LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

 

paGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo Nr. VIII-49 priedėlio pakeitimo įstatymo projektO

NR. XIVP-1239(2)

 

2022-04-20   104-P-35

Vilnius

 

           1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Laurynas Kasčiūnas, komiteto nariai: Dainius Gaižauskas, Virgilijus Alekna, Jonas Jarutis, Arvydas Pocius, Andrius Mazuronis, Valdas Rakutis, Dovilė Šakalienė. Komiteto biuras: vedėjas Evaldas Sinkevičius, patarėjai: Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Agnija Tumkevič, Mantas Lapinskas, padėjėjas Justas Gaidys.

            Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos Valstybės turto departamento Valstybės turto valdymo politikos skyriaus vedėja Laima Kalinauskienė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnysis patarėjas Saulius Švedas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-03-29

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

Projekto 1 straipsniu Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) priedėlio II dalies 9 skyriuje siūloma nustatyti, kad viešajai įstaigai strateginių tyrimų ir analizės centrui jo veiklai vykdyti Vyriausybės nustatyta tvarka gali būti perduodamas valdyti, naudoti ir disponuoti juo patikėjimo teise valstybės ilgalaikis materialusis turtas. Sprendimą dėl šio valstybės turto perdavimo strateginių tyrimų ir analizės centrui patikėjimo teise priima Vyriausybė.

Atkreipiame dėmesį, kad projekte siūloma nustatyti, kokia tvarka strateginių tyrimų ir analizės centrui būtų perduodamas valstybės ilgalaikis materialusis turtas, tačiau iš projekto nuostatų nėra aišku, kokias teises minėtas centras turėtų valdant, naudojant ir disponuojant jam perduotą ilgalaikį materialųjį valstybės turtą. Pažymėtina, kad pagal Valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą tuo atveju, kai valstybės turtas subjektams perduodamas pagal patikėjimo sutartį, tai patikėjimo teisės turinys yra nustatomas turto patikėjimo sutartyje. Valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 10 straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatyta, kokius sprendimus valdant jiems patikėjimo teise perduotą valstybės turtą turi teisę priimti valstybės institucijos, Lietuvos bankas, valstybės įmonės, įstaigos ir organizacijos, centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojas ir savivaldybės. Tuo tarpu strateginių tyrimų centras, kuris yra viešoji įstaiga, nepatenka į  Valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 10 straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytų subjektų tarpą. Taigi keičiamame įstatyme turėtų būti nustatytos specialios tokio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo taisyklės, taikytinos viešajai įstaigai strateginių tyrimų ir analizės centrui. Kitu atveju, įstatyme būtų palikta teisinio reguliavimo spraga. Siekiant jos išvengti, teikiamą įstatymo projektą reikėtų papildyti, nustatant viešosios įstaigos strateginių tyrimų ir analizės centro teises valdant, naudojantis ir disponuojant jam perduotu valstybės ilgalaikiu materialiuoju turtu. Atkreipiame dėmesį, kad, pavyzdžiui, Šaulių sąjungos įstatyme taip pat nustatytos specialios taisyklės, lyginant su Valstybės turto valdymo naudojimo ir disponavimo įstatyme nustatytu teisiniu reguliavimu, nurodant, kokias teises turi Šaulių sąjunga valdydama, naudodamasi ir disponuodama jai patikėjimo teise perduotu valstybės turtu. Apibendrinant tai, kas aukščiau išdėstyta, projekto nuostatas reikėtų atitinkamai papildyti. Projektas galėtų būti papildytas nuostata, kad ,,Strateginių tyrimų ir analizės centras turi teisę priimti sprendimus, susijusius su jam perduoto valstybės ilgalaikio nekilnojamojo turto valdymu, naudojimu ir disponavimu juo, išskyrus sprendimus, susijusius su turto perleidimu kitų asmenų nuosavybėn ar su daiktinių teisių suvaržymu. Vyriausybės sprendime dėl valstybės ilgalaikio materialaus turto perdavimo strateginių tyrimų ir analizės centrui gali būti nustatytos ir kitos patikėto turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo sąlygos.”.

Pritarti

Pasiūlymas:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, siūloma papildyti šiuo įstatymo projektu keičiamą Įstatymo priedėlio II dalies 9 skyriaus trečiąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:

 

„Išorės aplinkos pokyčius ir jų įtaką užsienio, saugumo ir gynybos politikai analizuoja ir pasiūlymus dėl regioninį ir transatlantinį saugumą stiprinančių priemonių nacionalinį saugumą užtikrinančioms institucijoms teikia, taip pat savo vertinimus užsienio, saugumo ir gynybos klausimais viešai skelbia strateginių tyrimų ir analizės centras – viešoji įstaiga, kurios savininkė ar dalininkė, turinti ne mažiau kaip pusę balsų visuotiniame dalininkų susirinkime, yra valstybė. Šio centro funkcijoms atlikti skiriamos valstybės biudžeto lėšos, o veiklai vykdyti reikalingas valstybei nuosavybės teise priklausantis ilgalaikis materialusis turtas Vyriausybės nustatyta tvarka jam gali būti perduodamas valdyti, naudoti ir juo disponuoti patikėjimo teise. Sprendimą dėl šio valstybės turto perdavimo strateginių tyrimų ir analizės centrui patikėjimo teise priima Vyriausybė. Strateginių tyrimų ir analizės centras turi teisę priimti sprendimus, susijusius su jam perduoto valstybės ilgalaikio nekilnojamojo turto valdymu, naudojimu ir disponavimu juo, išskyrus sprendimus, susijusius su turto perleidimu kitų asmenų nuosavybėn ar su daiktinių teisių suvaržymu. Strateginių tyrimų ir analizės centras jam perduotą valstybės ilgalaikį materialųjį turtą valdo, naudoja ir juo disponuoja Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatytomis sąlygomis ir tvarka.“

3. Balsavimo rezultatai: už - 9; prieš - 0; susilaikė - 0. Pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                            Laurynas Kasčiūnas            

 

 

 

Komiteto biuro vedėjas Evaldas Sinkevičius