LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FARMACIJOS ĮSTATYMO 2, 4, 5, 7, 35, 39, 76 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO Nr. XI-2017 5 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-04-23 Nr. XIIIP-4571(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.         Projekto 1 straipsnio turinys nedera su projekto pavadinimu ir projekto tikslais. Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsniu turi būti keičiama ne įstatymo 35 straipsnio 12 dalis, o įstatymo 5 straipsnio 1 dalis. Be to, atsižvelgiant į tai, kad po keičiamo įstatymo priėmimo vėlesniais pakeitimais buvo pakeista Farmacijos įstatymo 35 straipsnio dalių numeracija, projekto 1 straipsniu keičiamos įstatymo 5 straipsnio 1 dalies pakeitimo esmėje ir tekste vietoj skaičiaus „11“ įrašytinas skaičius „12“.

2.         Projektu siūloma nustatyti, kad vaistinėje neprivalo dirbti vaistininkas, kai vaistinėje jos darbo metu yra ne mažiau kaip vienas vaistininko padėjėjas (farmakotechnikas) ir jo veiklą naudojantis ryšio priemonėmis, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka, prižiūri vaistininkas. Šios nuostatos ginčytinos keliais aspektais.

Pirma, vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) teisinį statusą apibrėžia Farmacijos įstatymo 7 straipsnio 4 dalis, kurioje nustatyta, kad vaistininko padėjėjas (farmakotechnikas), be kita ko, tik prižiūrint vaistininkui gali teikti farmacines paslaugas ir parduoti (išduoti) vaistinius preparatus (2 punktas). Be to, Farmacijos įstatymo 35 straipsnio 13 dalyje nustatyta, kad vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) teikiamos farmacinės paslaugos, vaistinių preparatų pardavimo (išdavimo) ir ekstemporaliųjų vaistinių preparatų gamybos priežiūra vaistinėje suprantama kaip receptų, pagal kuriuos vaistininko padėjėjas (farmakotechnikas) pardavė (išdavė) vaistinius preparatus, patikrinimas, jeigu reikia, vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) konsultavimas (žodžiu ar ryšio priemonėmis), parenkant gyventojui reikalingus vaistinius preparatus, teikiant farmacinę informaciją, vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) pagamintų ekstemporaliųjų vaistinių preparatų patikrinimas. Taip pat Farmacijos įstatymo 39 straipsnio 1 punkte nustatyta, kad vaistinės veiklos licencijos turėtojas privalo įdarbinti farmacinės veiklos vadovą ir pakankamai tinkamos kvalifikacijos farmacijos specialistų, suteikti jiems pakankamus įgaliojimus atlikti jiems pavestas pareigas. Pareigybių aprašymuose aiškiai nustatyti farmacinės veiklos vadovo ir kitų farmacijos specialistų, teikiančių farmacinę paslaugą ir parduodančių (išduodančių) vaistinius preparatus, gaminančių ekstemporaliuosius vaistinius preparatus, pareigas, atsakomybę, įgaliojimus ir tarpusavio ryšius. Vaistinės kokybės užtikrinimo sistemos dokumentuose aprašyti vaistininko veiksmus, kuriuos jis atlieka vaistinėje siekdamas užtikrinti, kad vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) teikiamos farmacinės paslaugos, vaistinių preparatų pardavimas (išdavimas) ir ekstemporaliųjų vaistinių preparatų gamyba atitiktų teisės aktų reikalavimus. Atsižvelgiant į šias galiojančias Farmacijos įstatymo nuostatas, darytina išvada, kad projektu siūlomas vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) savarankiškas darbas vaistinėje neatitinka kitų Farmacijos įstatymo nuostatų.

Antra, yra neaiški projektu siūlomo reglamentavimo įgyvendinimo tvarka, t. y., koks vaistininkas turėtų naudojantis ryšio priemonėmis prižiūrėti savarankiškai dirbančio vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) veiklą, ar tai būtų konkretus asmuo (ar bet kuris asmuo, turintis vaistininko kvalifikaciją), kur jis būtų įdarbintas ir pan.

Trečia, atsižvelgiant į tai, kad Farmacijos įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje yra nustatyta, kad vaistininko ir vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) teises, pareigas, profesinę kompetenciją ir atsakomybę be šio įstatymo nustato sveikatos apsaugos ministro patvirtintas vaistininko ir vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) teisių ir pareigų paskirstymo aprašas, o taip pat pačiu projektu siūloma pavesti sveikatos apsaugos ministrui nustatyti vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) savarankiško darbo vaistinėje tvarką, manytina, kad dėl projekto turi būti gauta Vyriausybės išvada.

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 60 55, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 68 42, el. p. [email protected]