LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-2032 2, 8, 9 STRAIPSNIŲ IR 3 PRIEDO PAKEITIMO IR 3, 4 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO
2021-12-22 Nr. XIVP-895(3)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 3 dalį, ir joje nustatyti, kad „Programos finansavimo lėšos – valstybės biudžeto lėšos, fizinių, juridinių asmenų, kitų organizacijų, jų padalinių ir užsienio valstybių tikslinės lėšos, skirtos Programai finansuoti.“, bei numatyti, kad projekto nuostatos įsigaliotų 2022 m. sausio 1 d. Pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo įstatymą (reg. Nr. XIII-3420) 2023 m. sausio 1 d. įsigalios kitoks aptariamos sąvokos apibrėžimas: „Programos finansavimo lėšos – valstybės biudžeto pajamų dalis, fizinių, juridinių asmenų, kitų organizacijų, jų padalinių ir užsienio valstybių tikslinės lėšos, skirtos Programai finansuoti.“. Siekiant, kad projektu siūlomi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 dalies pakeitimai nebūtų panaikinti 2023 m. sausio 1 d. įsigaliojus naujai keičiamo įstatymo 2 straipsnio redakcijai, kartu turėtų būti keičiamas ir Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo įstatymas (reg. Nr. XIII-3420).
2. Atkreiptinas dėmesys, kad 2021 m. lapkričio 18 d. Seime buvo priimtas Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 9 straipsnio pakeitimo įstatymas (reg. Nr. XIV-663), kuriuo yra keičiama keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalis, nustatant, kad šis pakeitimas įsigalios 2023 m. sausio 2 d. Pažymėtina, kad teikiamu projektu keičiamo įstatymo 9 straipsnis dėstomas nauja redakcija ir keičiama šio straipsnio dalių numeracija. Teikiamu projektu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies turinys iš dalies atitinka Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 9 straipsnio pakeitimo įstatymu (reg. Nr. XIV-663) pakeistą keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalį. Siekiant, kad 2023 m. sausio 2 d. išliktų galioti projektu teikiama keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalies redakcija, siūlytina projektą patikslinti taip, kad projektu teikiamos keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies nuostatos būtų išdėstytos keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje (pavyzdžiui, projekte dėstomą keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalį išdėstant kaip keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalį ir toliau einančias dalis atitinkamai pernumeruojant). Nepritarus šiai pastabai, turės būti keičiamas Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 9 straipsnio pakeitimo įstatymas (reg. Nr. XIV-663).
Taip pat pastebėtina, kad tiek galiojančioje keičiamo įstatymo redakcijoje, tiek ir 2023 m. sausio 2 d. turinčioje įsigalioti keičiamo įstatymo redakcijos 9 straipsnio 4 dalyje yra dar ir tokia nuostata: „Susisiekimo ministras kiekvienais metais atsiskaito Seimui už Programos finansavimo lėšų panaudojimą.“. Nei iš projekto, nei iš jo aiškinamojo rašto nėra aišku, kodėl šios nuostatos siūloma atsisakyti vieneriems metams, t. y. 2022 m. sausio 1 d. šios nuostatos neliktų, tačiau 2023 m. sausio 2 d. šia nuostata vėl būtų papildoma aptariamoji dalis. Atsižvelgus į tai, projektas koreguotinas.
3. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalies 1 punkte žodis „mėnesius“ keistinas žodžiu „mėnesių“.
4. Projekto 6 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 3 priedo 4 punktą ir jame nustatyti, kad jeigu sunkiasvorės motorinės transporto priemonės ar jų junginio ašies (ašių) apkrova su kroviniu ar be jo viršija 8 t, tokioms sunkiasvorėms motorinėms transporto priemonėms ar jų junginiams taikomas vienkartinis tarifas, kuris apskaičiuojamas taip: prie didžiausiojo ribinio tarifo pridedamas papildomas 2 eurų mokestis už kiekvieną ašies (ašių) apkrovos viršijimą 1 t. Teikiamas siūlymas svarstytinas.
Pirma, svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo ir teisinio reguliavimo nuoseklumo, projektu siūlomi nustatyti ribiniai tarifai turėtų būti dėstomi ne keičiamo įstatymo 3 priedo II skyriaus 4 punkte, kuriame reglamentuojamas mokesčio apskaičiavimas, bet keičiamo įstatymo 3 priedo II skyriaus 3 punkto lentelėje, kurioje ir yra nustatomi ribiniai tarifai.
Antra, nuostata ,,prie didžiausiojo ribinio tarifo pridedamas papildomas 2 eurų mokestis už kiekvieną ašies (ašių) apkrovos viršijimą 1 t.” taikant įstatymą gali būti aiškinama taip, kad mokestis apskaičiuojamas pridedant papildomą 2 eurų mokestį už ašies (ašių) apkrovos viršijimą viena tona, o viršijantis vieną toną apkrovimas jau nebūtų apmokestinamas pridedant papildomą mokestį. Diskutuotina, ar mokestis neturėtų būti nustatomas atsižvelgiant į tai, kiek tonų yra viršijamas apkrovimas, t. y. už kiekvieną apkrovą viršijančią toną nustatant papildomą mokestį. Jeigu tokio tikslo projektu ir buvo siekiama, tai vertinamąją projekto nuostatą reikėtų patikslinti.
5. Atsižvelgus į projekto 7 straipsnio 3 dalies turinį, šio straipsnio 1 dalis dėstytina taip: „Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 4 dalis bei šio įstatymo 5 straipsniu keičiamo Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 9 straipsnio 8 dalį, įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.“.
6. Projekto 7 straipsnio 3 dalyje esantis įstatymo numeris „Nr. VIII-2032“ brauktinas kaip perteklinis.
7. Atkreiptinas dėmesys, kad Seimas 2021 m. gruodžio 14 d. priėmė Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą (reg. Nr. XIV-745), todėl svarstytina, ar projektu 6 straipsniu teikiami siūlymai neprieštarauja Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsniui, nustatančiam, kad mokesčių įstatymai, kiti įstatymai ir teisės aktai bei jų pakeitimai, darantys įtaką atitinkamų biudžetinių metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir valstybės skolai, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, jog projektas buvo parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2020 m. lapkričio 3 d. nutarimą Nr. KT187-N15/2020 „Dėl Lietuvos Respublikos įstatymų, kuriais reguliuojamas tam tikrų programų, fondų arba institucijų finansavimas, nuostatų atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“ ir tik svarstymo Seimo posėdyje metu pritarus siūlymams buvo papildytas projekto 6 straipsniu, kuriuo siūloma keisti mokesčio už naudojimąsi keliais apskaičiavimo tvarką.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]
A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]