LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343

32 IR 35 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-09-08 Nr. XIVP-1968

Vilnius

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.              Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Sveikatos draudimo įstatymo (toliau–keičiamas įstatymas) 32 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,teritorinės ligonių kasos direktorius yra skiriamas 5 metams. Tas pats asmuo teritorinės ligonių kasos direktoriumi gali būti skiriamas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės“. Pažymėtina, kad teritorinės ligonių kasos direktorius yra valstybės tarnautojas – įstaigos vadovas, kurio priėmimą į pareigas tvarką ir kadencijų trukmę nustato Valstybės tarnybos įstatymas. Šio įstatymo 14 straipsnio 1 dalis nustato tokią pačią kadencijos trukmę kaip yra siūloma projekte, t. y. 5 metus bei riboja eiti tos pačios valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos vadovo pareigas daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Be to, Valstybės tarnybos įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nustatyta šio įstatymo viršenybė kitų įstatymų atžvilgiu, t. y. nustatyta, kad jeigu kiti įstatymai nustato kitokias priėmimo į valstybės tarnautojo pareigas sąlygas, taikomos Valstybės tarnybos įstatymo nuostatos. Atsižvelgiant į tai, projektu siūlomas reguliavimas yra ne tik perteklinis, tačiau ir negalėtų būti taikomas visa apimtimi, pvz. negalėtų būti taikoma siūloma nuostata, kad direktorius yra skiriamas 5 metams, nes pagal Valstybės tarnybos įstatymą jis turėtų būti priimamas 5 metų kadencijai konkurso būdu, o be konkurso galėtų būti skiriamas tik antrai kadencijai, jeigu jo tarnybinė veikla eitos kadencijos metu būtų įvertinta gerai ir (arba) labai gerai.

2.    Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 35 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos narių bei stebėtojų tarybos pirmininkų kadencijas, tokiu būdu, kaip nurodoma projekto aiškinamajame rašte, siekiama užtikrinti įstaigų organų rotaciją ir kaitą. Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 35 straipsnio 1 dalį, teritorinėje ligonių kasoje stebėtojų taryba sudaroma 4 metams ir jos sudėtį įeina ne tik Sveikatos apsaugos ministerijos ir Valstybinės ligonių kasos atstovas, bet ir po vieną į aptarnaujamą teritoriją įeinančių savivaldybių tarybų deleguotas atstovas – tarybos narys. Taigi, ir pagal galiojantį teisinį reguliavimą stebėtojų tarybos sudėtis yra atnaujinama kas 4 metus, taip užtikrinant šio įstaigos organo rotaciją ir kaitą. Be to, projekte siūlomos nuostatos dėl stebėtojų tarybos pirmininko yra prieštaringos – pirmiausiai nurodoma, kad stebėtojų tarybos pirmininkas yra  ,,renkamas iš teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos narių paprasta balsų dauguma dalyvaujant ne mažiau kaip 2/3 teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos narių“, paskui toliau įtvirtinama nuostata, kad ,,tas pats asmuo teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos pirmininku gali būti skiriamas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės“ . Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos turėtų būti tarpusavyje suderintos. Taip pat pažymime, kad siūloma nuostata, nustatanti, kad tas pats asmuo teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos pirmininku gali būti skiriamas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės, yra perteklinė kitos siūlomos nuostatos, numatančios, kad tas pats asmuo teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos nariu gali būti skiriamas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės, atžvilgiu. Kitaip sakant, nustačius draudimą tam pačiam asmeniui daugiau nei dvi kadencijas iš eilės eiti stebėtojų tarybos nario pareigas, tai savaime implikuos, kad jis daugiau nei dvi kadencijas iš eilės negalės užimti ir stebėtojų tarybos pirmininko pareigų.

3.    Atsižvelgiant į tai, kad teritorinės ligonių kasos direktorių terminuotos kadencijos yra nustatytos pagal Valstybės tarnybos įstatymą, o stebėtojų tarybos bei jos pirmininko, kuris renkamas iš stebėtojų tarybos narių, 4 metų kadencija numatyta galiojančiame įstatyme, siūlytina atsisakyti įstatymo projekto 3 straipsnio, ne tik kaip perteklinio, tačiau ir klaidinančio. Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad įstatymo projekto 3 straipsnyje nėra jokių jo įsigaliojimą reglamentuojančių nuostatų, nors straipsnio pavadinime ir numatyta, kad šis straipsnis nustato ir įsigaliojimą.

4. Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, įstatymo projekto pavadinime jungtukas ,,ir“ rašytinas didžiosiomis raidėmis.

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                              Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]