LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 92 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto nr. XIIIP-3849(3)

 

2021-12-15  Nr. 111-P-49

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, M. Puidokas, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Navickienė, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga.

 Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėja V. Valainytė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja B. Sesickienė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: Sveikatos apsaugos ministerijos Visuomenės sveikatos departamento direktorius A. Ščeponavičius, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vedėjas G. Karanda, Nacionalinės elektroninių cigarečių asociacijos vyresnysis teisininkas J. Poderis, UAB Ecodūmas atstovas, lobistas V. Kisielius.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-16

1

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

Nėra aišku, kodėl projekto 1 straipsniu yra siūloma pakeisti keičiamame įstatyme įtvirtintą ir visame keičiamo įstatymo tekste vartojamą sąvoką „elektroninių cigarečių pildyklė“ į sąvoką „pildyklės su skysčiu, pritaikytu elektroninėms cigaretėms pildyti“, kuri būtų vartojama tik projektu keičiamoje įstatymo 92 straipsnio 4 dalyje. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projektu keičiama 92 straipsnio 4 dalies preambulė turi būti suderinta ir su Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 2, 9, 92, 93, 910, 911, 14, 141, 16, 18, 25 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-295 (toliau – įstatymas Nr. XIV-295) 3 straipsnio nuostatomis, kurios įsigalios 2022 m. gegužės 1 d., t.y., iki projektu teikiamo įstatymo įsigaliojimo. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamos įstatymo 92 straipsnio 4 dalies preambulės nekeisti (naudojant įstatyme Nr. XIV-295 įtvirtintą formuluotę), o tik įstatymo 92 straipsnio 4 dalį papildyti 5 punktu.

Nepritarus aukščiau išdėstytai pastabai, projektu visame keičiamame įstatyme turi būti tikslinama „elektroninių cigarečių pildyklės“ sąvoka, derinant ją su projekto 1 straipsniu siūlomais pakeitimais, o projekto lyginamajame variante turi būti parodomi 92 straipsnio 4 dalies preambulės pakeitimai, lyginant su įstatymo Nr. XIV-295 redakcija.

Pritarti iš dalies

 Argumentai: Siūloma pritarti iš dalies, nes 92 straipsnio 4 dalies preambulėje vartojama ne nauja  sąvoka, tačiau, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. sausio 29 d. nutarimo Nr. 64 3 punktą ir siekiamą teisinį reglamentavimą, detalizuojama minėtoje preambulėje vartojama sąvoka.

Siekiant suvienodinti įstatymo projektą su Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo nauja redakcija Nr. XIV-295, 92 straipsnio 4 dalies preambulė papildoma žodžiais,,elektroninių cigarečių“.

 

Pasiūlymas: Pakeisti 92 straipsnio 4 dalies preambulę ir ją išdėstyti taip:

 „4. Draudžiama pateikti rinkai elektronines cigaretes ir elektroninių cigarečių pildykles su skysčiu, pritaikytu elektroninėms cigaretėms pildyti, jeigu šiame skystyje yra šių priedų:

            1) vitaminų arba kitų priedų, kurie sudaro įspūdį, kad elektroninės cigaretės ir elektroninių cigarečių pildyklės yra naudingos ar mažiau kenksmingos sveikatai;

            2) kofeino arba taurino, arba kitų priedų ir stimuliuojamųjų junginių, kurie siejami su energija ir gyvybingumu;

            3) priedų, nudažančių išsiskiriančias medžiagas;

            4) priedų, kurie nesudeginto pavidalo turi KMR savybių;

            5) kvapiųjų medžiagų, išskyrus tabako kvapą ir (ar) skonį.“

 

2.      Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė Morgana Danielė, 2021-12-14

1

 

 

 

Argumentai:

 

Europos Parlamento specialusis kovos su vėžiu komitetas svarstant tabako gaminių direktyvos reviziją 2021-12-01 parengė ir patvirtino poziciją, kad peržiūrėta tabako produktų direktyva turėtų drausti ne visų elektroninių cigarečių skonio skystį, o tik tuos skonius, kurie yra patrauklūs nepilnamečiams asmenims ir nerūkantiems.  Be to, specialusis komitetas pripažįsta, kad elektroninės cigaretės prisideda prie metimo rūkyti (PR_INI (europa.eu).

Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo užsakymu 2021 m. atlikto tyrimo „Neapskaitytų tabako gaminių problemos vertinimo galimybės Lietuvoje“ duomenimis atlikus respondentų apklausą nustatyta, kad tik įprastines cigaretes rūkančių asmenų skaičius sudaro 73,7 proc. respondentų, tik kaitinamojo tabako gaminius – 10,7 proc. ir atitinkamai elektronines cigaretes 5 proc. Pagal tikslinę 18 – 31 m. amžiaus respondentų grupę nustatyta, kad tik tradicines cigaretes rūkančių asmenų – 43,9 proc., tik kaitinamojo tabako gaminius – 26 proc. ir atitinkamai tik elektronines cigaretes – 12,6 proc. (NAKD nepakaitytotabakogaminiproblemos.pdf (lrv.lt). Taigi, tiek jaunų asmenų, tiek visų rūkančiųjų asmenų tarpe pagrindine problema išlieka tradicinių tabako gaminių (t.y. cigarečių) vartojimas.

Europos Komisijos skelbiamo Eurobarometro duomenimis, Lietuvoje rūkančių asmenų skaičius 5 proc. viršija Europos Sąjungos vidurkį, ir sudaro 28 proc. (European Commission 2021. Special Eurobarometer 506: Attitudes of Europeans towards tobacco and electronic cigarettes).

Atsižvelgus į tai yra būtina užtikrinti rūkantiems tradicinius tabako gaminius asmenims galimybę rinktis mažesnę žalą keliančias gaminius, kurie taip pat skatina atsisakyti tradicinių tabako gaminių vartojimo. 

Daugybė mokslinių tyrimų bei valstybių institucijų oficialių pozicijų pripažinta, kad elektroninių cigarečių vartojimas sukelia mažesnę žalą asmens sveikatai nei tradiciniai tabako gaminiai. To pavyzdžiai – UK Royal College of Physicians ataskaita, kurioje nurodoma, kad mažai tikėtina, kad elektroninės cigaretės siektų 5 proc. žalos, kurią sukelia tradicinių tabako gaminių vartojimas (Royal College of Physicians (London), Nicotine without smoke: tobacco harm reduction, April 2016). Tokią pačią išvadą priėjo ir UK valstybės institucija Public Health England 2018 metų ataskaitoje (McNeill A, Brose LS, Calder R, Bauld L & Robson D (2018). Evidence review of ecigarettes and heated tobacco products 2018. A report commissioned by Public Health England. London: Public Health England). Analogiškos pozicijos apie galimybę mažinti vėžio riziką, susijusią su tradicinių tabako gaminių vartojimu, pereinant prie elektroninių cigarečių priėjo ir Prancūzijos vėžio institutas ( Institut National Du Cancer. (2021). Tabac et prévention des cancers. https://www.ecancer.fr/Acces-thematique/Tabac-et-prevention).

 Public Health England vėliausiais duomenimis (2021 m.) tik 0,8 – 1.3 proc. jaunų asmenų, vartojusių elektronines cigaretes, buvo tie, kurie iki tol nebuvo rūkę (McNeill, A., Brose, L.S., Calder, R., Simonavicius, E. and Robson, D. (2021). Vaping in England: An evidence update including vaping for smoking cessation, February 2021: a report commissioned by Public Health England. London: Public Health England).

2020 metais Amerikos medikų asociacijos žurnale paskelbtos studijos duomenimis, asmenys rūkę elektronines cigaretes, kurių skonis buvo kitas nei tabako skonis, buvo labiau linkę mesti tradicinių tabako gaminių naudojimą (Friedman, A. S. and Xu, S. Q. (2020) ‘Associations of Flavored e-Cigarette Uptake with Subsequent Smoking Initiation and Cessation’, JAMA network open, 3(6), p. e203826. doi:10.1001/jamanetworkopen.2020.3826).

Europos Komisijos atlikto 2021 m. Eurobarometro tyrimo duomenimis, Europos Sąjungos mastu 31 proc. rūkančių asmenų apskritai nustojo rūkyti naudodami elektronines cigaretes, o 27 proc. sumažino tradicinių tabako gaminių vartojimą (Special Eurobarometer 506, psl. 129).

ETHRA 2021 m. birželio mėnesį skelbto tyrimo, kuris apėmė 35 000 nikotino naudotojų, duomenimis, 94,6 proc. esamų elektroninių cigarečių vartotojų naudojo kitą nei tabako elektroninių cigarečių skonį. Atitinkamai, nurodytos apklausos duomenimis, 28 proc. apklaustųjų nurodė, kad skonių draudimo atveju rinktųsi toliau naudoti tradicinius tabako gaminius, o 71 proc. rinktųsi nelegalų elektroninių cigarečių įsigijimą (0 European Tobacco Harm Reduction Advocates. EU Nicotine Users Survey report. June 2021. Available at: https://ethra.co/news/80-ethra-eu-nicotine-users-survey-report).

Estijoje įvedus elektroninių cigarečių skonių draudimą, Estija susidūrė su nelegalios prekybos elektroninėmis cigaretėmis išaugimu, kuris, pagal skelbiamus pranešimus siekia 65-80 proc. rinkos (Baltic Times, Estonian FinMin looking into prospect of lowering excise duty for e-cigarettes 25 Nov 2019). Dėl to Estija sumažino akcizus elektroninių cigarečių skysčiui, o 2021 m. pradėtos svarstyti iniciatyvos grąžinti elektroninių cigarečių skonius, išskyrus tuos, kurie yra patraukliausi jauniems asmenims, ypač nepilnamečiams.

Lietuvoje nelegali elektroninių cigarečių prekyba yra itin aktuali problema, kuri šiai dienai sudaro reikšmingą elektroninių cigarečių rinkos dalį. Analogiška situacija yra ir tradicinių tabako gaminių sektoriuje, kur 2020 m. KPMG atliktos studijos duomenis, Lietuva yra tarp 3 ES valstybių, kur yra didžiausia nelegali tabako gaminių rinka (Illicit cigarette consumption in the EU, UK, Norway and Switzerland, Slipsheet title here (stopillegal.com).

Atsižvelgus į tai, siūloma tikslinti Įstatymo projekte siūloma elektroninių cigarečių skonių ir (ar) kvapų draudimą, draudžiant skonius bei kvapus, kurie yra patraukliausi jauniems asmenims bei nepilnamečiams – t.y. konditerijos gaminių (tokių kaip sausainiai, pyragaičiai), kramtomosios gumos, saldainių (šokoladas, guminukai ir kt.) bei gaiviųjų gėrimų (kolos ir kt.) skonius.

Nurodyto pasiūlymo priėmimas užtikrintų Įstatymo projekte nurodytų tikslų pasiekimą, neskatintų nelegalios elektroninių cigarečių prekybos augimo bei sudarytų alternatyvą suaugusiems asmenims renkantis kitus nei tradicinius tabako gaminius.

 

Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

„1 straipsnis. 9straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 9straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Draudžiama pateikti rinkai elektronines cigaretes ir pildykles su skysčiu, pritaikytu elektroninėms cigaretėms pildyti, jeigu šiame skystyje yra šių priedų:

1) vitaminų arba kitų priedų, kurie sudaro įspūdį, kad elektroninės cigaretės ir elektroninių cigarečių pildyklės yra naudingos ar mažiau kenksmingos sveikatai;

2) kofeino arba taurino, arba kitų priedų ir stimuliuojamųjų junginių, kurie siejami su energija ir gyvybingumu;

3) priedų, nudažančių išsiskiriančias medžiagas;

4) priedų, kurie nesudeginto pavidalo turi KMR savybių;

5) konditerijos gaminių, saldainių, kramtomosios gumos ir gaiviųjų gėrimų kvapo ir (ar) skonio kvapiųjų medžiagų, išskyrus tabako kvapą ir (ar) skonį.“

Nepritarti

 

 

Pirma - atsižvelgiant į tai, kad asmenims iki 18 metų apskritai draudžiama parduoti su tabako gaminiais susijusius gaminius, vengtina kalbėti apie patrauklius ir mažiau patrauklius elektroninių cigarečių skonius ir kvapus nepilnamečiams, o  atsižvelgti į šių patraukliai pristatomų produktų bendrai sukeliamą riziką, ypač kai anksčiau nerūkęs jaunimas pradeda jas vartoti. Panaikinus vienus elektroninių cigarečių skonius ir kvapus kaip alternatyva gali būti pasirinkti kiti. Antra – Pasaulio sveikatos organizacija  nėra patvirtinusi elektroninių cigarečių vartojimo kaip priemonės metant rūkyti, nes trūksta objektyvių, šį faktą pagrindžiančių tyrimų.

 

 

 

 

2.

Seimo narys Remigijus Žemaitaitis, 2021-12-14

2

 

 

 

Argumentai:

Tikslinga nukelti šio įstatymo projekto įsigaliojimo datą, kad verslo subjektai suspėtų tinkamai pasirengti įstatymo įgyvendinimui.

2020 m. sausio 29 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 64 priimant išvadą dėl Įstatymo projekto Vyriausybė nurodė, kad: „ūkio subjektams yra reikalingas pereinamasis laikotarpis, kuris leistų prisitaikyti prie naujo teisinio reguliavimo, išparduoti turimas prekių, kurių prekybą Įstatymo projektu Nr. XIIIP-3849 yra siekiama uždrausti, atsargas. Tam tikras pereinamasis laikotarpis reikalingas ne tik didmeninės ir mažmeninės prekybos vietose išparduoti produktų atsargas (mažiau populiarių produktų atsargos išparduodamos lėčiau, o didmeninėje prekyboje įsigyjami dideli kiekiai produktų), bet ir naujiems produktams, kurie galėtų kompensuoti verslo praradimus, kurti.“ Atsižvelgus į tai, nurodytoje Vyriausybės išvadoje siūlyta numatyti 2 metų įstatymo įsigaliojimo terminą (64 Dėl Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo N... (lrs.lt).

Viešai skelbiamais duomenimis (2021-07-31), Lietuvoje nuo 2021-05-01 iki 2021-07-31 buvo išduotos 2258 licencijos mažmeninei elektroninių cigarečių prekybai (Elektroninių cigarečių prekybos ir gamybos licencijavimas įgauna pagreitį (lrytas.lt), 21 didmeninės prekybos licencija.

VMI duomenimis, 2020 m. iš akcizo už elektroninių cigarečių skystį surinkta 1 242 000 EUR (VMI administruojamų nacionalinio biudžeto pajamų surinkimo apžvalga) kas pagal taikomą apmokestinimo režimą reiškia 10 350 000 ml. apmokestinto elektroninių cigarečių skysčio. Nurodyti skaičiai neapima iš Lietuvos esančio elektroninių cigarečių eksperto.

Atsižvelgus į tai bei esamas licencijas rinkoje bei mažmeninėje ir didmeninėje prekyboje esamą produkcijos kiekį, siūloma užtikrinti pakankamą terminą ūkio subjektams prisitaikyti prie Įstatymo projekte numatyto draudimo įsigaliojimo.

Poreikį tikslinti įstatymo projekto įsigaliojimą sąlygoja ir tai, jog esant Covid-19 situacijai yra sumažėjusios prekybos apimtys, todėl ūkio subjektams esamas terminas realizuoti prekes nėra pakankamas. Atitinkamai, dėl pandeminės situacijos sumažėjusi prekyba bei nesudarymas sąlygų realizuoti produkcijos, o pačiu įstatymu projektu nustatytu reguliavimu iš esmės sumažinta prekybos apimtis, sąlygų neišvengiamą šio ūkio sektoriaus įmonių bankrotą.

Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

   „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

            1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja  2022 m. liepos 1 d. 2023 m. lapkričio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2022 m. birželio 30 d.  2023 m. spalio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.”

Pritarti

 

 

3.      Balsavimo rezultatai:

1.      Dėl Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabos – pritarta bendru sutarimu;

2.      Dėl Seimo narės M. Danielės 2021-12-14 pasiūlymo - už – 2; prieš – 2; susilaikė – 7;

3.      Dėl Seimo nario R. Žemaitaičio 2021-12-14 pasiūlymo- pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Antanas Matulas

 

 

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja Brigita Sesickienė