LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343
2, 5, 6, 8, 9, 91, 10, 12, 121, 15, 17, 21, 22, 23, 26, 30, 43 STRAIPSNIŲ IR II SKYRIAUS PAVADINIMO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 31 STRAIPSNIU ĮSTATYMO NR. XIV-1942 13, 15, 16 IR 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO
PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 2, 5, 6, 8, 9, 91, 10, 12, 121, 15, 17, 21, 22, 23, 26, 30, 43 straipsnių ir II skyriaus pavadinimo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 31 straipsniu įstatymo Nr. XIV-1942 13, 15, 16 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) teikiamas, siekiant suderinti Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 2, 5, 6, 8, 9, 91, 10, 12, 121, 15, 17, 21, 22, 23, 26, 30, 43 straipsnių ir II skyriaus pavadinimo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 31 straipsniu įstatymo Nr. XIV-1942 Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 2, 10 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1688 techninio pobūdžio neatitikimus.
Įstatymo projekto tikslas - užtikrinti SDĮ nuostatų galiojimo tęstinumą 2024 m. sausio 1 d. ir suderinti skirtingų SDĮ straipsnių nuostatas.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projektą teikia Lietuvos Respublikos Seimo narys. Įstatymo projektą rengė Valstybinės ligonių kasos prie SAM specialistai.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
2023 m. liepos 1 d. įsigalioja Įstatymu Nr. XIV-1688 pakeistas Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo (toliau – SDĮ) 10 straipsnis (straipsnis papildytas nauja 7 dalimi) ir atitinkamai pakeistas 15 straipsnio 1 dalies 3 punkto e papunktis. Šių pakeitimų esmė - įteisintas paciento priemokų už kompensuojamuosius vaistus dengimas valstybės biudžeto lėšomis visiems asmenims, kurie per kalendorinius metus įsigydami kompensuojamuosius vaistus, išleidžia didesnę negu trijų vidutinių metinių priemokų dydžių sumą.
2024 m. sausio 1 d. įsigalioja Įstatymas Nr. XIV-1942, kuriuo taip pat keičiami SDĮ 10 ir 15 straipsniai. Rengiant Įstatymo Nr. XIV-1942 projektą buvo atsižvelgta į Įstatymu Nr. XIV-1688 pakeisto SDĮ 10 straipsnio 7 dalies formuluotę (pačios priemokos dengimo įteisinimas), tačiau 15 straipsnio 1 dalies 3 punkto e papunktyje techniškai nepatikslintas priemokos dengimo šaltinis.
Įstatymo Nr. XIV-1942 10 straipsniu pakeista SDĮ 10 straipsnio 6 dalies formuluotė (dalis papildyta nuostata, kad kompensuojamos ir specialiosios medicininės paskirties maisto produktų priemokos), todėl atitinkamai tikslintina SDĮ 15 straipsnio 5 dalies 5 punkto formuluotė, reglamentuojanti valstybės Valstybinei ligonių kasai deleguotų funkcijų sąrašą (toliau – valstybės deleguotų funkcijų sąrašas).
Įstatymo Nr. XIV-1942 7 straipsniu pakeistas SDĮ 9 straipsnis, reglamentuojantis Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau – PSDF) biudžeto lėšomis kompensuojamą sveikatos priežiūrą (2 dalies 2 punkte tarp kitų kompensuojamos sveikatos priežiūros dalių įvardinti specialiosios medicininės paskirties maisto produktai), todėl atitinkamai tikslintinas SDĮ 21 straipsnis, reglamentuojantis PSDF biudžeto išlaidas (nenumatytos išlaidos specialiosios medicininės paskirties maisto produktams).
Įstatymo Nr. XIV-1942 6 straipsniu pakeistas SDĮ II skyriaus pavadinimas (privalomojo sveikatos draudimo paslaugos pakeistos į PSDF biudžeto lėšomis kompensuojamą sveikatos priežiūrą), todėl atitinkamai siūlytina suderinti priimtame įstatyme vartojamas sąvokas, patikslinant SDĮ 23 straipsnį, reglamentuojančio PSDF biudžeto rezervo lėšų naudojimą, 2 dalies 3 punktą.
Įstatymo Nr. XIV-1942 16 straipsniu pakeisto SDĮ 22 straipsnio 1 dalies 4 punkte siūlytina papildyti PSDF biudžeto rezervo formavimo pagrindus (papildyti pagrindu numatytu 15 straipsnio 2 dalies 2 punkte: Seimas įstatymu gali patvirtinti PSDF biudžetui skiriamus papildomus valstybės biudžeto asignavimus, jeigu einamaisiais metais panaudojamas PSDF biudžeto rezervas ir jį numatoma atkurti iš papildomų valstybės biudžeto asignavimų).
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Siūloma atlikti Įstatymo Nr. XIV-1942 techninio pobūdžio pakeitimus:
- patikslinti 13 straipsniu keičiamo SDĮ 15 straipsnio 5 dalies 5 punktą nurodant, kad valstybės biudžeto lėšomis kaip valstybės deleguotos funkcijos finansuojamos ne tik priemokos, nurodytos SDĮ 6 dalyje, bet ir 7 dalyje;
- patikslinti 13 straipsniu keičiamo SDĮ 15 straipsnio 5 dalies 5 punktą nurodant, kad specialiosios medicininės paskirties maisto produktų priemokų dengimas taip pat yra valstybės deleguota funkcija;
- patikslinti 15 straipsniu keičiamo SDĮ 21 straipsnio 1 dalies 2 punktą nurodant, kad specialiosios medicininės paskirties maisto produktų išlaidos taip pat įeina į PSDF biudžeto išlaidas;
- papildyti 16 straipsniu keičiamo SDĮ 22 straipsnio 1 dalies 4 punktą, kad SDĮ 15 straipsnio 2 dalies 2 punkte nurodyti Lietuvos Respublikos Seimo skiriami papildomi valstybės biudžeto asignavimai taip pat yra PSDF biudžeto rezervo sudarymo šaltinis;
- patikslinti 17 straipsniu keičiamo SDĮ 23 straipsnio 2 dalies 3 punktą nurodant, kad PSDF biudžeto rezervo rizikos valdymo dalies lėšos gali būti naudojamos SDĮ II skyriuje nurodytai PSDF biudžeto lėšomis kompensuojamai sveikatos priežiūrai apmokėti (o ne tik paslaugoms).
Teigiami rezultatai - užtikrintas SDĮ nuostatų galiojimo tęstinumas 2024 m. sausio 1 d. ir suderintos skirtingų SDĮ straipsnių nuostatos.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Priimtas Įstatymo projektas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Įstatymo įgyvendinimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Įstatymo projekto nuostatos neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Teisės aktų priimti nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų nustatytų reikalavimų.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektu reglamentuojami klausimai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvenciją ir Europos Sąjungos teisės nuostatas.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti:
Įstatymui įgyvendinti įstatymų lydimųjų aktų parengti nereikės.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Įstatymui įgyvendinti papildomų lėšų nereikės. Lėšos buvo numatytos priimant Įstatymą Nr. XIV-1688.
14. Įstatymų projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Specialistų vertinimų ir išvadų projekto rengimo metu negauta
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
Specialiosios medicininės paskirties maisto produktai, paciento priemokos už kompensuojamuosius vaistus ir medicinos pagalbos priemones, PSDF biudžeto rezervas.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Teikia Seimo nariai