcijos. Vietoje aktyvaus dalyvavimo poveikio aplinkai vertinimo procese kai savivaldybių institucijos pritardavo arba nepritardavo ūkinei veiklai, derindamos programas, dabar numatomas tik dalyvavimas ir pasiūlymų teikimas. Tokiu būdu, savivaldybių kompetencijos prilyginamos visuomenės dalyvavimui. Įvertinant tai, kad numatytos savivaldybių funkcijos neužtikrina pilnaverčio dalyvavimo, siūlome įstatymo projekto nuostatas pakeisti. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 6 straipsnio 7 dalies 6 punktą ir ją išdėstyti taip: „6) |
Nepritarti. |
Atsižvelgiant į tai, kad kartu su Aplinkos apsaugos įstatymo pakeitimu svarstomame PAV įstatymo pakeitimo projekte savivaldybėms nustatytos funkcijos apsiriboja jos dalyvavimu PAV procese ir pasiūlymų teikimu, Aplinkos apsaugos įstatymo projekte negali būti nustatytos platesnės funkcijos, nei tai reglamentuojama specialiame įstatyme. |
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIIP-4805ES ir pasiūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į pastabas ir pasiūlymus, kuriems pritarė Ekonomikos komitetas.
6.2. Pasiūlymai: nėra.
7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai V.Sinkevičius.
Komiteto pirmininkas Virginijus Sinkevičius
Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris