LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-1234 PAPILDYMO 81 STRAIPSNIU
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 papildymo 81 straipsniu projekto (toliau – Įstatymo projektas) rengimą paskatino problemos, su kuriomis susiduria ne tik Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra), bet ir kitos viešojo administravimo institucijos, priimančios didelį kiekį individualių administracinių sprendimų (pvz., Valstybinė mokesčių inspekcija, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba ir kt.).
Įstatymo projekto tikslas – nustatyti galimybę atskirais teisės aktų nustatytais atvejais priimti supaprastintus individualius administracinius aktus, netaikant šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalies reikalavimo (t. y. tokiame administraciniame akte nereikėtų išsamiai išdėstyti visų objektyvių duomenų ir teisės aktų, visus akto priėmimo motyvus būtų galima išdėstyti supaprastintai).
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymo projektą parengė Žemės ūkio ministerijos Teisės departamento (direktorius Andrius Burlėga (tel. (8 5) 2391283) Teisėkūros ir atstovavimo skyriaus (vedėja Eglė Senovaitienė (tel. (8 5) 2391230) vyriausioji specialistė Gintarė Muzikevičienė (tel. (8 5) 2391042).
2. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Viešojo administravimo subjektų priimami individualūs administraciniai aktai turi atitikti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio reikalavimus. Vadovaujantis minėto įstatymo 8 str. 1 dalimi, individualus administracinis aktas turi būti pagrįstas objektyviais duomenimis (faktais) ir teisės aktų normomis, o taikomos poveikio priemonės turi būti motyvuotos. Šiuo metu galiojantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymas nenumato galimybės priimti supaprastintuosius administracinius aktus.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Įstatymo projektu siūloma papildyti Viešojo administravimo įstatymą 81 straipsniu, nustatant galimybę atskirais teisės aktų nustatytais atvejais priimti supaprastintus individualius administracinius aktus, netaikant šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalies reikalavimo (t. y. tokiame administraciniame akte nereikėtų išsamiai išdėstyti visų objektyvių duomenų ir teisės aktų, visus akto priėmimo motyvus būtų galima išdėstyti supaprastintai).
Įstatymo projektas padėtų išspręsti nurodytas problemas, su kuriomis susiduria ne tik Agentūra, bet ir kitos viešojo administravimo institucijos, priimančios didelį kiekį individualių administracinių sprendimų (pvz., Valstybinė mokesčių inspekcija, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba ir kt.).
Agentūra, administruodama Europos Sąjungos ir nacionalines paramos lėšas žemės ūkiui, kaimo plėtrai ir žuvininkystei, priima sprendimus dėl paramos skyrimo, neskyrimo, sankcijų taikymo, paramos grąžinimo ir pan. Agentūros priimti sprendimai pagal susiklosčiusią teisminę praktiką pripažįstami individualiais administraciniais aktais, todėl turi atitikti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio reikalavimus. Siekiant efektyviai administruoti paramos lėšas, per kuo trumpesnį laiką įvertinti paramos paraiškas ir priimti susijusius sprendimus, paramos lėšos administruojamos pasitelkiant informacines sistemas. Šiuo metu Agentūra, administruodama paramą, naudoja valstybės informacinę sistemą, kurią sudaro daugiau nei dešimt posistemių. Naudodama šias informacines sistemas Agentūra informuoja pareiškėjus/paramos gavėjus apie paraiškos priėmimą/atmetimą, priima galutinį sprendimą dėl paramos suteikimo/nesuteikimo ir informuoja pareiškėją/paramos gavėją apie suteiktą/nesuteiktą paramą, pavyzdžiui, pareiškėjams, pateikusiems paraiškas tiesioginėms išmokoms už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus gauti, raštu teikiami duomenys apie pateiktos paraiškos užregistravimą, apskaičiuotą paramos sumą, taikytinas sankcijas; kaimo plėtros paramos programose dalyvaujantiems asmenims raštu teikiami duomenys apie pateiktos paraiškos užregistravimą, apskaičiuotą paramos sumą, pieno gamintojams gali būti teikiama informacija apie jų pieno kvotą, jos pasikeitimą, panaikinimą, atsiradusius finansinius įsipareigojimus, pluoštinių linų perdirbėjams raštu teikiami duomenys apie jų paraiškos, deklaracijos atmetimą, apskaičiuotą paramos sumą ir pan.
Informacinės sistemos projektuojamos taip, kad visi pirmiau nurodyti duomenys būtų apskaičiuojami ir tvarkomi kuo tiksliau, tačiau labai sunku informacinės sistemos sumodeliuotus sprendimus išdėstyti raštu pagal reikalavimus, nurodytus Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 str. 1 d. Agentūra administruoja apie 200 paramos priemonių. Per metus Agentūra priima apie 300 tūkstančių individualių administracinių aktų. Kadangi priimamų sprendimų kiekis yra labai didelis, tai sudaro sunkumų Agentūrai siekiant efektyviai ir tinkamai administruoti paramą žemės ūkiui. Tokio didelio kiekio individualių administracinių aktų (sprendimų) įforminimas pagal Viešojo administravimo įstatymo nuostatas reikalauja daug žmogiškųjų ir materialinių išteklių, lėtėja paramos paraiškų administravimo procesas, suinteresuoti asmenys vėliau nei tikisi gauna jiems skirtus individualius administracinius aktus (sprendimus), taip pat didėja rizika Lietuvai neįsisavinti jai skiriamų Europos Sąjungos fondų lėšų.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad šių pasekmių būtų išvengta
Priėmus Įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimtas Įstatymo projektas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymo įgyvendinimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai neigiamos įtakos neturės.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Naujų teisės aktų priimti, galiojančių teisės aktų pakeisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projektu nesiūloma naujų sąvokų, nekeičiamos dabar galiojančios sąvokos.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Europos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei kitų Europos Sąjungos dokumentų nuostatas.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų – kas ir kada juos turėtų priimti
Įstatymui įgyvendinti įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įstatymui įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymo projektas teikiamas derinti Lietuvos Respublikos finansų ministerijai, Ūkio ministerijai, Užsienio reikalų ministerijai, Vidaus reikalų ministerijai, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, Sveikatos apsaugos ministerijai, Susisiekimo ministerijai, Energetikos ministerijai, Aplinkos ministerijai, Krašto apsaugos ministerijai, Kultūros ministerijai, Švietimo ir mokslo ministerijai. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728, 38 punktu, Įstatymo projektas bus teikiamas derinti Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijai tik po visų institucijų pastabų suderinimo. Įstatymo projektas bus paskelbtas visuomenei Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje (TAIS).
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis
Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia jiems įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra ,,supaprastintas individualus administracinis aktas“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Gintarė Muzikevičienė, tel. 239 1042, [email protected]